Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    I stand corrected. Toivottavasti mulla on B6 mallin mukaiset takajarrut Volkkarissa, tänään olis tarkoitus ne yrittää keretä vaihtamaan.

    Comment


    • #32
      ...nuo abs-kiekot pitää tarkistaa kyllä että onko mukana. Thanks neuvoista, näillä pärjätään :)

      Comment


        #33
        B6:ssa ei taida olla hammaskehää takana jarrulevyissä enää, en ainakaan muista moista edes miettineeni.

        Comment


          #34
          B6:ssa ei ole hammaskehiä enää

          Comment


          • #35
            Jep, purkaantuihan ne :) Etulaikat oli melkoisen tiukassa, mutta kun vasaralla hieman taputteli ympäri, niin lähti. Takalevytkin lähti kokolailla kivuttomasti. Taaempi laakerikin lähti ehjänä kun varovasti taputteli kiertäen keskireiän kautta. ABS anturikiekkoja ei tullut uusien mukana, joten nekin lähti vanhasta suhteellisen kivuttomasti kun renkaiden pulttien rei'istä taputteli sopivalla tapilla. Nyt hieman ihmetyttää vain että kun tuo kiekko on aavistuksen löysä uuteen levyyn, se kai ei saisi juurikaan hölkkästä siellä absien toimivuuden kannalta...mitenhän tuon saisi pysymään kiinni?

            Comment


              #36
              Vähän liimaa MIGillä, niin eiköhän ne pysy paikoillaan? Sekö ei ota kiinni pohjaan naputeltunakaan?

              Comment


              • #37
                Tarvikelevyissä lienee pieniä laatueroja, ainakin toleranssien suhteen. Itsellä tuo abs-anturikiekko jäi nätisti lämmityksen avulla toiseen levyyn kiinni, mutta toiseen levyyn se oli aivan liian löysä. Se sitten edellisessä viestissä todetulla tavalla liimailtiin paikalleen.

                Comment


                • #38
                  Kauanko vie aikaa noin suurin piirtein vaihtaa sekä jarrulevyt että -palat (kaikki 4 siis)? Autona tuo A4 vm.2002.

                  Comment


                    #39
                    Jos kaikki pultit lähtee mukisematta auki ja homman tekee kunnolla eli putsailee satulat irtomoskasta, rasvaa liukutapit jne. pitäisi tuon n. 3-4 tuntiin mennä pahemmin hikoilematta. Tämä siis autotallissa ja pyörä kerrallaan ylös tunkattuna.

                    Merkkiliikkeessä varmaan tekevät auto kokonaan ylösnostettuna vajaaseen 2 tuntiin...

                    Comment


                      #40
                      Autodata antaa ohjearvoksi yhteensä 3 tuntia. Palat/per akseli 0,7h, etulevyt 0,9h, takalevyt 0,7h.

                      Comment


                        #41
                        Tämä takalevyn sisäänkiertotyökalu taitanee tarkottaa siis sitä männän työkalua. Aikasemmin kaikkiin autoihin on onnistunut korvata ko työkalu pihdein ja puristimen kera.

                        Ei tuollaset välttämättä ole vaikeita, mutta joskus joutuu purkamaan suhteettoman paljon. Esim Passatissa ohjeen mukaan olis pitäny löysätä käsijarruvaijerit. Ei tarvinnu. Ja jarruletkujen kanssa saa olla tarkkana ettei nirhaannu mihinkään

                        Mutta kyllä siinä tunteja helposti menee kokeneemmaltakin kaverilta.

                        Comment


                        • #42
                          5-vuotias auto...ei pitäis olla paikat pahasti jumissa.
                          Kunhan tosiaan katsot, että sinulla on kaikki tarvittavat/kunnossa olevat työkalut, niin ei pitäisi mennä hössöttämättä kuin se 3-4 tuntia.
                          Jos putsaat, hiot ja rasvaat kaikki liu'ut +muut liikkuvat osat (suosittelen), hommaan menee ehkä pari tuntia kauemmin.
                          Pihti+puristin-sekoiluun ei ole mitään järkeä lähteä....koska esim. motonetista (tms.) saa ao. työkalun n. femmalla. Pahimmassa tapauksessa rikot männän suojakumin, ja joudut hommaamaan tiivistesarjan (liike auki..NOT). Tarkasta oikean kokoiset kuusiokolohylsyt hommaan+osta myös kierrelukitetta, ja tietenkin KUPARITAHNAA ;o)

                          Comment


                          • #43
                            Hommanahan ei hirveän ihmeellinen kait sinällään,mutta jos ei ole oikein työkaluja yms. niin ei liene sellainen homma minkä takia pitäis merkkiliikkeeseen kiikuttaa vaan jollain tavallisellakin pajalla osaavat/pystyvät duunaamaan?

                            Comment


                              #44
                              Juu, kyllä pitäis onnistua pajalla kuin pajalla. Niin työkalut kuin -vaiheetkin ihan peruskamaa korjaamolle.

                              Vaikken mikään seppä ole, niin alle 3 h vaihtelin itse TI-hallissa - eikä omat työkalutkaan ole sieltä parhaasta päästä.

                              Comment


                                #45
                                Ylensä taitaa selvitä 10-13mm lenkeillä ja mahdollisesti pihdit+ruuvari. Ja satulan saa irti 17mm hylsyllä, ylensä.

                                Ongelmia tulee, jos sylinteri ei ole tarpeeksi sisällä uusien levyjen ja palojen kanssa, mutta äkkiä sen pistää syvemmälle. Samaten kannattaa vaihtaa liukutappeihin uudet rasvat, putsata satulasta palojen urat jne.

                                Normaalia putsausjuttua. Tarvikepaloissa voi huonolla säkällä olla vähän muokkaamista, mutta ei pitäisi olla tunnettujen merkkien kohdalla ongelmaa.

                                Comment


                                • #46
                                  Viikko sitten vaihdoin naapurin Avensikseen etujarrupalat ja levyt.
                                  Koskaan en ole anjoviksen jarruihin koskenut mutta aikaa meni sellaiset pari tuntia.
                                  Nyt naapuri kutsuu mua ihmeidentekijäksi kun kaikki tärinät ja vapinat hävisi ;) Eihän se mun ansiota ole vaan niiden uusien osien.

                                  Talvella sitten vaihdoin edelliseen autoon, eli A4:ään pelkkiä etujarrupaloja.
                                  En edes muista montako tuntia siinä säädin kun toiselta puolelta ei mennytkään mäntä sisään enää. Piti purkaa koko roina, hioa ja vaihtaa uudet kumit.
                                  Pikahommasta tulikin sikahomma.

                                  Eli tuurilla kaikki menee kitkatta mutta aina kannattaa varautua pahimpaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kannattaa aina varautua siihen, että jonkun jarrun mäntä tai tiiviste (eli 90% todennäköisyydellä mäntä myös) on entinen. Se kannattaa ottaa aina huomioon budjetissa ja ajassa kun aloittaa remonttia tekemään.. Jääny monta kertaa remontti seisomaan päiväksi kun lauantaina alkanut tekemään ja ei ole enää varaosaliikkeet ollu auki.

                                    Tänään pitäisi aloittaa työkaverin V6 Omegaan jarruremppa eteen ja taakse..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Kuinka vaikea tämä etulevyjen / palojen vaihto-operaatio on? (A4 -97 1.8t Avant vajaaveto) Aiempaa kokemusta vanhoista 500 srj bemareista jossa homma vaati lähinnä kärsivällisyyttä kun pultit oli niin ruosteessa/likaisia. Muuten aikasta helppoja hommia olleet. Tarvitseeko perustyökalujen (hylsyt, lenkkisarja, vasara) lisäksi mitään erikoisempaa? Pitkä jatkovarsi löytyy...

                                      Kävin kysäisemässä korjauksen hintaa lähipajalta - 280e osineen. Jos työ ei vaadi erikoisosaamista niin tuntuisi että voi päästä tuntipalkalle.

                                      Etulevyissä ei siis ole mitään erikoista kiinnitystä? Eli satulan irrottamalla lähtee. Sitten vaan painaa sylinterit syvälle satulaan, vaihtaa palat, nakkaa vanhalla levyllä yläkerran ämmää ja tökkii uuden levyn ja satulan takaisin paikalleen. Sitten toinen kulma ylös ja sama homma?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tarvikelevyissä ei tule yleensä mukana abs-kiekkoja vaan ne on irroitettava vanhoista. Lähtevät hyvin irti naputtamalla vastapuolelta jollakin varrella. Itse laitoin rässillä takaisin, koska sovite oli todella tiukka.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Vanhemmassa mallissa ei ole välttämättä noita 7mm kuusiokoloja, vaan ihan normi pultti.
                                          Ammoisessa -97 B5:ssä oli noin ainakin. En nyt sitten taas muista mikä koko se oli mutta 13-19mm maastoon osuu varmasti ;)

                                          Edit: Ja nuo ABS-kiekothan koskee sitten vain takajarruja, etujarruissa niitä ei ole.

                                          Comment


                                          • #51
                                            ABS hammaskehät A4:een, mistä löytyis?

                                            Vanhaan artikkeliketjuun liittyen kysymys;

                                            Löytyykö jostain tarvikkeena ABS hammaskehiä takajarrulevyihin A4:seen, 1.8 etuveto, 1995? Merkkiliikkeen hinta ei_niin_kovin_edullinen, EUR 207/kpl!! Lähentelee jo 10% auton arvosta..

                                            Kiitokset mahdollisista vinkeistä jo etukäteen!

                                            Comment


                                              #52
                                              Oletko kysellyt purkaamoilta? Mielestäni tuon voi aivan hyvin ostaa käytettynäkin, jos ei puhki ole ruostunut tai halki.

                                              Comment


                                                #53
                                                Halkinaisenkin voi korjata. Kaksi olen ehjännyt, molemmat ovat kestäneet jo kauan. Ei muuta kuin hitsillä kasaan, tietysti niin että halkaisijasta tulee sopivan tiukka.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Vanhat osat ovat jo metallisulatossa tai ainakin matkalla sinne.

                                                  En tehnyt työtä itse vaan muista kiireistä johtuen vein auton lähimpään huoltoon osien kera.

                                                  Huollon tulos;
                                                  Jarrut toimivat muuten ok, mutta olivat jättäneet ABS hammaskehät levyjen vaihdon yhteydessä kokonaan laittamatta eivätkä viitsineet/ muistaneet siitä ilmoittaa. Ilmoittaessani huoltoon jarruremontin jälkeen, että merkkivalo syttyy tietyn ajosuoritteen jälkeen, asennusmies muisteli abs hammaskehien olleen siinä kunnossa, ettei niitä voinut enää käyttää. Koska olin itse ostanut osat (jarrulevyt, palat, takapyörän laakerit) ei heitä kiinnostanut ilmoittaa/tiedustella että miten abs hammaskehän kanssa toimitaan ja auto oli näin ollen kasattu ilman hammaskehiä.

                                                  Äskeinen soittoni kyseiseen huoltoon selvittääkseni miten jatketaan, että saadaan jarrut kuntoon, ei juuri tuottanut (vielä) tulosta. Menen mieluummin paikan päälle tapaamaan asennusmiehen!.. Alla muutama kommentti asennusliikkeestä puhelun aikana;

                                                  - Kysyessäni miksei kukaan ilmoittanut että homma on tehty lähes alusta saakka väärin;
                                                  = ... "Me ei panosteta ilmoitteluun(asiakkaalle), jos asiakas tuo omat osat"

                                                  - Ilmoitin tyytymättömyyteni työsuoritteeseen, josta heille maksoin;
                                                  = ... "työllä ei ole takuuta jos asiakas tuo omat osat"

                                                  - Loppuhuipennus toimistonaisen suusta;
                                                  - ... "!! ...Sitäpaitsi ilman ABS jarruja voi ihan hyvin ajaa, kuskissa on vikaa jos ei ilman ABS jarruja tule toimeen. Ajettiinhan 80 luvulla kaikilla autoilla ilman ABS:ja..!!"

                                                  =D Jepjep.

                                                  Nämä kommentit rauhallisen keskustelun lomassa, ei suuttumuksesta tms johtuen. Laskua maksaessa samainen nainen kertoi työllä olevan 6kk takuu.

                                                  Kyseinen autokorjaamo sijaitsee Joutsenossa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Eivät voineet/pystyneet myöntämään mokaansa. Tekosyitä lueteltu ja jos ei omia osia arvosteta, niin eipä niiden kannattais alkaa niitä asentamaankaan.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Osat löytyi Osaset liikkeestä Lappeenrannasta, uskomattoman hyvä ja asiantunteva palvelu! Hintaa jäi EUR 24/kpl, Made in Germany ja VAG:n tarra pussin päällä. Monessa liikkeessä ei kuulunut valikoimaan, merkkiliike pyysi varaosana EUR 207/kpl samaisesta metallinpalasta(!!!!!). Osaset:n Lappeenrannan myymälässä vieläpä jonottajille tuoretta pullaa + kahvit. Täyden 10 suoritus.

                                                      Autokorjaamo suostui toisen neuvottelun jälkeen korjaamaan vian takuuseen.

                                                      http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/...3ca9b9f56.aspx

                                                      Yllä linkki kuluttajaehtoihin, joista oli apua virhevastuiden selvittämisessä.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja mtikkane Näytä viesti
                                                        Osat löytyi Osaset liikkeestä Lappeenrannasta, uskomattoman hyvä ja asiantunteva palvelu! Hintaa jäi EUR 24/kpl, Made in Germany ja VAG:n tarra pussin päällä. Monessa liikkeessä ei kuulunut valikoimaan, merkkiliike pyysi varaosana EUR 207/kpl samaisesta metallinpalasta(!!!!!).
                                                        Siiskö tosiaan 207 euroa niistä hammaskehistä per kipale, itse kun ostin moiset aikanaan maksoivat ne 16 euroa kappale Stockmann autosta....

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ystävällinen naisääni ilmoitti merkkiliikkeestä abs hammaskehälle hinnaksi tosiaan EUR 207.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja mtikkane Näytä viesti
                                                            Ystävällinen naisääni ilmoitti merkkiliikkeestä abs hammaskehälle hinnaksi tosiaan EUR 207.
                                                            Joku virhehän tuossa on käynyt asiakaspalvelijalle, tuohon hintaanhan saa nuo uudet jarrulevyt kaikkine osineen ja töineen kyseiseen autoon.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Niitäkö saa erillisenä? En löytänyt ETKAsta sille osanumeroa, mutta niin kai sitten näyttää saavan. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X