Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 takajarrusatula laahaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 takajarrusatula laahaa

    Töttöröö, ensimmäinen viesti tänne foorumille

    Takana oikea jarrusatula vuoti siitä käsijarrun akselista jarrunestettä kiitettävän kokoisen lammikon. Kävin motonetistä 90e uuden satulan hakemassa ja masensin sen.

    Nyt ei satula enää vuoda, mutta jäi kylläkin laahaamaan. Eli tuntuu ettei mäntä palauta tarpeeksi taaksepäin ilmauksen jälkeen (muutama ilmakupla tuli.) Voiko vika olla tuossa motonetin satulassa (taitaa olla kunnostettuja, Lucas merkkinen tämäkin)? Pyörän napa pyörii todella nihkeästi ja ajon jälkeen levy on lämmin. Niin ja käsijarruvaijerin paikka tuntuu olevan hiukan eri kohdassa, sillä sekin jäi kantamaan, mitä ei edellisellä satulalla tapahtunut (laahaa vaikka ottaa käsijarruvaijerin pois)

    Toinen asia tuli huomattua ilmauksen yhteydessä. Eli, kun jarrut ilmaa auto sammuksissa poljintuntuma on todella napakka, mutta kun auton käynnistää niin jarrupoljin tahtoo painua hiljalleen pohjaan asti. Eli onko siellä pääsylinteri tai vastaava kanssa sökönä?

    Autona -96vm 1.8T aeb-koneella

    #2
    Jarruletkun vaihdolla lähtisin liikkeelle. Saattaa vanhentuessaan muodostaa "takaiskun".

    Comment


    • #3
      Tänne kirjoittelun jälkeen ilmasin jarrut kertaalleen sammuksissa ja sitten viellä auto käynnissä, yksi pieni kupla tuli. Tämän jälkeen pyöritin mäntää hiukan sisälle päin, ettei ainakaan se jäisi laahaamaan. Samalla tuli katsottua, että kyllä se mäntä palautuu niinkun kuuluukin.

      Käsijarrun "levyn" irroitin boordeiltaan ja siirsin pykälän pari lähemmäs keulaan nähden, jolloin senkin laahaus loppui. Nyt käsijarru on irti siitä pienestä rajoitin tapista, mutta niinpä tuo näkyy olevan toisellakin puolen, minne on satula vaihdettu pari vuotta sitten liikeessä. Eli antaa olla noin. Käsijarru toimii nyt niinkun pitääkin, eikä kepin liikeratakaan ole mikään liian pitkä.

      Kävin testilenkillä vetämässä lukkojarrutuksia 60 vauhdista soratiellä, jolloin absit rutisi ja viellä 90 vauhdissa maantiellä muutaman tiukan jarrutuksen ja hyvin pysähtyi. Jarrutuntuma parantu hiton paljon, mutta vieläkin tuntuu, että poljin painuu pelkästään auton ollessa käynnissä ollessa melko pohjaan, olisiko n 2cm päähän pohjasta.

      Comment


      • #4
        Samaa oon pähkäilly tossa C4. Vaikka jarrut toimii normaalisti tykkäisin että poljin pysähtyy kuin seinään ja silloin jarrut maximi puristukses. Ei tuossa A4 ssa taida olla samaa alppi venttiiliä tasaamas jarruvoimaa taakse painon mukaan.. Oon päätelly että jarrun painuminen/pehmeys liittyis siihen että se iso jousi sielä venttiilin takana antaa pikku hiljaa löysää kun jarrua painaa ja painaa. En tiedä onko perää. Joku vahvistakoon?

        Comment


        • #5
          Mites ne liukutapit? Kuparirasvaa ei kannata käyttää sitten. :D Se vetää 6-12kk todella jumiin liukutapit. Vaan ATE:n tai vastaavaa "plastilubea", niin toimii.

          Oon ite jollain 400 santiksella puunannut tapit ja viilalla rapsutellut kevyesti tappien pesät. Bräkleeniä suihkauttelee niin saa ne pesät satulankannakkeesta tyhjiksi paineella.

          Comment


          • #6
            Liukutapit olivat kylläkin kuparirasvassa ja hyvin herkät oli ainakin toistaiseksi liikkumaan. Itse vaihdoin liukutappien pölysuojat ja turautin mukana tullutta punaista rasvaa ihan urakalla sekaan. Pitää viimeistään ensi katsastuksen (keväällä) yhteydessä herkistellä kaikki liukutapit ja vaihtaa oikeat rasvat kuparimössön tilalle :)

            Comment

            Working...
            X