Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjauksen ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjauksen ongelma

    Itselläni on Audi A4 -04 ja olen miettinyt onko ohjauksessa kaikki OK koska auto hakee vähän tietä ja kun ohjausta kääntää hiukan oikealle tai vasemmalle auto jää menemään sinne suuntaan ei keskitä siis kunnolla ongelma hieman pahempi oikealle kuin vasemmalle. Tuntuu sille että joku vähän jumittas. Merkkihuollossa väittivät kaiken olevan kunnossa? Ja syyttivät renkaita Nokia hakkapeliitta 4. Takuu olisi vielä voimassa joten kiinnostaisi saada asia kuntoon. Minulla ei ole ennen ollut audia joten en tiedä onko tämä vika vai ominaisuus. Mutta tuntuisi tämän hintaluokan auton menevän suoraan kuin juna. Muistelen tosin jostain testistä lukeneeni että maantie ajo ei ole audin vahvimpia puolia.

  • #2
    jostain syystä tuntuu nykyisissä, uusissa autoissa olevan vähän kaikissa sen verran nahkea ohjaus, että jää kanittamaan johonkin suuntaan (eikä enää ole vain tojotan ongelma)

    Comment


    • #3
      olen painininut saman asian kanssa siitä lähtien kun tuon auton hommasin (joulukuusta -05) Välillä tuntuu että on parempi ja välillä sitten tuntuu että ei sen kanssa voi elää. Varsinkin jos keli on muuta kuin aurinkoinen ja tyyni on tuo audin ohjastaminen yhtä tuskaa!

      Vaihdoin jopa hkpl4:t Q:hun, ilman merkittävää vaikutusta. 2 kertaa kulmat katsottu, ei vaikutusta. Rengaspaineita olen säätänyt puoleen ja toiseen, kovila paineilla ihan hirveä.

      Kävin kokeilemassa piruuttani -02 1.8tq:tä, pikasesti vaikutti olevan paljon parempi, joten ei kai ne kaikki tuommosia ajokoiria ole?

      Nyt kun tiet on sulat huomaa autosta miten yliohjaava se on. Ei kai se ole normaalia?

      Nyt odottelen että saan kesikset alle ja toivon parasta, muuten auto lähtee kiertoon ja saa olla minun osalta viimenen rinkelikeula.

      PS. täältä foorumilta löytyy parikin ketjua missä ongelmat ovat hyvin samanlaisia...
      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15474
      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2159

      Comment


      • #4
        Joo

        Minulla kans samaa vaivaa, kuten noissa aikaisemmissa ketjuissa kirjoittelin. Kesärenkaan vaihtoa odottelen, josko tuo lopullisesti asettuisi premium contacteilla.

        Toimenpiteet syksyn ja talven mittaan:

        - 3x ravistettu paikat katsastusasemilla -> kunnossa oli
        - 2x nelipyöräsuuntaus -> saattoi auttaa jonkin verran, mutta ei kokonaan ratkaissut ongelmaa
        - oikean raidetangon pään uusinta -> täristys rattiin nupukivellä loppui
        - ohjausakselin uusinta (no, elämä on!) -> tuntuma parani kyllä tosi paljon, mutta ei kokonaan
        - hammastangon kiristys -> auttoi hieman, mutta ei ollut ratkaisu
        - rengaspaineita kokeiltu laidasta laitaan

        Liukkaalla ja tuulisella edelleen aivan kamala ajettava. Nyt kuivilla teillä kohtuullinen, mutta ei missään tapauksessa hyvä. Talvirenkaat on tosin huonot: vetelärunkoiset, nastat heiluu irti, lamellit auki jne.

        Jotenkin omituisen tahmea ja tunnoton on tuo ohjauksen keskialue ja keskitys heikkoa. Pientä korjausliikettä joutuu koko ajan tekemään suoraan ajettaessa hyvissäkin olosuhteissa.

        Comment


          #5
          Olen huomannut saman jutun kun nyt laitoin kesärenkaat alle. Nokian nrvi 205/55-16 ja ET35 on vanteissa,
          auto ei kulje paapomatta suoraan. Kahdella eri talvirenkailla ei ole ollut ongelmia, toiset nastalliset
          peltivanteissa ja toiset kitkat alkuperäisillä alumiinivanteilla. Olisiko ET-luvulla vaikutusta tuohon? Mitä
          vanteita teillä on alla, vakiot vai tarvike?

          Comment


          • #6
            Pekka: Mitähän tuo ohjausakselin uusiminen kustansi? noin suurinpiirtein. Jotenkin nimittäin tuntuu että jos autossa on ohjauksessa "klappia" niin se olisi just tuommonen ajettava kuin omani nyt on. Keskiasennossa rattia saa heiluttella muutamia minuutteja (siis ohjauskulmana, ei aikana :-) ) ja se ei suorastaan vaikuta minne mennään.

            Mullahan laakkonen löysytti hammastankoa ja talvella se tuntui paremmalta. Nyt kun kelit on lämmeneet niin ohjaus on selkeästi liian herkkä.

            Comment


            • #7
              Koko rontti asennuksineen muistaakseni n. 950 ?, josta puolet vaihtoautotakuuseen, pelkkä osa kai n. 650 ?. Eli siis Laakkosen asentajakin löysi joustoa siitä kohtaa, mistä säätyy pituussuunnassa, tosin parikin kertaa kävin naukumassa tuota. A1 kuntoisen vaihto-osankin löysinTamperelaiselta hajottamolta, mutta hoidin tuon nyt noin kun tulivat vastaan.

              Luulen, ettei tuo ole lopullinen ratkaisu, vaikka jämäköittikin melkoisesti - mallikin on muuten kai hieman muuttunut. Ymmärtääkseni tuohon Audin ohjaukseen kuuluu pieni "jousto" vaimennustarkoituksessa, mutta jos taas jokin pistää hanttiin, alkaa tuo jousto haitata - näin olen tuon tulkinnut. Toivon, että kun saan nuo kaikin puolin vetelät ja laiskasti kääntyvät talvirenkaat vaihdettua, niin asia lopullisesti korjautuisi. Aika vetelät on muuten nuo tukivarsienkin kumit, ja olenkin pohtinut niiden merkitystä tuohon ilmiöön lähteä suunnastaan.

              Comment


              • #8
                Itsekkin odottelen kesärenkaiden laittoa. Tosin pelkään että menee vielä paljon pahemmaksi kun alle tulee 235/45/17 renkaat! Veteleekö quatrot samalla tavalla. Minun autossa se ei kyllä ole kovin paha varsinkaan kun lisäsin nyt painetta talvirenkaisiin niin parani. Mutta silti toivoisin sen olevan parempi, koska kyseessä on kuitenkin laatu auto.

                Comment


                • #9
                  Kyllä sen auton pitää suoraan mennä talvirenkaillakin. Mutta jos itselle tulee parempi mieli kesäkelejä odotellessa, niin voihan niistä kesärenkaista toivoa parannusta asiaan.

                  Itselläni oli B5:ssa vähän saman suuntaista levottomuutta. Loppupelissä autoon oli uusittu iskarit, jouset, raidetangon päät, etupään tukivarret, uudet kesärenkaat (orkkis vantein), kulmat säädetty. Tuntuma parani jonkin verran mutta ei mielestäni vielä ollut hyvä.
                  Se mikä asiasta tekee mielenkiintoisen on nykyinen kansanvaunu (etupään hilut samat mitä A4:ssa) Maantiellä kulkee kelissä kuin kelissä junan lailla.

                  Comment


                    #10
                    voiskohan tuo ohjauksen "muisti" johtua kuluneista iskarin yläpään laakereista kaverilla omegassa oli samanlainen vika korjaantui laakerit vaihtamalla

                    Comment


                    • #11
                      voiskohan tuo ohjauksen "muisti" johtua kuluneista iskarin yläpään laakereista kaverilla omegassa oli samanlainen vika korjaantui laakerit vaihtamalla
                      Ei oo Mc Phersonit, eli rakenne on toisenlainen.

                      Comment


                      • #12
                        Samoja oireita täälläkin ,keskialueen levottomuutta. Talvirenkaat kans hakka4 ,mutta nyt kesäkumit alla. Vastaa ohjaukseen nopeammin mutta vetelee suoralla ja saa kokoajan olla vääntämässä vastaan. Jotenki musta tuntuu että se vetely johtuu takapäästä? Mielestäni se ei ollu tämmönen ajettava uutena. Jostaki lukenu että quattrois takapään puslat kuluu nopeasti ja ainakaan powerflexiltä ei saa taakse puslia vielä.
                        [/quote]

                        Comment


                        • #13
                          Joo, itselläkin alkaa katse kääntyä tuohon takahässäkkään. Tosin, mietin vielä mahdollisuutta, että tukivarsien pallonivelet olisivat jostain syystä nahkeat. Samanlaista vaivaa on raportoitu olevaksi tukivarsiremontin jälkeen uudennihkeillä palloilla. Oheisen kommentin löysin selaillessani noita lukuisia etutukivarsiremonttikeskusteluja. Tai jos vaikka ovat Audilla panneet asian kerralla kuntoon ja vaihtaneet B5:n löystyvät B6:n kiristyviksi ;)

                          Varsien vaihdon jälkeen ohjaus ei palauta kunnolla pitkään aikaan, ennen kuin nivelet notkistuvat. Eli ohjaustunto on siihen asti aika epämääräinen.

                          Comment


                          • #14
                            Vaihdoinpa kesärenkat alle. Koko on renkailla sama kuin talvella, ainoa ero on vanteissa. kesävanteet on 7*16 ET 45 ja talvi 6,5*16 ET38, renkaat 205/55/16 Michelin Pilot Premacy.

                            Huomiota 1000km reissulta.
                            - kesärengas selkeästi tarkempi ja reagoi ohjaukseen paremmin
                            - "kevyt" keula hävisi, ei tunnu enää olevan tonni kuorma takakontissa
                            - ohjailu edelleen tarpeen varsinkin kun vauhtia on yli 90kmh
                            - tuo em. ohjailu johtuu nyt selvästi urista ja tien kallistuksista (yhteisvaikutus on sitten sitä ohjailua)

                            Enpä ole ennen noin ura herkkää autoa ajanut vaikka edellisessä borassa oli kesäisin 225/45/17 kumit, kumien merkki yms ei siinä vaikuttanut mitenkään ajettavuuteen.

                            Jotain tartteis varmaan tehdä.. tietäs vaan mitä!

                            Huomasin muuten kun tuossa pihaluiskassa työnsin auton liikeelle ja ohjailin sitä moottori sammuksissa, että ohjauksesta kuuluu "pauketta" kun rattia yrittää veivata (on muuten pirun jäykkä ilman tehostusta) tämä pauke tai napsahtelu herätti jälleen kysymyksen ohjauksen välyksestä? Mites muilla?

                            Comment


                            • #15
                              Ei nyt aloiteta turhaan uutta ketjua...

                              Onkos kukaan koskaan onnistunut tekemään tuolle leveiden renkaiden kanssa ilmaantuvalle vetelylle mitään millään muulla konstilla kuin laittamalla kapeat renkaat? Miten paljon ilmanpaineet vaikuttaa, vai onko se yhtä tyhjän kanssa kokeilla muutella niitä?
                              Aika ikävää kun tasaisella pinnalla nämä menee kuin junat mutta sitten pienikin epäkohta asfaltissa ja saa pitää kyllä ratista kiinni!
                              Audiin kyllä laitetaan -30mm jousta tänä kesänä, vaikka tokko tuo mihinkään vetelyyn vaikuttaa, lähinnä tuuliherkkyyteen ym. pieneen (tietenkin ulkonäköön!)
                              Entä mitä mä nyt pitäisin noissa profiilin autoissa paineita alkuun, ettei heti ole reunoista tai keskeltä siloisena?
                              Audiin tuikkasin +5 asteen lämpötilassa (renkaat kylmät) nyt 2.9bar (225/40/18) ja pirkkamalliin 2.7bar (205/50/17), kuulostaisko hyvältä?

                              Comment


                              • #16
                                Tänään uudet Conti Premium Contact 2 205/55-16 H kesäkumit alle. Sitten koeajolle ja ei HEL#####, muuttui entistäkin tuilakammaksi. Rengaspaineiden tarkastus ja oli pyydetty 2,4, jonka pitäisi riittää. Oikopäätä Laakkoselle ja asentaja rattiin. Ajoi pienen lenkin ja totesi saman kuin minäkin, kumimainen ajotuntuma ja huojuu voimakkaasti sivusuunnassa. Auto nosturille ja paikkojen tarkastus, eikä tietenkään mitään vikaa. Takaiskareita vähän epäili mutta kun autoa perästä paineli, niin arveli olevan kunnossa. Totesi muuten, että on erityisen pehmytkylkiset renkaat sulla ja että voipi johtua niistä! Sitten takas rengaskauppaan ja sieltä mies rattiin jne. Huomenna vaihdetaankin sitten tanakampaa tassua alle.

                                Onko tän aina oltava tämmöstä.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, nyt on sitten vaihdettu vetelien Continentalien tilalle Michelin Pilot Primacy V -nopeusluokkaisena ja toimii kyllä tosi hyvin ainakin noihin Conteihin verrattuna. Ajotuntuma ja -vakavuus paranivat oleellisesti, eivätkä silti ole epämukavat tai meluisat.

                                  Ohjauksen keskialueella on kyllä vielä jotain pientä häikkää. Suoraan ajettaessa lähtee edelleen hissukseen valumaan ajosuunnasta ja vaatii korjausliikkeitä. Tutkimukset tämän vaivan suhteen jatkuvat.

                                  Kokemusten perusteella täytyy kyllä ihmetellä Continentalin viimeistä TM ?testimenestystä. Vai ovatkohan taas panneet massamyyntiin ?ihan jotain muuta??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rengas kulmat

                                    Onko kukaan kokeillut jos etupäähän laittas aurausta vähän enemmän kuin mitä pitäisi olla. Oisikohan apua? Kesä renkaat itselläkin jo alla ja kyllähän tuo vieläkin vetelee. Varsinkin urissa. Kesärenkaat continentalin sport contact 3 235/45/17 et ei pitäisi ainakaan olla vika niissä. Onko jollakin A4 mikä menee suoraan kuin juna???

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään, kun kävin kattomassa Qseiskaa niin ajallin samantien esittelynelkkuquatroa, joka kulki suoraan ja oli tunnokas! Tosin alla oli pehmeät kitkat ja ohjauksella härnäämällä heilahteli melkoisesti. Sitten maantielle omalla ja kyllä taas masensi, kun joutuu yhtenään tekemään pientä korjausliikettä. Oman ohjaus tuntuu raskaalta ja joustavalta varsinkin keskialueella. Ikäänkuin yhteys pyöriin ei olisi kunnossa, vaikka ohjausakseli on uusittu ja hammastangon välys säädetty. Mietin siinä ajellessa, että jos ohjaustehostin ei oikein ole mukana, niin joustaa ohjausakselin kumivaimentimesta ennenkuin pyörät kääntyy ja kohta tuleekin tarve kääntää toiseen suuntaan jne. Uuteen verrattuna tuon keskialueen ylitys nimenomaan on ihan erilainen "muljahdus". Pystyyköhän tuon tehostimen tehostusta mitenkään rukkaamaan?

                                      Mulla kans on käynyt mielessä noiden kulmien säätö ohjearvoista poikkeaviksi, vaikka toisaalta se voipi vaikuttaa kaarreajo-ominaisuuksiin heikentävästi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Luin kans että toe-in auttaa suora vakaudessa ja kurveissa sitten taas ei ja toisinpäin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ONKO kellään suoraan kulkevaa A4:sta

                                          Pitkä liuta ongelmia, joten kiinnotaa nyt oikeasti tietää että onko tämä ominaisuus vai vika kun A4 hakee tietä? Kertokaa jos jollain Audi a4 kulkee kuin juna!!!

                                          Comment


                                          • #22
                                            No, itselläni ei vielä pitkään (pari kuukautta) ole kokemusta A4:sta, mutta verrattuna edelliseen Coupeen vm90 on suuntavakavuus aivan eri maailmasta. Talvikuukaudet ajoin 195/65/15 Nokian Hakkiksilla, eikä auto sen ihmeemmin uria haistellut, vaikka ohjaustuntuma talvirenkaille tyypillisesti vähän pehmeä olikin.

                                            Kesärenkaat ovat Goodyear Eagle NCT 205/55/16 ja ne alle laitettuani muuttui auto entistä vakaampaan suuntaan. Suoralla moottoritiellä ei tarvitse ~1km koskea rattiin lainkaan (katso äiti, ilman käsiä! ;) ennen kuin seuraava mutka tuli vastaan. Ei valittamista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minnekäshän suuntaan noita kulmia pitäs lähtee säätämään ohi tehtaan arvojen, kun tuon uraherkkyyden lisäksi tuntuu että auto on todella yliohjaava? Tämän huomaa jopa kuivalla asvaltilla, mutkaan kun käntää vähän tiukemmin niin perä haluaa irrota ja valot vilkaa taulussa aika herkästi. Talvellahan tämä oire oli tosi inhottava, perä irti mutkissa kokoajan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Juhamatti: Jos vaihtais eteen jäykemmän kallistuksenvakaajan (jos sinulla on normaalialusta, niin sporttialustan vakaajatanko n. 150? ja helppo vaihtaa vaikka itse), niin eikös sen pitäisi tehdä autoa aliohjaavammaksi? Vai olenko ihan metsässä kuten yleensä?

                                                Ainakin omien kokemusten perusteella (H&R säädettävät "tuhdit" vakaajat edessä ja takana), niin taakse jäykkä asetus ja eteen löysä - auto muuttui selvästi vähemmän puskevaksi, eli yliohjaavammaksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jep. nyrkkisääntö noiden vakaajien kanssa.

                                                  Eteen jäykempi: Lisää aliohjaavuutta.
                                                  Taakse jäykempi: Lisää yliohjaavuutta

                                                  Ja päinvastoin:

                                                  Eteen löysempi: Lisää yliohjaavuutta
                                                  Taakse löysempi: Lisää aliohjaavuutta

                                                  Näin teoriassa, kokeilemalla selviää miten vakaajamuutokset vaikuttaa in real life.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla lopetti auto ajelemasta itekseen, kun vaihdoin tehostimen nesteet. Ensin vaikutti siltä, ettei tuolla olisi ollut juurikaan vaikutusta, mutta nyt muutaman sadan kilometrin jälkeen on semmonen kun pitääkin olla. Nyt sitten vaan kädet rennosti ratille ja rinkulat määränpäätä kohti!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Öljyn vaihto

                                                      Minkä ikäinen audi ja paljon ajettu?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Auto on 1.8tq, jolla ikää n 3,5 v ja ajettu 86 t

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä ne päästetään pois?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Öljypisteellä kävin, ja meni suunnilleen näin. Mehut imupillillä pois ja uutta tilalle, kääntelyä ja kääntelyä, mehut uudelleen pois ja täyttö. Pillin työnsi sinne letkuun saakka. Öljy Valvolinen Syn Poweria, joka on VAG -hyväksyttyä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X