Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen käsijarru

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ota moottori irti ja pyöritä mäntä noin puoleen väliin. Sitten moottori paikoilleen ja function test pyörimään. Itse tappelin saman kanssa vuosi sitten B6 ympäristössä. Toisaalta tuo vikakoodi viittaisi, että on johdot poikki... Antoi ihan random vikakoodeja, kun vaihdoin moottorin. Myös tuon open circuit.
    Viimeksi muokannut Vaakisti; 4.6.2020, 16:37.

    Comment


    • #32
      Onko ihan varmasti johto kunnolla kiinni moottorissa? Tuossa alkuvuodesta pähkäiltiin yhden vastaavan Passatin samaa vikakoodia. Auton omistaja mittaili kaikki johdot moneen kertaan ja vaihtoi käsijarrun ohjainboksinkin (muistaakseni keskikonsolin sisällä takaosassa) mutta vikakoodi oli ja pysyi.

      Lopulta vika oli moottorin päässä, liitin oli muka kiinni ja tarkistettu moneen kertaan, mutta eipä sittenkään ollut tarpeeksi syvällä saadakseen kunnon kontaktia. Nuo on todella herkkiä laukaisemaan vikakoodin siitä. Jopa niin herkkiä, että ellei mikään muu auta niin ohjainyksikköön on olemassa softapäivitys joka vähän keventää tuota valvontarajaa. Esimerkiksi ross-techin wiki sanoo, että tuon vikakoodin kohdatessaan pitäisi ensimmäisenä varmistaa että ohjaimessa on uusin softa ja päivittää jos ei ole.

      Mutta kun se kerran on toiminut eikä mikään ole muuttunut, niin tarkastelisin kuitenkin tuota moottorin liitintä...

      Comment


        #33
        Tämä korjaantui resetoimalla kässärin kontrolleri. Akkukaapeli irti 10min+tämän jälkeen painetaan jarrua 35s+kässärin nappulan painaminen 10s edelleen samanaikaisesti jarrua painaen. Netistä löytyi tämä resepti ja toimi minun tapauksessani ?
        Viimeksi muokannut Killeri; 5.6.2020, 23:20. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

        Comment


        • #34
          Hei,

          Olen vaihtamassa jarrupaloja ja levyjä taka-akselille ja audissani on sähköinen pysäköintijarru. Saako tämän ohjelmoitua helposti pois päältä tai riittääkö että se ei vain ole yksinkertaisesti päällä, kun vaihdan jarrupalat ja painan jarrusylinterit sisään? Tai pitääkö sähköinen jarru irroittaa jarrusylinteristä?

          Comment


          • #35
            Käsijarru huoltomoodiin VCDS:llä tai paremman puutteessa saa ajettua sisään 9 voltin paristolla.
            Viimeksi muokannut Killeri; 22.11.2020, 17:58. Perustelu: Kiitos vinkistä, aiheet yhdistetty.

            Comment


              #36
              VW Tiguanin (2012) takajarrupalarempassa oli vähän murheita joten kysytäänpä täällä, sama jarrusatula on käytössä Q3 Audissa 2012-2014 joten vastaukset hyödyttävät myös Audisteja :) Aiempaa remppauskokemusta näistä sähköisistä käsijarruista ei minulla ole.

              Eli tarkoitus oli vaihtaa vain ja ainoastaan jarrupalat. Ajoin ensiksi VCDS:llä käsijarrun huoltotilaan ja sen jälkeen otin satulat irti kannakkeista. Männät ei olleet menneet yhtään sisäänpäin tuolla sähköisellä huoltotilaan ajolla, mutta en tiedä olisiko pitänytkään? Painoin männät sisään perinteisellä jarrumäntätyökalulla, mutta ongelmaksi osoittautui se että kun mäntä on työnnetty niin sisään kuin sen sain, satula ei mahdu kiinni uusien jarrupalojen kanssa. Uusien jarrupalojen sopivuus on tarkistettu Etkasta, Brembo catalogista ja vielä konkreettisesti mittaamalla - ovat varmasti oikeat. Arvioisin että männän pitäisi mennä sisään päin vielä 3-4mm että satulan saisi uusien palojen päälle. Sama ongelma on molemmissa satuloissa.

              Molemmat männät pysähtyvät puristuksen lopuksi kuin seinään, eli tunne on sellainen että siellä tulisi jonkun sortin pohja tai este vastaan. Onkohan tässä nyt joku juttu tai kikka mikä pitäisi tietää että saisi männät menemään vielä tuon 3-4mm. Jouduin nyt tilapäisratkaisuna laittamaan yhteen satulaan yhden uuden jarrupalan ja yhden kuluneen, että sain satulan paikalleen. Sähköinen käsijarru toimi ennen remonttia, ja toimii myös remontin jälkeen.

              Youtubesta löytyy video missä ukkeli purkaa sähköisen käsijarrun moottorin irti ja puristaa männän sitten sisään ruuvipuristimella. https://www.youtube.com/watch?v=NGXGRMLQsMU . Videon pointti ymmärtääkseni on kuitenkin se että noin tarvitsee toimia vain silloin jos ei omista vcds:ää tai vastaavaa työkalua. Videolla myös näkyy että mäntä on saatu painettua sisempään kuin mitä minä olen omassani saanut.
              Viimeksi muokannut peiponen; 11.5.2021, 23:28.

              Comment


              • #37
                Kyllä sen pitäisi huoltotilaan ajamisella ja sen jälkeen mekaanisesti puristamalla mennä niin sisälle kuin se vaan voi mennä. Tietysti se sisäänpäin ajaminen tehdään jonkin kiinteän ajan perusteella, auto ei mistään voi tietää milloin ollaan "perillä". Jos se aika jostain syystä jääkin liian lyhyeksi, niin sitten mäntä ei varmaan mene pohjaan. Nyt kun siellä on edes yksi uusi pala, niin mäntä ei tietystikään ole lähtötilanteessa yhtä ulkona kuin vanhoilla paloilla. Mitäs jos nyt kokeilee uudestaan sitä huoltotilaan ajamista, menisikö mäntä sen jälkeen syvemmälle?

                Ja niin tosiaan, mäntien ei kuulukaan liikkua fyysisesti mihinkään vielä siinä vaiheessa kun käsijarru ajetaan huoltotilaan. Se käsijarrumekanismi vain väistyy sieltä jotta ne voidaan sen jälkeen puristaa käsin kokoon.

                Comment


                  #38
                  Nyt kun siellä on edes yksi uusi pala, niin mäntä ei tietystikään ole lähtötilanteessa yhtä ulkona kuin vanhoilla paloilla. Mitäs jos nyt kokeilee uudestaan sitä huoltotilaan ajamista, menisikö mäntä sen jälkeen syvemmälle?
                  Tämä sama tuli mieleen. Pitääpä kokeilla kunhan ehdin, raportoin kuinka kävi.

                  Comment


                  • #39
                    auto ei mistään voi tietää milloin ollaan "perillä".
                    Kyllä se tietää, käsijarrun ohjain ajaa mekanismia niin kauan että ennalta määrätty virta arvo saavutetaan. Ajetaan siis vakio momenttiin. Tietysti jos mekanismi jumittaa ei liike ole "perillä" kun virta ylittää rajan.

                    Comment


                    • #40
                      Niin, se toimii kuvatulla tavalla kun ajetaan jarru kiinni. Auki ajaessa siellä ei mitään vastusta ole eikä tule, ainakaan moottorin ääni ei muutu mitenkään vaan mekanismi pyörii vapaasti tyhjää, joten mistäpä se silloin tietäisi ollaanko perillä vai ei?

                      Comment


                      • #41
                        SSP:tä katsellessa näyttäisi siltä että karasta loppuu kierre ja se "pohjaa", tämä saa virta arvon nousemaan katkaisu rajalle.

                        Comment


                        • #42
                          Ei siinä moottorin äänessä ainakaan kuulu mitään merkkiä siitä, että sen tekemä työ muuttuisi ja virta nousisi. Kiinni päin ajaessahan sen kyllä kuulee hyvinkin äänestä kun jarru kiristyy kiinni.

                          Voisihan tuon joskus testerillä katsoa jos tarpeeksi kiinnostaisi, että näkyykö virrassa mitään muutosta ennen kuin moottori lopettaa auki ajamisensa.

                          Comment


                            #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viesti
                            Tämä sama tuli mieleen. Pitääpä kokeilla kunhan ehdin, raportoin kuinka kävi.
                            Noniin, autolla on nyt ajeltu kuukaudenpäivät uusi/vanha jarrupala -kombolla ja nyt ehti kokeilemaan uudelleen palojen vaihtoa. Satulat VCDS:llä huoltotilaan ja sittenpä saikin painettua männät pohjaan asti kuten kuuluukin.

                            Eli tarinan opetus: Joissain tilanteissa huoltotilaan ajaminen pitää tehdä useamman kerran. Minun mielestä ohjainlaite ei antanut tehdä huoltotilaan ajamista useampaa kertaa peräkkäin (koska yhden ajon jälkeen ohjainlaite jo sanoo olevansa huoltotilassa), joten ilmeisesti tämä on tehtävä niin että:
                            - Huoltotilaan
                            - Purista mäntä niin sisään kuin menee
                            - Yksi uusi pala paikalleen
                            - Satula takaisin
                            - Palautus softalla normaalitilaan
                            - Uusiksi huoltotilaan
                            - Hoida homma loppuun

                            Kiitos kaikille kommenteista!

                            Comment


                            • #44
                              Passat -08 vaihdettu käsijarrun ohjainlaite uudempaan versioon. Koodauksessa tarvitaan security access code, onko jollain heittää sopiva koodi (40168 ei käy).

                              päivitys: merkkiliike koodasi 50€.
                              Viimeksi muokannut evinrude; 20.8.2021, 19:53.

                              Comment


                              • #45
                                Pystyykö pyörän laakerin vaihtamaan ilman VCDS:ää, siis vanhat jarrupalat takaisin? Kun auton mukana tuli Bilteman koodinlukija/nollaaja, niin ei viitsisi käsijarrun takia ostaa VCDS:ää ja sitten taas se motonetin jarrumokkula maksaa jo puolet VCDS:stä. Tai onko joku tutustunut tuohon Biltman lukijaan, siitä löytyy "parking brake", mutta ei suoraa komentoa ajaa palat auki. Kahdessa valikossa on kyllä kohta mihin voi jotain mumero koodeja syöttää, mutta ei mitään hajua mitä koodeja. Lukija siis 15-1367. MItes tuo suoraan jännitteen syöttö moottorin liittimeen? Onko jotain riskiä?

                                Comment


                                • #46
                                  Pystyy vaihtamaan. Ulkoisella sähköllä voi ajaa kun muistaa kohtuuden. Ajaa vain sen verran että saa palat pois.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tämä hyvä tieto!
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 20.8.2021, 20:43. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                    • #48
                                      02434 ja 02435 koodit antaa seisontajarrulta. pirkanmaalla VCDS taituria?

                                      Vian paikannukseen apuja. Tai onko muilla vastaavata ollu? Sähk. Käsijarrun vikavaloa välkyttää mutta käsijarru toimii kuitenkin.
                                      Viimeksi muokannut Auudibeekaasi; 28.5.2023, 08:28.

                                      Comment


                                        #49
                                        Tuosta vähän kättä pidempää: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02434

                                        Toinen koodi on sama toiselta puolelta autoa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Onko viisaammilla tietoa siitä, että voiko 8K0907801 E
                                          tilalle laittaa 8K0907801 H tai muulla kirjaimella olevan? Käsijarrun ohjainlaitteesta siis kyse.

                                          Jos voi pitääko jotain koodata vcds:llä? Ja pitääkö koodata, jos vaihtaa vaikka samallakin kirjaimella olevan boxin?

                                          Ja jos pitää tehdä jotain, olisiko siihen myös vinkkiä?
                                          Viimeksi muokannut jonese; 19.2.2024, 11:11.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Vastaus on, että voi vaihtaa. Häiriövalo sammui siihen, kun toinen ohjainlaite vaihdettiin, vaikka olikin loppu kirjaimessa eroa.

                                            Ja tarkennukseksi vielä, että vcds antoi koodia 02434 ja 02435
                                            Viimeksi muokannut jonese; 28.2.2024, 05:44.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X