Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

sinkkikorin hitsaaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • sinkkikorin hitsaaminen?

    -93 2.5 tdi avant etulokasuojan alareuna jumakaut aivanselvä reikä.Tässähän pitäs olla sinkkitty kori,milläs ton korjaat.Pystyykö sitä hitsaamaan vai pääseekö helpommalla kun vaihtaa koko lokasuojan.

  • #2
    Ei se sinkki mitenkään hitsaamista estä, vaan sehän on vain ohut suojakalvo pellin päällä. Tietysti kannattaa suojata hitsisaumat kunnolla työn jälkeen, ettei pääse lahoamaan "sinkin vierestä".

    Helpointa tietysti vaihtaa koko lokasuoja.

    Comment


      #3
      Sinkki hiotaan pois ennen hitsausta, mutta jos ei nyt aivan tosi helppo homma ole, niin osta uusi lokasuoja.

      Comment


      • #4
        Se sinkki kannattaa hioa hyvin pois tulevan sauman ympäriltä. Jos se ns. palaa hitsauksen yhteydessä, syntyy kaasuja joiden hengittämisestä tulee melko paha olo.

        Comment


          #5
          Juu, ja jos hitsaa siihen missä on sinkkiä, roiskii kyllä kunnolla. Eli kannattaa hioa se kunnolla puhtaaksi.

          Comment


            #6
            Jos se ns. palaa hitsauksen yhteydessä, syntyy kaasuja joiden hengittämisestä tulee melko paha olo.
            Voin vahvistaa tämän. Kokemusta on, sinkkihöyryistä tulee todella huono olo.

            Comment


            • #7
              Kokemusta on, sinkkihöyryistä tulee todella huono olo.
              "Pitää vaan juoda paljon maitoa", oli peltisepän neuvo sinkityn pinnan hitsaukseen.

              Porakoneella ja sellaisella teräsharjapäällä putsailin juuri sinkkejä pois, eikä sen jälkeen kärynnyt.

              Lisäys: Audia ei tarvinnut hitsata, vaan sinkittyä antenniputkea.

              Comment


                #8
                No mullekin tuli toi huono olo hevin (10cmx10cm) kuumasinkityn metalliprofiilin hitsaamisesta. Audeja ei ole vielä koskaan tarvinnut hitsata, kiitos kuumasinkityksen:)

                Hitsatessa piti käyttää virtaa sen verran rajusti, että sinkki kärtsäsi öbaut 2-3cm etäisyydeltä sauman molemmin puolin. Käryä tuli sen mukaisesti.

                Comment


                • #9
                  ite en oo käyttäny `paikkapalana`kun rosteria se on hyvää
                  kun siitä lähtee niin lämpee niin paljon että sinkki palaa pois.
                  ja oon käyttäny noita 3M kumimaskeja jotka vie ne liuotinhöyrytkin
                  pois. eikä ole edes kalliita uus maski n.25:- ja vaihtosuod. n. 7:-
                  PS.nykyään laitan ton melkein vaikka pelkkään öljynvaihtoon
                  kun ostin sen ja pidin viikon ja katoin missä kunnos oli suodattimet!
                  oli nimittäin aika mustat!
                  meni vähä ohi topicin mut ei kai se mitään?

                  Comment


                    #10
                    Hiilidioksidilla sinkkipeltiin saa vähän paremmin saumaa.

                    Comment


                      #11
                      ite en oo käyttäny `paikkapalana`kun rosteria se on hyvää
                      kun siitä lähtee niin lämpee niin paljon että sinkki palaa pois.
                      siis mitäs sä niinku tarkoittaa??? ootko käyttäny rosteri peltiä paikkana??? jos oot niin älkää muut ainakaan tuota virhettä tehkö.

                      Comment


                      • #12
                        No miksi ei saisi rosteria käyttää paikkana? Eipä silti, mulla vasta 500 000 ajettu -87, ei sitä vielä tartte paikata mutta ihan uteliaisuuttani....

                        Comment


                          #13
                          No kun rosteri on jalompaa metallia kuin muu auton kori ja kun siitä leipoo paikan autoon alkaa mustalla tehty sauma katoamaan aika nopeasti. Itse oon paikannu lukuisia autoja sähkösinkityllä pellillä eikä oo ollu ongelmia. Sauman takapuolelle reilusti kotelosuoja-ainetta ja päälle happomaali + mahd. hiontaväri + varsinainen maali ja hyvin ovat pysyneet kiinni. Ei se sen kummempaa oo kunhan muistaa vain poistaa huolelle KAIKEN ruosteen ennen maalamista.

                          Comment


                            #14
                            Toi on kyllä totta. Ei kannata sotkea eri metalleja auton alustassa, kun voi syntyä mielenkiintoisia sähköpareja ja sen myötä kiivasta korroosiota, jos metallipari pääsee kosketuksiin suolaveden esim. suolaveden kanssa. Ajattelemattomalla rosterin käytöllä voi tehdä enempi haittaa kuin hyötyä.

                            Comment


                              #15
                              Kuinkas moni pulttaa sinkkianodeja kiinni auton pohjaan? :)

                              Comment


                              • #16
                                Teoriassa ruostuu, mutta käytännössä ei jos hitsaat mustalla langalla. Toki musta epäjalompaa on, ei siitä ole epäilystäkään. Syöpyyhän se musta pulttikin alumiinikannessa, ja rosteripultti syövyttää alumiinia...Noin niiku teoriassa, vaatii vaan pikkusen pitemmän ajan. Mutta kyllä siihen kotteron kupeeseen voi laittaa niin rst- kuin mustaakin plootua.

                                Comment


                                  #17
                                  Kuinkas moni pulttaa sinkkianodeja kiinni auton pohjaan? :)
                                  Öh... pakko myöntää, että anodit on käyneet mielessä moneen kertaan, toistaiseksi ovat kuitenkin jääneet laittamatta, kun sinkkikorisessa Audissa on anodi laitettu jo tehtaan puolesta:)

                                  Mutta joo, tosta rosterista vielä jotain ajatuksia. Jos hitsisaumat ja kiinni hitsatun rosterin suojaa maalilla hyvin, siis niin ettei kosteus pääse käsiksi siihen, niin eipä siitä mitään erityistä korroosiota pitäisi syntyä.

                                  Elektrolyyttinen korroosio, josta tässä on kyse, vaatii aina kaksi asiaa syntyäkseen; anodin sekä katodin eli tässä tapauksessa mustan raudan ja rosterin, joiden tulee olla sähköisessä yhteydessä keskenään ja niiden pitää olla elektrolyyttiliuoksessa (lue: tiesuola + vesi tai mikä hyvänsä sähköä johtava liuos). Jos jompikumpi tekijöistä (sähköinen yhteys tai elektrolyytti) puuttuu, ei syöpyminenkään ala. Lämpötila myös kiihdyttää tuota prosessia, mitä lämpöisempi, sen kiivaammin korroosio iskee.

                                  Joskaan rosterilevystä ei nyt mitään erityisempää iloakaan ole auton hitsaushommissa. Sinänsä se on lähes yksi ja sama korroosion kannalta, onko sauma tehty rosterilla vai mustalla raudalla. Joka tapauksessa silloin on kaksi eri metallia sähköisessä kontaktissa keskenään, mikä ei ole syöpymisen kannalta koskaan hyvä asia.

                                  Rosterin myös tulisi olla aina ilman kanssa tekemisissä, jotta se pysyy ruostumattomana. Siksi sitä ei kannattaisi maalata -> joka tässä tapauksessa voisi estää mustan raudan syöpymisen. Rosterin ruostumattomuus, kun perustuu siihen, että rosteriin seostettu kromi muodostaa tiivin kromioksidikerroksen pintaansa ilmassa olevan hapen vaikutuksesta ja siten estää ruostumisen. Ihan samalla tavalla miten alumiini suojaa itse itsenä oksidoitumalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    juu eihän tosta ole muuta hyötyä itekkään löytäny kun helppo lähteä
                                    hitsaamaan siitä ja tulevaisuudessa helppo korjata vierestä.

                                    mut jos laittaa rosteria mustaa vasten ilman hitsausta niin sitte tulee
                                    noita murheita. esim jos laitat mustaan rautaan rosteri-ruuvilla jotain kiinni niin se on
                                    puolessa vuodessa irti tai teet esim. listan rosterista ja laitat sen ilman muovi- tai
                                    kumitiivistetta niin sama peli.

                                    mutta kun noi hitsaa toisiinsa vaikka vaan `heppaamalla`niin noi oireet poistuu
                                    viisammat kai osaa selittää että poistuuko siitä joku sähkövaraus tai jotain ??

                                    tommoset kokemukset mulla on ruostekorjauksesta/rosterin käytöstä siinä tullu
                                    n.25v:n aikana

                                    lisää vielä että jos haluaa tota rosteria laittaa mustaan kiinni ruuveilla niin
                                    kannattaa laittaa ns. hapon kestävillä ruuveilla niin toi ruostumis-ilmiö on
                                    paljon hitaampi itellä on kestäny nyt 5vuotta eikä oireita. mut tonkin osaa
                                    joku varmaan selittää paremmin mistä johtuu,minä en tiedä kun käytännös?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vieläkään en kyllä ymmärrä mitä hemmetin järkeä noita paikkoja on tehdä rosterista, kun muu osa autoa on mustaa rautaa. Paikat vaan maksaa enemmän, on vittumaisempia hitsata, lisäks rosteri vetelee lämpöä saadessaan huomattavasti enemmän kuin musta rauta, sen muotoileminen on vaikeampaa koska se on kovempaa ja enpä oo kyllä vielä saanut nättiä saumaa migillä kun on mustaa hitsattu kirkkaaseen kiinni. Ottaahan se toki kii, mutta nättiä siitä ei ihan helposti tuu.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X