Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 jarrupääsylinterin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 jarrupääsylinterin vaihto

    Siis jarrupääsylinteri pitäis kulkineeseen vaihtaa. Manuaalit sanoo, että tämä isompi pääsylinteri-tehostinpaketti pitää ottaa könttänä irti, mutta onko näin? Mielellään irrottas vaan pelkän pääsylinterin, mutta miksi näin ei voi tehä?

    Jos yhtenä pakettina irrottaa, niin on meinaan jarrutangon irrottaminen polkimesta kohtuu haastavaa, tangon pallopää kiinnittyy polkimeen metalliklipseillä, joiden raottamiseen tarvittaisiin audin oma työkalu. Paikka on v*tun ahdas ja mitäänhän sinne ei nää, joten pikku vinkit ois tarpeen.

    #2
    Kyllä pelkän pääsylinterin voi irroittaa. Katso vaan takaisinasentaessa että se sylinterin tappi menee oikeaan kohtaan eikä tehostimen väliin. Näet sitten mitä tarkoitan kun teet sitä.

    Comment


    • #3
      Selailin nettiä ja näyttää, että tuo työkalu (T10006, ebaysta löytyy, jotain 40-50 ekee) on pikku pakko olla, muussa tapauksessa joutuu hajottaamaan muoviosan jossa metalliklipsit on kiinni. Jarrupolkimenkin joutunee irrottamaan kun uuden muoviosan asentaa paikolleen, joten tuo ei vaikuta oikeen hyvältä ratkasulta.

      Joten tehdäänpä niinko Mikko ehottaa. Kiitokset taas.

      Comment


        #4
        Joo se tehostimen vaihto on aivan syvältä. Olen onneksi jo unohtanut miten syvältä :)

        Comment


        • #5
          Olin siinä luulossa, että kaikissa jarrupolkimissa se kierretanko ruuvautuu siitä jarrutehostimesta irti, eli polkimeen ei tarvitse sen enempää koskea. Eikö näin olekaan?

          Comment


          • #6
            Tehostimesta tulevan kierretangon pystyy katkasemaan, niin että tangon pallopää jää polkimeen kiinni. Sen jälkeen tehostimen voi irrottaa. Sitä en tiiä onko näin kaikissa a4/s4 malleissa?

            Ongelma taitaa kuitenkin olla siinä, että tehostimesta tulevan jarrutangon mitta pitäisi asennuksessa saaha aika tarkkaan kohilleen (manuaali sanoo, että 159 mm +- 0,5 mm). Voi olla aika haastavaa saada mittaa oikeaksi, kun tehostinta ruuvaa takasin paikolleen. Siksipä manuaali ehdottaa irrottamaan jarrutangon pedaalista, tangon pituus ei muutu, mutta johon sitten tarvitaan tuo em. työkalu?

            No tuo on kuintekin vain minun arvailua, tuohon puoleen ei omassa hommassa toivottavasti tarvi kajota.

            Comment


            • #7
              Siinä kierretangossa on se mutteri, jos sen jättää paikoilleen, niin sillä luulisi se oikea pituus löytyvän aika helposti.
              Etupenkin kun ottaa pois, niin asentajan koosta riippuen pääsee siihen lattialle suht hyvään asennusasentoon.

              Comment


              • #8
                Helpoiten jarrupääsylinteri ja tehostin lähtee irti tosiaan yhdessä: valuta jarrunesteet, poista säiliö (huomaa klipsi säiliön alla), jarruputket irti sylinteristä, pitkät torxit auki, avautuvilla ja taivutetuilla kärkipihdeillä jarrutangon klipsit auki, jollon poljin irtoaa jarrutangosta, ja pääsylinterin/tehostimen voi nostaa pois. Mitään audin omia työkaluja ei tarvi, sopivat kärkipihdit löytyy biltema/motonet etc. muutamalla eurolla, jos hyllyssä ei ole.

                Edit: näköjään oikeampi nimitys on lukkorengaspihti, tossa esimerkki: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7633...vat-taivutettu, halvempiakin löytyy...
                Viimeksi muokannut Luxman; 26.10.2015, 11:56.

                Comment


                • #9
                  Laitetaas nyt vielä semmonen havainto, että pääsylinteri kannattaa ilmata ensin, joko irrallaan tai sitten paikoillaan, esim. irrottamalla pääsylinteristä tulevat jarruputket abs-yksiköstä ja pumppaamalla rauhallisesti muutama kerta. Muuten voi käydä niin, että ilma ei lähdekään kiertämään pääsylinteristä, poljin tupsahtelee sukkana lattiaan, eikä jarrujärjestelmään synny minkäänlaista painetta - ilmaaminen ei onnistu.

                  Comment

                  Working...
                  X