Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastuskonttorin iskarimittauksista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Katsastuskonttorin iskarimittauksista

    Kävin tänään katsastuksessa ja leima tuli ilman mitään moitteita. Aloin vaan miettimään tuota iskarien mittausta, mikä nykyisin tehdään katsastuksessa. Paljon on ollut juttua, että se olisi melkoisen epäluotettava. Mittaus kiinnostaa sikäli, että on ollut mielessä iskarien vaihto.

    Mittaus antoi seuraavat tulokset:

    Oikea etu 81
    Vasen etu 80

    Oikea taka 51
    Vasen taka 53

    Voiko mittauksesta päätellä mitään muuta iskarien kunnosta, kuin sen, että ovat aika tasalaatuiset. Katsastaja tiesi kertoa, että on normaalia, kun takapäästä tulee pienempi arvo. Hänen mukaansa hyvän iskarin arvo on yli 40. Se jäi epäselväksi tarkoittiko hän sillä vain takapäätä vai koski se myös etuiskareita. Mittauksessa renkaissa oli normaalit paineet (2,5bar).

    Mitäs sanotte, voiko noiden tulosten perusteella päätellä jotain iskarien kunnosta. Jätänkö iskareiden hankinnan väliin kuitenkin.

    Mielipiteet ja kommentit iskarimittauksesta kiinnostavat.

  • #2
    Iskaritesti ei mittaa iskunvaimentimia vaan jousituksen heilahdusvaimennuskykyä. Tulokseen vaikuttaa suuresti mm.joustintuennan tyyppi, jousittamaton massa, rengaspaineet jne. Esim. vanhassa polossa voi iskaritesti kertoa 50% lukemia etuakselilla vaikka olis uudet iskarit.

    Jos ajettavuus on kunnossa niin en koskis iskareihin.

    Comment


    • #3
      No itselle sanoi katsastusherra suurinpiirtein näin: "no tääkin nyt on tällänen vatkain,( siis se testausvehje,EI mun auto) , noilla lukemilla ei ole oikeesti mitään väliä." -kuulemma rengaspaineetkin muuttaa tosi paljon lukemia katsastushenkilön mukaan. Eli taas yksi testi, josta ei hyödy kuin laitevalmistajat!

      Comment


        #4
        Joskus aikaisemminkin tämän kertonut: kun laitteet tulivat katsastuskonttorille promotilaisuudessa esittelyautona oli suoraan laivasta tullut A4 tq tehtaan sporttialustalla. Tulokset olivat murskaavia, eka testi kaikki alle 40%, toka 30-50% kaikki pyörät ja vika olisi nippa nappa ollut hyväksyttävissä, joten se niistä "testeistä"...

        Comment


        • #5
          Kyllä sillä testillä jotain tekee, eli jos on iskarit 'eriparia' niin sen näkee tuolla laitteella. Mutta mitään muuta sillä ei sitten teekkään.

          Comment


          • #6
            Itsellä oli A4:ssa weitecin 40mm satsi ja omasta mielestä etuiskarit ihan loput ku niin hyppyytti ja leimamies testin jälkeen kehui että ku on hyvät iskarit. Näin kaakkurissa oulussa.

            Comment


            • #7
              Mulla taasen kävi kerran niin, että nipin napin tuli hylky. Toinen etuiskari oli loppu, sen kyllä tiesin itsekin. Laitoin uudet iskarit molempiin etukulmiin ja leimalla, edelleen iso heitto mutta rajoissa. Setä sitten sanoi, että vaihdoit vaan toisen? Minä siihen, että molemmat on uudet. Mumisi sitten jotain, että tämmösiä nää vehkeet on, että sekin saattaa vaikutta kun istuu yksin kyydissä. Tuli vaan mieleen, että noinkohan pitää paikkansa ja olisko menny eka kerralla läpi jos olisin istunut kyydissä...?

              Comment


              • #8
                mikaj puhuu asiaa. Samalla akselilla olevia vaimentimia sillä voi verrata, mutta muuten aika hanurista.

                Omien kokemuksien ääripäät: noin puoli miljoonaa ajetuilla iskareilla oleva todella keinuva vaarallisen lullalta vaikuttava transitti sai hyvät arvot, kun taas 500km ajetulla alustasarjalla varustettu nipponi sai ala-arvoisen tuloksen...

                Comment


                  #9
                  Tuo kaiketi havainnoi vain sisäänjouston, mulla oli korkannut golfista toinen takaiskari, bilsteini, niin että ulosjoustolle ei ollut mitään vaimennusta, mutta sisäänjousto toimi.

                  Testissä ei ollut mitään eroa iskareiden välillä ja sitä kyllä ihmeteltiin koska kolaus oli niin kova aina kun pyörä jousti ulos.

                  Comment


                  • #10
                    Voihan toki verrata saman akselin iskareita, mutta jos kerran uusillekkin iskareille antaa arvoiksi mitä sattuu, niin suosittelisin kustannussyistä varsinkin yksityisille konttoreille esim. semmoista laitetta, joka tunnetaan myös nimellä tikkataulu. Silläkin on helppo arpoa numerot eikä investointikaan ole kohtuuttoman suuri. ----- Eli, huuhaarakkineita mokomat vatkaimet.

                    Comment


                    • #11
                      Edellistä autoa käyttäessä hakattavana pudotin rengaspaineita niin paljon ku ilkesin. Sain vielä erikseen kehut niistä sit testin jälkeen. Oli pokassa pitämistä ku mielessä oli jo sen teuraaks vieminen. Ja iskarit oli siinä kunnossa ettei joillakin teillä ajaessa meinannu kyydissä pysyä. Kaks vuotta ja 50 tkm aikasemmin testeri näytti jotain vähän päälle neljääkymppiä.

                      Comment


                      • #12
                        Itse olin tyytyväinen v 2004 Lappeenrannan katsastusaseman ko laitteeseen. Katsastaja totesi, että takapään (n 40 ) iskarit kannattaa kohtapuolin vaihtaa.

                        Vaihdatin takapään iskarit ja huomasin sen jälkeen ajokäytöksen parantuneen. Ennen vaihtoa en ollut kiinnittänyt huomiota takaiskareiden kuntoon = "hiipii hiljaa ja huomaamatta" niiden väsyminen.

                        Viime katsastukseen ( 2005) vaihdoin etukäteen etuiskarit, jotka asentajani totesi loppuunkuluneiksi.

                        Minusta hyvä juttu se testi.

                        Comment


                          #13
                          Tänään: etu 87/88, taka 71/71 - ja tieskuinkavanhat pumput. No, ei tuo nyt aivan lulla ole, mutta olen kyllä harkinnut iskarijumppaa; ilmeisesti siis suotta :P

                          Comment


                          • #14
                            Tuo iskaritesti on ihan huu-haa hommaa, eikä kerro oikeasti iskarin kunnosta tasan yhtään mitään. Auton akselimassat ja alustan geometria näkyvät testissä enemmän kuin iskarien kunto.

                            Tänään: käytin työpaikan yhtä pakettiautoa (Hiace -98 aj. 130tkm) konttorilla. Todettiin etuiskarit testissä erittäin hyviksi, ja katsastusmies oikein asiaa minulle kehui. Omasta mielestäni auton etupää on ollut hivenen pehmeä jo tovin, ja totuus paljastui kun auto nostettiin nosturille: oikea etuiskari vuosi kuin seula, ja iskarin nestettä oli pitkin alustaa ja lokasuojaa.

                            Että noin luotettava se testi on.

                            Comment


                              #15
                              Tuo iskaritesti on ihan huu-haa hommaa, eikä kerro oikeasti iskarin kunnosta tasan yhtään mitään. Auton akselimassat ja alustan geometria näkyvät testissä enemmän kuin iskarien kunto.
                              Täysin samaa mieltä Jarin kanssa.

                              Comment


                                #16
                                toi eusama testi kertoo ainoastaan akselikohtaisista eroista vertaamalla iskareiden kunnosta eli jos yhden akselin tiekosketuskerroin eroaa toisistaan niin silloin jotain on pielessä, mutta se että mitä on monesta asiasta riippuvaa... Toi eusama testi ei ole edes hylkäys peruste katsatuksessa, joten ei huolta kaikki kelpaa katsastus sedälle...

                                Comment


                                • #17
                                  toi eusama testi kertoo ainoastaan akselikohtaisista eroista vertaamalla iskareiden kunnosta eli jos yhden akselin tiekosketuskerroin eroaa toisistaan niin silloin jotain on pielessä, mutta se että mitä on monesta asiasta riippuvaa... Toi eusama testi ei ole edes hylkäys peruste katsatuksessa, joten ei huolta kaikki kelpaa katsastus sedälle...
                                  Niin, tuo systeemi voisi olla silloin toimiva, jos olisi olemassa autokohtainen kirjanpito tuloksen numeroarvoista. Silloin voitaisiin verrata esimerkiksi edellisvuoden vastaaviin lukuihin, ja tällätavoin saataisiin tieto vikaantuneesta vaimentajasta tuonkin testin perusteella.

                                  Käytäntö on kuitenkin osoitanut ainakin minulle, ettei edes katsastus-inssi itse osaa sanoa, mitä tuon testin tulos tulisi kunkin automallin kohdalla osoittaa.

                                  Voikin kysyä että miksi testi sitten ylipäänsä tehdään? Mikä sen funktio on?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mikä sen funktio on?
                                    olla yksi "hyvä syy" joka vuosi korottuville katsastusmaksuille?

                                    Comment


                                      #19
                                      Periaatteessa ko. testi on loistava. Testilaitteisto sen sijaan irvikuva halutusta.
                                      Jos pyörää pompotetaan laitteesta riippuen 10-20mm se ei ole edes iskarin toiminta-alueella vielä koska männänvarren liike on ehka puolet geometrian ja rengasjouston myötä.

                                      Joskus vuosikymmeniä sitten maata kiersi iskarivalmistajan testilaite joka muistutti siltanosturia joka pudotettiin 10cm. Rysäyksen jälkeen kulmapainovaa'at kertoivat heiluttelun määrää ja kestoa, se laite sentään toimi.

                                      Oikean testilaitteen tai menetelmän löytyminen konttoreille olisi erittäin oleellista liikenneturvallisuuden nimissä, mitä tällä tietysti haetaankin. Olen korjaamoelämäni aikana lähettänyt todella pitkän joukon ihmisiä iskarivaihtoon pelkästään kynnyksen yli ajettuani. Sitä käy kuten esim. Jormalle, iskarit hiipuvat huomaamatta kun vertailukohta puuttuu. On aika huimaa joskus ajaa vertailutestiä kahden identtisen auton välillä.
                                      Oma lukunsa vielä "alustasarja"muutoksista. Jos pistetään pelkät matalat jouset vanhojen orggis-iskarien kaveriksi, lopputuloksena käytännössä aina täysi fiasko ja liikenneturvariski.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Miksiköhän se iskaritesti on käyttämilläni asemilla aina piilossa jossain kulman takana, mihin asiakkaat eivät pääse?
                                        Auton, jossa on huonot vaimentimet, erottaa jo kaukaa, kun seuraa, miten pyörät pompottavat töyssyissä. Aikanaan, kun olin Venäjällä tuli seurattua, miten lähes jokaisen Zhigulin alusta oli remppakunnossa. Täällä itäräjan tienoilla noita samoja autoja liikennöi aika paljon.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihdoin omaan kulkineeseen syksyllä eteen uudet jouset, uudet bogen iskunvaimentimet ja iskarin yläpään kumit. 100km ajetulla setillä katsastukseen ja etupään tulokset oli 77/77 (muistaakseni), joka tapauksessa molemmille puolille tismalleen sama lukema.

                                          Comment


                                            #22
                                            Etupää vs takapää arvot

                                            Vanhaa aihetta lainatakseni, onkos tuo kovinkin yleistä että takapään arvot ovat paljon paremmat kuin edessä?

                                            Itse sain eteen 72/73 ja taakse 88/88, kaiken lisäksi autossa on pari tuhatta ajettu Konin Sport setti jousineen (ei säädettävät pumput). Hetken harkitsin jo reklamaatiota testin tulosten perusteella...

                                            Comment


                                              #23
                                              Miksiköhän se iskaritesti on käyttämilläni asemilla aina piilossa jossain kulman takana, mihin asiakkaat eivät pääse?
                                              Minä olen aina istunut kyydissä kun on testattu. Itse epäilin niiden olevan jo ehtoopuolella (reilut 4 vuotta ja >100 tkm), mutta inssi sanoi, että "iskarit on ainakin hyvät". :-p

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alpin arvot on etupäässä tosi hyvät ja takana uskomattoman hyvät, eli vois olla aika hankalaa reklamoida tuon perusteella.

                                                Kerran meinas katsuri hylätä kunnossa olevan hiacen, kun renkaissa oli täyden kuorman paineet ja auto ihan tyhjä. Siellä kun ne täyden kuorman paineet meinaa luokkaa 4-4,5bar.
                                                Kävi sitten ajamassa ja meinas et jämäkältähän tuo tuntuu. Jälkeenpäin luin katsastusperusteista että yli 2,5t kokonaispainolla olevia pakuja ei edes pitäisi testata, en tiedä onko asia muuttunut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alpin arvot on etupäässä tosi hyvät ja takana uskomattoman hyvät, eli vois olla aika hankalaa reklamoida tuon perusteella.
                                                  Ok, sillä vaan meinasin että vanhalla vm. -90 Accordilla olen menneinä vuosina saanut parempia arvoja, oletettavasti alkuperäisiskareilla. Luokkaa 75/75 muistaakseni. Ilmeisesti A4:n arvot eivät ole Accordin kanssa vertailukelpoiset :-P

                                                  Edit:
                                                  Ja tosiaan inssi vielä mainitsi etuiskareista jotain negatiivista ja ihmetteli oikein kun mainitsin että uudet on. Oli kyllä nuori ja ehkä "tuore" kaveri alalla...
                                                  Viimeksi muokannut alpi; 26.2.2009, 14:56.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                    Itse sain eteen 72/73 ja taakse 88/88, kaiken lisäksi autossa on pari tuhatta ajettu Konin Sport setti jousineen (ei säädettävät pumput).
                                                    Veljen Audissa kanssa samat iskarit ja muutaman kuukauden ikäisinä katsimies meinasi, että kyllä niillä nyt vielä hetken ajaa. Edessä oli arvot silloin noin 70-75%.
                                                    250tkm ajetut toisen Audin iskarit antavat yli 80% arvoja eteen.

                                                    Minusta ainoa merkitys tuolla testillä on se, että näkee, onko akselilla samanlaiset arvot molemmin puolin. Jos ei, niin sitten kannattaa tarkistaa ensimmäisenä rengaspaineet.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No mulla oli näin: Ev74, Eo76
                                                      takana vsen 77, oikea 77
                                                      mutta edessä vasemmalla oli pikkusen päässy rengas vajaammaksi. Toisaalta näyttäys aika tasaselta. Melko ristiriitaista?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kasissa iskarimittaukset on olleet n. 60tkm ajan melkein samat, mutta perstuntumalla laiva on jo aika pehmeä. Paikalliseen hidastekumpuun voi ajaa kutosella (jossa 40tkm ajettu sporttialusta) n. 60km/h, eikä pahemmin tunnu edes pahalta, mutta kasilla jos tarjoaa samaa vauhtia, meinaa akselit jäädä alle...
                                                        Minusta katsastuskonttorin täristimellä ei ole kuin yksi hyöty, joka on akselipainojen tarkastus. Näkee onko tullu vuodessa lisää vyötärölle :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olihan nuo 355tkm ajetun pasuunan iskaritkin joulukussa mitä mainioimmassa kunnossa testin mukaan.
                                                          Taakse siihen on joskus iskarit vaihdettu mutta etuiskareita ilmeisesti ei.

                                                          Oma fiilis noista on se, että vaihtokunnossa. Sen huomaa viimeistään silloin kun ajaa jollain toisella autolla.

                                                          Madallusjouset ilmeisesti parantaa tuota testitulosta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omassa on kk sitte vaihettu supersportin iskarit ja jouset -40mm. Joka nurkassa arvot n. 80%. Renkaat olivat kyllä suht matalille paineille päässy.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X