Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eturenkaiden outo kuluminen sisäpuolen "kulmista"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eturenkaiden outo kuluminen sisäpuolen "kulmista"

    Elikäs profiilin mukainen auto A4 (B7) 2006- 3.0TDI quattro. Ongelma on eturenkaiden todella outo kuluminen. Eturenkaat menevät yhdessä kesässä käytännössä pilalle kun kuluvat sisäkulmista viistosti todella jyrkässä kulmassa. Nelipyöräsuuntaus on tehty kahdessa eri paikassa. Aurauskulmien pitäisi olla OK. Ainoastaan molempien etupyörien negatiivinen camber on puoli astetta liian suuri, mutta sitä ei voi kuulemma säätää. Rengastuksena halpis Syron 235/40-18. Ei tekis mieli kokeilla kalliimmillakaan renkailla (pilata niitä). talvirenkailla ongelma oli havaittavissa, mutta hyvin pieni. Talvirenkaat samanlevyiset, mutta suuremmalla(?) Offsetillä, eli renkaat syvemmällä kaarien sisällä. Mitä lääkettä ehdotatte?

    Suuntauksen tehneen firman edustaja ehdotti laadukkaampia renkaita ja laittoi painavan etupään ja nelivetoisuuden piikkiin tuota kulumista. Mutta edellinen autoni , niin ikään A4 quattro 2.5TDI eli kuluttanut renkaita tuohon tapaan. Ei tuo nyt normaalia voi olla, eikä hyväksyttävää! Ohessa kuvat renkaista ja mittaustulokset
    Attached Files

  • #2
    Tukivarren puslat vaihtoon. Pehmeät puslat antavat periksi, kun kesärenkaiden offsett kohdistaa niihin voimat suuremmalla vipuvarrella. Tämän vuoksi pyöränkulmat eivät vastaa mitattuja arvoja ajotilanteessa.

    Itsellä edellisessä 2006 4F A6:ssa vastaava ongelmaa ja korjaus löytyi puslat vaihtamalla. Kesärenkaat siis kuluivat sisäreunasta, vaikka talvirenkaiden kanssa ei ollut mitään ongelmia. Vanhatkin puslat näyttivät ihan hyviltä, mutta renkaiden kuluminen loppui vasta uusilla puslilla.

    Comment


    • #3
      Eturenkaiden outo kuluminen sisäpuolen "kulmista"

      Samalla raidetangon nivelet vaihtoon. Sisemmät ja ulommat. B7 näyttää niitä syövän. Maksaa noin 100 kaikki neljä ja ei mene kulmien säätö hukkaan jos puslia vaihtelet. Itsellä jo toinen b7 jossa sisempi nivel kolahtaa. Neliveto syö kyllä aika vähän renkaita itsessään. Ainakin itsellä renkaiden syönti hyvin vähäistä. Alla goodyearia ja contia.

      Comment


        #4
        Omassa B7 oli ostaessa uudet kiinan ihme renkaat alla ja ennen pinnan loppumista molemmat takaset olivat kuluttaneet samanlaiset "vekit" kuin sulla tuossa oikeassa etusessa. Oli vaan reilusti isommat kantit.

        Uudet 18" Contit alle ja ei minkäänlaista epämääräistä kulumista renkaissa sen jälkeen. Ja en kulmia säädättänyt. Taitaapi olla jo kolmannet tai neljännet kesärenkaat sen jälkeen menossa.
        Eli voisko olla vaan vikaa nuissa sanghai renkaissa?

        Samalla raidetangon nivelet vaihtoon. Sisemmät ja ulommat. B7 näyttää niitä syövän.
        Omassa alkuperäiset tukivarret ja raidetangon päät paikoillaan. Just tuli 290 tkm mittariin. Niin tiiä siitä syömisestä?..

        Comment


          #5
          Kyllä mulla ainakin selkeästi reilu camber on syönyt jokaisen rengasmerkin vastaavasti. Vakio arvolla ei syö mutta ei jaksa noita vaihdella aina radalle.

          Reilusti madalletuissa ei voi säätää tosiaan ilman säädettäviä varsia ja talvi/kesä kulumisessa kannattaa muista renkaiden mahdollinen kokoero niin leveydessä, kuin halkaisijassa.

          Comment


            #6
            Aivan samanlaista kulumista havaittavissa myös 2000 A6 ja ajetaan samalla seudulla kuin ketjun aloittaja.
            Ajattelin että johtuu siitä kun kulutuspinta on lähes merkissä ja toiseen renkaaseen oli tullut kudos vaurio sisäreunaan.
            Pyöränkulmat oli suuri säädettävänä, kaikki muut eturipustuksen osat on vaihdettu paitsi alatukivarsi, kun ovat väljistyneet, jos sitten alatukivarren puslat vielä uusisi.
            Omasta mielestä tuo ongelma tuli viime kesän aikana, siihen asti kuluneet ihan hyvin.

            Comment


              #7
              Alatukivarsien puslat jos on lopuillaan niin tekee tuota. Pelkkä camber ei tee, koska liian isolla camberilla kuluu leveämmältä alueelta.

              Comment


              • #8
                Liian leveät kumit. Passatissa häviää 245:sta sisäreuna. Auraukset kohillaan ja kaikki muut renkaat kuluvat aivan tasaisesti.

                Comment


                • #9
                  Ei se leveä rengas itseään syö, vaan kuten yllä jo mainittiin, leveän renkaan kanssa alustan heikkoudet tulevat helpommin esiin. Eli kyllä se vika passatissakin on liian pehmeissä puslissa, jos pyöränsuuntaukset muuttuvat ajossa.

                  Comment


                    #10
                    Eikä se ole se liian leveä kumikaan tai vanne mikä ensisijaisesti niitä puslia vääntää. Auton raideleveys muuttaa tuota kuormitusta puslille ja sehän määrittyy renkaan keskilinjojen perusteella eli ET-luvun perusteella, ei niinkään ensisijaisesti renkaan tai vanteen leveyksistä. Tälläistä mututietoa omaksuin jostain Audin RS4-aiheisesta teknisestä dokumentista mitä en nyt tähän hätään löydä. Eli tämän mututiedon varjolla parempi olisi oikeasti leveä vanne eikä spacereilla kaarelle tuotu kapea vanne kuten monesti todellisuus on. :)
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Mulla näytttää olevan samaa ongelmaa. 2000 ajetut renkaat alla ja selvää kulumista. Katsuri tarkasti pallonivelien ja puslien kunnon mutta niissä ei löytynyt mitään sanomista. Joten mitkä puslat edestä kannattaisi vaihtaa että tästä ongelmasta pääsisi eroon?

                      Comment


                      • #12
                        Alatukivarsien puslista tossa ekalla sivulla oli juttuu. Mullaki näköjään vaihto edessä, kun jarruja vaihtaessa tutkin tämän kesän ajettuja kumeja.

                        Comment

                        Working...
                        X