Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jurinan suunta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jurinan suunta?

    Mites nyt meni - ratti hieman vinossa oikealle, jurinaa kuuluu edestä suoraan ajettaessa ja oikealle kaarrettaessa nopeuksilla 60 - 115 km/h, katoaa sitten nopeutta nostamalla (mittarinopeuksia). Katoaa myös vasemmalle kaarrettaessa, nopeudella millä hyvänsä.

    Nyt piti siis ruveta "syyllistä" - ja siis mitä? - etsimään vasemmalta? Laakeri? Vetarit? Vai joku muu? Kilometrejä on noin 210 000.

    #2
    Väittäisin etupyörän laakeria vialliseksi, mahdollinen väljyys saattaa tuntua kun tunkkaat pyörän ilmaan. Jos ei välystä tunnu verrattuna toiseen pyörään, ei se kuitenkaan poissulje laakerivikaa. Vastaavat oireet oli mullakin ja ääni katosi vasempaan kaarrettaessa => kuskin puolen laakeri oli sökö (selvä välys havaittavissa)...

    Comment


    • #3
      Olisin kyllä veikannut vetoakselin vikaa. Auto ylös nosturille ja tutkimaan:)

      Comment


      • #4
        Toisen kerran sanotaan vielä laakeri. Tiedossa yks Nissan, jonka laakerissa ei tuntunut yhtään välystä, mutta tiettyyn suuntaan kääntäessä karmea jurina.

        Comment


          #5
          Laakeria veikkaan minäkin, vasempaa etu -sellaista. Jos olis vetari niin se naputtais ns. ruutuun veivatessa, ajossa ei juurikaan.

          Comment


            #6
            Ookoo, äänin 3-1 (toistaiseksi näin) seuraavan öölinvaihdon yhteydessä vaihtuu laakeri. Mitäs muuta samalla pitää/voisi tehdä/teettää/teetätyttää/teetätytättää ... ? Ja onko se Motonetti sopiva paikka laakerin hankintaan? Vai paikallinen AaDee tms.? Motossa näyttää olevan satsi joko ?44,40 tai ?57.90 (SKF/VAG) ja toistakymmentä euroa posteja! Kumpi noista eli onko kolmelletoista eurolla katetta?

            Comment


              #7
              Toinen on luultavasti aasian lapsien tekemä laakeria muistuttava kapine, jolla ei ole merkkiä. Ehdottomasti tuollaiset voi unohtaa ja laittaa sen SKF:n tai FAG:n tai Timkenin tai SNR:n tai jonkun muun tunnetun ja hyvän.

              Kannattaa kysyä paikallisista varaosaliikkeistä tuota laakeria, josko vaikka postimaksun takia tulee motonettia halvemmaksi. Motonet siis tietysti täysin ok, jos jättää ne valkoiset laatikot ostamatta ja ostaa vain laatumerkkejä.

              Comment


                #8
                Vaihdatin laakerin pajalla ja hinnaksi tuli töineen 150 ? (SKF)...tee-se-itse-mies pääse luonnollisesti halvemmalla, en tiedä miten se laakeripesä on sun autossa kiinnitetty, uudemmissa kasikymppisissä kuulemma helpompi (=halvempi) kuin näissä vanhoissa

                Comment


                  #9
                  90-vuosimallissa vaihtuu sellaiseksi, että koko tolppaa ei tarvitse irroittaa. Tässä tapauksessa kuitenkin pyöränkulmien säätö on tarpeen remontin jälkeen - riippuen omistajan pedanttisuudesta.

                  Comment


                  • #10
                    Vaihdatin laakerin pajalla ja hinnaksi tuli töineen 150 ? (SKF)...tee-se-itse-mies pääse luonnollisesti halvemmalla, en tiedä miten se laakeripesä on sun autossa kiinnitetty, uudemmissa kasikymppisissä kuulemma helpompi (=halvempi) kuin näissä vanhoissa
                    Itse vaihdoin ko. laakerin viime viikolla. SKF:n laakeri 38? ja aikaa vaihtoon kului noin 2,5 tuntia. Tee-se-itse-mies säästää aikasta paljon...

                    Comment


                      #11
                      Viimeksi ostamani SKF:n pyöränlaakerit laakerit oli Brasilialaisten lapsien kasaamat. Tiedä sitten tuosta SKF:n laadusta enään.

                      Comment


                        #12
                        Ensi viikolla menossa vaihdattamaan etupyöränlaakeria (mittarissa 149tkm), saapa nähdä mikä total credit sieltä paukahtaa. Korjaamo yksityinen jonka hyllystä löytyi suoraan SKF kaksirivinen laakeri tuohon. Hintaa en edes viittiny kysyä.

                        Arvelin että homma olisi senverran työläs ettei kylmässä autotallissa tavallisen hylsysarjan kanssa maksa vaivaa ottaa eturauhasen tulehtusta... :)

                        Talvivanteisiin vaihtaminen lopetti jurinan siihen paikkaan, kävi jo mielessä siirränkö koko homman. Liekö 1.5" kapeampi vanne syynä tähän?

                        Comment


                          #13
                          Onko talvi- ja kesävanteen ET sama? Josko kesävanteen ET pienempi -> keskilinja ulompana -> enemmän rasitusta laakerille.

                          Comment


                            #14
                            Mulla lopetti kanssa jurinan kun vaihdoin kitkat alle. Eturenkaitten pinta oli kulunu epätasaisesti kesärenkaissa väärien paineiden takia. Kuulosti aivan kuin laakeri olis tullu finaaliin.

                            Comment


                              #15
                              Tarkennetaan tuota vannejuttua. Kesätassuilla ja orkkisvanteilla ja toisaalta tarvikealuilla ja kitkoilla jurina tismalleen samanlainen. Kesätassut (molemmat) edestä sisäreunastaan kuluneet kudoksille, viime talveksi kitkat alle laittaessani laitatutin kulmat samalla kuntoon. Tosin ajoin "väkisin" tämän kesän noilla vinoilla kesäkumeilla ... Itse jurina ei ole reiluun vuoteen eli sinä aikana, mitä ko. ropponen on mulla ollut, muuttunut mihinkään, ratti meni hieman vinoon oikealle kulmien laiton yhteydessä. Talvitassut kuluneet tasaisesti, painetta laittoivat 2,5. Voi olla hieman liikaa.

                              Ja vielä: paikallinen AaDee myy laakeria ?40 hinnalla. Saapa nähdä, mikä olee merkki.

                              Comment


                                #16
                                Laakeri vaihdettu. Osa 75e ja työ n.2.5 tuntia = 180e meni tähän hommaan. Paha sanoa vähenikö äänet kun talvirenkailla on muutenkin ollut aika hiljaista, asentaja tosin varoitti että toinenkin puoli tuntui samanverran kuluneelta.
                                Laakerissa siis tuntui käsin (napaa) pyöritettäessä selvää ääntä jota ei kuulunut kun rengas oli kiinni.

                                Se siitä (?), mutta taas tuli kiva ylläri, moottorin takaosa on märkä öljystä ja ei tule venttiilinkopan tiivisteistä... kun ne on jo vaihdettu. Senverran vähän (vielä) valui ettei tehty mitään, mutta paikka niin masentava ettei taida olla vaihtoehtoina kun kampiakselin stefa ? Kone tai laatikko irti ja silleen...
                                Kyllä nyt alkaa pikkuhiljaa riittämään "Audi" laatu ! Prkl!

                                PORKKIS : Talvirenkaitten ET.tä ei tähään hätään ole mutta varmasti silläkin on osansa ääniin.

                                >*Sormet ristissä* Öljy näyttäisi valuneen nokka-akselin asentotunnistimen tiivisteestä, liimattiin se kiinni silikonilla ja ei ole enää käryä tullut, HUH ! *Sormet ristissä edelleen*

                                Comment


                                • #17
                                  Jurinaa etupäästä...ja Audi-laadusta

                                  Terve vaan keskusteluun osallistuneille. Yksi piste lisää ainakin alkavalle laakerivauriolle (eli ainakin 4-1). Tuli tuossa itsekkin vaihdettua n. 185tkm:n kohdalla etupyörän laakerit. Olivat FAG:it, mutta en sylkisi SKF:fienkään päälle (eksoottinen valmistusmaa ei välttämättä miinus). Elämme sentään ISO-laatustandardi-aikaa raaka-aine+muissa piireissä->se on laadun tae.
                                  Laakerinvaihto hoituu kotikonstein jos sattuu omaamaan riittävän ison hydrauliprässin (tai jos naapurin Penalla on), mutta muuten on haista v:n homma. Todennäköisimmin vähiten lompakkoa rasittava laakerinvaihtomenetelmä on irroittaa koko etutolppa->ei mene casterit sekaisin.
                                  Kannattaa ehdottomasti vaihtaa vetonivelten suojakumit samaan hengenvetoon laakerijumpan yhteydessä.Jos ovat priimat, turha heittää rahaa vessanpönttöön.
                                  Vielä tuohon renkaitten kulumiseen, on pakko olla jotain muutakin vikaa kuin laakeri(t), tarkastuslistalle myös alatukivarren puslat, kallistuksenvakaajan gummit, raidetangon päät ja iskareitten yläpään eristimet. Jäiköhän vielä jotain puuttumaan..?? :o)

                                  Nimim. Kun ajaa leveillä nakeilla/vanteilla, alusta/Suomen ihanat tiet ei anna mitään anteeksi. -35mm madallussarja+235/40/18 gummit.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X