-93 2.5 tdi avant etulokasuojan alareuna jumakaut aivanselvä reikä.Tässähän pitäs olla sinkkitty kori,milläs ton korjaat.Pystyykö sitä hitsaamaan vai pääseekö helpommalla kun vaihtaa koko lokasuojan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
sinkkikorin hitsaaminen?
Collapse
X
-
Kokemusta on, sinkkihöyryistä tulee todella huono olo.
Porakoneella ja sellaisella teräsharjapäällä putsailin juuri sinkkejä pois, eikä sen jälkeen kärynnyt.
Lisäys: Audia ei tarvinnut hitsata, vaan sinkittyä antenniputkea.
Comment
-
No mullekin tuli toi huono olo hevin (10cmx10cm) kuumasinkityn metalliprofiilin hitsaamisesta. Audeja ei ole vielä koskaan tarvinnut hitsata, kiitos kuumasinkityksen:)
Hitsatessa piti käyttää virtaa sen verran rajusti, että sinkki kärtsäsi öbaut 2-3cm etäisyydeltä sauman molemmin puolin. Käryä tuli sen mukaisesti.
Comment
-
ite en oo käyttäny `paikkapalana`kun rosteria se on hyvää
kun siitä lähtee niin lämpee niin paljon että sinkki palaa pois.
ja oon käyttäny noita 3M kumimaskeja jotka vie ne liuotinhöyrytkin
pois. eikä ole edes kalliita uus maski n.25:- ja vaihtosuod. n. 7:-
PS.nykyään laitan ton melkein vaikka pelkkään öljynvaihtoon
kun ostin sen ja pidin viikon ja katoin missä kunnos oli suodattimet!
oli nimittäin aika mustat!
meni vähä ohi topicin mut ei kai se mitään?
Comment
-
mafra
ite en oo käyttäny `paikkapalana`kun rosteria se on hyvää
kun siitä lähtee niin lämpee niin paljon että sinkki palaa pois.
Comment
-
No kun rosteri on jalompaa metallia kuin muu auton kori ja kun siitä leipoo paikan autoon alkaa mustalla tehty sauma katoamaan aika nopeasti. Itse oon paikannu lukuisia autoja sähkösinkityllä pellillä eikä oo ollu ongelmia. Sauman takapuolelle reilusti kotelosuoja-ainetta ja päälle happomaali + mahd. hiontaväri + varsinainen maali ja hyvin ovat pysyneet kiinni. Ei se sen kummempaa oo kunhan muistaa vain poistaa huolelle KAIKEN ruosteen ennen maalamista.
Comment
-
Toi on kyllä totta. Ei kannata sotkea eri metalleja auton alustassa, kun voi syntyä mielenkiintoisia sähköpareja ja sen myötä kiivasta korroosiota, jos metallipari pääsee kosketuksiin suolaveden esim. suolaveden kanssa. Ajattelemattomalla rosterin käytöllä voi tehdä enempi haittaa kuin hyötyä.
Comment
-
Teoriassa ruostuu, mutta käytännössä ei jos hitsaat mustalla langalla. Toki musta epäjalompaa on, ei siitä ole epäilystäkään. Syöpyyhän se musta pulttikin alumiinikannessa, ja rosteripultti syövyttää alumiinia...Noin niiku teoriassa, vaatii vaan pikkusen pitemmän ajan. Mutta kyllä siihen kotteron kupeeseen voi laittaa niin rst- kuin mustaakin plootua.
Comment
-
Kuinkas moni pulttaa sinkkianodeja kiinni auton pohjaan? :)
Mutta joo, tosta rosterista vielä jotain ajatuksia. Jos hitsisaumat ja kiinni hitsatun rosterin suojaa maalilla hyvin, siis niin ettei kosteus pääse käsiksi siihen, niin eipä siitä mitään erityistä korroosiota pitäisi syntyä.
Elektrolyyttinen korroosio, josta tässä on kyse, vaatii aina kaksi asiaa syntyäkseen; anodin sekä katodin eli tässä tapauksessa mustan raudan ja rosterin, joiden tulee olla sähköisessä yhteydessä keskenään ja niiden pitää olla elektrolyyttiliuoksessa (lue: tiesuola + vesi tai mikä hyvänsä sähköä johtava liuos). Jos jompikumpi tekijöistä (sähköinen yhteys tai elektrolyytti) puuttuu, ei syöpyminenkään ala. Lämpötila myös kiihdyttää tuota prosessia, mitä lämpöisempi, sen kiivaammin korroosio iskee.
Joskaan rosterilevystä ei nyt mitään erityisempää iloakaan ole auton hitsaushommissa. Sinänsä se on lähes yksi ja sama korroosion kannalta, onko sauma tehty rosterilla vai mustalla raudalla. Joka tapauksessa silloin on kaksi eri metallia sähköisessä kontaktissa keskenään, mikä ei ole syöpymisen kannalta koskaan hyvä asia.
Rosterin myös tulisi olla aina ilman kanssa tekemisissä, jotta se pysyy ruostumattomana. Siksi sitä ei kannattaisi maalata -> joka tässä tapauksessa voisi estää mustan raudan syöpymisen. Rosterin ruostumattomuus, kun perustuu siihen, että rosteriin seostettu kromi muodostaa tiivin kromioksidikerroksen pintaansa ilmassa olevan hapen vaikutuksesta ja siten estää ruostumisen. Ihan samalla tavalla miten alumiini suojaa itse itsenä oksidoitumalla.
Comment
-
juu eihän tosta ole muuta hyötyä itekkään löytäny kun helppo lähteä
hitsaamaan siitä ja tulevaisuudessa helppo korjata vierestä.
mut jos laittaa rosteria mustaa vasten ilman hitsausta niin sitte tulee
noita murheita. esim jos laitat mustaan rautaan rosteri-ruuvilla jotain kiinni niin se on
puolessa vuodessa irti tai teet esim. listan rosterista ja laitat sen ilman muovi- tai
kumitiivistetta niin sama peli.
mutta kun noi hitsaa toisiinsa vaikka vaan `heppaamalla`niin noi oireet poistuu
viisammat kai osaa selittää että poistuuko siitä joku sähkövaraus tai jotain ??
tommoset kokemukset mulla on ruostekorjauksesta/rosterin käytöstä siinä tullu
n.25v:n aikana
lisää vielä että jos haluaa tota rosteria laittaa mustaan kiinni ruuveilla niin
kannattaa laittaa ns. hapon kestävillä ruuveilla niin toi ruostumis-ilmiö on
paljon hitaampi itellä on kestäny nyt 5vuotta eikä oireita. mut tonkin osaa
joku varmaan selittää paremmin mistä johtuu,minä en tiedä kun käytännös?
Comment
-
Vieläkään en kyllä ymmärrä mitä hemmetin järkeä noita paikkoja on tehdä rosterista, kun muu osa autoa on mustaa rautaa. Paikat vaan maksaa enemmän, on vittumaisempia hitsata, lisäks rosteri vetelee lämpöä saadessaan huomattavasti enemmän kuin musta rauta, sen muotoileminen on vaikeampaa koska se on kovempaa ja enpä oo kyllä vielä saanut nättiä saumaa migillä kun on mustaa hitsattu kirkkaaseen kiinni. Ottaahan se toki kii, mutta nättiä siitä ei ihan helposti tuu.
Comment
Comment