Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 LED-umpio, norm. halogeenit(?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 LED-umpio, norm. halogeenit(?)

    Morjens!

    Guugle ei löytänyt eikö hakukaan selventäny joten kysytään tätä kautta.

    Eli, profiilin a6ssa on jälkiasennettu uudet umpiot, tietoa ei ole kenen toimesta mutta omaan silmään näyttäisivät olevan ihan marmorin tekeleitä. Umpioihin on lyöty lyhyisiin norm halogeenit vaikka pitkissä xenonit ja vanhoissa myöskin on ollut xenonit. Ja ledillä tarkoitan että myös päiväajovalot led tekniikalla umpioista löytyy.

    Kysymykseni on seuraavanlainen, katsastuksessa ei ole mitään eriävää todettu kun umpiot on vaihdettu ( ja lyhyissä xenoneista norm halog.) Saanko lyödä xenonit lyhyisiin ILMAN muutoskatsastusta..?


    Vanhat halogeenit asennettu lievästi sanottuna päin mäntyä ja toinen päin suota, ja ilmeisesti myöskin toinen korkeudensäätömoottori on hajalla.

    Tattista näin etukäteen!

  • #2
    Ensinnäkin opetetaan heti talon tavoille: tällä foorumilla ei kysmyksissä viitata koskaan profiilin kulkineeseen. Tämä ihan vaan siitä syystä, että profiili voi muuttua, ja tuolloin kysymys ja vastaukset tulevat osoittamaan aivan väärään autoon. Tällä hetkelä profiilissa on vm. 2004 3.0TDI A6. Tuohon autoon liittyviä tietoja löytyy parhaiten käyttämällä korimalliin viittavaa 4F koodia. Joissain keskusteluissa puhutaan myös C6 korimallista, mutta parhaiten hakuja vastaa 4F.

    2004 vuosimallin keulalle on ollut saatavilla Bi-Xenon, sekä halogeenivaloja. Ledi päiväajovalot tulivat kyseiseen mallin vasta 2008, ja siinä vaiheessa liititmet ja kytkennät muutuivat, joten ihan suoraan plug and play tyyppisesti tuota muutosta ei ole tehty. Tehtaalta ei ole yhtää 4F tullut erillisillä Xenon polttimoilla pitkissä valoissa. Bi-Xenon valoissa pitkät ja lyhyet käyttävät samaa polttimoa ja lyhyiden valokuvio luodaan kääntämällä peite läppä projektorin sisällä polttimon eteen.

    Jos lyhyissä on nyt tosiaan halogeenit, tarkoitta se, että polttimon tyyppinä luultavasti H4 tai H7 eli halogeenipolttimon kanta. Hyväksytyt xenonpolttimot sitten taas ovat tyypiltään D1S/D2S/tms, jotka eivät siis käy suoraan H-kantoihin. H-kantaisia xenonkittejä kyllä markkinoilta löytyy (ns. jälkiasennussarjat), mutta ne sitten eivät taas ole tieliikenteeseen hyväksytty.

    Näistä asioista on kyllä täälä foorumilla hyvinkin kattavaa keskustelua ja esim. "4F Xenon" hakusanoilla löytty foorumilta useampiakin ketjuja, joissa kyseinen asia on selitetty moneen kertaan auki.

    Comment


    • #3
      jees! Kiitoksia avusta Elexter, löyty jonkin verran noita xenon topikkeja ja tuo sun neuvo autto vähän eteenpäin. Pidetään tuo mielessä :)

      Mutta aivan tarkkaa vastausta ei löytynyt oikein, eli vaikka umpiot on vaihtuneet uudempiin (tietääkseni xenon ja e hyväksytyt), voinko vaihtaa halogeenien tilalle xenonit ilman että edessä olisi tappelu katsastusmiesten kanssa? Valonpesimet löytyy, korkeuden säädöstä en ole aivan varma, mutta jos originaaleissa umpioissa olivat xenonit A6 3.0tdiq 2004 mallissa niin tomaattikorkeudensäätöhän niissäkin on varmasti ollut?

      Onko mitään järkeä? Sen verran olen kerinnyt autoa tämän viikon aikana tiirailemaan ja edellisen omistajan täyttämää vihkosta lukemaan että xenonit ovat JOSKUS olleet paikallaan halogeenien tilalla uusissakin umpioissa eli umpioissa ballastit(??)

      Uudet umpiot ovat tämän malliset: http://www.harlineshop.com/fi/Ajoval...-08+kromi/2666

      Merkki ei luultavasti sama mutta samanäköiset.

      Todella paljon kysymysmerkkejä noista valoista kun en ole itse perehtynyt ja enemmän tullut volkkarien kanssa touhuttua mutta kai se on nyt pakko opetella kun neljä rinkulaa tuli taloon.

      Comment


      • #4
        Eipä tuon linkkaamasi valon tyyppikoodilla tunnu löytyvän juuri mitään speksejä, mutta yksikään myyjä ei noiden yhteydessä ole Xenonia maininnut. Edellisellä omistajalla on luultavasti ollut umpioissa laiton muunnossatsi, joita on todella paljon liikkeellä.

        Kuten jo aiemmin tuossa aiemmin totesin, niin ensitöiksi pitäisi selvittää valojen polttimotyypit. Tästä listasta voi alkaa metsästämään valoissa olevia polttimotyyppejä. Jos kantoihin sopivat jotkin H-tyyppiset polttimot, on kyseessä halogeenivalot, jos taas kannat ovat D-tyyppiset, on kyseessä Xenon valot.

        H-kantaisiakin Xenon polttimoita löytyy, mutta ne eivät ole tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä. Eli esim H7 kantaisia Xenoneita ei lain mukaan saa käyttää. Monella noita on, eikä katsastusmiehet välttämttä tuohon puutu jos valokuvio on kunnossa, mutta lailliseksi se ei silti niitä tee. Eli jos haluaa varmistaa ettei katsastuksessa ole ongelmia Xenonien kanssa, niin keulalta pitää löytyä umpiot joihin sopii suoraan D*S (D1S/D2S/D3S/...) tyypiset polttimot linssiumpioissa tai D*R polttimot heijastinumpioissa. Lisäksi toki noi pesuri ja korkeudensäätöasiat pitää olla kunnossa.

        Eikä tämä asia ole mitenkään Audi specifiä. Samojen pykälien mukaan katsastetaan myös volkkarit. =)

        PS. Noilla umpioilla ei ole oikeastaan mitään yhteistä 4F Facelift umpioiden kanssa. 4F0941029DK osanumerolla voi hakea googlesta kuvia niistä 4F oikeista Facelift valoista

        Comment


        • #5
          Umpiosta pitää löytyä merkinnät hyväksytyistä polttimotyypeistä, pelkkä polttimon sopivuus ei riitä vaikka yleensä kulkevatkin käsikädessä.

          Comment


          • #6
            Tattista vastauksista, selventi asioita!

            Lähinnä tuolla volkkarit osiolla tarkoitin että vasta 06+ ylöspäin volkkareissa taisi tulla noita led versioita ja xenonitkin olivat aika harvojen herkkua vielä tuossa vaiheessa siinä mielessä audin teknistä etumatkaa pitää paikkansa.

            Tuossa tuttavan huoltamon kanssa aikamme keskusteltiin ja tulimme päätökseen että jos auton alkuperäisissä umpioissa on ollut xenonit niin harva katsastusmies enää rupeaa niistä tivaamaan vastaan jos umpiomalli muuttuu mutta xenonit pysyy.. Näin täälä, en tiedä sitten muualla.

            Mutta H7 Philipsin XtremeVisionit löin lyhyisiin kun ei ballsteja löytynyt xenoneita varten umpioista, eiköhän noillakin näe pitkälle.

            EDIT: Josta juolahati mieleen että marmori (lue Laakkonen) joka on huoltanut autoa tähän asti on myöskin vaihtanut nuo kyseiset umpiot(!?) alkuperäisten tilalle.

            Entinen omistaja tivannut niin pitkään että vaihto on onnistunut vai maksanut aivan *****? tietääkseni eivät vaihda muita kun alkuperäisiä osia, korjatkaa jos olen väärässä.
            Viimeksi muokannut Latte; 24.12.2015, 20:43.

            Comment

            Working...
            X