Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paras ohjaustuntuma VAG autossa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paras ohjaustuntuma VAG autossa.

    Tästä aiheesta on yllättävän vähän keskustelua.

    Mulle paras on VW Golf gti -89 tehostamaton ohjaus. Hirveän hidashan se oli ja keskialue oli lievästi tunnoton, mutta muuten oli loistava. Ei ole parempaa tullut vastaan vaikka joskus kehutun Focuksen testasinkin. Varsinkin talvella ero esim. nykyiseen on enemmän kuin yö ja päivä.

    Toki muisti saattaa kultaa tai jotain...

  • #2
    Tuo ohjaustuntuma on melko suhteellinen käsite. Suurimmalle osalle autoilijoista tuntuu tehostuksen puuttuminen olevan synonyymi tarkalle ohjaustuntumalle.

    Esimerkiksi Briteissä tuntuu olevan muodissa Servotronicin disablointi, jotta ohjaus on sporttisempi. Käytännössä siis ihmiset kuvittelevat, että ohjaustuntuma paranee, kun rattia on raskas käänttää parkkipaikalla.

    Henkilökohtaisesti itse pidän tehostetussa ohjauksessa siitä, että renkaat on helpompi pitää osoittamassa haluttuun suuntaan. Tehostamattomissa pääsääntöisesti tuntee paremmin tiepinnan muutokset, mutta varsinkin huonolla pinnalla kuopat alkavat jo lyödä käsille.

    Ja aika turhaa alkaa rankkaamaan ohjaustuntumaa vain automallin perusteella. Siihen kuitenkin vaikuttaa hyvin paljon mm. rengastus, jousitus ja alustan puslien kunto.

    Comment


      #3
      Servotronicin ongelma on siinä, että se tehostaa ihan liikaa ja ihan liian kovaan vauhtiin asti. Toki parkkiksella kiva kun voi yhdellä sormella pyörittää, mutta jo jossain 40kmh vauhdissa saisi tipahtaa kokonaan pois. Yleisesti ottaen Audeissa on liikaa tehostusta minun makuuni, tuntuma tiehen häviää. Sormenpäissä pitää tuntua se kun rengas on pidon rajalla, muuten ei ole luottamusta autoon ja joutuu ajamaan tarkoituksettoman hiljaa. Talviolosuhteissa ongelma kärjistyy. Tämä on yksi niistä asioista mistä en tuossa 4f-kutosessa tykkää, kuski on liian eristyksissä ulkomaailmasta. Pitää vaan luottaa siihen että saksalainen insinööri on koodannut hyvät luistonestot. :)

      Toverin S5 cabia olen päässyt silloin tällöin ajamaan ja se (sähkötehostaja) tuntuu olevan selvästi parempi ainakin kesäolosuhteissa, talvella ko. auto ei liikenteessä olekaan. Tehostus säätyy aika nopeasti varsin pienelle, joten näppeihin alkaa tulla tuntumaa siitä että missä mennään. Ei se silti omalle ysikympille pärjää, mutta se onkin sen verran kaukana vakiosta, ettei liene relevantti vertailukohta tässä yhteydessä.

      Comment


      • #4
        Ensimmäinen auto oli -84 Jetta, ja siinä oli varsin mallikas ohjaus, vaikka hieman hidas ja raskas olikin. Ostin siihen jossain vaiheessa pienemmän sporttiratin, jolloin ohjattavuus parani. Muistan kun vaihdoin talvella sen 80 Audiin, jossa ei myöskään ollut tehostusta, niin meinasi käydä että olisin liipaissut samoista urista penkalle mistä Jetta ei tiennyt mitään. Silloin arvelin että joko Audin ohjaus on surkea tai sitten Jetan suht hyvä. Noiden 80:ien ohjaus on hitaudessaan jopa vaarallinen ääritilanteissa ja muuten raskas paikallaan käännellessä.
        90:n tehostettu ohjaus olikin sitten jo selkeä parannus, vaikkakaan ei se mikään tunnokkain ole sekään.

        B5 A4:sta jäi mallin esittelyn yhteydessä suoritettujen koeajojen jälkeen varsin huono mielikuva ohjaustunnon suhteen. Muistaakseni ohjausta parannettiinkin muutamaa vuotta myöhemmin.

        Eli silläkin uhalla että aika on kullannut muistot, rankkaisin mk golffin/jetan ohjauksen suht hyvälle sijalle.

        Comment

        Working...
        X