Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ 44 takajarruremppa; kenkien jouset

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

typ 44 takajarruremppa; kenkien jouset

Teinpä tuossa taannoin jarruremppaa taakse ja vaihdoin sitten kaikki liikkuvat osat kerralla.
    Muuten meni hyvin, mutta toisella puolella jarru jäi laahaamaan. Muutaman "takajarru pura ja kokoa" -äksiisin jälkeen selvisi, että kenkien jouset olivat eri mittaiset kuin alkuperäiset. Toinen 1.5 mm pidempi, toinen 1 mm lyhyempi, mikä riitti aikaansaamaan laahauksen. Sama homma toistui viikon päästä toisella puolella, joten panin vanhat jouset takaisin.

Jotain tällaista osasin vähän odottaa, sillä myös jousisarjan kenkien kiinnitystapit olivat liian lyhyet joten piti käyttää vanhoja. Motonetistä todettiin, että asennettuja osia ei voi palauttaa eikä muilla ole tällaisia ongelmia ollut -> ostin siis turhaan tuon pussin (23-0681). Varmistin vielä, että vanhemman mallisen jarrun jousisarjassa kiristinkiilan vieteri on selvästi lyhyempi, joten sarjan piti olla oikeaa mallia (vaihtuu 8.89).

Onko muilla kokemuksia noista jousista? Myös mietityttää, että jarrut ovat (kuten ennen remppaakin) hieman "kaukana", eli poljin painuu turhan syvään. Oliskohan siihen mitään korjauskeinoa?

Sinänsä korjaus oli tarpeellinen, sillä vaikka jarruissa oli vielä pintaa, liinat olivat vain ruosteen varassa kiinni kengässä ja putosivat lattialle miltei puhaltamalla!

Ilmaa putkissa

Eikös tuo polkimen painuminen syvään kerro ilmasta putkissa, näin ainakin olen ymmärtänyt. Kulumisen ei pitäisi pidentää polkimen liikettä koska palat hakeutuvat levyn lähelle automaattisesti.

Comment

Itse koin jänniä hetkiä moottoritiellä, kun kitkapinnat irtosivat liimauksistaan. Pahinta oli se, että olin niin kiireinen (=hölmö) että vaihdoin uudet kengät vain rikkoutuneelle puolelle. Pari viikkoa tästä eteenpäin sama ongelma toistui toisella puolella. Oli vielä sellainen paikka että piti silti yrittää jarruttaa. Jarrunesteet tuli pihalle kun jarrusylinteri pääsi niinsanotusti leviämään. Voisiko tämä ongelma johtua siitä että rummut on kuluneet liian väljiksi?

Comment

Ilma tekee polkimen pehmeäksi - siitä ei ole nyt kysymys. Pojlin on kova, mutta painuu turhan paljon. Ja se taas johtunee siitä, että kengät palautuvat liian etäälle rummusta. Vastaankin itselleni, että josko ratkaisu löytyisi jousista, jotka olisivat vanhojen ja uusien vääränmittaisten välimuoto. Silloin automaattisäätö ei jäisi laahaamaan, mutta ei palautuisi liian kauas. Pitääpä testailla.
        Kuluneet rummut eivät mun tapauksessa ole syynä, sillä nekin menivät uusiksi remontissa.

Comment

Asiaan voisi löytyä selitys? Edellisessä audissani (lötkö-87) oli ongelma siinä, että jarrukengat olivat liian "lyhyet". Säätö ei toiminut kunnolla. Otin kengät irti ja marssin niiden kanssa tarvikeliikkeeseen-löytyi vain samanlaisia. Merkkiliikkeestä (Lpr:n Berner) sain sitten hieman "pitemmät" jarrukengät. Homma korjaantui. Vika voi olla tietenkin jousissakin.

Comment

Working...
          X