Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjauksen ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Sattuu oleen litran purnukka hyllys vag-tavaraa.Lähdenpäs tästä testaamaan:)

    Comment


    • #32
      Toivottavasti auttaa. Itse en osaa tehdä muuta tulkintaa, kuin että jotkut pikeentymät lähti liukenemaan uusilla nesteillä tms.

      Comment


      • #33
        Tais olla suunta mullakin huomenna öljypisteelle! Tätä asiaa spekuloitiin aiemmin talvella Laakkosen tiskillä, eivät oikein olleet halukkaita uskomaan moisen vaikutukseen. Itse taas olin enemmänkin sen puolella kun lämpötila nousu ulkona vaikutti kuitenkin jollaintapaa ohjaukseen.

        Comment


        • #34
          Öljyt!

          Mikähän on suositus öljynvaihto väliksi?

          Comment


          • #35
            Taisi mainita Öljypisteen kaveri, etteivät noita vaihtelisi huollossa, vaan vain lisäisivät tarvittaessa - tiedä häntä. Mutta maksoi tuo vaihto vain n. 22 ?, pelkkä öljy kai reilut 13 ?/l, joten miksipä tuota ei kokeilisi. Kuten edellä ketjussa on todettu, niin jäykkä on ohjaus ilman tehostusta, joten hydrauliikkaan perustuu kääntyminen ja näin ollen ilmeisesti myös ohjauksen asemassaan pysyminen (ja pysymättömyys)! Tuo nyt sitten tuli ihan vaan "mutulla".

            Comment


            • #36
              Mulla ainakin tuli "painetta" lisää rattiin ja ihan niiku menis suorempaan nyt.Hyvä juttu.

              Comment


              • #37
                Uskomatonta

                Mulla ohjaustuntuma parani ainakin koeajolla huomattavasti. En käyny ajamassa kuin pienen lenkin, mutta nyt ohjaus tuntui sille miltä sen pitääkin. Aivan kuin eri auto. Outo homma miten öljyt voi vaikuttaa noin paljon. Toivottavasti tuntuu yhtä hyvälle, kun kerkee ajamaan enemmän.

                Comment


                • #38
                  Parempi mutta....

                  Kokeilin kaverin A3 audia ja se kyllä meni suoraan kuin juna eli paremmin kuin minun oma A4:n. A3:ssa ohjaus ei ollut niin tarkka vaan siinä oli pieni välys, kun taas minulla ohjaus kääntyy ihan pienelläkin liikkeellä ja tuntuu et ajaminen on paljon tarkempaa. Joutuu korjailemaan koko ajan. Eli jotain täytys vielä tehdä, mutta mitä?

                  Comment


                  • #39
                    Oma A3:nkin menee tasaisessa ajossa kuin kiskoilla. Kiihdyttäessä kunnolla ratista saa taas tosissaan pitää kiinni. Jostain syystä puskee vasemmalle aika kovaa. Kyseessä siis vajaaveto. Mistähän "ominaisuudesta" tämäkin johtuu. Alla 17" Nokian NRVi:t.

                    Comment


                    • #40
                      A3:ssa ohjaus ei ollut niin tarkka vaan siinä oli pieni välys, kun taas minulla ohjaus kääntyy ihan pienelläkin liikkeellä ja tuntuu et ajaminen on paljon tarkempaa. Joutuu korjailemaan koko ajan.
                      Mulla on taas ihan päinvastainen fiilis. Tuntuu että tuossa omassa on juuri väljää ratissa ja renkaat kääntyilee "omia aikojaan" ilman ratin kääntämistä. Sitten sitä saa vatkata ja ohjailla että kesää viivojen välissä. Tuntuu että muissa autoissa joilla olen ajanut on paljon tehostetumpi ohjaus ja silti paljon tunnokkaampi, eli saattavat vedellä urissa ja tien kallistuksissa mutta auton voi pitää pikkusormella linjassa, audissa tähän saa käyttää voimaa.

                      Mulla rupee olemaan mittä täysi tämän kanssa. Huolto sanoo että "no jopas on uraherkkä ja on tässä jotain" mutta mitään ei edes haluta ruveta tekemään! Ei ketään kiinnostain ostaa muuten hyvä audi pois?

                      Comment


                      • #41
                        Oiskohan kellään vielä IDEOITA tähän ongelmaan

                        Hyvä asfaltti niin homma OK, mutta suomen tiet ja varsinkin tuulella hakee tietä.....

                        Comment


                        • #42
                          VIHDOINKI OK

                          Yllättävän pienestä asiasta kiinni kun kävin katsomassa rengaspaineet niin huoltoaseman mittari näytti 2,5bar rengasliikkeessä laitettiin 2,7bar. Nostin tästä 0,5baria painetta niin nyt on kuin eri auto. Menee suoraan kuin juna ja muutenkin helvetin hyvä ajaa YES!! En nyt tiedä että heittikö toi huoltoaseman mittari (tod näköisesti) vai onko paineet vajunut, mutta autossa on kuitenkin painetta renkaissa 3,0 - 3,2baria.

                          Comment


                          • #43
                            Tuolta Faq:sta ei ny aiva täysin selvinny et onko B5:ssa joku lukkomutteri raidetangon säädössä vai onko säätö pyöritettävis ilman lukon aukasua?

                            Comment


                            • #44
                              Omia kokemuksia: A3tq:ssa on välystä keskiasennossa joka aiheuttaa ainoastaan vähäistä korjailutarvetta suoralla.

                              A4:ssa taas ei ole yhtään välystä missään ja ohjaus on muutenkin herkempi. Tästä johtuen tien kaltevuuserot ja epätasaisuudet aiheuttavat kokoajan pientä hakemista -- myönnettäköön ettei ajaminen ole niin rentoa.

                              Mutta itse tykkään tarkasta ohjauksesta joka ei tullut yllätyksenä auton mukana vaan selvisi ihan kaverin vastaavaa koeajettaessa.

                              Mieleenkiintoinen tuo tehostajan öljynvaihtojuttu. Pitääkö muilla B6 A4:n tehostin paikallaan käänneltäessä minkäänlaista ääntä?

                              Huomasittehan muuten, että merkkiliikkeestä saa G 004 000 M2 koossa eli litan purkin alle 14 euroon? Olivat laskeneet hintaa aika reippaasti taannoin.

                              Comment


                              • #45
                                Herätellään vanhaa ketjua. Eli omaan 2000 vuosimallin A6:seen ilmaantunut klappia ohjaukseen nyt kevään aikana.

                                Isoissa maantienopeuksissa huomaa, että rattia voi kääntää aavistuksen ilman että auto reagoi. Keväisissä urissa on pirullinen ajaa, kun pienet korjausliikkeet eivät auta, vaan moottoritiellä tarvitaan jo isompia liikkeitä. Saa olla koko ajan korjaamassa johonkin suuntaan. Ilmiötä ei huomaa pienemmillä nopeuksilla taajamassa. Nastojen vaihto kesärenkaisiin ei vaikuttanut mitenkään. Rengaspaineet on tarkistettu useampaankin kertaan.

                                Tämän ketjun perusteella meinasin vaihtaa ohjaustehostimen nesteet viikonloppuna. Nestettä on kyllä ihan tarpeeksi, mutta on aika vanhan ja huonokuntoisen näköistä. Ei mitään tietoa koska on vaihdettu. Autolla ajettu nyt vajaa 220tkm. Toivottavasti on jossain vaiheessa vaihdettu vai lisätäänkö sitä vaan? Onko hyviä neuvoja vaihtoon? Meinasin tyhjentää säiliön, täyttää uudella nesteellä, napata paluulinjan irti ja antaa nesteiden kiertää purkkiin. Kun säiliö alkaa tyhjenemään niin täytän uudestaan. Jatkan kunnes paluulinjasta tulee uutta nestettä.

                                Mitä muita kohtia kannattaa katsoa jos ei tuo nesteiden vaihto auta? Oikea raidetangonpää on vaihdettu sysksyllä. Oli silloin löysää siellä, mutta auto veteli eritavalla. Ei ollut silloin tälläistä selvää klappia ohjauksen keskellä, vaan auto vain ei kulkenut suoraan. Ratin sais siis pitää paikallaan, mutta hieman vasemmalle käännettynä. Meinasin kuitenkin katsoa vasemman raidetangon pään kunnon.

                                Comment


                                • #46
                                  Kolme C5 omistajaa jo tällä forumilla tänä keväänä kiristänyt ohjausvaihteen säätömutteria kolinan ja välyksen poistamiseksi. Alkaa vissiin nämä vehkeet olemaan siinä iässä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Iso tekijä suuntavakavuudessa, erityisesti tuulella, on taka-akselisto. Kunnon suuntaus ja timmit puslat auttavat yleensä paljon. Taka-akselin puslia kun ei tule uusittua usein kun ne ei varsinaisesti hajoa ja aiheuta uusintakäyntejä katsastuksessa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Pitääkin tarkastaa tuo säätömuteri, jos ei nesteiden vaihto auta.

                                      Viime keväänä on taakse vaihdettu molemmat alatukivarret. Suuntaus tehty viimeksi syksyllä samalla kuin eteen vaihdettiin parikin tukivartta(oikea ala ja etummainen ylä). Näiden jälkeen meni vielä ihan hyvin. Ei tietysti todista mitään etteikö sinne ole voinut tulla välystä johonkin. Pitää pitää mieless,ä jos ei ratkea muuten. Tuntuu vaan että on selkeää klappia tuossa ohjauksessa, ei sellaista selkeää vetelyä mitä on jos ripustuksessa löysää.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei tuo nesteiden vaihto mennyt ihan putkeen. En löytynytkään sopivaa putkea jatkoksi tuohon paluulinjaan. Pitää hommata ja tehdä kun ehtii.

                                        Vanha neste oli aivan ruskeaa (paskaputkesta voi löytyä samanlaista litkua) ja haisi todella pahalle, joten jotain piti kuitenkin tehdä. Imin säiliön tyhjäksi käsipumpulla ja täytin uudella nesteellä. Tämän jälkeen laitoin auton käyntiin hetkeksi ja annoin nesteiden kiertää. Toistin tämän operaation 4 tai 5 kertaa jolloin litran purkki uutta nestettä oli käytetty. Parilla viimeisellä kerralla kääntelin rattia muutaman kerran. Edelleen neste on todella likaisen väristä, mutta koostumus parani sentään jonkun verran.

                                        Auton ohjaustuntuma parani kuitenkin huomattavasti. Klappi ohjauksen keskeltä poistui käytännössä kokonaan. Vähän siinä on vielä jotain, mutta ei enää selvää kuollutta aluetta keskellä. Toivotaan että kunnollisella nesteiden vaihdolla tuo paranee entisestään.

                                        Nyt kysymys kuuluu että onko tuo normaalia, että ajan saatossa sinne pääsee likaa vai onko jossain jotain pahemmin rikki. Nesteen pinta oli suurinpiirtein alarajalla joten ei sitä ainakaan isoja määriä mihinkään häviä. En muista lisänneeni sinne kertaakaan reilun 30tkm aikana mitä auto on minulla ollut.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kyllä ne tuppaa kaikki olemaan tuon väristä, jos ei ole koskaan vaihdettu. Ihan ilman vuotojakin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X