Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 alustaremontti

    Olen tulevina viikkoina tekemässä etuvetoiseen B5 Audiin alustaremppaa. Haluan varautua hyvin, jotta ei tarvitse ravata kesken homman varaosakaupassa. Joten kysyn mitä kaikkea tarvitsen näiden lisäksi sen suorittamiseen onnistuneesti:

    -täydellinen tukivarsisarja pultteineen ja uusien raidetangonpäiden kanssa
    -iskarit uusine suojakumeineen ja pohjaanlyöntikumeineen
    -40mm madallusjouset
    -jarrulevyt ja palat joka nurkkaan
    -taakse uudet laakerit kun kuulemma vaikeat saada ehjänä vanhat pois

    Tietysti perustyökalut tarvinnee näiden lisäksi. Neuvoja / vinkkejä?

  • #2
    Joka nurkkaan iskarin yläpään laakeri/tukikumi.

    Comment


    • #3
      Jonkinlaisen kuumennusvehkeen pulttien irroitukseen.

      Comment


        #4
        Mieti pohjaanlyöntikumien pituutta kun lasket alustaa noin paljon. Ettei tule tuntumasta heitoissa "kuminen".

        Miksi haluaisit laakerit ehjänä pois?

        Comment


          #5
          Ootko takalevyjen/napojen abs-kehät huomioinut? Siihen tarvii sitten lämpöä (itse hyödynsin uusien asennukseen sähköhellan levyä, mutta käry oli melkoinen...). Vanhoja ei välttämättä saa ehjänä pois.

          Comment


          • #6
            Kun vaihdat raidetangon päät, herkistä säädöt myös, koska pyöriensuuntaukseen joudut kuitenkin viemään.

            Älä unohda alapalloniveliä ja koiranluita, nekin kannattaa samalla vaihtaa jos eivät kuulu tukivarsisarjaan.

            Hanki jarrujen tiivistesarja ja liukutapit varalle, yleensä siellä on joku kumi rikki tai tapit jumissa/kuluneet pilalle.

            Olen myös huomannut, että jarrujen ilmausnippoja on hyvä olla varastossa.

            Homma kun kuitenkin paisuu niin jarrusatuloiden männät voi vaihtaa samalla kun korjaa käsijarrun, tiivisteet tuossa olikin jo mainittu. Käsijarrun vaijeritkin menee tuossa samalla...

            Comment


            • #7
              Kiitokset vastauksista. Olin ehkä huonoisti muotoillut asian tuohon, tietysti vaihdan laakerit taakse kerta samalla onnistuu ja täytyy. Iskareiden mukana taisi tulla ainakin nuo ylälautaset eteen tai taakse tai peräti molempiin. Raidetangonpäät, koiranluut ja pallonivelet taitaapi kaikki tulla tukivarsisarjan mukana.

              Kuumailmapuhallin tosiaan taitaa olla ehdoton tässä hommassa ja WD40:tä olen jo suihkutellut hyvissä ajoin pultteihin kun kerta jumittuvat helpolla. ABS-kehät taakse ostan varmaankin sitten jos ei vanhoja ehjänä saa irti. Jarrujen osia kanssa täytyy varailla, kun tosiaan kuitenkin joku kumi rikki.

              Tuota pohjaanlyöntikumienkin lyhennystä olen miettinyt, niitä ilmeisesti tosiaan madallettaessa kannattaa lyhentää hieman.
              Viimeksi muokannut juki150; 6.5.2015, 13:51.

              Comment


              • #8
                Ei riitä kuumailmapuhallin, ainakaan sellanen tavismalli. Suosiolla hakee sellasen butaanikäyttöisen pillin niin ei mene hermot. Kokeiltu on.

                Comment


                • #9
                  Itse tuossa tein juuri laajamittaisen rempan omaan autoon etupäähän niin kannattaa hakea uudet pulti+mutterit joka paikkaan. Tukivarsisarjassa tulee jotain uusia pultteja mukana. Jonkun hyvän vaseliinin (joka kestää esim suolavettä tai muuta vastaavaa hyvää) koota uudet osat niin mukavasti lähtee irti toistekin.

                  Laitan tähän vähä listaa mitä itsellä vaihtui uuteen. (iskarit ja jouset oli hyvät niitä en vaihtanut)

                  Vahvistettu tukivarsisetti+vahvistettu sisemmät raidetangonpäät+kaikki uudet pultit+mutterit
                  Raidetangon suojakumit.
                  Kallistuksenvakaajan runkopuslat (ovat halvat tarvikkeena (Febi), kannattaa vaihtaa uuteen)
                  Iskarin yläpäänkumit
                  Pyöränlaakerit (Itse laiton SKF:n laakerit)
                  Jarrusatuloiden liukutapit+kumit
                  Sisemmät vetonivelet (olivat alkuperäiset ja toinen oli jo melko selvä kun oli suojakumi rikki)
                  Ulompiin vetoniveliin puhdistus ja uudet rasvat ja kumit.

                  Tukivarsien kiinnityspultit kannattaa jättää hiukan löysälle ja vasta sitten kiristää kaikki tiukalle kun auto pyörillä maassa ettei väännä uusia kumia rikki.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Riku.J Näytä viesti
                    Tukivarsien kiinnityspultit kannattaa jättää hiukan löysälle ja vasta sitten kiristää kaikki tiukalle kun auto pyörillä maassa ettei väännä uusia kumia rikki.
                    Varsinkin madalletuissa vehkeissä tämä on mahdotonta. Laskee auton pyörilleen riittävän korkeiden ja tukevien alustojen päälle niin mahtuu itse auton alle paikkoja kiristelemään.

                    Comment


                    • #11
                      Itse laitan korin vaateriin pukkien päälle esim apurungosta, esim B5 on tehtynä pukit jonka päällä auto makaa ilman renkaita aksekit ilmassa. sen jälkeen tunkkaan pienillä tunkeilla olka-aksilasta akseliston oikeaan korkeuteen navasta lokarin kaareen molemmat puolet että vakaaja on perusasennossa. Mitta tietysti pitää ottaa ennen purkua että saa oikeat lukemat. Näin ollen on helppoa kiristää kaikki oikealle kohdalle.

                      Comment


                      • #12
                        Peräpää alkaa olla nipussa vaikka haasteita se loi mm. siten, että iskarit oli yläpäästä hitsattu kiinni.

                        Yksi kysymys vielä, Motonetin sivu tarjoaa työkalua jolla saa kieritettyä takajarrujen männän kasaan (osakoodi 76-5142), onko se pakollinen vai onnistuuko B5:sessa ihan siirtoleukapihdeillä kasaan puristamalla?

                        Comment


                          #13
                          Männässä on kierre sisällä, ei onnistu puristamalla.

                          Comment


                          • #14
                            Motonetin työkalu toimii minun kokemukseni mukaan hyin.

                            Comment


                              #15
                              Itte oon pyörittäny männät sisälle puristamalla pikkupuristimella mäntää kevyesti sisäänpäin ja sitten pyöritellyt siirtoleukapihdeillä mäntää.

                              Comment


                                #16
                                Kuhan ei lipsauta pihtejä ja riko suojakumia. Muutaman kympin maksava työkalu tosiaan motonetissä ja sopii useimpiin, oikeastaan kaikkiin vaggilaisiin paitsi 4f a6. Helpottaa työtä huomattavasti.

                                Comment


                                  #17
                                  Mäntätyökalu on kyllä ihan verraton. Joskus on tullut sellaisia satuloita vastaan missä mäntien kolot on kolmion mallisia, niihin työkalu ei oikein istu kunnolla mutta pienellä kikkailulla on saanut puristettua. Olisikohan noi sitten jotain tarvikesatuloita/mäntiä missä on erilaiset kolot.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hitaasti edennyt mutta nyt on muuten valmis koko homma paitsi alatukivarret edessä. Miten ne saa irti pyörän puolelta? Ainakaan hakkaamalla eivät liikahda mihinkään suuntaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sillä kaasulämmittimellä kuumennusta kartion kohdalle. Senjälkeen ainakin omissa kotteroissa irtosi lyömällä tapintasaan avatun mutterin päähän pitkällä 1/2" jatkovarrella tai muulla sopivalla tampilla. Kun tuolla kaasutoholla lämmittää, kannattaa suojata jollain pellinpalalla lähietäisyydellä olevat suojakumit. Se etummainen sitten altapäin lyömällä. Etummaiseen saa ehkä laitettua jollain patentilla (varoen tunkilla nostamalla?) painetta tapinpäähän, joka ehkä auttaa irrottamista.
                                      Viimeksi muokannut Hervast; 17.6.2015, 09:39.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kovassa oli mullakin, laitoin tuollaisella Bilteman työkalulla painetta niin paljon kuin uskalsin ja annoin sitten retkikirveen hamaralla morttia siihen ulkosyrjälle (kun ei ollut kunnon vasaraa).

                                        Niitä Motonetin valurautaisia haarukkamallin ulosvetimiä rikoin kaksi, ennen kuin uskoin.

                                        edit: siis juuri samaa tarkoitin kuin Japi tuossa seuraavana; siihen kartion kohdalle sivusta iskua reippaalla kädellä.
                                        Viimeksi muokannut taski; 17.6.2015, 20:08.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ite oon kajauttanut vasaralla siihen kynkkään kartion kohdalle. Siis sivusta päin. Jos mahdollista ja on kaveri niin laittaa vielä vastapuolelle painavamman lekan niin se vaan tehostaa vaikutusta. Jos ei ole sillä tavalla irronnut niin sitten joku puristin vielä kaveriksi. Joskus on toiminut kun laittaa tuollaisen pallonivelen irroitustyökalun puristamaan ja jättää jännitykseen ja touhuaa muuta välillä niin pamahtaa muutaman minuutin päästä irti omia aikojaan. Täydellä suolella vaan saattaa housut täyttyä kun ennalta arvaamattomalla hetkellä pamahtaa irti.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X