Mikähän voisi aiheuttaa käsijarrun löystymistä siten, että kahva nousee koko ajan korkeammalle ilman että se tarraa kiinni? Onkohan vaijeri poikki vai voiko se olla lähtenyt jotenkin irti?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käsijarru ei pidä A6 C5
Collapse
X
-
Vaijeri on voinut mennä myös poikki. Onko tämä keksintö etu vai neliveto? Nelikossa se kiristysmekanismi on alemman tukivarren kohdilla, lukkosokka ruuvarilla kammeten pois ja sisäänpäin pyöritystä hetken niin sen vaijerin saa palautettua takaisin nolla-asentoon. Sen jälkeen voi pumpata jarrupoljinta ja sitten molempia puolia kiristellä manuaalisesti haluttuun kireyteen.
Comment
-
A6 4B C5 avant quattro '00 käsijarrusta lähti tunto
Vaimo soitti, että käsijarrukahva meni tunnottomaksi ja käsijarru ei pidä ollenkaan. Kuulosti siltä, että vaijeri voisi olla poikki, mutta en pariin päivään pääse itse tutkimaan asiaa.
Motonetin valikoimaan ei kuulu näköjään quattron vaijeria, joten aloin ihmettelemään onko vaijereiden vikaantumistodennäköisyys pieni, kun heillä ei ole varaosiakaan.
Teen vielä tänään varaosatilauksen Saksasta ja samaan nippuun saisi ATEn vaijerit edullisemmin kuin marmorilta tai Tepolta alkuperäisen (119,60€ / 84,81€).
Kysymykset:
a) mikä muu sieltä voi pettää kuin vaijeri?
b) millainen operaatio vaijerin vaihto on?
Asiaan liittyviä kuvia löytyy esim partsbasesta:
Vaijereiden kuva (osa 5: 4B0609721AD) ovat täällä, mutta kuvasta ei löydy mitään tietoa etupään kiinnityksestä.
Käsijarrun kahvan kuvassakaan ei näy vaijerin kiristys-/säätömekanismia. Siellä on tosin viittaus osasta 11 uudelle sivulle 94-700, joka ei valaise asiaa yhtään lisää.
PS Käsijarruongelmia ei ole ennen ollut kummassakaan kutosessani, kun käsijarrua käytetään aina auto pysäköitäessä.
Comment
-
Jos se kiristin vaan kiristää ja kiristää vaijeria niin kyllä se jossain vaiheessa napsahtaa poikki, omassa 3bg nelikossa kävi just noin.
Vaihto käy alakautta siten että pakoputkisto pois, kardaanin lämpöpellit pois, kardaani pois. Sitten pääseekin jo ruuvailemaan sitä vaijerikoteloa pois autosta, ja vaihtoehtoisesti voi hommata koko helahoidon uusine koteloineen tai sitten lähteä kikkailemaan pelkkiä vaijereita tuonne. Ohjaamosta tarvis ottaa pois se keskikonsolin peräosa jotta pääsee pujottamaan ne vaijerin päät kässärimekanismiin.
Comment
-
A6 4B C5 Avant Quattro käsijarru on tunnoton, eikä pidä
Jos toinen vaijereista napsahtaa poikki, niin onko käsijarru sen jälkeen tunnoton? Onko siellä siis jokin T-kappale, joka tasaa voiman jarrujen välillä?
Tällaisen ohjeen löysin asiaa penkoessani, mutta sielläkään ei ollut kunnon kuvaa käsijarrukahvan nurkilta: http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5...akeSystems.pdf
Comment
-
Tyhjää on alussa ja sen jälkeen vähän vastusta. Käsijarrukahva nousee helposti ääriasentoon asti. Pito on heikonlainen. Vaimo kertoi, että Kotipihassa toimi normaalisti ja seuraavan kerran käytettäessä kuului "jokin ääni" ja kahva nousi tappiin saakka.
Oikea jarruvipu liikkuu käsijarrukahvan kanssa samaan tahtiin, mutta vasen ei. Joko vasen vaijeri on etupäästä irti tai jostain poikki. Onko muuta vikamahdollisuutta? Tilasin kuitenkin varmuuden vuoksi kaksi vaijeria Saksasta.
<offtopic>Yllätyksekseni ATEn vaijereista tuli ostoskoriin yli 20 euron ylimääräinen postimaksu, kun ovat niin pitkät (wir mussten einen Sperrgutzuschlag für den Seilzug verlangen)! A.B.S-merkkinen olisi ollut valmiiksi pussissa vyyhdellä, eikä siitä olisi tullut lisämaksua, mutta tahdoin nyt nimenomaan ATEt. Pyysin germaania pakkamaan ATEn vaijerit samoin kuin A.B.S.-vaijerit, mutta vastaus oli "ei pysty" :D Jännä nähdä millaisessa tuubissa ATEn vaijerit ovat tehtaalta lähteneet.</offtopic>Viimeksi muokannut pta; 27.4.2016, 01:38. Perustelu: Tarkennettu vikakuvausta, kun pääsin auton viereen
Comment
-
Miksi vaijeri irtoaa etupäästä?
Vikapaikka löytyi: vaijeri on irti käsijarrun päästä, mutta miksi? Satulan päästä vipu liikkuu herkästi, eikä jarru jää laahaamaan. Voiko pallo oikeasti tulla sen tasaimen läpi? Kuluuko pallo vai tasain?
Olisiko kenelläkään antaa tasaimelle varaosanumeroa, kun en löydä siitä edes kuvaa itse?
EDIT: Tasain kuuluu käsijarrumekanismiin kiinteänä osana.
Tuollaisella 7 euron endoskoopilla ei hyvää kuvaa saa, mutta tässä silti pari mallikuvaa liitteenä.
Comment
-
Mulla oli aikanaan satulan sisältä kiristysmekansimi rikki, ja erehdyin sitä luulemaan katkenneeksi vaijeriksi. En nyt muista, oliko mun autossa myös hypännyt tuo vaijeri lopuksi irti kahvan juuresta.
Kahvaan pääsee käsiksi ihan kohtuullisella purkamisella.
Ilmastoinnnin suuttimet takaa lähtevät irti vetämällä hieman yläkautta. Sen jälkeen pääsee irrottamaan käsinojan ja käsinojan kiinnityskorvakkeen, sitten muistaakseni pääsikin jo näkemään käsijarrukahvan tasaajan.
Jarrusatulan vivun ei toimiessaan pitäisi ihan hirveän laajaa liikettä tehdä, koska mekansimi kiristyy satulan sisällä. vertaile satuloiden kesken sitä vivun liikettä.
Jos irronneen puolen satulan vipu liikkuu useamman kerran peräkkäin lähemmäs 90 astetta, on satula rikki.
Vinkkinä, että vaijerin kuoren säätöön ei kannata koskea.
Comment
-
Käsijarrun vaijerin kiinnittäminen tasaimeen
Kiitos vinkeistä! Vika on nyt korjattu, mutta miksi vaijeri irtosi etupäästä on yhä epäselvä.
- Takamatkustajien ilmasuutin lähti taaksepäin vetämällä irti. Sen metallikehys tahtoo lähteä ensin irti, mutta sen irrottaminen ei ole välttämätöntä.
- Sähköjohdot kannattaa irrottaa suutinkotelosta, niin saa lisää tilaa.
- Keskikyynärnojaa tuossa autossa ei ollut, joten seuraavaksi nitkutin tuuletusputken pätkän irti sieltä keskikonsolin vasemmasta laidasta.
- Irrotin takapyörän ja työnsin ruuvimeisselin käsijarruvivun ja stopparin väliin Tarkistin samalla, että vaijeri liikkuu herkästi.
- Nyt käsijarruvaijerissa oli sisällä sen verran löysää, että sen pallon sai ohjattua rautalangasta väännetyllä koukulla ja ruuvimeisselillä suunnilleen omalle paikalleen. Sitten käsijarrusta varovasti vetäen kuula luiskahti paikalleen.
- Otin takajarrusta ruuvimeisselin pois ja herkistelin vielä vipua, vaikka se alun perinkin palautui stoppariin saakka.
- Täytin jarrurasvalla injektioruiskua apuna käyttäen molempien vaijerien kumihaitarit. Jossain mallissa on ollut ongelmana vaijerin jäätyminen, kun se lähtee satulalta alaspäin.
Kuvia liitteenä ja lisää kuvia käsijarrukahvasta löytyy vaikka eBayta selailemalla.
EDIT: Lisätty vaijerien kuvat A6 4B C5 Audiin. Jäivät projektista yli...
Comment
Comment