Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nelipyöräsuuntaus

    Vein tuon perheen "uuden" kulkineen nelipyöräsuuntaukseen. Syynä oli ostettaessa olleen renkaan (oikea takarengas) kuluneisuus sisäsyrjältä. Takajousikin oli poikki Touranin tuttuun tapaan ja takajouset vaihdoin ennen 4p suuntausta. Hieman auto veti ojan puolelle.

    Hain eilen auton suuntauksesta ja yksi arvo (en heti muista mikä mutta tarkistan asian kunhan vaimo tulee auton kanssa kotiin) oli vieläkin punaisella. Merkkiliikkeessä vain sanottiin ettei saa paremmaksi!

    Kaiken järjen mukaan arvot pitäisi olla vihreällä ennen työn luovuttamista asiakkaalle? Eihän esim ruttutukun autoja saa rekisteriin jos ehdollinen korjaus ja nelipyöräsuuntaus vaatimuksena.

    Onko teidän(kin) mielestä reklamoinnin ja uudelleen säädön paikka?

    Autona VW Touran 1.9TDI -10

  • #2
    Nihkeähän se on esimerkiksi camberia säätää taka-akselilta jos siellä ei sellaista säätömahdollisuutta ole. Eihän ne punaisella olevat arvot mitään hylkäystä aiheuta katsastuksessa.

    Comment


    • #3
      Laita lappu näkyville niin arvostellaan. Äkkiseltään googletettuna Touranissa on monivarsituenta, joten kyllähän siellä säädöt pitäisi löytyä niin camberille kuin auraukselle. Tokihan se on mahdollista, että takanurkka on kopautettu kanttariin tms. ja siellä on tavaraa vääntynyt eikä sitä kautta saa tehtaan arvoihin.

      Comment


      • #4
        En meinannut hylkyä katsastuksessa vaan jos esim kolariautosta tekee niin pitää olla kaikki vihreällä... Normi vuosikatsastuksessa ei tietenkään ole mitään väliä...

        Lähinnä kyse on siitä onko aiheellista käydä vaatimassa uudelleensuuntausta..

        Comment


        • #5
          Ei vaadita enää nykyisin rekisteröinnin yhteydessä arvoja vihreälle. Pyöränsuuntauslapusita tarkistetaan ainoastaan, että suuntaus on symmetrinen ja ettei kulmissa ole mitään "vaarallisia# arvoja.

          Ihan selkeää rajaa noille ei ilmeisesti ole, joten asia jää katsastusmiehen arvioitavaksi. Kun tuosta uudesta käytännöstä ilmoitettiin, niin nimenomaisesti teähdennettiin, että hylkäyksen yhteydessä katsastusmiehen tulisi perustella miksi kyseiset kulmat aiheuttavat vaaraa.

          Eli toisinsanoen: Nykyisin katsastuksen kannalta valmistajan antamat kulmat ovat vain ohjeelliset. Niitä ei tarvitse noudatta orjallisesti, mutta kulmien tulee kuitenkin pysyä järkevissä rajoissa (Ei japsityylisiä renkaan kyljellä ajoja yms.)

          Comment

          Working...