Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Koiranluiden "virittäminen"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Koiranluiden "virittäminen"

    Autoon on tulossa vakiota jämerämmät kallistuksenvakaajat ja sen vuoksi alkoi hieman arveluttamaan koiranluiden kesto. Kyse on siis ns. tarvikemallisista koiranluista, joissa tangon paksuus on vain n. 8mm. Toki RS2 koiranluita saa kaupasta, mutta ne on melko arvokkaita.

    Aloinkin siis pohtimaan tuollaisten tarvikemallisten koiranluiden vahvistamista ti-perinteiden mukaan. Ajatuksena siis vahvistaa tuota pallonivelten välissä olevaa tankoa, joka saattaa notkua tiukempien vakaajien kanssa. Käsittääkseni alustan osia ei saa (ei saisi:) hitsata ja hitsaaminen muutenkin helposti tuhoaa pallonivelen, joten muu ratkaisu pitää keksiä.

    Ajattelin tehdä operaation näin. Otetaan alumiiniputkea koiranluutangon mittainen pala. Teräsputkeakin voisi käyttää, mutta emmehän me halua turhaan kaasvattaa jousittamatonta massaa. Putken sisähalkaisija siis sama, mitä tangon paksuus eli n. 8mm. Putken seinämävahvuus sopisi olla stetsonmenetelmällä arvottuna n. 3-4mm paksuus riittää. Sahataan putki halki, jolloin saadaan kaksi samanlaista puolilkasta putkea. Liimataan epoksilla nämä putkiosat koiranluutangon päälle eli koiranluutanko ikäänkuin jää putken sisälle. Lopuksi vielä laminoidaan sopivasti suunnattua lasikuitua systeemin päälle varmistamaan liimaliitosta. Sitten vielä kevyt hionta + maalaus = kukaan ei huomaa petosta.

    Lähtiköhän mopo käsistä?

  • #2
    Eikö olisi kuitenkin viisain hitsata kiinni? Pysyy ja tukee.

    Comment


      #3
      Lähtiköhän mopo käsistä?
      Lähti.
      Jos itselle olis tulossa jämäkemmät vakaajat ostasin suosiolla ne rs:än koiranluut. Mitenhän paksua tavaraa nuo mahtaa muuten olla?
      Rs2:sen vakaajatko hommasit?

      Comment


        #4
        Tee uniballeilla sellasiset kanget että riittää?

        Comment


          #5
          Tänx, toi uniballijuttu onkin hyvä idea. Taidanpa rakentaa uudet luut niiden avulla.

          Jos itselle olis tulossa jämäkemmät vakaajat ostasin suosiolla ne rs:än koiranluut. Mitenhän paksua tavaraa nuo mahtaa muuten olla?
          Rs2:sen vakaajatko hommasit?
          RS:n luut maksavat ymmärtääkseni yli 100e/kpl ja niitä tarvitaan neljä. Ihan periaatteesta en halua noin paljoa maksaa yksinkertaisista koiranluista, joissa ei mitään ihmeellistä ole, vain kaksi palloa ja tanko.

          Risat vakaajat on tilauksessa.

          Comment


            #6
            RS:n luut kotimaan virallisella tiskillä eteen 62,80 per kpl taakse 75 per kpl.

            Saksasta etupäähän 27 e / kpl

            Comment


              #7
              Tuskin se orggis tikku sieltä ihan ensimmäisenä on poistumassa niin kauan kuin katukäytössä liikutaan. Pystysuuntaisten voimien välittämisessä tuollainen 8mm terästanko en melkoisen luja. Vertailukohdaksi vaikka tehtaan muutos - teräksinen on muuttunut muoviseksi.

              Comment


                #8
                Olen näemmä saanut vääriä hintatietoja noista luista. Saksan hinta ei tosiaan olisi paha. Mites nuo takapään koiranluut. Onko niitä tarjolla saksasta? Ne pitäisi hankkia ensin, edessä kun on tuoreet luut ja ne voisi ajaa loppuun ennen vaihtoa parempiin - ehkä se 8mm tanko saa välttää alkuun.

                Comment


                  #9
                  Saikos tuota etuvakaajaa uutena vielä jostain ja mihin hintaan?

                  Comment


                    #10
                    Marmoritiskiltä kävin vakaajat tilaamassa. Eipä ne ainakaan maininneet, ettei niitä olisi enään saatavilla. Nähtäväksi jää tulevatko ne vai ei. Etuvakaajan hintaa en nyt varmuudella muista, se on joko 130e tai 170e. Valitettvasti en muista kumpi vakaajista oli kalliimpi/halvempi.

                    Comment


                      #11
                      Etupuolen vakaaja on ilmeisesti kalliimpi. Mielenkiintoiselta näyttää koiranluiden hinnat - nimittäin S2 avanttiin ne on kalliimmat kun risaan (samantyylinen juttu kun pakosarjan hinnat)...

                      Comment


                        #12
                        Vakaajat saapuivat tänään eli kyllä niitä on sekä etu-, että takavakaajia saatavilla ihan marmoritiskiltä. Etuvakaaja maksoi 170e ja takavakaaja 123e. Koko paketti tarvikkeineen (puslat, kiinnikepannat, pultit, mutterit) kustansi 345e. Harrastealennusta sain kinuttua jonnin verran.

                        Comment


                          #13
                          No ei oo kyllä älyttömän kallis setti. Kerrohan kokemuksia, kun saat asenettua nuo vakaajat paikalleen.

                          Comment


                            #14
                            Jep, ihan kohtuuhintainen tuo setti mielestäni oli, kun kyse kuitenkin melko harvinaisesta artikkelista tai siis en olisi isommin hämmästynyt jos vakaajien hinta olisi ollut jotain 500e/kpl marmoritiskillä. Mutta joo, ilmoitellaan, kun kokemuksia noista vakaajista kertyy. Ei taida kuitenkaan olla vielä ensi viikonlopun hommia niiden paikalleen asennus.

                            Comment


                            • #15
                              Käykö S2 coupeen RS2:n koiranluut?

                              Comment


                                #16
                                Eteen käy. Takaset taitaapi olla erillaiset.

                                Comment


                                  #17
                                  Nyt on uniball/kierretanko viritys paikoillaan. Ainakin aluksi kolinat on loppu. Tolpassa oleva reikä on hieman väljä M10 pultille, mutta läpipultin saa kireämmälle niin se pysyy.

                                  Pientä narinaa oli kun ekan kerran käänti rattia laidasta laitaan, mutta loppui melkein heti.
                                  Virityksestä tuli aika jykevä kun ostin M10 uniballit ja tuli M12:set.

                                  Pari kuvaa

                                  http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/S2/uniball.jpg
                                  http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/S2/uniball2.jpg

                                  Comment


                                    #18
                                    Jäikös nuo halvemmaksi kuin RS2:sen luut?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tämän verran maksoi


                                      Uniballit 7?/kpl
                                      Kierretanko 2?
                                      Mutterit/pultiti/prikat 3?
                                      Kupariputki 2?

                                      Yhteensä meni n 35? rahaa etupään koiranluihin, kupariputki on pienennys holkkina uniballin sisässä että on sopiva M10 pultille

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kuvasta en nyt tarkkaan näe, mutta onko sulla pölysuojat noissa uniballeissa? Sillä vaan että kovin pitkäikäinen ei ole jos ne uupuu.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vihdoin pääsin askartelemaan vakaajien kanssa. RS2:sen takavakaaja on nyt paikoillaan. Etuvakaaja laitetaan vasta sitten kun teen vähän isompaa remppaa etupäähän. Nyt ei jaksanut laittaa sitä, kun sen kohta kuitenkin joutuu irroittamaan ja ajatuksena oli muutenkin ensin kokeilla, miten jäykempi takavakaaja + S2 std-etuvakaaja vaikuttavat ajettavuuteen. Samalla tuli laitettua suvikumit (225/45R17) alla olleiden kitkojen (195/65 R15) tilalle, joten vähän vaikea arvioida pelkän takavakaajan vaikutusta.

                                          Kuitenkin, auto on nyt paljon herkemmän oloinen kaikin puolin - hyvässä ja pahassa. Uraherkkyys kasvoi hieman, mutta rengasmelu kasvoi selvästi, mikä olikin odotettavissa noilla renkailla. En tiedä onko kuvittelua, mutta tuntuu siltä, että auto istuu mutkaan ihan erilailla, kuin ennen ja taitaa kuskilta loppua pokka, ennekuin autosta pito. Harmi etten saanut aikaiseksi vakaajan vaihtoa talvikeleillä, silloin olisi ollut paljon helpompi tutkia ali/yliohjautuvuuden muutoksia, mitä oikeastaan jäykemmällä vakaajalla hain.

                                          Jos olisi aikaa/intoa, niin voisihan sen vakiovakaajan laittaa takaisin ja miettiä uudestaan vakaajan vaikutusta ajettavuuteen. Helppo hommahan tuo takavakaajan vaihto olisi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei ole pölysuojia, täytyy parin viikon päästä kun kesäloma alkaa ottaa ne irti, putsata ja teipata ne.

                                            Rallikaverit on puhunut että kesän kisat voi hyvin vetää ilman pölysuojia, mutta ei noista koskaan tiedä. Valmis pölysuoja maksaa vaan yhtä paljon kuin uudet uniballit.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ostin Oulusta APE-importilta 2 noita uniballin suojakumeja hintaan 6e/kpl, eli kyllä noita kohtuu hintaankin löytyy, kunhan vaan sattuu kohdalle. Tai mistäpä minä tiedän mihin hintaan noita unipalleroita olet saanut... :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Skf valmistaa pölysuojattuna nivel-laakereita.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mikäs noiden RS2:sen vakaajien saatavuus on?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Koodi:
                                                    Mikäs noiden RS2:sen vakaajien saatavuus on?
                                                    Marmoritiskiltä niitä saa. Ovat luonnollisesti tilaustavaraa, joten varaudu muutaman päivän toimitusaikaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Luulisin että kerhon osakanavan kautta saa halvemmalla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Miten on uniballit kestneet? Joko on ruvennut kolisemaan :)
                                                        Passattiin päivitin vakaajaa vakio 21 millisestä 24 milliseen Audin vakaajaan. Koiranluut tein kanssa uniballeista, vähän erinäköisistä tosin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei ole vielä väljät, paukkuu kyllä ajaessa. En tiedä loppuuko niistä kääntövara vai mikä. Täytyy vielä katella ettei uniballit ota tolppaan tai vakaajaan kiinni

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pieni vinkki takapäähän. Mulla alemmat pallonivelet ihan morjens, mutta ylemmät puslat täysin uutta vastaavassa kunnossa. Kunnon juutalaisena en ostanut kalliita uusia takakoiranluita vaan yhden tarvike etupään koiranluun. Tuosta saa kummallekkin puolelle pallonivelet taakse, leikkaa liimaa menetelmällä käyttäen aikaa noin 5minuuttia per puoli rauhallisella työtahdilla.

                                                            Unibaleja olisi kyllä löytynyt hyllystä tuohonkin sopivia, mutta itse en oikeen tykkää käytellä niitä käyttöautossa kun käyttöikä on pölysuojillakin yleensä todella lyhyt.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X