Niissä kolmen satseissa se keskimmäinen on kuitenkin käytännössä aina pistevalo joka on ihan itsessään kielletty. Kantama on ihan eri luokkaa ja napapiiriä etelämpänä ajellessa joku löytyy aina häikästäväksi. ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
LED lisävalot
Collapse
X
-
Mikähän järki tuossakin on, kun referenssirajoitus laissa kuitenkin on. Ja ketä sekin liikuttaa, kun yksin tuolla pimeässä taipaleella painat pitkät päällä, että onko niitä lisävaloja 2 vai 7kpl. Turvallisuusasia, se että pakotetaan lailla ajamaan paskoillakin valoilla on niin tätä maata vrt. ruotsi. Tässäkin asiassa toki voi soveltaa vanhaa forumiviisautta: ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää :)Viimeksi muokannut -03 tq; 25.10.2015, 12:04.
Comment
-
Parittomien valojen kiellon ideanan taisi alunperin olla se, että erotetaan vastaantuleva moottoripyörä autoista.
Eihän minua se mitenkään liikuta jos joku yksin keskellä metsää polttelee niitä "laittoman tehokkaita" lisäpitkiään, mutta siinä vaiheessa kun sellaiset tulee pimeällä tiellä vastaan niin alkaa jo haitata. Se että auton keulilla on kylän isoimmat kannut 100W++ Xenoneilla ei välttämättä paranna kriittisten kohteiden havainnointikykyä ollengaan.
Ihmisen silmä on siitä jännä sensori, että valoisaan totutaan nopeasti, kun taas hämärään melko hitaasti. Normaalin näkökyvyn omaava ihminen pystyy näkemään melko hämärissäkin olosuhteissa hyvin, kunhan silmien annetaan tottua vallitsevaan valaisuolosuhteeseen. Pimeäsä metsässä pystyy ihan hyvin kulkemaan pelkkien tähtien valolla, kunhan silmän annetaan tottua tuohon valon määrään. Autossa tämä tarkoitta, että ylimääräisen valon määrää kannattaisi rajoitta mahdollisuuksien mukaan ja mahdollisimman suuri osa valosta kohdistetaan ajamisen kannalta kriittisille alueille. (Toki liian voimakas pistemäinenkään valo ei ole paras vaihtoehto.)
Itse pidin 4F valon määrää ihan kelvollisena pimeällä ajamista varten, mutta valokuvio ei oikein itseäni miellyttänyt. Itse en tässä tapauksesa pidä hyvänä ratkaisuna lisäpitkien käyttöä, koska puutteita oli erityisesti lyhyissä valoissa. Oma ratkaisu oli projektoreiden vaihot EvoX-R:iin, joilla samoista polttimoista sai huomattavasti paremman tien valaisun aikaiseksi. Pitkät näyttävät mielestäni ihan riittävän pitkälle, jotta normaaleissa ajonopeuksissa ehtii reagoimaan valokuvin alueella tapahtuviin tilanteisiin.
Mielestäni kriittisin hetki pimeällä ajettassa on kohtaamistilanne. Tässä tilanteessa "normaalit valot" pitäisi toimia siten, että kun autojen pitkät valot tavoittavat vastaantulevan auton ylettyvät autojen lyhyet valot vielä täyttämään tuon välialueen. Jos lisäpitkillä pidennetään huomattavasti tuota pitkien valojen kantamaa, vähennetään merkittävästi näkyvyyttä tuossa kohtaamistilanteessa, koska pitkiltä pois vaihdettaessa autojen väliin jää hämärä alue, josta kirkkaaseen valoon totunut silmä ei kykene havaitsemaan juuri mitään.
Turvallisuusasia se on jos haitata muiden tienkäyttäjien havainnointikykyä...
PS. En siis yritä kampanjoida liäpitkiä vastaan. Leditekniikalla pystytään valoa kohdistamaan melko tarkasti juuri sinne mihin sitä halutaan. Lähinnä vieroksun tätä keula täyteen kannuja ja 100W Xenonit asennetta. Tieliikenteessä tuollaiselle valonmäärälle ei ole oikeasti tarvetta, kunhan valo osoitetaan oikeaan paikkaan.Viimeksi muokannut elexter; 19.10.2015, 10:52.
Comment
-
No eipä siitä valopilkusta pimeydessä oikeaa ja vasenta erota kuitenkaan. Mutta samaa mieltä siitä, että valoa pitää olla oikeaan paikkaan sopiva määrä ja siitä, että kaukovalot ja lähivalot on syytä olla "balanssissa" tehon ja kantaman suhteen. Jopa valon värin. Silloin tuo silmän soputuminen valoon lyhenee. Itse laitoin 4x halogen hella 3003 (ref 17.5 ja 37.5) transporteriin viime talvena ja lyhyille siirtyessä tuli alkuperäisillä h4 umpioilla pimeys! Vaihdoin alkuperäiseen umpioon mini d2s 3.0 bixenon projektorit ja lyhyille siirtymisestä tuli "saumaton". http://www.garaget.org/?car=314516&image=3499556 Näillä talvinopeuksilla "kilometrin pistevalot" on mielstäni turhat. Valokeila tulisi olla omaan makuun n300-400mm kantavat ja leveät kuvioltaan, jotta metsään ja pientareelle näkee kauas. Jokainen varmaan itse lisävaloja valikoidessa tulisi miettiä mille alueelle sitä valoa lisää tarvitsee alkuperäisten valojen rinnalle.
Mitä kohtaamiseen ja vaihtohetkeen tulee niin olen huomannut, että pohjoisessa losotetaan surutta ihan "iholle" pitkät päällä, kun etelässä vaihdetaan jo aivan liian aikaisin. Mutta vastaantulijan autossahan voi olla ihan erimaata valot jonka perusteella kuljetaja lyhyille vaihtaa.
Comment
-
Joo ei tuo pistevalo ainakaan mulla kilometriä näyttäny. Suunnattuna sai juuri optimaalisen valon n.300m. Paikkasi hyvin sitä puuttuvaa kohtaa jota nuo kaksi levittävällä kuviolla olevaa ei valaissut. Täällä kun tiet ovat leveitä ja valottomia on hyvin tärkeä saada valoa reunoille. Sieltähän se este aina tielle tulee, jos tulee.
Harvemmin näillä leveyspiireillä tulee näihin vuodenaikoihin moottoripyöriä vastaan. Ja onhan raskaassakalustossakin valoja aina enemmän kuin 3kpl. Mutta ilmeisesti vieroksut heitäkin.
Kyllä jokaisen pitäisi tajuta järjenkäyttö, jos tiedostaa, että ajelee normaalia voimakkaamilla valoilla.
Comment
-
Kyllä valoa pitää olla niin paljon ku laturissa remmi kestää. Jämpti on näin.
Itellä ei kyllä häiritse pätkääkään jos vastaan tulijalla on ämpäreitä keula täynnä. Ne saa katos pois päältä ja tähän asti ovat ottaneet.
Tuo on kans iän ikuinen jupina toi lyhyiden ja pitkien ero ja ku silmä ei totu. No jos ei totu niin ajelee sitte paskoilla valolla.
Se mikä minua ärsyttää on noi jälki asennus zenonit omiin halogeeni umpioihin, ne tahtoo vähän häikäistä vastaan tullessa...
Comment
-
Onko foorumilaisista kukaan istuttanu audin (esim. A6 4F) keulalle näitä led-lightbareja eli:
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...3v/3010130025/
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...70/3010130085/
Asennuspaikka mietityttää että miten saisi rekkarin ala- tai yläpuolelle fiksuiten kiinni ja minkälaisella telineellä.
Comment
-
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...li/3050120043/
Mitenkähän tuollainen "leditanko" toimisi maskin takana? Ja saako noita muuten olla vain yksi?
Comment
-
Toinen talvi lähtee pelkillä ruuveilla ja aika painavat lisävalot telineessä. Hyvin pysyy ja ei tärrää. 4f
Comment
-
Kunhan pääsen sinne asti niin meinaan toteuttaa valojen kiinnityksen linkin tavalla. Vaikuttaa tukevalta. Reiät puskuriin kilven taakse mistä nuo kiinnikeet törröttävät. Kiinnikkeisiin tavallinen kahden- tai kolmen lisävalon teline ruuveilla kiinni.
http://hem.bredband.net/bruckesida/allroad25.jpg
http://hem.bredband.net/bruckesida/allroad26.jpg
Comment
-
http://pages.ebay.com/motors/link/?n...201397&alt=web
Itsellä on tämmöinen ollut pari viikkoa käytössä. Muuten ihan hyvä, mutta pikkasen liian korkea valokuvio.
Comment
-
-
Tänään vaihdoin lähivaloihin D2S Osram +70 Night Breakarit ja parani perusvalot ihan kivasti. Pitkissä P.I.A.A halogenit (65/130). Näkee ihan kivasti, Jussinmäen/Erikoistekniikan sivuilla kuitenkin hulluuteen asti houkuttelevia lisävaloja. Onko kellään vielä kokemusta LEDien tukkeutumisesta lumipyryssä tai jäätävässä sateessa? Sulaako pyryn jälkeen ilman rapaamista?
Comment
-
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailman numerossa 21/15 on led-lisävalot vertailussa. En ole lukenut juttua: http://tekniikanmaailma.fi/normipaiv...a-yohon-video/
Comment
-
Vieras
Testissä hyvin pärjännyttä Seeker 20 ja Seeker 10 mallia saa minultakin ostettua, jos tarve vaatii.
Comment
-
Tällainen valokuvio tuli näillä 160w lampuilla. Ekassa keskellä leveän valokuvion antava linssi. Ja toisessa kirkkaat kaikissa.
Kiinnitys kilpitelineeseen. Puskurista porattiin palkkiin asti läpi ja telineen alle putki holkiksi. Läpipultilla sitten palkkiin. Tarvii vielä tangot päälle, koska itse teline väpisee lamppujen painosta epätasaisella pinnalla.
Puhelin laadulla vielä video. Huomaa kuinka surkeat oem ajovalot, bixenon. Noihin tulossa 6000k polttimot. Samalla koitettava ottaa projektori käteen ja puhdistaa linssin pinnat. Näyttävät että ovat jäässä..
https://www.youtube.com/watch?v=9UxQsmxjJd0Viimeksi muokannut -03 tq; 8.11.2015, 08:05.
Comment
-
Tero saanko kysyä miksi originaalivaloihin 6000K polttimot?
Korkeampi värölämpötila laskee Xenonien antamaan lumenimäärää, eli vaikka sinertävä valo saattaa näyttää kirkkaamalta, niin todellinen valon määrä jää alhaisemmaksi. Autotehtaiden yleensä käyttämä 4300K on värilämpötila jossa Xenon plottimosta saadaan ison määrä lumeneita ulos.
Se linssien puhdistus on kyllä kannattava homma. Jos umpiosta ei tule valo pihalle, niin ei sillä paljoa väliä ole kuinka paljon lumeneja siellä umpion sisällä on.
Aika raju valotehoero kyllä tuon videon perusteella. Tosin sekään ei kerro oikastaan muusta kuin kameran valotusarvon säädöstä. Toisaalta samaan tapaanhan se ihmissilmä toimii. Kirkkaasta hämärään siirryttäessä silmä on todella hidas tottumaan alempaan valon määrään, ja näin ollen noiden lisäpitkien sammuttamisen jälkeen saa kyllä hetken ajaa ihan sokkona.
Eli nyt kun lisäpitkät on "laittoman" hyvässä kunnossa, niin olis ehkä aiheellista saattaa myös ne lyhyet valot edes jollain tasolla sopimaan yhteen noiden pitkien kanssa.
Comment
-
Tehokkaat ledit tuottavat luonnostaan kylmempää valoa. Tämän vuoksi ledeissä on hyvin yleistä tuo 6000K+ värilämpötilat. Kun ledeistä halutaan lämpimämpää valoa, joudutaan värilämpötilaa laskemaan keinotekoisesti, jolloin yleensä menetetään valotehoa.
Xenon valolla taas tuo 4300K luokka on "luonnollinen" värisävy, ja kylmempi valo joudutaan toteuttamaan keinotekoisesti. Halogeeni sitten vastaavasti tuottaa vieläkin enemmän kellertävää valoa.
Comment
Comment