Autoon on tulossa vakiota jämerämmät kallistuksenvakaajat ja sen vuoksi alkoi hieman arveluttamaan koiranluiden kesto. Kyse on siis ns. tarvikemallisista koiranluista, joissa tangon paksuus on vain n. 8mm. Toki RS2 koiranluita saa kaupasta, mutta ne on melko arvokkaita.
Aloinkin siis pohtimaan tuollaisten tarvikemallisten koiranluiden vahvistamista ti-perinteiden mukaan. Ajatuksena siis vahvistaa tuota pallonivelten välissä olevaa tankoa, joka saattaa notkua tiukempien vakaajien kanssa. Käsittääkseni alustan osia ei saa (ei saisi:) hitsata ja hitsaaminen muutenkin helposti tuhoaa pallonivelen, joten muu ratkaisu pitää keksiä.
Ajattelin tehdä operaation näin. Otetaan alumiiniputkea koiranluutangon mittainen pala. Teräsputkeakin voisi käyttää, mutta emmehän me halua turhaan kaasvattaa jousittamatonta massaa. Putken sisähalkaisija siis sama, mitä tangon paksuus eli n. 8mm. Putken seinämävahvuus sopisi olla stetsonmenetelmällä arvottuna n. 3-4mm paksuus riittää. Sahataan putki halki, jolloin saadaan kaksi samanlaista puolilkasta putkea. Liimataan epoksilla nämä putkiosat koiranluutangon päälle eli koiranluutanko ikäänkuin jää putken sisälle. Lopuksi vielä laminoidaan sopivasti suunnattua lasikuitua systeemin päälle varmistamaan liimaliitosta. Sitten vielä kevyt hionta + maalaus = kukaan ei huomaa petosta.
Lähtiköhän mopo käsistä?
Aloinkin siis pohtimaan tuollaisten tarvikemallisten koiranluiden vahvistamista ti-perinteiden mukaan. Ajatuksena siis vahvistaa tuota pallonivelten välissä olevaa tankoa, joka saattaa notkua tiukempien vakaajien kanssa. Käsittääkseni alustan osia ei saa (ei saisi:) hitsata ja hitsaaminen muutenkin helposti tuhoaa pallonivelen, joten muu ratkaisu pitää keksiä.
Ajattelin tehdä operaation näin. Otetaan alumiiniputkea koiranluutangon mittainen pala. Teräsputkeakin voisi käyttää, mutta emmehän me halua turhaan kaasvattaa jousittamatonta massaa. Putken sisähalkaisija siis sama, mitä tangon paksuus eli n. 8mm. Putken seinämävahvuus sopisi olla stetsonmenetelmällä arvottuna n. 3-4mm paksuus riittää. Sahataan putki halki, jolloin saadaan kaksi samanlaista puolilkasta putkea. Liimataan epoksilla nämä putkiosat koiranluutangon päälle eli koiranluutanko ikäänkuin jää putken sisälle. Lopuksi vielä laminoidaan sopivasti suunnattua lasikuitua systeemin päälle varmistamaan liimaliitosta. Sitten vielä kevyt hionta + maalaus = kukaan ei huomaa petosta.
Lähtiköhän mopo käsistä?
Comment