...pesun jälkeen kun raottaa ovien keskitiivistettä alapuolelta, niin oven sisältä alkaa tippasemaan vettä, joka on onnistunut tunkeutumaan oven sisälle tulematta kuitenkaan valumaukoista ulos. Muuten hieno tapa pitää ovet puhtaana sisältäpäin mutta tuppaa jäätymään sitten tuo tiiviste alaosastaan pirun tiukkaan talvella. Onko joku muu huomannut saman ovisisäpesuilmiön?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B6 A4 ovet vuotavat vettä sisäänsä?
Collapse
X
-
Muiro
Eipä ole vielä ittellä valunut, mutta tästä kai sitten oli seurauksena se legendaarinen ikkunoiden
itsestään avautuminen. Which is nice.
-
Vettä kertyy b6:ssa pesu- ja sadevettä takaoven kaksoistiivistyksen väliin yo kuvatulla tavalla, tihkuen tiivisteen alta oven sisästä.
5 vuotta melua kuulostellen aktivoiduin vihdoin Mikan kyselystä testailemaan. Sedanissa ikkunan takareunan mustan kämmenen kokoisen peitelevyn etureunasta vesi menee sisään sen mitä juomapullolla ehtii ruikkia. Kuivaa autoa testaten veden näkee alhaalla tiivisteellä melkein heti.
Vesi-ilmiö ei olehäirinyt, mitä nyt muutama kyytiläinen lianut vermeitään. Melusuhinat takaovissa varmaan korjaantuu samalla kun em. kolmiopalikan törkeäksi edennyt korroosio fiksaillaan kevään innoittamana.
Comment
-
Muiro
Antti: En usko, mulla ei ole takana sähköikkunoita :)
Ei niin että olisin ikinä takaikkunoita avannut mutta on kyllä melkosta sniidausta ton hintasessa autossa laittaa käsivispilät takapenkille. Jotenki naurattaa moinen toiminta autossa jossa on 2-vyöhykeilmastointi vakiona.
Jossain perusnipponissa oli sähköfönarit jo höyryautojen aikaa.
Kai siihenkin joku perusteellinen Wolfgangin keksimä syy on.
Comment
-
Täällä ilmenee myös ovien sisävesipesuilmiötä, sekä edessä että takana. Ongelman huomaa aina autoa pestessä kun kuivailee tiivisteitä, vesi tihkuu tiivisteen ja ovipahvin välistä. Hienoa että asioista opitaan, omistamassani -86 golfissa oli samaa ongelmaa :)
Kävin äsken kurkkimassa omia tiivisteitä, eikä niistä löydy reikiä mistään. Mitäs tuolle pitäs tehdä, reikä joka tiivisteeseen alimmalle kohtaa? Ilmeisesti Jounilla on paranneltu versio tiivisteestä, kuin jo tehtaalla rei'itetty...
Comment
-
Kävin juuri testailemassa mistä se vesi tulee kun en nyt enää ollut edes itse varma muistikuvistani. Eli suurin osa tulee jostain sieltä tiivisteen ja oven pellin välistä, ja sitä tulee kohtalaisen paljon normaalin pesun jälkeen? Lisäksi vettä tihkuu hieman myös ovipahvin ja tiivisteen välistä. Nämä havainnot on tosin tehty aina autoa pestessä, joten tulkinta on hieman vaikeaa kun joka paikka on märkänä.
Mutta mutta, jos Jounilla on vesireiät tuossa tiivisteessä niin se vähän ihmetyttää. En nyt kuitenkaan vielä leiko niihin reikiä. Saisikos Jouni niistä rei'istä joskus kuvan :)
Comment
-
Tutkin vähän asiaa, ja taitaa olla niin, että Tero on oikeassa: Ovitiivisteen kiinnikkeet toimivat samalla tiivisteinä, joiden O-rengas on korinumeroon 8E*31393420 asti ollut mallia huono, osanumero:
8E0 837 485 B.
Uudistettu osanumero jonka tiivisterengas on parannettu on 8E0 837 485 C.
Maksaa akte:n mukaan 1.5EUR / kpl, ja 4kpl/ovi näyttäis olevan.
Comment
-
Nyt alkaa ehkä hahmottua pienoinen talvella ollut ongelma, eli takaikkunat ovat jatkuvasti huurussa/jäässä jos joku istuu takana. Eli taitaa olla ovissa jonkin verran kosteutta. Lisäksi toisen takaoven kaiutin pätkii...syyllinen ehkä myös tuo kosteus, tiedä häntä...
Pakko kait se on repiä ovipahvit auki ja tutkia kuinka märkänä siellä paikat on. Kokeilin juuri äsken tuleeko tiivisteistä vettä tuossa räntäloskassa ajon jälkeen ja tulihan sieltä. Lisäksi vesi haiskahtaa ummehtuneelle, eli muhinut siellä jo jonkin aikaa. Täytyy myös rei?ittää noi tiivisteet ja tarkistaa oven vesireikien toiminta. Onkohan tuolla ovissa paljon äänieriteitä jotka kastuvat helpolla?
Onkos jollain hyvää ohjeistusta kuinka noi pahvit lähtee irti takaa? edit: etuoveen löyty jo
Comment
-
Noniin, takaovi purettu ja ongelman ydin alkaa hahmottua. Ongelmana ovat ovea kiertävän o-tiivisteen kiinnikkeet (useita kappaleita ympäri ovea). Oven sisälle joutunut vesi löytää tiensä näiden kiinnikkeiden juureen ja valuu tätä kautta o-tiivisteen molemmille puolille (oven ja ovipahvin). Osa vedestä saattaa päätyä myös tiivisteen sisälle. Oven sisällä ei onneksi ole mitään kastuvaan äänieristemateriaalia, eikä ainakaan minulla ollut vahinkoa tapahtunut. Ovipahvin "nahkapinnoite" tosin saattaa hieman kostua, ja tämä huomaa kun tutkailee oven päätyä hyvässä valossa.
edit. kyseessä juuri nuo Mikan mainitsemat kiinnikkeet 8E0 837 485, mutta niitä on enemmän kuin neljä, etka:n mukaan pienin tilausyksikkö on neljä...
Oven sisällä on isot vesireiät, joista suuri osa vedestä poistuu nätisti. Osa vedestä kuitenkin roiskuu näiden o-tiivisteen kiinnikkeiden juureen ja sitä kautta tiivisteen taakse. Nämä kiinnikkeet ovat huomattavasti oven pohjaa korkeammalla, joten aika käsittämätöntä miten sitä vettä joutuu niin paljon tuonne kiinnikkeiden juureen?
Ratkaisu: o-tiivisteen rei?ittäminen tuskin ratkaisee koko ongelmaa, mutta sitä tässä nyt ensihätään kokeillaan.
Takaoven ovipahvia purettaessa rikottu mm. ikkunaveivi (lähinnä kosmeettinen vika), sekä x kpl ovipahvin kiinnikkeitä. Ehkä sitten ensikerralla paremmin...
Takaoven ovipahvin purku: (edit)
1. irrota koristelista
-vedä lista irti auton korin puoleisesta päästä kohtisuoraan ulospäin ->jatka kiinnikkeiden irrottelua kohti lista loppua
-listan ulommainen pää lähtee irti vetämällä sitä auton koriin päin, oven suuntaisesti
2. irrota listan alta paljastuneet riivit sekä kasinojan alla oleva ruuvi
3. irrota ikkunaveivi
-vedä veivin nupin alla (takapuolella) olevaa kielekettä ulostäin ja työnnä veisin kuorta ulospäin -> kuori lähtee irti
-irrota alta paljastuva ruuvi
4. napsauta pahvin yläpäät irti kiinnikkeistä, vetämällä pahvia kohtisuoraan ulospäin (molemmissa päissä)
5. nosta ovipahvi pois paikalta nostamalla sitä suoraan ylöspäin (ei helppo homma, kiinnikkeitä katkeilee)
Comment
-
Juu näin se on. Marmoritiskillä kerrottiin että on vain yksi versio olemassa ko. kiinnikettä, eikä paranneltua versiota ole. Etkassa noita eri kirjaimia kuitenkin on useita, mitä sitten lie tarkoittavat... Noh, otin kuitenkin 15kpl hyllystä löytyviä kiinnikkeitä ja vaihdoin ne, yhteensä noita menee 23kpl takaoveen. Alkuperäiset olivat lähes kaikki hajonnet ja o-rengas oli irti kiinnikkeestä. Uusissa oli tiivistemateriaali hieman erilaista kumia...
Siinä Laakkosella käydessäni, ovipahvi valmiiksi irti ja ongelma esillä, kävin näyttämässä tuota ongelmaa korikorjaamon päällikölle, joka otti parit kuvat ja lupasi laittaa reklamaatiota maahantuojalle. Kuulivat ensimmäisen kerran tuosta ongelmasta, joten suhteellisen harvinaista tuo vissiin on. No ei kyllä ole mitään odotuksia tuon reklamaation suhteen...
Laakkosella B6 ja B7 a4:ia tutkiessani huomasin että B7 avantissa oli kolme isohkoa vesireikää joka tiivisteessä, sekä tuollaiset kiinnikkeet mitä marmoritiskiltä sain?
Sinänsähän tuosta nyt ei juuri ongelmaa ole, jos ei tuo ovipahvin "nahka" kastu, niin kuin minulla. Niin ja se kaiutinongelma ei liity tähän. Audikuskin lomapäivät ne menee kuin siivillä pikku remontissa :)
Comment
-
haka
Ja täällä havaittu kans sama vika..Sateella kun takaoven aukasee niin vettä juoksee reilusti juuri sieltä ovipahvin ja tiivisteen välistä.
Comment
-
Näinpä taas tänä vuonna -- ensin satoi vettä suurinpiirtein viikon putkeen, ja ensimmäisenä pakkasaamuna ei meinannut saada ovia auki.
Kaikkien ovien tiivisteet ovat täynnä jäätä.
Ilmeisesti tuo tiivisteen rei'ittäminen tuo jonkinmoista apua. Toisaalta myöskin pahimpien vesireittien tukkiminen.
Comment
-
Comment
Comment