Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lötkön jousista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • lötkön jousista

    Tulipa katsastuksessa ilmi että toinen takajousi on poikki. Puuttui pieni pala alakiepin päästä.

    Uudet takajouset pitäisi hommata.
    Ongelmaksi muodostuu että autossa on jonkinnäköinen alkuperäinen sport-alusta. On aika reilusti jämäkämpi kuin muut sataset joita olen ajanut, ei tosin ole erikoisen matala, en tiedä onko matalampi kuin vakio alusta?
    Nyt pitäisi jokin pienen budjetin ratkaisu tähän keksiä, olisi kiva jos saisi pidettyä tuon alustan ominaisuudet jokseenkin nykyisellään.

    Vaihtoehtoja:
    -Vakio jouset taakse, perä tulisi luultavasti melko paljon löysemmäksi kuin keula. Ei varmaan kovin hyvä vaihtoehto

    -Vahvistetut tarvike jouset taakse. Onko kellään näistä kokemuksia. Voisi olla ajettavuuden ja hinnan kannalta ihan kohtuullinen ratkaisu? Pelkona on vain että perä nousee taivaisiin.

    -Madallusjouset joka nurkkaan olisi varmaan paras ratkaisu. Hinta vain nousee turhan korkeaksi.

    Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita.

  • #2
    Yhtä uutta jousta nyt ei ainakaan kannata hommata, vaikka olisikin halvin ratkaisu.

    Toiseksi halvin voisi olla tuo mainitsemasi madallusjousisarja. Taitaneen tänä päivänä hinnat olla jossain 170-250?. Hintaan tulee kuitenkin lisää mahdollinen työ ja kulmien säätö, joka suositellaan tekemään jousien/iskareiden vaihdon jälkeen.

    päätit mitä hyvänsä, niin vaihda kuitenkin kaikki kerralla.

    Comment


    • #3
      Vahvistetut tarvike jouset taakse. Onko kellään näistä kokemuksia.
      On, tosin ei lötköttimessä. '95 tdi farkkupassattiin laitoin "heavy duty" jouset taakse. Ideana oli saada reilu 200tkm ajettujen, jo hieman lässähtäneiden originaalien tilalle tukevampaa vieteriä. Tarkoitus oli parantaa ajo-ominaisuuksia napakammalla jousituksella sekä saattaa ulkonäköön lisää ryhtiä sillä että nostaa pärsettä hieman lähtötilannetta ylemmäs.
      Uudet vieterit oli lesjöfors:in tekeleet (ja nimenomaan farmariin tarkoiteut). Yllätys oli suuri, kun niiden vapaa pituus olikin pari senttiä matalempi kuin vakioiden! Vieterien kaveriksi laitoin bilsteinin vaimentimet.
      Ajettavuus kyllä parani huomattavasti, kun perä ei ollu enää niin letku. Ja kuormaa se kyllä kesti tosi hienosti. Muistaakseni perä nousi alle sentin lähtötilanteessa... Eli käyttöominaisuudet onnistui, mutta ulkonäkö jäi hieman vajaaksi tavoitteista.

      Toinen vaihtoehto auton jämäköittämiseen olis ollut maltillinen madallussarja, mutta päädyin yllämainittuun koska auton käyttöolosuhteista johtuen en halunnut tinkiä maavarasta yhtään. Yleensä kyllä suosin muutaman sentin madallusta, tuo parempaa ajettavuutta sekä ulkonäköä.

      Comment


      • #4
        yhtä jousta en tietenkään vaihda.
        Mutta pelkät takajouset kyllä ajattelin vaihtaa.
        Taidan siis pistää ne vahvistetut taakse, motonetissä 25e kappale. Jos tulos ei tyydytä niin sitten madallusjouset joka nurkkaan kun on parempi rahatilanne.

        Comment


        • #5
          Tähän viitaten, laita H&R:n jouset:

          - oliko sulla 4x4 ?

          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17138

          Comment


          • #6
            Kävin motonetistä ostamassa lesjöförsin vahvistetut takajouset. Hintaa oli 55e pari.
            Nuo madallusjouset olisi muuten hyvä juttu, mutta nyt ei vaan ole laittaa paria sataa euroa tähän hommaan.
            Näillä jousilla saan nyt ainakin auton leimattua, ja jos siitä tulee aivan hirvittävä maasturi, niin pitää sitten myöhemmin harkita tuota madallusta.
            Ensi viikolla kerkeän nuo asentamaan, saas nähdä minkälainen tulee.

            Comment

            Working...
            X