Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche jarrulevyjen mittoja hakusessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porsche jarrulevyjen mittoja hakusessa

    Olisiko jollakin antaa vinkkiä sivusta josta löytyisi eri Porsche mallien levyjen mittoja.
    Kaikista mitä itse löysin puuttui Porsche kokonaan tai sitten ei ollut kuin halkaisija ja leveys.
    Brembon sivuilla oleva katalogi tuntuu olevan toistaiseksi päivityksen alaisena.

  • #2
    EBC:n kataloogissa on myös jotain muita mittoja kun vaan halkaisija ja paksuus. Vaikka eipä sielläkään kaikista levyistä oo mittoja...

    http://www.ebcbrakes.com/Assets/discdrum2005.pdf

    Comment


      #3
      Tommi, jos Risaasi levyjä haet niin todella huonosti tarvikkeena tarjolla, jos lainkaan. Orkkikset on kotimaassakin hyvinkin järkevän hintaisia Europaan hintoihin verrattuna.

      Comment


        #4
        http://www.zakotto.com/index.php?page=1129

        Comment


          #5
          Täsmennän lausuntoani sen verran että isompia etulevyjä on huonosti tarvikkeena tarjolla.

          Comment


            #6
            Omaani päivitin just kuukausi sitten levyt ja palat eteen. Kyseessä saman sorttiset kuin RS2:ssa...
            LMS:n kautta hommaa hienosti hoidettiin ja lopulta laikat tuli AutoCarrerasta.

            Levyt kustansi 250 euroa kipale, joten siitä voi sitten kukin tykönään tuumia oliko kallis vai ei.

            Nyt vaan on sikäli kurja tilanne, että taitaa olla ainakin toinen levy pahasti kiero ja antaa kynsille
            melkoisesti kun jarruttelee. Noh, aika Mietoisten neuvolasta on varattu ja levyt joko vaihdetaan tai koneistetaan.

            Comment


              #7
              Osittain menee offtopiciksi mutta: levyt eivät mene kieroksi, vaan niiden pintaan tarttuu palamateriaalia. Myöhemmässä vaiheessa jarrulevyn pinta menee (lämpökäsittelystä) valuraudan sementiittimuotoon, joka on todella kovaa -sitten on levy pilalla.

              http://www.stoptech.com/tech_info/wp...akedisk.shtml#

              Tai sitten levyn pinnassa on likaa -erilainen kitka (-> epätasainen kuumeneminen, palan tarttumisongelma tai kiderakennemuutos). Tai sitten se asennus siihen vanhaan hattuun ei ole 100% kunnossa, eli heittää siitä välistä. Tai hatun ja navan välissä heitto. Mutta jos yllä olevaan linkkiin on luottamista, niin levyt eivät koskaan mene kieroiksi.

              Ja alkuperäiseen aiheeseen
              304 x 32 (968, 911 useat mallit, RS2 vakio)
              322 x 32 (993 tt, RS2 sport)
              334 x 32? (996 gt3-1, 996 tt)
              350 x 34? 996gt2?, gt3-2, 997 gt3
              380 x 32? 993 gt2?

              Noin muistista, ? merkki epävarmuuksien kohdalla. Eli noita Possun jarrukokojahan löytyy. RS2:een ei sovi takamoottoristen jarrut. Eli jos Tommi tahdot sen ison jarrun (322) sopivalla offsetillä, niin muistaakseni 928 GTS on ainut mistä se löytyy. Ja se ei ole reijitetty. Eli osta vaan orkkisosa :)

              Comment


                #8
                Onkohan noi Stoptechin pojat tosissaan? Mulla saattaa vielä löytyä kakkos GTi golfin takalevy joka on noin 3 -4 mm kiero, oli muuten hauskan näköinen pyöriessään.

                Comment


                  #9
                  Eli ymmärsinkö oikein, suurimmat (halkaisialtaan), samalla paksuudella 32mm ja offsetillä kuin pikkujarrut olevat levyt on tehtaan lisävaruusteena myymät sporttijarrut 322mm. Vai onko niissäkin eri offsetti. Mitähän nuo isommat (pelkät) levyt kustantaa alkuperäisenä vaikka en tiedä auttaako ne tarpeeksi tuon panssarivaunun jarrujen sulamis ongelmaaan.
                  Valittatevasti alkuperäinen omistaja ei ole tajunnut ruksata sporttijarru optiota.

                  Ja offtopickia monesti on korjattu "täristäviä" levyjä joita on ajettu huonoilla paloilla hiemalla levynpinta hiekkapaperilla puhtaaksi. Tuppaa olemaaan noitten halvempien katupalojen ongelma jos niitä rupee hehkuttamaan.
                  Kunnolla lämpökäsiteltyä levyä pitäisi olla vaikea saada kieroksi(murenee kappaleiksi ennen), vaikka onhan noita toisenlaisikin kokemuksia kuultu.

                  Comment


                    #10
                    Kun sulla on risan vakiojarrut niin ehdottomasti fiksuin vaihtoehto on ostaa tehtaan upgrade-setti joka sisältää big red satulat paloineen ja 322x32 levyt reiällisinä eteen sekä reiälliset levyt ja uudet palat taakse. 2720 eur kotimaan marmoritiskillä tai pari sataa vähemmän kerhon osakanavasta, osanro 8A0698203.

                    Itse ainakin olen ollut ko. jarruihin hyvinkin tyytyväinen, myös radalla.

                    Comment


                      #11
                      Hmmm, vaikuttaa melkoiselta "myytinmurtamiselta", jos ajatellaan etteikö jarrulevyt lämmetessään ja jäähtyessään muuttaisi muotoaan. Lämpökäsittelyllä valmistuksen yhteydessä näitä ongelmia käyttöä varten juurikin pyritään poistamaan, mutta ei se aina välttämättä onnistu.
                      Seurauksena jännitysmuodonmuutokset levyssä, joka on jo asennettu autoon ja enemmän/vähemmän oikean käytön seurauksena lämpenevät ja jäähtyvät.

                      Hyviä vaihtoehtoja noi Janin antamat syyt jarrujen vispaamiselle, mutta ihan äkkiä en osta ajatusta, etteikö lämmittäminen/jäähtyminen toisi muutoksia levyn suoruuteen.....

                      Noh, huomenna ollaan taas ehkä viisaampia tämänkin asian kanssa -> suoritetaan mittauksia sekä kliinistä tutkimusta allekirjoittaneen vatkaaviin jarruihin Mietoisten Audilaboratoriossa.

                      Comment


                        #12
                        Uinuvan aiheen herätän henkiin..onko jollain tietoa onko 996 turbo Porschen vm.-01(samat jarrut kuin 996 gt3 mk1) etujarrut (satulat ja levyt) käypäiset RS2:een ? Levyn halkaisija on 330 mm.

                        Comment


                          #13
                          996 turbon/GT3:sen etusatulat eivät ole suoraan käypäset RS2:seen. Satulan kiinnityspulttien jako on erilainen. Mutta sopivilla satulan kiinnikepaloilla homma onnistunee. Levy tosin taisi olla 35mm paksu noihin porssen satuloihin tarkoitetuissa levyissä, mutta ero RS2:sen Big Red levyihin ei taida olla kovin suuri, nehän taisi 32mm paksut. Sitä en kyllä tiedä, miten noi satulat/palat muuten istuvat RS2:sen levyihin.

                          Comment


                            #14
                            130 mm. on tuo 996 Porschen satulan kiinnityspulttijako. Siis eri kuin RS2 ?

                            Comment


                              #15
                              130 mm on myös Rs2 :sen jako

                              Comment


                                #16
                                Kiitos Esa tiedosta.

                                Comment


                                  #17
                                  996 turbon/GT3 jarrulevyt pitäisi sopia RS2:seen. Ongelmana on että tämän jarrulevyn hattu on vain 28mm kuin RS2:ssa on 45mm, joten pitäisi käyttää 20mm spacereitä jos haluaa käyttää vakio 17" vannetta. Ja tietysti satulan kiinnikepalat pitäisi tehdä uusiksi.

                                  Comment


                                    #18
                                    130 mm. on tuo 996 Porschen satulan kiinnityspulttijako. Siis eri kuin RS2 ?
                                    996turbo/gt3 etusatuloissa jako on 145mm tjsp, en nyt muista tarkkaan, kuitenkin isompi mitä 130mm.

                                    996 Carrera/Boxters S satuloissa on taasen 130mm jako ja sama myös 996turbo/gt3 takasatuloissa.

                                    Edit: 996turbo/gt3 etusatulan jako on 142mm.
                                    Viimeksi muokannut Ilkka L; 24.4.2008, 11:20.

                                    Comment


                                      #19
                                      Myyjä oli mitannut 130 mm. Jarrut meni jo, mutta tuo oli kuulemma mitta.

                                      Comment


                                        #20
                                        No jos jako oli 130mm, niin sitten ne ei olleet turbo/gt3 etusatulat. Jos olet satuloita hankkimassa ebaysta niin kannattaa olla tarkkana. Monesti myyjät siellä ei oikeasti tiedä mitä ovat myymässä. Kannattaa aina kysyä satuloiden osanumero ja tarkistaa sen perusteella mitä on ostamassa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Suomalainen myyjä oli . Ja kai hän osasi mittaa käyttää...?

                                          Comment


                                          • #22
                                            996 turbon jarrut

                                            osanumeroa, kuvaa ja mittaa arkistoon:
                                            http://www.teilecar.com/files/ha-bre...rbo%5B4%5D.jpg

                                            Comment


                                              #23
                                              Tiedoksi "Bigredien" omistajille, eli Audi RS2 Sport-jarruilla varustetut autot. Etujarrulevyn mitta 322x32mm. Porsche 993 GT2 takajarrulevyt käy eteen heittämällä paikoilleen. Ei irtokeskiötä, vaan keskiö veistetty samasta puusta. Rei´itetty levy siis.

                                              Offset heittää puoli milliä, jos tarkkoja ollaan. Tänään kävin hakee ja kokeilin paikoilleen. Painoeroa ei paljoa, vaikka umpinaisella keskiöllä ja käyttämätön levy enemmän rautapitoinen. Lähempi tarkastelu osoitti myös, että paremmat ja avarammat ilmakanavat noissa uusissa.
                                              Viimeksi muokannut RS2; 24.7.2009, 22:36.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kunhan suolakelit loppuu on tarkoitus käydä seuraavaksi kiinni jarruihin. Mikähän on päivän tilanne Porschen jarruosien hankintapaikan suhteen ja minkä mallin levyt sopivat suoraan, pitäisi saada ainakin uudet takalevyt ja tehdä "perinteinen kevätkunnostus" RS2 orkkissatuloille. Kaikki 16 mäntää liikkuu herkästi ja painuu peukalolla sisään mutta palat tietenkin takertelee kun rungon rakenne on säännöllistä huoltoa vaativa.

                                                Näyttää aika sekavalta mikä Porschen malli siihen nyt sitten oikein sopii vai onko alkuperäinen ainoa oikea. Kysymys on siis RS2 vakiojarruista ja turhaa lisämassaa en haluaisi tuonne pyörimään joten isommat eivät ole olleet mielessä, eihän lähes kahden tonnin massalla kuitenkaan ole oikein järkeä lähteä radallekaan ainakaan katurenkailla.

                                                Edessä on aika tuoreet levyt mutta mistä olette viime aikoina hankkineet takalevyjä, tarpeena luultavasti myös palojen päätylevyt (liukulevyt jotka torxeilla kiinni satulassa).

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kokemuksia noiden palan ohjuireiden ruuvien irroittamisesta? Jos nyt ei satulaa halkaisisi

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tiukassa tuntuivat olevan, kun kerran kopeloin. Tuli mieleen, jos metallilevyllä suojais pölysuojat ja pienellä pilillä antais lämpöä hetken itse ruuviin. Lämpöliike saattais aiheuttaa kierteisiin eloa..? Ainaki etulevyt huokeella:http://www.9xx-parts.com/store/index...roduct_id=1283

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X