Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Lappeenrannan Autotarvikkeesta (Osaset) löytyi suoraan hyllystä.

    Comment


      #62
      Nyt vasta huomasin että kyse oli jarrulevyssä olevasta kehästä.

      Saako noita pulssikehiä myös vetareihin? Kävin Varaosamaailmasta kysymässä, eioota myytiin. Ehkä eivät osanneet etsiä, mutta jos joku osaa kertoa niin tarve olis.

      Comment


      • #63
        Osaset auttaa:)

        Osaa se

        Comment


          #64
          Oletko ihan varma tuosta? Tuli ajettua aika monta turhaa kilometriä, eioota myytiin sielläkin.

          Comment


          • #65
            Sattuuko joku muistamaan minkä nimisessä ketjussa oli kuvasarja levyjen ja palojen vaihtotyöstä? Kerran sellaisen löysin ja nyt kun tarvitsisi niitä kuvia niin en jostain syystä löydä enää millään ko.ketjua vaikka omasta mielestäni olen kaikkia mahdollisia hakusanoja synonyymeineen käyttänyt!Jos oikein muistan taisi olla vielä juurikin A6 siinä kuvissa työn alla...

            Comment


            • #66
              Tässä jotain jarrujuttuja kuvien kera pikaisesti katseltuna:

              http://www.a4mods.com/index.php?page...tml&category=2

              http://www.audiworld.com/tech/wheel139.shtml

              Comment


              • #67
                Kiitosta Olmille.Harmittaa vaan vieläkin kun en löydä sitä yhtä ketjua.Taidan laittaa ongelmalleni uuden ketjun huomiota herättävällä otsikolla,jospa tärppäisi.

                Comment


                • #68
                  B6:seen piti vaihtaa levyt taakse. Homma jäi kesken, kun millää perkeleellä kahta pulttia auki. Ei ne satulan liukutappien mutterit vaan kaksi suurempaa, jotka tarvii poistaa, että levyn saa pois ja uuden paikkaan. 8 ja 7 mm kuusiokulmalla auki yritin, mutta ei auennut. Eikä tunnu itse pultit irtoovan millään putkipihdeilläkään, kun pultit on muutenkin pyöreät eikä saa oikein momenttia.

                  Oisko vihjeitä ja millä noiden kuuluis aueta?

                  Comment


                    #69
                    Jos olet sipaissut kuusiokolot pyöreiksi niin sähköliimalla mutterit päälle.

                    Comment


                      #70
                      Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
                      B6:seen piti vaihtaa levyt taakse. Homma jäi kesken, kun millää perkeleellä kahta pulttia auki. Ei ne satulan liukutappien mutterit vaan kaksi suurempaa, jotka tarvii poistaa, että levyn saa pois ja uuden paikkaan. 8 ja 7 mm kuusiokulmalla auki yritin, mutta ei auennut. Eikä tunnu itse pultit irtoovan millään putkipihdeilläkään, kun pultit on muutenkin pyöreät eikä saa oikein momenttia.

                      Oisko vihjeitä ja millä noiden kuuluis aueta?
                      Pitäisi aueta oikean kokoisella kuusiokololla. Mutta jos nyt on nylpätty, voi vielä kokeilla hakata siihen reikään sopivan XZN-avaimen. Ja ehkä ennen vääntöä vähän lämpöä.

                      Comment


                      • #71
                        En tiedä onko virolainen vaihtanu mulle ystävällisenä kaverina valmiiksi tollaset XZN pultit, mutta sellasella avaimella aukesi jarrusatulat C5:ssä. Koko muistaakseni 50tms ja tuurilla sattu olemaan tallissa kun joskus ratin irrotukseen piti ostaa koko sarja. Eli kokeile nyt vielä tollasella jos noi on jossain vuosimallissa/erässä vakiona.

                        Comment


                        • #72
                          Kiitti vihjeistä. Kokeillaans huomenna tuota XZN:ää. Itse asiassa kävi tuo mielessä itelläkin, mutta ei löydy yhtään noita. Huomenna täytyy hakea motonetistä tms.

                          Tietääkseni levyjä ei oo ennen vaihdettu, mutta yllättävän kuluneet ne satulan pultit oli... Ainakin sairaan kovin kiinni.

                          Vanhat palat löin sitten takas, kun ei luonannut homma. Kerran oon ennen vaihtanut palat taakse, mutta silti oli hirveän tuskan takana tuon jarrumännän sisään saaminen. Itse asiassa joutusin avamaan jarruneste nippaa ja valuttamaan ennen kuin sain mäntää kasaan sen jarrutyökalun kanssa. Teenkö jotain väärin vai tarviiko nimenomaan päästää hiukan nestettä pois? Jarrunesteet muuten vaihdettiin ihan hiljan sitten etuletkujen kera korjaamolla.

                          Comment


                            #73
                            Männän pitäisi kyllä mennä sisään ilman ilmausruuvin kanssa pelaamista, kunhan on oikea työkalu. Eli sellainen joka painaa mäntää sisään ja kiertää sitä samaan aikaan. Löytyy mm. Motonetista muutaman euron hintaan.

                            Comment


                            • #74
                              mle, mulla on kyllä oikea työkalu, mutta ei mennyt millään väkivoimilla juuri yhtään syvemmälle... ennen kuin pelasin tuon ilmausnipan kanssa. Kenties mäntä jumissa melko lailla.

                              Tämä mun jarrutyökaluni maksoi aikanaan about 15e ja 14,90 hinnalla näkyis motonetistäkin löytyvän.

                              Comment


                                #75
                                Jep, eiköhän siellä sitten jotain ole jumissa, omista kotteroista mäntä on aina painunut sisään suht pienellä voimalla kun on samalla kiertänyt. Satulan avaus & puhdistus voisi olla ehkä paikallaan.

                                Comment


                                • #76
                                  Kannattaa mielummin avata säiliön korkki kuin ilmausruuvi kun mäntää painaa sisään. Ei jää niin herkästi ilmaa systeemiin jos sattuu ns. imaisemaan takaisin päin.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kah, tarvitsenko jotain erikoisavainta kun vaihdan B7:aani etulevyt ja palat ? Mantiä täytyy saada sisäänpäin ja kiertäen (erikoistyökalulla) ? 7 mm kuusiokolo ?

                                    Comment


                                      #78
                                      Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viesti
                                      Kah, tarvitsenko jotain erikoisavainta kun vaihdan B7:aani etulevyt ja palat ? Mantiä täytyy saada sisäänpäin ja kiertäen (erikoistyökalulla) ? 7 mm kuusiokolo ?
                                      Ei tarvita mitään erikoistyökaluja. Liukutapit on tuolla 7mm kuusiokololla. Satulat normaali pulteilla. Mäntiä ei edessä tarvitse kiertää, pelkkä painaminen riittää.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Eli liukutappeihin ei tartte koskea?

                                        Ja vanha levy tipahtaa pois kopsauttamalla kylkeen?

                                        Comment


                                          #80
                                          Kyllähän ne liu'ut kannattaa voidella. Voi olla että levy ei mahdu tuleen pois ennen ku satulankannakkeen on ruuvannu irti.

                                          Comment


                                            #81
                                            Joo tarkoitin tuossa ylempänä noita kannakkeita enkä satulaa. Kannake pitää irrottaa, että levy mahtuu pois.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Eli tarvinnen siis sen 7 mm kuusiokoloavaimen ?

                                              Comment


                                                #83
                                                Kyllä, liukuja varten. B7:ta en osaa sanoa millasella pultilla kannake on kiinni.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Voi olla Torx, Kuusiokolo tai normi 6 kanta.
                                                  Caddyssä taisi olla Torx vai oliko jopa XZN. C4 Audissa taas 19mm 6 kanta.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Ei saa auki kannakkeita sitten millään. Molemmin puolin mahottoman kovin kiinni. Ei liiku sitten mihinkään. Tarvii väkisin kääntyä kyllä korjaamon puoleen. Mun työkaluilla/osaamisella ei aukea. Kuusiokulmalla tuntu olevan kiinni ja 8 mm. Kokeilin toiseltakin puolelta eivätkä hievahdakkaan.

                                                    Nyt sitten ne vanhat palat, jotka jouduin laittaa takas tuntuvat hiukan ääntelevän... Ei kai toi mäntä nyt jumita jotenkin. Avasin satulan uusiksi sen vuoksi ja mäntä oli ulkona. Työnsin satulan takas paikkaan ja meni ilman, että joutus mäntää työntämään. Männän tiiviste oli hiukan kasassa. Onkos tonne nyt päässy ilmaa sitten? Aika kuluneet palat ovat. Uusia kun en viitsinyt laitaa, koska levyt kumminkin vaihtuu.

                                                    Voi helvetti mitä säätöä.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viesti
                                                      Kah, tarvitsenko jotain erikoisavainta kun vaihdan B7:aani etulevyt ja palat ? Mantiä täytyy saada sisäänpäin ja kiertäen (erikoistyökalulla) ? 7 mm kuusiokolo ?
                                                      Tehdään nyt selvennös:

                                                      Eteen vaihdettaessa ei tarvitse kuin

                                                      - 7mm kuusiokoloavain liukutapin irroitukseen
                                                      - Muistaakseni 21mm hylsy längen irroitukseen ja siihen vääntövarsi/ pulttipyssy/ räikkä, millä kukakin haluaa pultin avata
                                                      - Talttapääruuvari jousen irroitukseen
                                                      - Isot pihdit mäntien sisään painamiseen.
                                                      - Liukuvoidetta liukutappeihin ja palojen liukupintoihin

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kyllä Antin tapauksessa kannattaa suorittaa jarrusatuloiden huolto.

                                                        Eli mäntä kokonaan irti, putsaus ja tiivisteen sekä pölysuojan uusinta.

                                                        Kyllähän ne satulan kannakkeen pultit tuppaa joskus olemaan tiukassa.
                                                        Tarttis vaan saada auto niin ylös, että pääsee kunnon jatkon kanssa vääntämään.

                                                        Lämpöäkin kannattaa kokeilla. Viimeinen vaihtoehto on kai pultin kannat poikki.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Tuo vanha levy ja palat sittenkin OK. Lisäsin 0,5-1 dl jarrunestettä mitä olin jonkin verran nipasta valuttanut sekä kävin lyhyellä ajelulla tehden muutaman kovemman jarrutuksen. Eipä ääntelee enää ja jarrut kaikin puolin OK.

                                                          Lähipäivinä tarkoitus mennä kaverin luo auto kunnolla nosturilla ylös ja kunnon jatkovartisella pääsee kokeilemaan. Mikäli ei auta niin muitakin keinoja löytyy, että kuulemma pois saadaan. Odotan mielenkiinnolla nähdä kuinka nuo saadaan revittyä auki.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Lähtee kyllä ku antaa lämpöä ja vääntää kunnollisella hylsyllä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                                              Kyllä Antin tapauksessa kannattaa suorittaa jarrusatuloiden huolto.

                                                              Eli mäntä kokonaan irti, putsaus ja tiivisteen sekä pölysuojan uusinta.

                                                              Kyllähän ne satulan kannakkeen pultit tuppaa joskus olemaan tiukassa.
                                                              Tarttis vaan saada auto niin ylös, että pääsee kunnon jatkon kanssa vääntämään.

                                                              Lämpöäkin kannattaa kokeilla. Viimeinen vaihtoehto on kai pultin kannat poikki.
                                                              B6:ssa ainakin etusatulaan tuon jarrumännän uuden pölysuojan punnertaneena voin sanoa että melko synkkä laitettava! Ohjeetkin oli jossain ja nekin olevinaan ymmärsin, mutta käytännön toteutus tuon kierukan asennuksessa ei tuntunut onnistuvan. No sen sai jotenkin sinne paikalleen ja vuoden päästä koko jarrusatula vaihtoon kun ei ollut pysynytkään paikallaan ja mäntäkin alkoi jumitella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X