Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 jarrupäivitys, G60-> 996 monoblock

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 jarrupäivitys, G60-> 996 monoblock

    Onko kellään kokemuksia tälläisestä jarru-updatesta S2:seen:

    Porsche 996 monoblockit:
    Vasen: 996 351 429 10
    Oikea: 996 351 430 10

    Edit: Em. satuloiden osanumerot taitaa olla 996 Turbon. 996:sen osanumerot on vissiin:
    Vasen: 996 351 425 01
    Oikea: 996 351 426 01

    RS2 carriers: 8A0 615 125 A

    A8/S6+ levyt (323x30): 4D0 615 301 J

    S2-foorumilla väittävät tuon setin olevan täysin bolt-on S2:seen. Pystyykö joku vahvistamaan sen?

    Sitten vielä pari juttua liittyen RS2:sen Lil/Big Redeihin. Samaisella voorumilla puhuvat noiden satuloiden kärsivän jonkin sortin korroosio-ongelmista - onko se todellinen ongelma? Uudempaa suunnittelua oleva 996 monoblocki olisi siksi parempi vaihtoehto, kun siinä ei moista ongelmaa ole. Eivät muutenkaan tunnu arvostavan kovin korkealle noita Lil/Big Redejä, kun eivät kuulemma ole aidot monoblockit, kuten noi 996:set. Totta vai tarua?

    S2 foorumilla tosin on vähän outoja juttuja muutenkin, että en sitä nyt ihan tiedon alkulähteenä pidä. Siksi kiinnostaisi tietää tämän palstan mielipiteet ja kommenttit noiden jarruasioiden suhteen.

    #2
    Mulla on RS2 vakiosatula ja kannake, levynä A8:sta 312 x 30mm, ei vielä paikoillaan.

    Kerran sovitin paikoilleen ja tämä setup oli ihan bolt on.
    Letkut tulee metallipunoksesta.

    Comment


    • #3
      Olisko sulla linkkiä tohon S2-foorumin juttuun noista satuloista?

      Ihan mielenkiinnosta lukisin läpi, ku mulle on nyt tollaiset ko. 996 turbon satulat matkaamassa suomea kohti, et saa nähdä sitten millaiset ovat.

      Comment


        #4
        Mulla oli s8 satula ja a8:in 314 levy ja rs2 kannake, 2,1mm on sivussa.

        314 levyssä ja 323 levyssä on sama offset. Brembon sivuilta voisi kannattaa katsoa mikä on satulan "offset". En kyllä usko että mikään jarru upgrade on ihan suoraan, aina joutuu jotain miettimään. Mutta pirun liki veikkaan että on.

        /edit: tarkennukseksi, tuo s8:sin satula on brembon satula.

        Comment


          #5
          Teemu: Valitettavasti ei ole suoraa linkkiä tuohon juttuun. Kahlaa näitä juttuja läpi, niin jostain sieltä se löytyy. Eipä tuolla juuri muusta puhutakaan, kuin 996 monoblockeista.

          Edit: Tässä suora linkki siihen juttuun.

          Comment


            #6
            Ainakin rs2 kannake on vähän rahan tuhlausta ellei arvosta sitä sataa tai paria sataa grammaa hirmuisen ylös, jonka verran ovat kevyemmät kuin seat-kannakkeet.

            Mulla on RS2 pikkujarrut ja 314mm. Seat-kannakkeista 2,5mm siivu pois olka-akselin pinnan puolelta ja bolt on.

            Isot jarrut rs2:een taitaa olla bolt on, joten tuskin 323 levylle iso punainen vaatii paljonkaan säätöä tuosta yllämainitusta. Ehkä vähän shimmiä, jolla saa satulaa hitusen ulos.

            Tuntematon juttu tuo 996 satula mulle, joten en ota kantaa. Kokeillahan se varmaan pitää ja mitoitella.

            Korroosio-ongelma on todellinen, mutta turhan hypetetty. Palojen päätylevyjen alta alumiinisatula hapettuu ja "pursuu". Näin päätylevyt lähenevät vähän toisiaan ja palat eivät enää liiku. Ostin käytetyt satulat, joista viilasit hapettumat pois, maalia, päätylevyt kiinni ja sen koommin en ole jarruihin koskenut. Yli 20tkm takana. En tuon takia vieroksuisi epämonoblokkeja.

            S2forumin juttuihin tulee kyllä melkoisella varauksella suhtautua. Välillä siellä on niin urpoja heppuja äänessä ettei mitään rajaa. Lisäksi urbaanilegendat leviävät kuin kulovalkea ja väärää tietoa monesta asiasta on monella ja pitävät sitä lopullisena totuutena.

            Comment


              #7
              Mikäs on tuon Seatin kannakkeen hintapolitiikka nykyään? Satulahan pomppasi pikkusen.

              Comment


                #8
                Tässä ohje ja jotain juttua tosta vanhanmallisten Porsche satuloiden korroosio-ongelmasta. Ei se tosiaan nyt niin pahalta vaikuta. Rosterinen levy vaan hieman reagoi kevytmetallisen satulan kanssa, niinkuin tuollaisilla metallipareilla tapana on.


                Kannakkeista vähän kysymyksiä:
                1. Vanhoista jutuista löytyi tieto, että Seatin kannake on 99-01 vuosimallien Ibiza Cupra R:stä peräisin ja osanro: 6KL 615 421 (hinta 25e/kpl silloin joskus). Pitääkö paikkansa?
                2. Onko tuo kannake symmetrinen siten, että sama osa käy oikealle/vasemmalle?
                3. Arvaan kannakkeen materiaalin olevan muuta, kuin patarautaa. Onnistuuko työstö kotikonstein vai meneekö koneistamon hommiksi -> kaventaa hintaeroa RS2 kannakkeisiin. Mun vanhan akten mukaan RS2 kannake kustantaa jotain ~70e/kpl, hinta tuskin on ainakaan laskenut, joten Seatin kannakkeen hankinta + työstö lienee silti selvästi halvempi ratkaisu.
                4. Kannakkeen reikien jako lienee täysin identtinen Seat <> RS2. Ei kait se muuten sopisi?

                Täytynee seuraavaksi selvittää noi 996 satuloiden hinta Auto Carreralta. Se kuitenkin ratkaisee, onko hommassa järkeä vai ei.

                Comment


                • #9
                  En nyt oo ihan satavarma, mut mun mielestä tossa 996 turbon satulassa ei ole pulttijako sama 130mm mitä Big redissä, ibizan bremboissa ja muissa on. Näin jostain joskus lueskelin, kun noista etsin tietoa. No pian se selviää, kunhan saan vaan sen satulan tänne.

                  Mulla on jääny yks tollanen käyttämätön ibizan kannake, et jos meinaat lähteä sille tielle ja sitä pystyy käyttämään. Ostin sen joskus vaan sovitusta varten, mut eihän sillä saanu mun autossa satulaa sovitettua mitenkään. Kannake on symmetrinen, eli sama osa kummallekin puolelle.

                  Satuloita kannattaa varmaan kysyä tuolta pelican partsistakin, et jos sieltä tulee halvemmaksi mitä Autocarrerasta.

                  http://www.pelicanparts.com/catalog/..._pg2.htm#item7

                  Comment


                    #10
                    3. Keltapassivoitua rautaa
                    4. Pulttijaot identtiset

                    Comment


                      #11
                      Teemu, mulla on melko vahva epäilys, että 996 Turbon satulassa on leveämpi pulttijako, mitä normi 996 satulassa. Jos haluat luopua siitä Ibizan kannakkeesta, niin voisin ostaa sen pois kuleksimasta. Viitsistkö vielä ilmoittaa 996 Turbon satuloiden pulttijaon tähän topicciin, jahka saat satulat.

                      Comment


                      • #12
                        Juu kyllähän mä siitä voin luopua...
                        Ilmottelen mittoja sitte kun saan noi satulat. Tiistaina ne oli lähteny saksasta, et kai ne ens viikolla luulis olevan täällä.

                        Comment


                        • #13
                          No nyt lelut saapu suomeen. Ehdin jo hieman huolestua, kun ne oli reilu pari viikkoa matkassa ja yhdessä vaiheessa DBP ei tiennyt missä se paketti edes on.

                          Eli niitä mittoja:
                          Kiinnitysreikien väli = 142mm
                          Satulan pituus = 265mm
                          Leveys = 160mm
                          Korkeus = 92mm
                          Palan kitkapinnan korkeus = 60mm
                          Kitkapinnan leveys = 105 , mutta levenevät sitä mukaa kun kuluvat. Leveys 137mm kun ovat loppu.

                          Pistetään vielä muutamat kuvat, kun hetihän se oli pakko alkaa kannaketta miettimään ja osia sovittelemaan kun sain paketin auki.

                          Lapsen uudet lelut
                          Levy+satula
                          Paikallaan
                          Vanteen kanssa
                          Proto kannake

                          Hieman jää palat vajaaksi levyn kitkapinnasta, mutta sille nyt ei voi mitään. Lisäksi vanne ei mahdu ilman spaceria paikalleen, mut ne nyt olis tullu muutenkin...

                          Comment


                            #14
                            Hienot on lelut, enpä malta odottaa, että itsekin saisin leluja millä leikkiä:)

                            Kenen tekemät noi jarrulevyt on ja mikä on koko (halkaisija x paksuus)?

                            Onko noi kuvassa näkyvät jarrupalojen aluslevyt, ihan vakiovaruste noihin satuloihin? Porsseakten kuvassa ei niitä näkynyt ja olen vähän ihmetellyt, kuuluuko ne satuloiden mukaan vai ei.

                            Comment


                            • #15
                              Noi on R32 Golfin 335x32 levyt. Isoimmat mitä konsernilla on tarjota 5x100 pulttijaolla...painaa vaan ihan älyttömästi, mutta niin kai tuollaiset vähän isommat tekee aina.

                              Satuloiden myyjä tilas mulle noi EBC:n palat, palojen kiinnitysosat ja noi "vibration damperit" mitkä tulee palojen alle. Sanoin sille vaan että tilaa kaikki tarvittavat osat niihin että saan ne suoraan paikalleen, et en tiedä onko noi aluslevyt noissa aina. Ne makso 30?/kpl, et ei ne ainakaan ilmaiset ollu...näppärä kaveri tekis itse, kun ei niissä ole muuta kuin levy mihin on kiinnitetty noi mäntien sisään menevät tapit.

                              Oli aika reilu ebay-myyjä kun tosiaan tilaili mulle noita kaikkia tarvittavia osia, eikä tarvinnu alkaa metsästämään niitä erikseen...

                              Comment


                                #16
                                No niin, sain oman jarrurojektin toisen vaiheen aluilleen. A8-levyt (322x30) saapuivat ja pääsi alustavasti sovittelemaan levyä vanteen sisään. Kuvia sovittelusta:

                                sisäpuoli
                                ulkopuoli

                                Tilaa vaikuttaisi olevan ihan kohtuullisesti. Jarrulevyn ulkopinnasta vanteen puoliin matkaa n. 70-80mm ja etäisyys levyn ulkoreunasta vanteen sisäkehään n. 47mm.

                                Teemun antamien GT3 satuloiden mittojen mukaan ainakaan satulan leveyden (160mm) puolesta ei pitäisi tulla ongelmia. Luulisi, että 996 satulassa leveys ei ainkaan ole isompi. Jos arvioisi satulan korkeuden sellaiseksi, että se vaatii öbaut 35-40mm enemmän tilaa mitä levyn ulkohalkaisija on, niin sekään ei pitäisi olla ongelma. Pitää kuitenkin jostain selvittää satuloiden mitat, ennen niiden hankintaa.

                                A8-levyn paino oli kyllä pieni shokki. Vaaka pysähtyi lukemaan 10,25kg/kpl. Takkiin tulee orkkisjarruihin verrattuna varmasti jousittamattoman massan kasvamisessa niin, että tuntuu. Mutta ehkä lompakko kevenee senkin edestä.

                                Pystyisiköhän kukaan heittämään arviota, mitä vastaava kevytmetallihattuinen jarrulevy painaa? Jos tämän setupin saan toimimaan, niin mietitään sen jälkeen parempia levyjä.

                                Comment


                                • #17
                                  996 sovitus Seat:n kannakkeilla.
                                  http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=10754

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse sovittelin juurikin tuollaista settiä eilen paikoilleen, siis 323mm levyllä. Jostain S2 forumin syövereistä löytyi tieto vuosien takaa, että sopiva työstömäärä Seatin kannakkeista on 4/8mm tai 3/5mm. Aattelin sitten, että otetaan 4/8mm pois ja jos ei osu kohdalleen, niin sitten laitan sopivat prikat väliin joilla säädän satulan aseman kohdalleen. Tällä setillä olisi myös periaatteessa mahdollisuus käyttää 314mm levyä, joka ehkä saattaa mahtua vielä 16" vanteen sisään.

                                    Olisi varmaan pitänyt itse mitoittaa noi työstöt, kun eihän toi 4/8mm ihan jämpti sitten ollutkaan. 4mm kannakkeen navan puoleisesta sivusta on ok, mutta 4,5mm taitaisi olla juuri oikea. 8mm satulan puoleisesta sivusta on ehdottomasti liikaa, sanoisin, että 3,5-4mm tuostakin on juuri oikea mitta.

                                    Seat kannakkeiden työstön teetin täällä:

                                    http://www.protoshop.fi/

                                    Voin suositella protoshoppia. Toimitusaika & hinta olivat kohdallaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Paljonkos ne seatin kannakkeet nykyisin maksavat? Millaisen vanteen sisälle tuollainen 996tt satulapaketti mahtuu?

                                      Comment


                                        #20
                                        17" minimi halkaisija. Vanteen et:n kanssa ei varmaan tule ongelmia. Hyvin istuu B4:ssa.

                                        edit: Vedän sen verran sanojani takas että mulla on 20mm spacerit edessä S4/S8 vanteilla, joten en tiedä miten "normi" vanteilla on tilaa satuloiden kanssa. Nuo S4/S8 vanteethan on tehty niin että isommat satulat mahtuu hyvin.
                                        Viimeksi muokannut VilleP; 12.6.2008, 22:09.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulle maksoivat noi kannakkeet (reipas vuosi sitten) n. 30?/kpl Seatin marmorijäljitelmätiskillä. Sikäli melko edukaita osia, jos vertaa RS2 kannakkeisiin joita myös voi käyttää. RS2 osat kun taitavat olla reippaan satkun kappale.

                                          996tt:n (996turbo/GT3?) jarrut on isommat mitä noi normi-996/BoxterS satulat. Enpä ole ihan varma mutta 17" vanne lienee se minimikoko, toki jarrulevyn halkaisija vaikuttaa paljon siihen mikä minimivannekoko on.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X