Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin ulvoo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostin ulvoo

    Moro,

    Osaisiko joku kertoa missä mahtaisi olla vika, kun ratin kääntäessä ääriasentoon kuuluu kiljuva ääni. Ajossa kääntäessä hiljasilla nopeuksilla tuntuu kuin ohjaus vähä nykisi.. tämä tuntuu siis ratissa. Olisiko vika ohjaustehostimen pumpussa vai missä? Nestettä tehostin säiliössä on normaalisti.

  • #2
    Ääriasennoissa kaikkien tuon aikakauden V-koneiden ohjaustehostimet ulvoo. Ilmeisesti paineenrajoitusventiilli pitää tuon äänen.
    Nykiminen on sitten asia erikseen.

    Comment


    • #3
      Ja nykiminen voi johtua monestakin asiasta, kuten väljistä ohjauksen osista. Onko autossa Servotronic?

      Comment


      • #4
        Lainaan hieman aihetta ja tuon vastaavia kokemuksia esiin. Oma kärry A4 B5 2.8 ACK Quattro.

        Vaihdoin ohjausvaihteen tuossa syksyllä, kun petti tiivisteet kuskin puolelta. Vuoti vähän ja auton tunkatessa hieman enemmän jo ennen lopullista lahoamista. Piti ääntä ääriasennossa, varsinkin jos öljy alkoi huveta alle minimin. Hitailla vauhdeilla tehostus saattoi kadota kokonaan. Käytin vääriä öljyjä, mikä saattoi vaikuttaa tähän lopulliseen hajoamiseen. Nyt uudella ohjausvaihteella on toiminut kutakuinkin hyvin. Vaihdoin myös öljyt oikeaan ja pyöritin vanhat öljyt ulos puhdistaen oikealla öljyllä.

        Mutta. Tuollaista pientä nykimistä on havaittavissa (tuntuu siis ratissa vain pieni nyky, auto itsessään ei nyi), mutta ääntä ei oikeastaan kuulu. Öljyä kuluu max-min välin verran ehkä 500km ajolla. Mitään vuotoa en ole havainnut, eikä auto jätä länttiä. Ensin laitoin sen piikkiin, että järjestelmään olisi jäänyt ilmaa, mutta nyt on mittariin tullut kuitenkin useampi tuhat kilometri eikä ole parantunut.

        Ensimmäinen kysymys on, että onko markkinoilla jotain "paikkaus"-ainetta ohjaustehostinöljyn sekaan, joka vetreyttäisi tiivisteita yms "paikaten" vuodot? Muistelisin lukeneeni tälläisestä, mutta en löytänyt mistään. Moottoriöljyillehän näitä on saatavilla, mutta ei varmaan parane tunkea ohjaustehostinöljyn sekaan? Onko näitä järkeä lähteä muulla konstilla paikkaamaan?

        Toinen kysymys on, että ottavatko nämä ilmaa herkästi systeemiin, ja pääseekö ilma sieltä pois? Itse ohjaustehostinjärjestelmän öljynvaihto tehtiin näin ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä: kaikki letkut sun muut kiinni, ja paluuletku ohjaustehostinsäiliöön irti. Uutta öljyä lisäiltiin, rattia väänneltiin ja aina välillä pyöräytettiin ihan sekunti konetta, että öljy kiertää. Tätä toistettiin, kunnes paluuletkusta tuli vain puhdasta, uutta öljyä. Sitten vaan letku kiinni ja käytettiin konetta, käännettiin rattia ja lisäiltiin öljyä kunnes ilmaa ei enää tullut/öljy ei huvennut.

        Comment


        • #5
          Ilma poistuu itsestään. Fortelta sai ainakin aikaisemmin ihmeaineen ohjaustehostimille.

          Comment


          • #6
            Öljynvaihto voisi auttaa? - Vaikka tuo ääriasennossa vinkuminen onkin jonkin sortin ominaisuus, omassa alkava vikinä loppui tehostimen öljynvaihdolla.

            Kenties nyrkkisääntönä: Jos öljy näyttää ruskealta, se on pahasti yli vaihtovälin. - Jos vihreän kellertävää, on se ok?

            Mitään lisäaineita en sekaan laittanut, vaan ihan perinteisesti vanhat öljyt imemällä säiliöstä, uutta tilalle, kone käyntiin ja rattia kääntelemään, kone sammuksiin, ja tätä jatkettiin niin kauan että öljy oli varmasti kirkasta (öljyähän siinä toki vähän kuluu, tilavuushan ei tosin ole mikään järin suuri).

            Lisäaineiden toimivuudesta tai edes yhteensopivuudesta en kyllä osaa sanoa tuon Audin ohjaustehostimen öljyn kanssa (tuntuu olevan tarkka oikealle öljylle, sille "vihreälle kullalle"). Vuotaviin tiivisteisiin lisäaineilla tuskin on merkitystä, ellei viskositeetti muutu, tai joku aine todella pehmennä tiivisteitä. Olettaen tietenkin että vuoto johtuu kovettuneesta tiivisteestä eikä hajonneesta? - Yleensä ei ainakaan ole pitkäaikainen ilo painepuolella?

            Comment


            • #7
              http://www.tecalemit.fi/tuotteet/for...ring-treatment

              Tälläisen tökötin löysin kun valmistajan sai tietoon, ja ainakin lupailee kaikennäköistä. Hinnat pyöri pikaisella tutkinnalla (postikuluineen) 25-50e hintaluokassa per tuubi. Voi hyvinkin olla kokeilemisen arvoinen. Pitää vielä lueskella käyttökokemuksia erityisesti samantyyppisissä ohjausvaihteissa.

              Comment


              • #8
                Itselläni ulvoi a6 ohjaus ääriasennossa kun öljyt oli lopussa

                Meinaan ohjaustehostimen öljyt
                Viimeksi muokannut Simooo; 1.2.2015, 21:34.

                Comment

                Working...
                X