Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemukset kesärenkaista talvirenkaiden jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kokemukset kesärenkaista talvirenkaiden jälkeen?

    Onkos muilla vastaavia ongelmia kesärenkaiden vaihdon jälkeen, että toivoo jo talven tulevan.

    Kitkat orggisaluilla tuntuu huomattavasti paremmilta ajaa kuin kesärenkaat harakiris rs4:lla.
    No noihan nyt eroo toisistaan kuten päivä ja yö, mutta kyllä sitä joutuu vaan kärsimään ulkonäön edestä :)

    Jos jotain positiivista pitäs sanoa, niin ehkä hieman tukevamman olonen. Se tulee tuosta 225/60/16 -> 245/40/18 renkaasta tietty.

    Renkaissa sinänsä ei ole valittamista, Avon ZZ3:t alla ja kesä ajettuna. Pintaa vielä runsaasti.

    Mutta negatiivisena puolena.
    - kovat
    - Raskaat
    - Vie bensaa enemmä
    - kylmänä täryyttää
    - urhaherkkyttä lisää

    + ulkonäkö
    + ulkonäkö
    + ei haluakkaan ihan vielä vaihtaa autoa
    + Tietää että kohta on juhannus ja loma.

    #2
    Kassos näin se on. Vanhaksi tullaan kaikki :)

    Samanmoisia fiiliksiä. Tosin tuudittaudun sillä, että jos pitää joskus saada pysähtymäänkin tai kääntymään asfaltilla niin kesärenkailla se onnistuu, talvirenkailla vähän sinne päin.

    Comment


    • #3
      Itsellä kyllä toisinpäin. :) Ajettavuus 225/45R17 Pilot Sporteilla (Oz) vs. 205/55R16 (RS2-tarvikemalli) on kyllä niin selkeästi kesärenkaiden suuntaan että toivoisin ettei talvea enää tulisi. Talvirenkaat tuntuvat alla "löysiltä" ja ohjaustuntuma on koko ajan hieman hukassa.

      Comment


      • #4
        Kitkarenkaat 225/45-17 vaihtui 225/40-18 ja 255/35-18 kesärengastukseen. Kyyti on kovempaa, hakee urissa ja kiihdytyksissä huomattavasti enemmän kuin kitkoilla. Polttoainetta menee enemmän, tähän toki vaikuttaa nuo kuivat tiet ja "lapsetus". ;)

        Mitä tulee sitten ajoon muuten, niin mitä enemmän on vauhtia niin sitä parempi on ajaa nuilla leveähköillä läskeillä.

        Niin kuin Petri tuossa yllä jo mainitsikin, niin enään ei i.h.a.n niin paljon tee mieli vaihtaakaan autoa, ulkonäkö parani huomattavasti kesärenkaiden vaihdon yhteydessä.

        Comment


          #5
          Jotenki tulee mieleen renkaan ja vanteen paino yhtenä merkittävänä tekijänä. Orggisalut kun tuppaa olemaan tosi kevyitä ja kestäviä. Taotut ilmeisesti on hintansa väärtti.

          Comment


            #6
            195/65R15 kitkoilla ajellaan tyytyväisinä:) Saa nähdä mikä järkytys on kun laitan varsinaiset kesäkumit alle. No kärsitään sitten ja odotellaan tyytyväisinä tulevaa q-kautta.

            Itse kun valitsin kesärenkaita/vanteita ja merkittävä tekijä valinnassa oli juurikin rengas/vanneyhdistelmän paino. Renkaat nyt on suht. samanpainoisia, mutta vanteissa onkin sitten huimia eroja. 7,5x17 koossa helposti jopa 3kg eroa eri vanteiden välillä. Taottu vannekaan ei automaattisesti tee siitä kevyttä, eroja on ja ne kannattaa selvittää ennen ostopäätöstä. Ei voi myöskään yleistää, että valmistaja X tekee kevyitä vanteita, vaan pitää erikseen tutkia joka valmistajan repertuaarista, mikä malli on kevyt ja mikä raskas. Hinta korreloi jollain tapaa vanteen painon kanssa, mutta ei välttämättä. Voi kuitenkin sanoa, että halvalla ei saa kevyttä vannetta, mutta myös sikakallis vanne voi olla myllynkivi. Audin orkkisvanteetkaan ei ole mitään erityisen kevyitä, joskaan eivät ole törkeän painaviakaan.

            Comment


            • #7
              225/40/18 kitkat vaihtu 225/40/18 suvikumeihin, et suurta järkytystä ei päässy syntymään. En tiedä onko tässä tulossa vanhaksi, kun nykyään alkaa yhä enemmin kiinnittämään huomiota rengasmeluun. Ennen sillä ei ollut mitään väliä, mut nykyään se alkaa ehkä jopa hieman ottamaan päähän...

              Comment


              • #8
                Kyllä Audissa vaihto 205/55/16 --> 225/40/18 vaikutti muuten positiivisesti mutta vetelee pienestäkin epätasaisuudesta :( Pasuunassa vähän samaa, alla 205/50/17.

                Toisessa topikissa jo kysyinkin rengaspaineista... mutta ei vastauksia. Kertokaa nyt joilla kokemusta on, että mitä paineita käytän etten heti pilaa renkaita. Audissa on nyt 2.9bar (paketin myyjä sanoi 2.8 olevan minimi, ettei mene vanne rikki) ja Passatissa 2.7bar. Molempien paineet laitettu kylmillä renkailla +5 asteen lämpötilassa.
                Vetelyä tuskin saa pois/vähennettyä rengaspaineilla...

                Comment


                  #9
                  205/60/15 hakkapeliitta 2 vaihtui 225/40/18 hankookeihin. Vetelee kyllä aika inhottavasti, mutta tuntuma tiehen on nyt ihan eri planeetalta. Melussa ei suurempaa eroa. Nastat rapisee alla ja iso 18" vanne humisee hieman. Suht pehmeä on tuo hankook. Ei suurta eroa nokialaiseen.

                  Comment


                    #10
                    Itselläni vaihtui 205/55/16 kitkat --> 225/45/17 et35 ja ne pyörii Ronalin vanteilla. Vasta muutama kaupunki ajo takana ja kummasti tuntuu välillä täryttävän. Eli onko tuo normaalia "kylmyyttä" vai kenties jostain muusta kyse? Paineet tarkistettu, mutta voisko ohjauskulmat tehdä tuollaista?

                    Kitkoilla meno oli toisenlaista eli ei täryyttänyt missään vaiheessa. Mutta auton ilme kyllä muuttui nyt täysin eli ei voi verratakkaan.

                    Comment


                      #11
                      A6tonen: Mulla on nelkku tullut tehtaalta 235/40-18" renkailla ja auton oven pielessä olevassa valmistajan tarrassa paineiksi sanotaan kevyellä kuormalla 2.8 ja raskaammin lastattuna 3.2 molemmissa päissä.

                      235/45-17 RSI-kitkat orkkisaluilla vaihtui 235/40-18 kesägummeihin orkkisaluilla ja olihan taas mukava muutos! Huojuminen loppui ja epämääräinen ohjaustuntuma jämäköityi heti. Tosin meluahan tähän aikaan vuodesta renkaista tulee, koska tien pinnat ovat karheimmillaan. Kuukauden päästä tilanne on jo toinen. Joko tienpinnat ovat tulleet sileämmiksi tai meluun on tottunut...

                      Comment


                      • #12
                        195/60-15 Nokian Q-kitkat ---->> 225/45-17 Euro Tyfoon-halpikset. Parempi ohjaustuntuma, jämäkämpi, kovempi, äänekkäämpi jne.

                        Vajaavetokuski ilmastoidulla autolla ei kaipaa talvea:-)

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos Vesa, eiköhän tuo sinun auto ole aika lähellä mun auton painoa. Voi ehkä jäädä sen verran alle, että oikeat paineet A6:n kohdalla tuolla rengastuksella on jossain kolmen bar pinnassa.

                          Comment


                            #14
                            kyllä itellä noi pienet äänekkyydet ym otetaan mieluulla vastaa kun tasoituksena saa ajo-ominaisuuksia. nää 225/45-17 saksankitkat on kyllä aika pelit näin kuivalla kelillä (samankokosten nastojen jälkeen). seuraavaksi laitetaan piakkoin kuluneet 235/35-19 ja sit kun tiet on paremmassa kunnossa niin 235/40-18 leggeroilla jolloin ajo-ominaisuudet on parhaimmillaan.

                            Comment


                              #15
                              Nyt on takana Tku-Hki-Tku Goodyear Eagle F1 225/45-17 kumeilla talvisten Bridgestone Noranza 225/45-17 nastakumien sijaan. Rengasmelu oli yllättävän vähän pienempi. Tuntuma tiehen ja jämäkkyys taas ihan eri planeetalta. Noilla Noranzoilta olikin paljaalla asvaltilla vähän sellainen olo kuin ajaisi pehmeässä ja paksussa lumessa. Noranzat uudet, Eagleilla takana kymppitonni, lähes uudenveroisessa kunnossa.

                              Comment


                                #16
                                Muutamissa Goodyearin F1 GSD-3 sarjoissa, joista löytyy kokemusta, on ilmennyt korostuneesti harmittava piirre, joka vaihtelevasti (lievemmin) muitakin renkaita vaivaa. Kylmässä paikallaan olon jälkeen ovat "soikeat" kunnes lämpiävät. Tämän huomaa parhaiten 40-60 vauhdissa uudella suoralla tiellä. Tuntuu kuin tasaisen töyssyistä tietä ajelisi. Lämpimät renkaat kovettuvat kylmässä ja vanteen alla lintissä oleva kohta jää ruttuun ja tulee ikäänkuin formuloista tuttu "flat spot"-ilmiö. Muuten hyvät gummit. On kuitenkin sen verran lievä ilmiö, että tuskin moni sitä edes noteeraa.

                                Comment


                                  #17
                                  Misukan 225x45x17 kitkat vaihtui Nokian Z 235x45x17 kesän ajettuihin kiekkoihin. Mukavuus ja tarkkuus parani, melu pysyi samana mutta kulutus lisääntyi lähes litralla??? Paineet molemmilla n. 2.8 bar. Kehän muutos aika olematon, mistä tuo kulutuksen lisäys tulee?

                                  Comment


                                  • #18
                                    mistä tuo kulutuksen lisäys tulee?
                                    Sanoppa muuta... Meinasin härslaakin saada kun koko talvi on poljettu minkä ehditty ja 11 litraa ei olla puhki saatu millään. Nyt sitten eka tankki kesäkumeilla ja melkein 12 litraa!
                                    Kai se on yhteissumma meillä pari tuumaa isommista (ja leveämmistä) kumeista, ilmastointi rullaa näillä keleillä taas ja parikymppii kovempaakin saa ajaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo itse järkytyin myös tuon kulutuksen kanssa. Ajattelin että kesärenkaissa olisi pienempi vierintävastus mutta paskat. 1.5L menee enemmän maantiellä kun nastoilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kulutuslisä tulee todennäköisimmin kasvaneesta pyörien hitausmomentista. Kapeat talvikumit vaatimattomilla pienillä vanteilla ovat usein rankasti kevyempiä kuin leveät kesäkumit isoilla vanteilla.

                                        Exä-Passatin kulutus nousi 1,5 l sadalla ja 0-100 aika heikkeni reilulla sekunnilla, kun 205/60R15-kesäpyörien (Audin rumilla 15" takovanteilla alle 15 kg/pyörä) tuli 205/55R16 kesäpyörät halpisvanteilla (massaa päälle 22 kg/pyörä).
                                        Lisäksi ajettavuus meni kuralle, kun raskaat pyörät eivät totelleet alustaa yhtä hyvin kuin kevyet pyörät.
                                        Tien epätasaisuuksien myötäilyn sijaan raskaat pallot pomppivat epätasaisuuksissa ja irroittivat niissä otteensa paljon helpommin kuin kevyet pyörät.

                                        Oma kompromissi tuntuu onnistuneelta, 15" kevyillä takovanteilla olleiden nastapallojen tilalle tulleet 205/55R16 BF Goodrich g-force Profilerit OZ Hydra-vanteilla toimivat alustan kanssa erinomaisesti, ja nopeassa matka-ajossa kulutus jopa laski n. litralla, vaikka talvipyörät ovat n. 15 kg ja kesäpyörät arviolta 18-19 kg.
                                        "Sopivassa" reilussa kesäisessä moottoritienopeudessa talvipyörillä nintendossa 12-14 l sadalla, kesäpallot alle ja samalle tielle -> 11-12 l sadalla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tämän huomaa parhaiten 40-60 vauhdissa uudella suoralla tiellä. Tuntuu kuin tasaisen töyssyistä tietä ajelisi. Lämpimät renkaat kovettuvat kylmässä ja vanteen alla lintissä oleva kohta jää ruttuun ja tulee ikäänkuin formuloista tuttu "flat spot"-ilmiö. Muuten hyvät gummit. On kuitenkin sen verran lievä ilmiö, että tuskin moni sitä edes noteeraa.
                                          Meinasin tästä juuri kysyä kun itseäni on askarruttanut tuo "ongelma". Sekö siis menee niin että lämpimänä renkaat ei enää tee noin vai? Itselläni ollut kesärenkaat (225/45/17) vasta niin vähän aikaa alla etten ole huomannut sitä että poistuuko tärinä. Kylmänäkin jos suht nopeasti kiihdyttää 70:n niin ei huomaa tuota, mutta heti kun junnaa 50-60 niin silloin töyssyttää kyllä. Tuosta ei taida päästä millään eroon, ehkäpä eri renkailla?

                                          No uudet renkaat ei varmaan heti tule kyseeseen koska juuri ostin uuden sarjan vanteet + renkaat. Renkaat oli kylläkin halppis versiot eli Fullrunnit, eli ehkä ei olis kannattanut säästää siinä vai onko tosiaan kalliimmissakin renkaissa samoja ongelmia?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ajat renkaat kisalämpöisiksi, niin ainakin GY F1:stä ongelma poistuu :)

                                            Comment


                                              #23
                                              225 on uraherkempi kuin 195, tuo vain täytyy hyväksyä... Vähän vituttaa, mutta ei pahasti, näyttää sentään hyvältä.

                                              Comment


                                                #24
                                                195/65x15 Nokian nastat vaihtuivat viikko sitten 225/45x17 Pirelleihin. Kesäpyörien vetely haittasi niin paljon, että auto piti kiikuttaa kulmien säätöön. Etupäästä löytyi pientä haritusta, mutta silti vetely ei poistunut mielestäni riittävästi. Asentaja oli syöttänyt säätökoneesensa ET-arvoksi 45 vaikka kesäalujen (ATP Inox) ET on 35. Liekö säätö ET virheen takia edelleen pielessä??

                                                Noo auto katsastukseen, jotta saadaan varmuus nivelten ja tukivarsien kunnosta. Mikäli katsastuksessa ei löydy mitään, täytynee auto viedä uudelleen kulmien suuntaukseen ASIANTUNTEVAAN liikkeeseen..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vanteiden ET ei käsittääkseni vaikuta pyöränkulmiin ollenkaan. Tosin ET:n muuttaminen saattaa tehdä autosta uraherkemmän, kun raideväli kasvaa/pienenee.

                                                  Sitä en tiedä, pillastuuko säätökone, jos se luulee ET:n olevan mainittu 45 vaikka olisikin oikeasti 35.

                                                  Olettaen, että pyöränkulmat on kunnossa, niin voi tietysti olla, että talvirenkaasi oli vaan suht. pyöreäolkaiset verrattuna kesärenkaisiin, joka sitten kostautuu uraherkkyytenä. Yleensä renkaan tuumakoon ja leveyden kasvattaminen sekä profiilin pienennys tuppaa lisäämään uraherkkyyttä. Sille vaan ei voi muuta, kuin hyväksyä tilanne tai sitten kokeilla toisentyyppisiä kesärenkaita. Erilaisia rengaspaineita voi myös kokeilla, joissain tapauksessa paineilla on yllättävän suuri vaikutus.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itselläni samanlainen yhdistelmä (A6 Avant '01) kuin Antmarilla. Eli talvella oli 195/65/15 Nokian nastat ja nyt uudet Pirellin PZeroNerot 225/45/17 (Vanteet Bolero ET35) eikä minkäänlaista vetelyä kummallakaan rengasyhdistelmällä. Auto menee noilla kesärenkailla kuin juna. Eikä toi Turun motari ihan uraton ole ainakaan täällä Helsingin päässä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Talvirenkaista 195/65/15" Euromaster,kesäkummeihin 225/45/17" Michelin Pilot Sport vaihto tekee kyl suuren muutoksen ajettavuuteen. Plussana kesäkummeilla tarkkuus ja pito eri planeetalta. Miinuspuolena armoton jyrä ja kiitettävä vetely,vaikka uutta onkin iskarit,raidepäät,pallonivelet yms. ja kulmat kunnossa. Tuntus olevan aika teräväreunaiset noi Michelinit. Täytyy koittaa loppukesästä jotain pyöreäolkaisempaa kummia. Onko hyviä suosituksia? Rengaskoon aattelin pienentää 205/45/17" kokoon josko vähemmän vetelis. Tai 215 leveänä 45-sarjalainen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Talvirenkaista 195/65/15" siirryttäessä samankokoisiin kesakumeihin ( Nokian halpikset) on mukava ajella.
                                                        Olen sen verran vanha jäärä, että käytän talvi/kesäkumeissä valmistajan suositusta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tänään alle Falkenin FK-451 225-40-18 Nokian Q 195-65-15 tilalle ja täytyy sanoa, että erittäin tyytyväinen olen. Ei ollenkaan niin äänekkäät tai kovat kuin pelkäsin.

                                                          Menee pienet epätasaisuudet paremmin kuin kitkat. Soitin myös Hakuksen katsastuskonttorille tarvitseeko muutoskatsastaa kun otteessa vaihtoehtoisena kokona 235-45-17 niin insinööri totesi, että ei tarvetta muutoskatsastaa kun kehä ei muutu olennaisesti???

                                                          Olin varautunut muutoskatsastamaan, mutta ei väkisin.

                                                          Miinuspuolena tuli tunne, että täytyy pistäytyä Doc-Powerilla hakemassa lisää tehoja kun sijaitsevat työpaikan lähellä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kevät on parasta aikaa;) Nyt alla Bridgestone Potenza RE050A:t kokoa 235/45x17 ja auto menee kuin juna teiden urista huolimatta. TOSIN kulmat on tällä kertaa säädetty ammattitaitoisessa liikkeessä (toisin kuin vuosi sitten)..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X