Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B7 olka-akseli.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B7 olka-akseli.

    Onko kellään yhtään kokemuksia, kun on ollut omassa kulkineessa vähän ongelmia tuon olka-akselin kanssa. Eli siis joskus alustan vaihdon yhteydessä ilmeisesti on ylätukivarsien pitkä pultti kiristetty liikaa ja näin ollen olka-akselista on murtunut se pieni korvake takimmaisen ylätukivarren kohdalta. Kyllähän se tukivarsi siellä pysyy, mutta olisihan se hyvä ehjä olka-akseli saada tilalle.

    Purkaamolta tuohon jo yhtä olka-akselia koitettiin, mutta huoltoliikkeen mielestä oli kiero, kun ei saannut aurauskulmia kohdalleen ja kaiken kukkuraksi hajoittivat purkaamolta hankitun olka-akselin samasta kohdasta:D, joten alkupisteessä ollaan, ilmeisesti pitää ihan uusi ostaa.

    Sitten tietääkö kukaan Etelä-Suomesta (mieluiten Riihimäen läheltä) hyviä pajoja ketkä säätävät oikeasti hyvin kulmat kohdilleen, etenkin jos joutuu apurunkoa säätämään myös.
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.5.2018, 21:51. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    B7 olka-akseli

    Tuli B7:aan leimalla hylky, "etuakseli, oikea taka ylätukivarren pallonivel väljä".

    No ei oo nivelessä mitään vikaa, vaan olka-akseli on rikkipoikki. Siis se "kiinnityspanta pallonivelelle", mikä kiristetään sillä surullisenkuuluisalla pitkällä pultilla, on napsahtanut poikki :o Oon vissiin tarjonnut sille turhan reilusti lekaa joskus kun on nyt murtunut.

    Jos lähden taas maailmalta metsästämään osia (marmorilta en käy ees kysyy), niin onko näissä eri varianteissa eroja? Rautaisia ja jotain alumiiniseos versioita on. Jos alumiinista etsin, niin onko esim. 8E0 407 258 H oikea koodi, kun autona on 2007 B7 avant 3.0tdiq?

    Comment


      #3
      Näkyykö siinä vanhassa osassa varaosanumero? Pitäisi näkyä jossain. Eikö nuo ole muuten kaikki jo alumiinisia?

      Comment


        #4
        8E0 407 254E antaa Etka.

        Tunnisteina antaa sitten vielä:

        8E0 407 242G
        8E0 407 242J
        8E0 407 258F
        8E0 407 242D
        8E0 407 242B

        Comment


        • #5
          Kiitosta taas paljon avusta, noilla löytyy :)

          Comment


          • #6
            Nyt taisi käydä niin, että oli hieman turha lähteä merta edemmäs kalaan.

            Ebayn tarjontaa koitin eilisen illan tonkia, jenkeistä osia löytyy ja hintaa mahdollisine alveineen tulisi ehkä 180-190 euroa (+ pitkähkö toimitusaika). Saksasta eikä briteistä, eikä oikein EU:n alueelta muutenkaan tuntunut löytyvän edullisesti esim. purkuosaa. Jotain uusia oli liikenteessä ~500€ hintaan, mutta siihen hintaan sen voi varmaan jo noutaa marmoriltakin.

            Osa löytyikin kotimaisesta purkamosta, eikä hintaakaan ollut kuin 150€. Osa on kylläkin B6:sta, mutta tässä auttaa taas osanumerot jotka täsmäävät B7:n kanssa.

            Comment


            • #7
              Tuolla http://www.carparts-pros.com/page_1_3.php#oeformo olisi ollut vajaa 300€ ja rahti päälle.

              Comment


              • #8
                300€ ihan liikaa ;)

                Matkahuolto toi eilen paketin. Sieltä löytyi joskin likainen, mutta ehjä olka-akseli. Mukana oli myös ehjä pyöränlaakeri ja napa, sekä ABS:n anturi.

                Pesin osan ennen asennusta niin on mukavampi touhuta, pienen hinkkaamisen jälkeen siitä saikin lähes uuden näköisen.

                Otin sitten "pienenä iltapuhteena" olka-akselin vaihdon... Jokseenkin järjestyksessä:

                - Yläpallot + se kiristyspultti irti
                - Raidentangon pää irti
                - Vetarin pultti irti + vetarin ulos sujautus
                - Jarrusatula + kaikki johdot irti
                - Alapallot irti

                Eniten tuskaa tuotti alapallojen irroitus. Olin jo jättämässä hommaa sikseen, mutta hetken huilin ja yhden asennusjuoman jälkeen uudelleen hommiin ja sain kuin sainkin alapallot olka-akselista irti hirveän kiroilun ja parkumisen saattelemana. Huomautus itselle ensi kertaa varten: hommaa kunnollinen palloniveltyökalu!

                Vertasin osia rinnakkain kun olivat samaan aikaan tallin lattialla. Niistä kyllä näkee, että ovat eri variantteja, mm. etummaisen alapallon kohdalla oleva "syvennys" on eri muotoinen. Kaikki kiinnityspisteet, mitat ja materiaalit ovat kuitenkin identtiset, jopa pyörän laakeri ja vetarin boorit ovat samat, eli ne kävivät heittämällä ristiin vaikka luovuttava auto oli B6 (1.6 bensa?) ja vastaanottava B7 3.0TDIq. No, toisaalta B7 onkin käytännössä lähinnä "faceliftattu" B6.

                Kasaaminen sitten vaan about päinvastaisessa järjestyksessä.

                Tänään käytin uusintanäytillä ja leima paperiin. Taisi katsastusta suorittava heppu olla audimiehiä itsekin, siinä itse suorituksen jälkeen jauhettiin tovi sitä itseään, vähän aiheesta ja aiheen vierestä :)

                Comment


                • #9
                  Viimeksi kun paukutin sen alapallon irti alumiinisesta olkavarresta, niin samalla irtosi se holkkikin. Viilapenkissä se holkkikin meni takaisin paikoilleen.. Eli kyllä nekin vuodessa jämähtää hyvin kiinni täällä pohjoisen suolavellissä.

                  Comment


                  • #10
                    Joo multa lähti kanssa toisen nivelen mukana holkki irti, ja siitä purkuosasta puuttui tietty molemmat.

                    Irrotin ei-irronneen holkin siitä vanhasta rikkinäisestä olkavarresta siten, että annoin vaan kaasutoholla reilusti lämpöä ja sitten sopivan kokoisella hylsyllä ja vasaralla naputtelin irti, lähti aika kivuttomasti.

                    Ehjää osaa en arvannut lähteä lämmittämään kun en tiiä mitä kevymiiniseos siitä tykkää. Paikalleen laitoin ihan rasvan ja vasaran avulla. Sen tukivarteen jämähtäneen holkin laitoin tukivarren kanssa - sain naputeltua sen "huulille" sen verran että mutteri otti siihen kiinni, ja sitten vaan mutterilla vedin sen kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      olka-akseli kyssäri a4 b7

                      onkos kaikissa b7 mallisissa sama olka-akseli vetotavasta, moottorista riippumatta?

                      Comment

                      Working...
                      X