Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmajousitus, vanteet ja renkaat

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ilmajousitus, vanteet ja renkaat

Olen harkitsemassa uuden A6 Avantin ostamista ilmajousituksella. Miten tuo vaikuttaa vanteiden/renkaiden valintaan? Vakiona autossa tulee 17" vanteet, mutta ajattelin heittää alle kesäksi 18" vanteet 245/40R18 renkailla (tuollaiset näytti ainakin tulevan Audin omien vanteiden kanssa).

Kannattaako noin leveitä renkaita ottaa ns. tavalliseen ajoon, vai olisko 225 parempi vaihtoehto, tai jopa 17" vanteet?

Ilmajousitus luonnollisesti pehmentää ajoa mukavasti, joten renkaan/vanteen vaikutus siltä osin pienenee.
    Ainakin allroadin omistajilla pitäisi olla kokemuksia ilmajousituksen vaikutuksesta menoon eri vanteilla?

Mulla ei periaatteessa ole asiaan mitään sanottavaa, mutta...

mihin leveitä renkaita oikeasti tarvitsee, ulkonäön lisäksi? Tavallisessa ajossa ei mihinkään, sillä n195/65R15-satsilla pärjää enemmän kuin hyvin ;-) Toki leveämpi nakki pitää vähän paremmin kuivalla asfaltilla, mutta peruskäytössä märkäpito kiinnostaa ainakin minua enemmän, ja märkäpidossa kapeampi rengas on aina parempi.

Profiilisuhteesta en jaksa enää jauhaa, sillä kun ei ole niin suurta merkitystä (muiden tielläliikkujien) turvallisuuden kannalta.

Olisi paljon helpompaa jos autoissa ei olisi renkaita ollenkaan, ja ne leijuisivat ilmassa vaikka pyhän hengen avulla. Ei olisi tämmöisiä jokavuotisia ulkonäköongelmia uusien renkaiden ja vanteiden kanssa :)

Comment

Ilmajousitus toimii kuin silitysrauta, tasoittaa tien. Sen myötä tulee ongelmaksi taipumus huonoon kuoppien ja töyssyjen väistelyyn. Jos on oikein matalaprofiiliset renkaat, rupeaa vannekulut kasvamaan. 245 on melkoisen leveä suomen uraisille teille, vetelee ohjausta. Itse pitäytyisin 17" koossa.
      Omassa röhkylässäni on vakiona 225/55/17 joka on korkeampi profiililtaan kuin tapauksessasi. Vetelyongelman takia valkkasin Misukan kumit joissa kulutuspinta on vain 200 leveä.

Comment

Surullista kyllä, ainoa perustelu leveille vanteille on esteettinen :) Niin sitä aikuinen mieskin joskus sortuu "hassuttelemaan" moisilla muotoseikoilla. Nykyisessä autossa on 16" talvi- ja 17" kesävanteet ja niillä on pärjännyt mainiosti. Pitääpä ottaa tuo 17" kesävanne harkintaan mikäli ajo-ominaisuudet merkittävästi heikkenevät 18" myötä.

Comment

Working...
        X