Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten taka-akselin jarrupaineensäädin toimii?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Miten taka-akselin jarrupaineensäädin toimii?

    Osaakos joku kertoa miten auton taka-akselilla oleva, takajarrujen tehoa säätelevä venttiili toimii. Siis se vekotin, joka lisää takajarrutehoa sen mukaan miten autossa on kuormaa.

    Oletetaan auton takajarruille menevän vaikka 5cc jarrunestettä silloin, kun taka-akselilla ei ole kuormaa eli takajarrut toimivat vähäisellä tehollla. Sitten kun auto kuormattu, oletetaan takajarrutehon tuplaantuvan, jolloin 10cc jarrunestettä pitäisi päästä puskemaan jarrumäntiä.

    Kysymys kuuluu, minkälainen venttili tuota nestevirtausta rajoittaa? Tarkoitan siis sitä, että kuristetaanko siinä jotain aukkoa, josta jarruneste virtaa läpi vai onko siinä jokin monimutkaisempi venttilisysteemi, joka päästää jarrua painettaessa vain tietyn tilavuusvirran kulkeutumaan lävitseen.

  • #2
    HowStuffWorks puhuu Proportioning Valve:sta.

    Täällä tyhjentävää tietoa...

    Comment


      #3
      Lyhyesti : Ei se litrat vaan paine...
      Eli suomeksi tuo on ihan paineenalennusventtiili, jousituksella esiohjattu proportionaalinen sellainen.

      Comment


        #4
        Arin laittama jälkimmäinen artikkeli oli mielenkiintoista luettavaa.

        Enpä kuitenkaan löytänyt vastausta kysymykseeni. Kiinnostaisi siis kuinka se venttiili oikeasti toimii. No eipä se niin tärkeä juttu ole. Mulla pitäisi olla jossain yksi venttiili, jolle voin tarvittaessa tehdä sektion ja tutkia, mitä se on syönyt.

        Comment


        • #5
          onkohan tuota venttiiliä quattrossa?

          Comment


            #6
            Paineenalennusventtiilissä pitää olla paluulinja tankkiin, autossa tuskin on.

            Oma huono veikkaukseni on ihan kuristin venttiiili.
            Kuristaa virtausta -> paine ei niin korkealle nouse suljetussa takajarrupiirissä.

            Joku voi sitten kertoa mikä se oikeasti on :D

            Comment


            • #7
              Paineenalennusventtiilissä pitää olla paluulinja tankkiin,
              Paineenalennusventtiilissä ei ole (tarvitse olla) paluulinjaa tankkii, paineenrajoitusventtilissä tarvitsee.

              Oma huono veikkaukseni on ihan kuristin venttiiili.
              Kuristaa virtausta -> paine ei niin korkealle nouse suljetussa takajarrupiirissä.
              Puhuttaessa kuristimista niin tarkoitetaan venttiileitä jotka säätävät tilavuusvirtaa eli virtausta. Vaikka paine onkin virtauksesta riippuvainen niin silti puhutaan erikseen paine ja virtausventtiileistä, myös propoissa (paine ja virtauspropot sekä PQ propot jotka hallitsevat molemmat)

              Propoista puhutaan kun venttiilissä on takaisinkytkettyä älyä, joko venttiilin sisällä propoventtiili tai piirissä. esim takaisinkytkentä paine tai lineaarianturilta (paine tai suunta eli virtauspropot)

              Auton jarrupiirissä tuskin tarvitaan tietoa kuinka nopeasti jarrut sulkeutuvat/ siihen säätöä, joten suunta eli virtauspropo taitaa olla poissa laskuista.

              Mutta kuinka suurella voimalla eli paineella jarrupaloja painetaan jarrulevyjä vasten, tätä voidaan säädellä painepropolla.

              Luulisin toiminnan olevan tälläinen: ECUlta tulee (taka)jarruja säätävälle painepropolle ohjetieto paljonko painetta (taka)jarruille halutaan, oloarvoa eli paineanturin antamaa tietoa verrataan ohjeeseen ja venttilin karaa portaattomasti säätämällä saadaan ohje ja oloarvot pidettyä samoina.

              Taisi tuo loppu mennnä jo älykkäiden jarrujen yksittäisen pyörän jarruttamiseen, mutta siinä tuo periaate.

              Comment


              • #8
                Näin tänään wolkkarin takajarrujen paineensäätöventtiilin "avattuna". Asentaja joutui leikkaamaan sen rälläkällä irti, koska pultit jumissa. Toiminta on yksinkertainen. Näytti olevan 2 jousikuormitteista venttiliä ( vas/oik), jotka avautuvat painon tullessa taka-akselille. Naisen logiikalla: painoa päälle niin takajarrut saavat enemmän painetta eli venttiilit avautuvat painokuorman mukaan= jarruttavat tehokkaammin.

                Comment


                • #9
                  Asiaa sivuten, jos haluaa myös takajarrujen pysyvän hyvässä kunnossa voimakkaasti jarruttelemalla silloin tällöin niin vaikuttaako asiaan suotuisasti pakittamalla autoa esim. alamäkeen ja siinä jarruttamalla ettei tarvitsisi ajaa miljoonaa motarilla?

                  Comment


                  • #10
                    Meidän ex citikassa painin saman asian kanssa.
                    Jarrut olivat takapainoiset.
                    Jarruttaessa takajarrut jarrutti niin, että perä painui alemmas.
                    Kun perä painuu alemmas, niin tuo venttiili lisää painetta takajarruille tms.
                    Oravan pyörä valmis...
                    Susi toi citikka oli muutenkin... hyvä että pääsin eroon lopulta.

                    Comment

                    Working...
                    X