No niinhän siinä kävi, että katsastusmies vaati vajaa kuukausi sitten käsijarrun toimivuuden molempiin pyöriin (0,5 kN / 1,5 kN ei kelvannut). On siinäkin... Käyttöjarru toimi joka nurkassa hyvin.
Purin ja tutkin liukutapit ja pyörittelin sylinterin/kehimismekanismin pohjaan, ja osat tuntuivat liikkuvan oikein. Pikainen testi iltamyöhällä soratiellä: 2 raitaa jäi. Lopputulos tänä aamuna katsastusasemalla: tilanteessa pieni muutos huonompaan (0,4 kN / 1,4 kN). Ilmeisesti tuo 0,4 oli juuri ja juuri saanut soran kääntymään...
Nyt otin satulan kouraan, irrottelin sylinterin ja putsailin joka paikan hyvin. Ei mitään jumiutumisen merkkejä. Melko ähinä oli saada sylinteri takaisin, sillä ilmeisesti tiiviste on melko tiukka satulan ja sylinterin välissä. Testasin vielä kehinnän toimivuuden ja paketti kasaan. Rouvan nykiessä käsijarrua tutkin vielä että mekanismit liikkuu (vaijerin liikkumisen olin tarkastanut jo aiemmin). Molemmilla puolilla vipu irtoaa ehkä sentin verran stopparistaan kun kahvan vetää ylös (ja palautuu stoppariin). Pikaisen testin lopputulos soratiellä: edelleenkään ei kuskinpuoleinen pyörä lukitu.
Voisiko vika olla tuolla "ehjässä" jarrussa? Voisiko se olla jollain tapaa tiukassa, eikä anna sitten kuskinpuoleisen jarrun kiristyä tarpeeksi? Käsijarrun päässä 'tasausläpyskä/vaijerien kiinnitysrauta' on hieman vinossa, mutta ei tuntuisi kriittiseltä asennolta. Ainoastaan kuskinpuoleista jarrua olen tutkinut.
Myös jarrulevyssä alkaa olla jo melkoinen rappu (ja paloissa vastaavassa kohdassa montut, muuten kulutuspintaa on). Voiko tämä vaikuttaa noin merkittävästi?
Onko tuo n. sentin liikerata vivussa riittävä? Voiko joku rajoittaa tuota liikaa?
Viikon loppuun olisi aikaa saada homma kuntoon, joten kiirus meinaa olla... Kaikki apu on tervetullutta!
Purin ja tutkin liukutapit ja pyörittelin sylinterin/kehimismekanismin pohjaan, ja osat tuntuivat liikkuvan oikein. Pikainen testi iltamyöhällä soratiellä: 2 raitaa jäi. Lopputulos tänä aamuna katsastusasemalla: tilanteessa pieni muutos huonompaan (0,4 kN / 1,4 kN). Ilmeisesti tuo 0,4 oli juuri ja juuri saanut soran kääntymään...
Nyt otin satulan kouraan, irrottelin sylinterin ja putsailin joka paikan hyvin. Ei mitään jumiutumisen merkkejä. Melko ähinä oli saada sylinteri takaisin, sillä ilmeisesti tiiviste on melko tiukka satulan ja sylinterin välissä. Testasin vielä kehinnän toimivuuden ja paketti kasaan. Rouvan nykiessä käsijarrua tutkin vielä että mekanismit liikkuu (vaijerin liikkumisen olin tarkastanut jo aiemmin). Molemmilla puolilla vipu irtoaa ehkä sentin verran stopparistaan kun kahvan vetää ylös (ja palautuu stoppariin). Pikaisen testin lopputulos soratiellä: edelleenkään ei kuskinpuoleinen pyörä lukitu.
Voisiko vika olla tuolla "ehjässä" jarrussa? Voisiko se olla jollain tapaa tiukassa, eikä anna sitten kuskinpuoleisen jarrun kiristyä tarpeeksi? Käsijarrun päässä 'tasausläpyskä/vaijerien kiinnitysrauta' on hieman vinossa, mutta ei tuntuisi kriittiseltä asennolta. Ainoastaan kuskinpuoleista jarrua olen tutkinut.
Myös jarrulevyssä alkaa olla jo melkoinen rappu (ja paloissa vastaavassa kohdassa montut, muuten kulutuspintaa on). Voiko tämä vaikuttaa noin merkittävästi?
Onko tuo n. sentin liikerata vivussa riittävä? Voiko joku rajoittaa tuota liikaa?
Viikon loppuun olisi aikaa saada homma kuntoon, joten kiirus meinaa olla... Kaikki apu on tervetullutta!
Comment