Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oikea etujarru laahaa jarrupalojen vaihdon jälkeen, apua tarvitaan! A4 B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Oikea etujarru laahaa jarrupalojen vaihdon jälkeen, apua tarvitaan! A4 B6

    Jarrupalojen varoitusvalo alkoi palamaan joten ostin uudet palat ja vaidoin ne. Vain oikea sisempi (männän puoleinen) jarrupala oli kulunut huomattavasti, muut palat olivat vielä ihan hyvässä kunnossa. Miksiköhän juuri tämä pala on kulunut niin paljon?

    No nyt kun laitoin uudet palat niin huomasin että oikealla puolella laahaa. Kulutus on noussut noin litralla ja auto vetää oikealle, jos ajaa yli 10km niin melkein savu nousee oikealta puolelta ja haisee pahalle, koko vannekin on lämmin. Vasen sivu toimii niin kuin pitää. Uusin kaikki liukutapit ja laitoin jarrurasvaa olen myös ihan varma että molemmat puolet on asennettu samalla lailla. Olen koittanut avata ilmausnipan niin sieltä tulee vain pari tippaa, eli ei ainakaan ole painetta.

    Pitäiskö vain ostaa uus jarrusatula ja toivoa että toimii sen jälkeen?
    Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2015, 20:38. Perustelu: Jatkossa isot kirjaimet itse.

  • #2
    Mäntä jumittaa tai letkussa kudosvaurio.

    Comment


    • #3
      Onko mitään tapaa testata kumpi olis vikana? Ettei sitte turhaan osia ostele..
      Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2015, 20:38. Perustelu: Jatkossa isot kirjaimet itse.

      Comment


      • #4
        Jarrupalat pois ja sopiva palikka väliin ja auto käymään ja painaa jarrua kunnes ottaa palikkaan kiinni.. Ja sorkkaraudalla painat taas männät sisään, toistat homman kunnes mäntä liikkuu sujuvasti.

        Palikka väliin, ettei männät pullahda pois. Ja voihan hyvillä pihdeillä hieman raottaa männän suoja tiivistettä varovasti ja suihkaista öljyä kumin ja männän väliin.
        Jollei tepsi, niin satulaan remontti/uusi.. Vika voi tietty olla muuallakin, mutta omani olen saanut pelaavan aina.

        Comment


          #5
          Jos mäntä ei jumita niin ne palat voi jumittaa eli puhdistitko niiden palojen paikat satulan kannakeraudasta teräsharjalla ja viilalla ?

          Comment


          • #6
            Oon kyllä varma ettei palat tai liukutapit jumita, on putsannu ja käyttäny ihan jarruosille tarkotettua rasvaa. Mäntääkin oon painannu sisään ja ulos monta kertaa, kuuluuko ihan helposti liikkua? Voimaa pitää kyllä käyttää että mäntä liikkuu. Autolla on ajettu kohta 300tkm joten uskon vian olevan jarrusatula tai jarruletku. Motonetistä saa korjaussarjan joka sisältää männän, onko kellään kokemusta satulan remontista?

            Comment


            • #7
              Onko etupyörän laakerissa väljää ? Kerran ihmettelin samaa ilmiötä ja laakerissa välystä joka aiheutti satulan kuumenemisen.

              Männän kuuluu liikkua normi ruuvarilla kampeamalla sisään.

              Oli takavuosina sellainen tapaus että, jarruletkun kiinnike oli ruosteesta puristunut kasaan, ei päässyt neste palaamaan.

              Ja jos levy punaisena on paljon ajeltu> syö vetaria ja rasva muuttuu nivelessä öljyksi.. Eli ne ongelmat tulossa jossain välissä. Ja etupyörän laakerikaan ei tykkää kovista lämmöistä.

              Ei olisi paha rasti hakea uusi vetarin kumin kiinnike ( 1e) ja lisätä rasvaa/ vaihtaa rasvaa minkä rätillä pois saa.

              Mutta tuo männän herkistely voi vaatia kymmeniä edestakaisia painalluksia.

              Comment


                #8
                Jos mäntä on herkistelty kunnolla viilapenkissä,liukutapit uusittu, palojen paikat viilattu ja letkut on kunnossa niin minä vaihtaisin seuraavaksi satulan.Nuo toimet auttoi b5:en kanssa samassa ongelmassa.Kun satula on viilapenkissä ja ilmausnippa irti niin mäntä menee käsin painamalla kasaan.Monesti on joutunut viilaamaan myös paloista aavistuksen verran jotta ne varmasti liikkuu herkästi.

                Comment


                • #9
                  Jos sillä herkistelyllä tarkoitetaan CRC:n suihkimista suojakumin raosta kiinni ruostuneen männän liikkeelle saamiseen, niin ei vika sellaisilla toimilla poistu.

                  Sylinteri ja mäntä pitää saada puhtaaksi ja kasaus uusien tiivisteiden ja pölysuojien kanssa. Suojakumin alle kannattaa laittaa jarrukumirasvaa ihan jonkin verran. Jos vielä satulan jaksaa maalata, niin se lisää satulan kestoikää.
                  Kunnostetun salulan mäntä painuu nyrkissä painettuna sisään.

                  Comment


                  • #10
                    Oon vähän testaillu, ja tullu siihen tulokseen että mäntä ei itsestään palaa sisäänpäin vain jää ulos, mutta se on kyllä aika helppo vääntää ruuvarilla takaisin sisään? Mikä oikein saa sen männän palaamaan sisään? Ei se nyt noin itsestän vaan voi palata sisälle?

                    Jarruletku on kunnossa jne... Ei oo ollenkaan vaikutusta jos ilmausruuvi on auki tai ei.
                    Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2015, 20:39. Perustelu: Jatkossa täytä isot kirjaimet itse.

                    Comment


                      #11
                      Mäntähän palaa ihan sen levyn vaikutuksesta takaisin. Palat osuvat levyyn ja työntyvät niin kauan sisään, kunnes eivät enää osu ts. mikään ei niitä takaisin työnnä.

                      Siellä on kolme asiaa, mitkä käytännössä yleensä jumittavat: jarrupalojen liukupinnat (=raaputa satulan pinnat puhtaiksi), satulan liukutapit (=puhdista ja rasvaa liut / tarvittaessa uusi) tai sylinteri. Jos jumittava sylinteri ei herkisty kerran koko liikeradan läpi pumppaamalla (sisään-ulos-sisään), ei oikein auta kuin vaihtaa sylinteri.

                      Kun palat ovat pitkään olleet suht kuluneet, on sylinteri ollut myös pitkään satulasta ulkona ja altis ruostumiselle. Kun painat takaisin sisään, että uudet palat mahtuvat, alkaa se huonoon kuntoon mennyt osa sylinteristä sisään mennessään kanittamaan tai jopa vuotamaan.


                      Korjasin tekstisi helpommin luettavaksi. Jatkossa kannattaa laittaa isot kirjaimet lauseen alkuun, niin useampi jaksaa lukea ja auttaa ongelmassa.

                      Comment


                      • #12
                        Rassaa vaan edes takas mäntää.. Kyllä se norjenee. Ja joku mainitsi jarrurasvasta. Vaikka olisi ruostetta siellä männän alkupäässä, niin alkaa se sielläkin liikkua herkemmin.
                        Ja jos laakerissa on väljää, se nojaa paloihin jonkin verran kans, joka saa levyn kuumiaan.

                        kerran tein yhteen autoon sillain, että otin uusista paloista hiomalla hiukan pois. Samaa vikaa oli myös. Mäntä pohjassa on kireempi palautua, kun ei ole sieltä juuri kulunut.
                        Ja siellä on jasun mainitsemaa shaissea välissä tms.

                        Comment


                          #13
                          Mäntähän palaa ihan sen levyn vaikutuksesta takaisin. Palat osuvat levyyn ja työntyvät niin kauan sisään, kunnes eivät enää osu ts. mikään ei niitä takaisin työnnä.
                          Männäntiiviste tekee tämän palautuksen.

                          Comment


                          • #14
                            Minulla oli sellainen kuva että, pääsylinteri painalluksen jälkeen vetää mukanaan hiukan nestettä, jolloin se vetää hivenen kaikkia mäntiä taakseppäin. Edellyttäen että, männät toimivat, eikä jumita.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä se on noin mitä Ari sanoo.

                              Comment


                              • #17
                                taitaa olla enempikin molempien yhteistoimintaa eli alipaine ja tiiviste vetää molemmat mäntää sisään, autossa ei välttämättä niin helposti huomaa mutta fillarissa huomaa heti jos on ilmaa nesteen seassa, niin palat ei palaudu niin hyvin jarrutuksen jälkeen vaan jää laahaamaan

                                Comment


                                • #18
                                  Miksi pääsylinterissä on jousia sisällä, jos kerran männän kumit vetävät sylinterin sisään.? Otanpa joskus turhat jouset pois sieltä ruostumasta ja kokeilen palauttaako. Joo, se on molempien yhteistoimintaa tuo männän palautus.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Kyllä se männän kumi sen nyt vaan palauttaa eikä mikään pääsylinterin tekemä alipaine. Joissain pääsylintereissä on jopa ihan 1suuntaventtiili joka estää pienenkin alipaineen muodostumisen.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Koulussa opetettiin, että sillä kumilla on asennussuunta, jotta männän palautus toimii kunnolla. Itse en ole havainnut kaikissa kumeissa muotoeroa eri puolilla kumia. Joissain kumeissa eroa näkyy. Siihen en ota kantaa, että onko asennussuunnalla mitään merkitystä.

                                      Comment


                                        #21
                                        Onko jarrunesteen määrä tarkistettu? Jos säiliö on ihan piripinnassa, voi jättää jarrut kantamaan.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Tyhmä kysymys mutta osaathan ilmata jarrut?

                                          Comment


                                          • #23
                                            Jarrunestettä on aika paljon mutta jos olisi liian paljon niin kaikki jarruthan jumittais? Osaan kyllä ilmata jarrut, nestettä tulee tasasesti ilmausnipasta ilman ilmakuplia, joten ei ole ilmaa järjestelmässä. Ensviikolla irrotan koko satulan ja koitan remontoida kun mikään muu ei tunnu tepsivän.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X