Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyissä paljon hiushalkeamia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrulevyissä paljon hiushalkeamia

    Ronsu sai vihdoin pihkatapin perssiisseen ja siinä samassa tein hiukan alustaputsia sekä tsekkasin kauden aikana rasitukselle joutuneita kohteita. Kaikki näytti olevan ok - paitsi jarrulevyt. Käytännössä jokaisesta levyn jäähdytysreiästä lähtee 1-10mm pitkiä hiushalkeamia.

    a) Ovatko nuo enää turvalliset - vaiko nyt vain hyvin päästetyt :)
    b) Mitä sanoo katsastussetä, kun roudaan vehkeen konttorille linnunlaulun alettua?
    c) Lähdenkö suoraan etsimään uusia levyjä - suosituksia?

    #2
    Kuva olis kiva. Paljonko laikoissa on vahvuutta jäljellä?

    Comment


      #3
      Ite laittaisin vaihtoon. En osaa sanoa onko noille jotain sallittua särön pituutta olemassa, mutta jos siellä alkaa kymmenen millin säröjä olemaan niin eiköhän ne alkais olla vaihtokunnossa. Tuohan on tyypillistä reijitetyille levyille, jos niitä käyttää vähänkään urheilullisemmin niin säröilee takuuvarmasti. Siksi itse suosin uritettuja levyjä ja aika monet uudenaikaiset kilpalevyt nimenomaan sellaiset onkin.

      Comment


        #4
        Kas tässä fotoja. Reikä lienee jotain 4mm halkaisijaltaan, levyn paksuutta en vielä mitannut, mutta hyvässä kunnossa se on - ei ole pahoja kauluksia.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Melko hurjan näköiset, varmaan kastuneet useamman kerran kuumaksi jarrutuksen jälkeen. Vaihtoon vaan.

          Comment


            #6
            Juu noi on kyllä jo aika pahasti halkeilleet. Kuten tuolla yllämainittiin vaihtoon vaan, mutta jos mahdollista niin laita uritetut levyt, auttaa tuohon halkeiluun.

            Comment


              #7
              Olisko jotain muuta, mitä erityisesti pitäis välttää uusien etsinnässä. Lähes kaikissa näyttä olevan tuo reijitys :( Olisko jotain tiettyä merkkiä, mitä kantsis erityisesti katsella "sillä silmällä"? Vois myös olla haluja istuttaa tuohon 380mm levyt, näitä on ainakin joidenkin kerholaisten laitteissa näkynyt.

              Comment


              • #8
                Black Diamondilla lienee myös pelkillä urilla noita levyjä? Kuuluu olevan ihan hyvää tavaraa.

                Comment


                  #9
                  EBC:llä on levyjä, joissa "reiät" ei ole läpi asti. Pitäisi estää halkeilua. En ole varma RS6:n saatavuuteen.

                  Comment


                    #10
                    Mitäs jos ostaa blankot laikat ja teettää urat koneistamolla?
                    Mä oon tutulla koneistajalla teettäny useemman sarjan urituksia laikkoihin ja kertaakaan ei oo maksanu yli satasta per 4 laikkaa.

                    Comment


                      #11
                      Jes - yv:nä on tarjottu mulle C7 S6:n levyjä, ne olis 400mm :) Siinä tapauksessa satulaa pitäisi siirtää säteensuuntaisesti se n. 18mm ulospäin, offset on kuulemma sama. Levyt ovat sileät ja paksuutta 2mm enemmän kuin Ronsun levyillä, joten ilmeisesti niistä pitäisi kanssa sorvata hieman pois - samalla ne vois tietysti urittaakin. Onko tälläisessä mitään mieltä ja kestääkö moinen operaatio katsastusmiehen silmää?

                      Comment


                        #12
                        Hiukan kävi kiinnostamaan tuossa yhteydessä myös noi S6:n C7 satulat, mikäli Ronsun satuloihin ei tuo 400mm levy istu. Näkeekö joku jostain systeemistä, onko noi C7:n satulat kuinka bolt on C5:een? Saksan ebay:ssä niitä näkyy ainakin olevan tarjolla.

                        Comment


                          #13
                          Performance Friction(sama firma, josta meidän palat) tekee sun autoon upgrade kittiä 380mm levyllä, jossa käytetään omaa satulaa. En muista sun vannetta, mutta ei mahdu kaikkien 19" vanteiden kanssa. Tässä linkki yhteen settiin(aika vanha linkki) ihan minuutin googlauksella. http://www.part-box.com/product_info...ducts_id=78449

                          Voin kysyy Suomen maahantuojalta reilun viikon päästä kun käyn siellä.
                          Viimeksi muokannut Abtisti; 26.11.2015, 01:09.

                          Comment


                          • #14
                            Zimmermannilta saa tietääkseni myös Ronsun levyt.

                            Ehdottomasti vaihtoon heti. Mulla näytti levyt tuolta eräänä aamuna ja iltapäivällä ne näytti tälle.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Dips on the RS6 original calipers ;)

                              Comment


                                #16
                                Tommoseksi nuo läpiporatut menee vanhetessaan. Talven jälkeen kaverin 996 porsaassa oli kaikki levyt tuon näköiset. Uuutta vaan tilalle.

                                Comment


                                • #17
                                  S6 C7 satulat kannakkeineen sopii suoraan modailematta rs6 c5 olkiin. Mulla juurikin sellainen kombo. Jarruletkukin on samalla nipalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pientä tutkimusta aiheesta, orggislinjalla Saksan ebay:stä löytyy seuraavaa:

                                    Zimmermann Formula Z brake disks 365x34mm; reijitetty, 452€ + parikymppiä postia
                                    http://www.ebay.de/itm/2-x-BREMSSCHE...-/251881930099
                                    http://www.otto-zimmermann.de/en/pro...sscheiben.html

                                    Zimmermann mallia "joku" 365x34mm; reijittämätön, 499€ + jotain postikuluja:
                                    http://www.ebay.de/itm/ZWEITEILIGE-S...-/200686805542

                                    Alkuperäistä hintaan 900,- + jotain toimituskuluja
                                    http://www.ebay.de/itm/Original-Audi...-/140919689572

                                    Aaltomuotoilua OEM:ää 800 + hieman rahtia
                                    http://www.ebay.de/itm/Audi-RS6-Wave...-/380682220383

                                    Comment


                                      #19
                                      Ite saattaisin pääasiassa kadulla ajettavaan nuo Zimmermann "joku":t laittaa. Niissä on sentään sen verran hitekkiä, että on 2-osaiset eli kitkapinta pääsee laajenemaan omia aikojaan ja ei välttämättä väännä niin herkästi levyä kovasti kuormitettaessa. Noi orkkis orkkikset nyt on ihan simppelit 1-osaiset kiekot, jos ei ole piinkova pussihousu niin en näe mitään järkeä maksaa tuota rahaa tavallisista jarrulevyistä. 900e:llä melkein jo saa teetettyä kelluvat levyt alumiinikeskiöin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Terho - mie luulen, että tossa OEM kuvassa on tollanen kuvituskuva vaan. Tällä hetkellä mulla on alla nuo haljenneet orkkikset ja niissä tuo kitkapinta on mallia kelluva. Zimmermanneista sen verran, että tosiaan tuo reijitetty näyttäis olevan niiden "high tech" -levy ja tuo reijittämätön siitä askel alaspäin - vaikka hinta onkin hieman suurempii. Phaetonissa on ollut stokkina tuota 365x34:sta levyä reijittämättömänä. Menneenä kesänä tuo rata/katu oli aika fifty/sixty ja jarrujen kanssa tapeltiin vähän muutenkin. Vasta Spa:ssa alkoi saamaan niihin vähän luottoa, kun pysty ajamaan jopa 5-kiekkaa feidautumatta ;) S6:n 400x38mm levyistä löyty sellainen karmea tieto, että ne painaa melkein 3kg / kpl enemmän kuin noi Ronsun alkuperäiset levyt.
                                        Viimeksi muokannut QHad; 1.12.2015, 23:38.

                                        Comment


                                          #21
                                          http://www.racehardware.com/en/3/ap-...ext=CP3784-128

                                          Siitä AP-racing kitkapinnat, keskiöiden suunnittelutyö 100e, koneistus ~100e/kpl ja kelluntapalat, ruuvit ja mutterit ~100e.

                                          Tulee muutaman sata grammaa yli 10kg per levykokoonpano. Jos feidailua on niin siihen on paras lääke erikoisjarruneste ja jäähdytysputket. Lisäksi palojen materiaali vaikuttaa eli millaisella kitkakertoimella kitkamateriaali on varustettu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuolla vähän halvemmalla noita ilman reikii olevia ZIMMERMANN FORMULA Z BRAKE DISC. Vasen ja Oikea. Samat reijillä Vasen ja Oikea.
                                            Voisiko noihin sileisiin teettää urituksen? Minusta näyttää nuo levyt samalta, toisessa vain reijät.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                              http://www.racehardware.com/en/3/ap-...ext=CP3784-128

                                              Siitä AP-racing kitkapinnat, keskiöiden suunnittelutyö 100e, koneistus ~100e/kpl ja kelluntapalat, ruuvit ja mutterit ~100e.

                                              Tulee muutaman sata grammaa yli 10kg per levykokoonpano. Jos feidailua on niin siihen on paras lääke erikoisjarruneste ja jäähdytysputket. Lisäksi palojen materiaali vaikuttaa eli millaisella kitkakertoimella kitkamateriaali on varustettu.
                                              Mitä mieltä olet Terho näistä, mitkä abtisti linkkas aiemmin. Punasessa vitosässässä noi on ainakin toimineet hienosti: http://www.part-box.com/product_info...ducts_id=78449. Mulla tuosta sarjasta on jo nuo palat, joten vois arvioida, että levyt, spacerit ja pultit olis jonkun verran yli tonnin. Noissakin saa noita kitkapintoja erikseen. Ilmeisesti toi sun linkkaama kokonaispaketti olis siinä 1,5k€?

                                              Feidautumisesta sen verran, että orkkis paloilla/levyillä/nesteillä kesti n. 2 kierrosta Botniaa feidautumatta, sen jälkeen jarruissa ei ollut puoleen tuntiin _minkäänlaista_ eloa - lusikka täysin lattiaan. Ahvenistolla oli edelleen samaa ongelmaa - joskin ei ihan yhtä pahana - vaikka sitä ennen sisälle laitettiin SRF:ät ja nuo PFC:n palat. Nyrrellä ei kestänyt yhtä reipasta kierrosta -> lisää ilmausta ja SRF:ää. Ei auttanut -> lisää SRF:ää ja ilmausta Spa:lla kahteen kertaan. Joka kerralla repsikanpuolelle eteen tuli jostain ilmaa - kuten Nyrrellä. Viimeisen Spa-ilmauksen jälkeen kesti ekan kerran silleen, että ei ainakaan 5 kierroksen aikana feidautunut -> kausi loppu siihen, joten testi jatkuu kesällä 2016 ;)

                                              Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viesti
                                              Tuolla vähän halvemmalla noita ilman reikii olevia ZIMMERMANN FORMULA Z BRAKE DISC. Vasen ja Oikea. Samat reijillä Vasen ja Oikea.
                                              Voisiko noihin sileisiin teettää urituksen? Minusta näyttää nuo levyt samalta, toisessa vain reijät.
                                              Noi olis kyllä melko houkuttavat hinnaltaan - olisko toi paha rikos, jos noi ottais reijättöminä suoraan alle... Noita käytännössä ostaa 3-4 kierrosta verrattuna hifiratkaisuihin...
                                              Viimeksi muokannut okkim; 2.12.2015, 15:16. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                              Comment


                                                #24
                                                Katos joo, oli mennyt tuo linkki ohi. Kyllähän tuollainen valmis setti on siitä hieno juttu, että sen toimivuutta on joku jo miettinyt ja testannut. Hintakin on ihan kilpailukykyinen.

                                                Tuo feidiongelma kuulostaa siltä, että Botnialla olet keittänyt järjestelmän oikein huolella. Niin saattaa äkkiä käydä, jos neste on vanhaa jne. Ilmeisesti nesteiden vaihdossa ei kaikki ilmat ole tulleet pois eli sen ensimmäisen keittämisen jälkioireita on kärsitty koko kausi. Sehän tuollaisessa painavassa ja tehokkaassa autossa on ikävä ominaisuus, että sitä lämmöksi hukattavaa energiaa tulee kerralla helvetisti. Systeemi on päässyt siellä botnialla todella lämpimäksi ja kiehumista on saattanut tapahtua kaikkialla linjastossa, absipumpussa yms. Sen takia lienee ilmaus ollut tuskallista.

                                                Jos ei tunnu liikaa ranetukselta, niin biltemasta saa hyvää haitariletkusettiä ~kympillä. Se on ilmeisesti tarkoitettu ilmanoton rakenteluun, mutta niitä on menestyksekkäästi käytetty enemmän ja vähemmän vakavastiotettavissa kilpa-autoissa jäähdytysilman johtamiseksi puskurilta jarruille. En kyllä tiedä onko Ronsun puskurissa edes mitään sopivaa koloa mistä sitä ilmaa johtaisi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei tarvi alkaan Ranettaan, saksalaiset on jo askeleen eellä: http://www.passatplus.de/umbauten/br...luft/index.htm

                                                  Phaetonista siis kilvet ja skoopit, sopii pikkumodailulla rs6 tolppiin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                    Jos ei tunnu liikaa ranetukselta, niin biltemasta saa hyvää haitariletkusettiä ~kympillä. Se on ilmeisesti tarkoitettu ilmanoton rakenteluun, mutta niitä on menestyksekkäästi käytetty enemmän ja vähemmän vakavastiotettavissa kilpa-autoissa jäähdytysilman johtamiseksi puskurilta jarruille. En kyllä tiedä onko Ronsun puskurissa edes mitään sopivaa koloa mistä sitä ilmaa johtaisi.
                                                    Ronsussa on se hyvä puoli, että etujarrut on jo konsernin puolesta "hyvin tuuletetut" - suoranaista "kuuminta hot" -designiä :D Ainakin MTM:llä oli viriviri-ronsuproto, jossa välijäähyjen kuuma ilma on osattu johdattaa ulos konepellin aftermarket-kitusten kautta ulkoilmaan... Tästäkin huolimatta Juhan mainitsema Phaeton setti kyllä varmaan auttais asiaa.

                                                    Sen verran vielä mietityttää tuo Terhon mainitsema 10kg setti, että OEM:nä tosiaan minimi on se 12,5kg. Onko tuolla erolla Ronsun kaltaisessa hyökkäysvaunussa mitään käytännön merkitystä satunnaisessa rataharrastamisessa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kaikella, mikä on pois jousittamattomasta massasta, on merkitystä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos nyt ihan umpirehellisiä ollaan, niin todennäköisesti ei ole isoa merkitystä tuolla 2.5kg tiputuksella. Ronsun pyörätkin painaa varmaan lähemmäs 30kg ja siihen muut jousittamattomat päälle niin kevennys jää kuitenkin suhteessa pieneksi. Laikan kokoa ja paksuuttakaan ei voi kovin nuukasti valita, koska kuten sanottu tuo laite generoi hetkellistä lämpökuormaa siinä määrin rajusti, että on laikassakin syytä olla massaa mihin sitä hukata & pinta-alaa millä sitä poistaa.

                                                        Ei sen puoleen kyllähän semmoset hoidetaan jos siltä tuntuu. :) Noissa kelluvissa levyissä on tietysti se ikävä puoli että ne pitää vähän sellasta kälätystä kun ajelee tuolla kylillä. Joissakin laikoissa on sellaiset pienet pellistä taivutetut jouset mikä pitää levyä esijännityksessä ja poistaa sen kälätyksen mutta en ole löytänyt sellaisia myytävän kaupallisesti. Tokihan niitä voisi teetättääkkin. Omassa käytössä ei ole väliä vaikka vähän kälättää kun äänimaisema on muutenkin vähän karumpi mitä tuollaisessa ronsussa.
                                                        Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 2.12.2015, 20:27.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla on Urssissa K-Sportin kelluvilla levyilla oleva setti ja niissä on ongelmana se, että ne menee "jumiin" ja sitten alkavat täristämään ajaessa (ei keskity oikein). Tosin tämä ongelma taitaa koskea vain minua, koska tuolla autolla ei tule ajettua juurikaan. Muutama tiukka jarrutus yleensä "avaa" nuo ja puran/puhdistan nuo levyt aina silloin tällöin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Sakemannit ovat koonneet seuraavan dokumentin keskivertoa miehekkäämmistä jarruosista:

                                                            http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=722331
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X