Eipä löytynyt tästä aiheesta foorumilta topiccia joten avataan uusi. Kirjoittelen tähän vähän projektiblogia samalla niin jääpähän muistiin mitä tuli tehtyä.
Kohteena tosiaan 2009 facelift S3. Konehuoneesta on kutiteltu APR Stage 2+:n mukaiset 360 kaakkia edellisen omistajan toimesta. Hulvaton laite muuten mutta jarrut ei kyllä ole ihan tehoja vastaavat - saman vuosimallin A6 2.0TDIn jarrut ovat selkeästi tehokkaammat.
Kun vielä jarrulevyt näyttävät olevan varsin kuluneet ryhdyin sitten tutkimaan vaihtoehtoja - pelkät paremmat palat OEM levyillä vaiko big brake päivittämään? Aika pian varteenotettavaksi vaihtoehdoksi alkoi foorumeita lueskelemalla hahmottumaan TTRS etujarrupäivitys: 370mm levy 4 sylinterisillä Bremboilla. Ns bolt-on päivitys kyseessä, jarruletku banjotyyppiseksi tosin vaihdettava.
Maailmalla kittejä löytyy aika suolaiseen hintaan: http://www.thettshop.com/performance...product=620012
Niinpä kun käytetyt&kunnostetut tupsahti tuonne myyntiosastolle edukkaaseen 750 eur hintaan saataville kävin pikaisesti tiedustelemaan mitä settiin kuuluu. Tällaiset kuvat sain myyjältä ennen kaupantekoa:
Mukana seuraisi kuulemma tarvikkeita. Liekkö tuo punainen väri vai mikä herkisti miehen mutta kaupat syntyi. Tosin kilut päätyisivät työpaikkani Helsingin konttorille josta ne olisi tarkoitus noutaa sitten Ouluun tulevana viikonloppuna. Tällainen lähetys sinne sitten myyjän toimesta saapui, pyysin työkaveria ottamaan kuvat:
Kaikki tarvittava siis näin ensisilmäyksellä löytyy poislukien TTRSn dust shieldejä. Näiden puute oli etukäteen tiedossa ja maailmalla ovatkin käyttäneet S3:n vanhoja peltejä ihan onnistuneesti. TTRS:n pellit menisi heittämällä kiinni nekin mutta en alkanut niitä nyt hommaamaan. To be continued..
EDIT:
keräilen tähän ensimmäiseen viestiin myös linkkilistaa:
- Hyvä vwvortex threadi aiheesta: http://forums.vwvortex.com/showthrea...es-on-a-Golf-R
- TTRS jarrut TT:hen http://www.superstreetonline.com/how...ke-conversion/
- TTRS ilmanohjaimet: http://www.ttstuff.com/PROD/OEM-TTRSBCD.html
- osanumerot ja räjäytyskuvaa: http://www.partsbase.org/audi/audi-t...e-disc-vented/
osanumerolista:
- TTRS jarrusatulat 8J0615107 ja 8J0615108
- TTRS EBC Yellowstuff -jarrupalat etuakseli DP42070R
- TTRS OEM palat 8J0698151H
- OEM jarrulevy eteen 8J0615301F (sama osa oikea ja vasen ilmeisesti, toinen pyörii "väärään suuntaan"?)
- TTRS jarruletkut _EI_-banjoliittimellä OEM 8J0611701F, banjolla 8J0611701K, tarkista omat satulasi kumpi tarvitaan!
- jarruletkun kannattimet 8J0611841D ja 8J0611842D
- TTRS dust shield pölypellit 8J0615311E ja 8J0615312E
- jarrupalojen kulumasensori 8J0615437
- TTRS air ductit 8P0863149B ja 8P0863150B
- OEM TTRS 19" vanteet jotka varmuudella mahtuu 8J0601025DB, toivottavasti ei tarvitse tähän mennä :)
Yksi haaste jarrupäivityksissä on luonnollisesti uusien jarrujen sopivuus olemassa olevien 18" vanteiden sisään. Haaste on tiedossa ja tiedostettu, hivenen riskillä mennään. Ratkaisevana mittana ei niinkään ole säde vaan jarrusatulan ulkonema joka ottaa kiinni vanteen pinnojen sisäreunaan, jos ottaa. Tasapainot voi ottaa kehälläkin kiinni, niiden siirtelyyn pitää myös varautua.
Kesärenkaiden vanteina toimivat BBS XA 18ET45, talvikiekkoina S3 OEM 18ET54. Siihen on henkisesti varauduttu että talvikiekot menee uusiksi mutta BBS:iä en raskisi vaihtaa ihan tämän takia kun ne on muutama kuukausi sitten vasta hankittu uutena.
Asiaan perehdyttyäni toiveita kuitenkin on - BBS tarjoaa lähes ainoana vanteena XA:ta TTRS:ään 18" koossa, tosin ET35:na. Kun edellisen omistajan hankkimana hyllystä löytyy H&Rn keskittäviä spacereita 2x10mm ja 2x12mm usko on kova että vähintään spacereiden kanssa kiekot alle mahtuvat.
Hivenen olen etukäteen yrittänyt asiaa selvitellä ja törmäsin tällaiseen postaukseen: http://www.audi-sport.net/xf/threads.../#post-1936552
BBS CH ET50 10mm spacerilla siis pitäisi mahtua, miksipä ei XA ET45 sitten.
Maailmalta löytyy kuvia joissa vanteen ja satulan väliin ei mahdu edes luottokortti, ihan niin tiukkaan ratkaisuun en halua päätyä.
OEM vanteet on sitten oma lukunsa, jos ne eivät tunnu mahtuvan alle heitetään sitten nuo XA:t talvikäyttöön ja haetaan sitten vaikka 19" kesäkiekot tilalle.
Asennukset menee tosiaan sitten ensi viikolle joten silloin nähdään miten äijän käy.
Paloista, päädyin hankkimaan EBC Yellow Stuffit vaikka kaupassa mukana tulevissa paloissakin pintaa näyttäisi olevan. TTRSiin vaihdettiin vino pino satuloita ja paloja takaisinkutsuna vinkumisen takia. Sittemmin, kun nuo vanhat satulat päätyivät upgrade käyttöön, huomattiin että ne OEM palat on susia. Siksipä ajattelin pistää kerralla uudet palat.
Kerkesin jo tilaamaan etupalat Ebay:stä hintaan 139 puntaa kunnes eilen illalla päätin että uusinpa samalla takalevyt ja palat. Päädyin sitten jarrupalat.fi:hin hakemaan takapalat ja levyt ja vilkaisin mielenkiinnosta myös eteen yellow stuffien hintaa: 29,90eur!?! Sulovilenmäisesti lisäsin ostoskoriin etupalatkin, onpahan toiset jemmassa. Ai niin ja vielä ne OEM palat lisäksi :)
Tässä talteen osanumerot:
Yellowstuff -jarrupalat taka-akseli DP41518R (S3 8P)
BSD -jarrulevyt taakse BSD1416 (S3 8P)
Yellowstuff -jarrupalat etuakseli DP42070R (TTRS)
TTRS etujarrulevyjen valikoima on sitten ilmeisen suppea. Vaihtoehtoina käsittääkseni OEM 370mm (hintaluokka 400eur pari), Racingbrake 380mm (hintaluokka 1500eur pari) ja Alcon 370mm (hintaluokka 1000eur pari). Koska nuo käytetyt levyt ovat mainospuheen ja kuvien perusteella ihan kunnossa, mennään niillä nyt toistaiseksi.
Punaiseksi maalatut satulat huutaa jotain tekstiä, arvoin pitkään RS ja Brembo tekstien välillä ja päädyin Bremboon lähinnä siksi että RS:n punainen "lätkä" erottuu kovin huonosti punaisesta taustasta. Melkeinpä tuohon Phantom Black mustaoptiikalla autoon olisi paremmin sopineet alkuperäisen mustat RS satulat mutta huutapahan sitten isosti tuolta vanteiden takaa :)
Päädyin tilamaan ebayn satojen tarjokkaiden joukosta jostain syystä täältä: http://www.ebay.co.uk/itm/301081336094
Tarrat saapuivatkin jo ja näyttävät ihan siltä mitä piti ollakin. Laitellaan sitten projektikuvaa tästäkin osasesta jahka päästään asennushommiin. Joku lakkahan tuohon pitäisi päälle vetää sitten että pysyvätkin. Ehdotuksia?
Kohteena tosiaan 2009 facelift S3. Konehuoneesta on kutiteltu APR Stage 2+:n mukaiset 360 kaakkia edellisen omistajan toimesta. Hulvaton laite muuten mutta jarrut ei kyllä ole ihan tehoja vastaavat - saman vuosimallin A6 2.0TDIn jarrut ovat selkeästi tehokkaammat.
Kun vielä jarrulevyt näyttävät olevan varsin kuluneet ryhdyin sitten tutkimaan vaihtoehtoja - pelkät paremmat palat OEM levyillä vaiko big brake päivittämään? Aika pian varteenotettavaksi vaihtoehdoksi alkoi foorumeita lueskelemalla hahmottumaan TTRS etujarrupäivitys: 370mm levy 4 sylinterisillä Bremboilla. Ns bolt-on päivitys kyseessä, jarruletku banjotyyppiseksi tosin vaihdettava.
Maailmalla kittejä löytyy aika suolaiseen hintaan: http://www.thettshop.com/performance...product=620012
Niinpä kun käytetyt&kunnostetut tupsahti tuonne myyntiosastolle edukkaaseen 750 eur hintaan saataville kävin pikaisesti tiedustelemaan mitä settiin kuuluu. Tällaiset kuvat sain myyjältä ennen kaupantekoa:
Mukana seuraisi kuulemma tarvikkeita. Liekkö tuo punainen väri vai mikä herkisti miehen mutta kaupat syntyi. Tosin kilut päätyisivät työpaikkani Helsingin konttorille josta ne olisi tarkoitus noutaa sitten Ouluun tulevana viikonloppuna. Tällainen lähetys sinne sitten myyjän toimesta saapui, pyysin työkaveria ottamaan kuvat:
Kaikki tarvittava siis näin ensisilmäyksellä löytyy poislukien TTRSn dust shieldejä. Näiden puute oli etukäteen tiedossa ja maailmalla ovatkin käyttäneet S3:n vanhoja peltejä ihan onnistuneesti. TTRS:n pellit menisi heittämällä kiinni nekin mutta en alkanut niitä nyt hommaamaan. To be continued..
EDIT:
keräilen tähän ensimmäiseen viestiin myös linkkilistaa:
- Hyvä vwvortex threadi aiheesta: http://forums.vwvortex.com/showthrea...es-on-a-Golf-R
- TTRS jarrut TT:hen http://www.superstreetonline.com/how...ke-conversion/
- TTRS ilmanohjaimet: http://www.ttstuff.com/PROD/OEM-TTRSBCD.html
- osanumerot ja räjäytyskuvaa: http://www.partsbase.org/audi/audi-t...e-disc-vented/
osanumerolista:
- TTRS jarrusatulat 8J0615107 ja 8J0615108
- TTRS EBC Yellowstuff -jarrupalat etuakseli DP42070R
- TTRS OEM palat 8J0698151H
- OEM jarrulevy eteen 8J0615301F (sama osa oikea ja vasen ilmeisesti, toinen pyörii "väärään suuntaan"?)
- TTRS jarruletkut _EI_-banjoliittimellä OEM 8J0611701F, banjolla 8J0611701K, tarkista omat satulasi kumpi tarvitaan!
- jarruletkun kannattimet 8J0611841D ja 8J0611842D
- TTRS dust shield pölypellit 8J0615311E ja 8J0615312E
- jarrupalojen kulumasensori 8J0615437
- TTRS air ductit 8P0863149B ja 8P0863150B
- OEM TTRS 19" vanteet jotka varmuudella mahtuu 8J0601025DB, toivottavasti ei tarvitse tähän mennä :)
Yksi haaste jarrupäivityksissä on luonnollisesti uusien jarrujen sopivuus olemassa olevien 18" vanteiden sisään. Haaste on tiedossa ja tiedostettu, hivenen riskillä mennään. Ratkaisevana mittana ei niinkään ole säde vaan jarrusatulan ulkonema joka ottaa kiinni vanteen pinnojen sisäreunaan, jos ottaa. Tasapainot voi ottaa kehälläkin kiinni, niiden siirtelyyn pitää myös varautua.
Kesärenkaiden vanteina toimivat BBS XA 18ET45, talvikiekkoina S3 OEM 18ET54. Siihen on henkisesti varauduttu että talvikiekot menee uusiksi mutta BBS:iä en raskisi vaihtaa ihan tämän takia kun ne on muutama kuukausi sitten vasta hankittu uutena.
Asiaan perehdyttyäni toiveita kuitenkin on - BBS tarjoaa lähes ainoana vanteena XA:ta TTRS:ään 18" koossa, tosin ET35:na. Kun edellisen omistajan hankkimana hyllystä löytyy H&Rn keskittäviä spacereita 2x10mm ja 2x12mm usko on kova että vähintään spacereiden kanssa kiekot alle mahtuvat.
Hivenen olen etukäteen yrittänyt asiaa selvitellä ja törmäsin tällaiseen postaukseen: http://www.audi-sport.net/xf/threads.../#post-1936552
BBS CH ET50 10mm spacerilla siis pitäisi mahtua, miksipä ei XA ET45 sitten.
Maailmalta löytyy kuvia joissa vanteen ja satulan väliin ei mahdu edes luottokortti, ihan niin tiukkaan ratkaisuun en halua päätyä.
OEM vanteet on sitten oma lukunsa, jos ne eivät tunnu mahtuvan alle heitetään sitten nuo XA:t talvikäyttöön ja haetaan sitten vaikka 19" kesäkiekot tilalle.
Asennukset menee tosiaan sitten ensi viikolle joten silloin nähdään miten äijän käy.
Paloista, päädyin hankkimaan EBC Yellow Stuffit vaikka kaupassa mukana tulevissa paloissakin pintaa näyttäisi olevan. TTRSiin vaihdettiin vino pino satuloita ja paloja takaisinkutsuna vinkumisen takia. Sittemmin, kun nuo vanhat satulat päätyivät upgrade käyttöön, huomattiin että ne OEM palat on susia. Siksipä ajattelin pistää kerralla uudet palat.
Kerkesin jo tilaamaan etupalat Ebay:stä hintaan 139 puntaa kunnes eilen illalla päätin että uusinpa samalla takalevyt ja palat. Päädyin sitten jarrupalat.fi:hin hakemaan takapalat ja levyt ja vilkaisin mielenkiinnosta myös eteen yellow stuffien hintaa: 29,90eur!?! Sulovilenmäisesti lisäsin ostoskoriin etupalatkin, onpahan toiset jemmassa. Ai niin ja vielä ne OEM palat lisäksi :)
Tässä talteen osanumerot:
Yellowstuff -jarrupalat taka-akseli DP41518R (S3 8P)
BSD -jarrulevyt taakse BSD1416 (S3 8P)
Yellowstuff -jarrupalat etuakseli DP42070R (TTRS)
TTRS etujarrulevyjen valikoima on sitten ilmeisen suppea. Vaihtoehtoina käsittääkseni OEM 370mm (hintaluokka 400eur pari), Racingbrake 380mm (hintaluokka 1500eur pari) ja Alcon 370mm (hintaluokka 1000eur pari). Koska nuo käytetyt levyt ovat mainospuheen ja kuvien perusteella ihan kunnossa, mennään niillä nyt toistaiseksi.
Punaiseksi maalatut satulat huutaa jotain tekstiä, arvoin pitkään RS ja Brembo tekstien välillä ja päädyin Bremboon lähinnä siksi että RS:n punainen "lätkä" erottuu kovin huonosti punaisesta taustasta. Melkeinpä tuohon Phantom Black mustaoptiikalla autoon olisi paremmin sopineet alkuperäisen mustat RS satulat mutta huutapahan sitten isosti tuolta vanteiden takaa :)
Päädyin tilamaan ebayn satojen tarjokkaiden joukosta jostain syystä täältä: http://www.ebay.co.uk/itm/301081336094
Tarrat saapuivatkin jo ja näyttävät ihan siltä mitä piti ollakin. Laitellaan sitten projektikuvaa tästäkin osasesta jahka päästään asennushommiin. Joku lakkahan tuohon pitäisi päälle vetää sitten että pysyvätkin. Ehdotuksia?
Comment