Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etualatukivarsien puslien vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etualatukivarsien puslien vaihto?

    Auton etupää on alkanut pitää sen verran ilkeää kolinaa, ettei taida uskaltautua katsastukseen ennen alatukivarsien puslien vaihtoa.

    Mitä olen tuota rakenetta tutkaillut, niin alatuvarsien irroitus näyttäisi olevan melko simppeli homma: Auton etupää ilmaan, pyörä pois, joustintuki tai siis se laakerimötikkä irti alapallosta ja tukivarren kiinnityspultit irti.

    Meneekö se näin vai pitääkö jotain muutakin vielä irroitella?

    Alatukivarren kiinnityspultit tosin taitaa olla hieman hankalassa paikassa ja kiinnostaisi tietää, saako ne avattua pyöräkotelon puolelta, kun auton etupää on tunkattuna ilmaan?

    Jos homman teen itse, niin joutuu ulkosalla puuhastelemaan ja siksi kaikki hommaa helpottavat vinkit olisi enempi kuin tervetulleita.

    #2
    Kylläpä sinne pitää oikeastaan alle mennä makaamaan, että saa etukelkan sisältä muttereita auki. Varustaudu erilaisilla 17mm lenkkiavaimilla, että pääset kaikkiin. Taivutettuja tarvitaan.

    Sinällään alatukivarret lähtee helposti, kun vain joka kulmastaan on pultti irti.

    Vanha pusla sitten rikkomalla rikki ja rautasahalla vanhan puslan ulkoholkki poikki ja lyömällä veks.

    Jos et laita uretaanisia niin kiristys pitäisi tehdä sitten vasta paino pyörillä, että kumi ei jää "pänninkille".

    Comment


      #3
      Vakiopuslat sinne on menossa, tuo kiristyshommeli olikin tiedossa. Eikös se aja saman asian, jos vaan tunkkaa alatukivarren samaan asemaan, missä se olisi paino pyörän päällä, kun puslapultit kiristää?

      Comment


        #4
        Ei, mutta välttää kotikonstina.

        Comment


          #5
          Okkei, täytynee sitten kehittää jotain, jotta kiristyksen saa tehtyä auton seisoessa pyörien päällä.

          Comment


            #6
            Miksei muka riitä?

            Itse kyllä laitoin pukin navan alle ja laskin auton tunkilta ennekuin kirin puslat ja tietysti mittasin renkaan halkasijan että sain pukin oikealle korkeudelle.

            Comment


            • #7
              saitteko hyvin kiristettyä oikeaan momenttiin, itellä oli ainakin hyvin vaikeaa.

              Comment


                #8
                Eilen tuli askarreltua uudet tukivarsipuslat + alapallot paikoilleen. Vanhat puslat oli niin horot, että taisivat olla tehtaalla laitetut - kumien vulkanoinnit täysin irti metallikauluksista. Eipä ollut vaikea irrtoittaa vanhoja puslia:)

                Vanhat alapallot oli ehjän tuntuiset, mutta uudet oli toki paljon jämäkämmät. Harmi vaan, että ohjauskulmat meni poskelleen pallojen vaihdon vuoksi - ratti vähän vinossa... grrr. Noh, kyllähän nuo kulmat olisi syytä aina säädättää alusta-askartelujen jälkeen.

                Sinällään homma oli helppo, varsinkin kun sain auton sisätiloihin ja nosturille - kiitokset vaan Jarille. Noiden alatukivarsien kiinnityspulttien kiristys ohjeen mukaan (40Nm + 180 astetta) oli kyllä mission impossible. Eihän sinne mutterin päähän saa normaalia momenttiavainta ängettyä mitenkään. Noh, vetäisin mutterit käsivaralta 40Nm ja suunnilleen 180 astetta. Eiköhän tuo vältä.

                Etupäästäkin hävisi kolinat ja se omituinen "boing" -ääni, joka aika ajoin kuului vasemmasta etukulmasta. Pientä sydämen tykytystä tosin aiheutti rempan jäljiltä kuulunut todella paha kirskunta oikean pyörän suunnalta - se oli onneksi vaan levyä hangannut jarrukilpi, joka vissiin vähän vääntyi asennustouhussa.

                Vielä kun saisi aikaiseksi vakaajien, etukelkan puslien ja iskarien vaihdot, niin sitten alkaisi etupää olemaan reilassa.

                Comment


                • #9
                  Etupäästäkin hävisi kolinat ja se omituinen "boing" -ääni, joka aika ajoin kuului vasemmasta etukulmasta.
                  Minkälaisissa tilanteissa se ääni kuului? Mulla kuuluu joskus liikkellelähdettäessä kun auto on seissyt esim. yön yli ja joskus kovissa kiihdytyksissä.

                  Comment


                    #10
                    "boing" -ääni kuului yleensä aamulla parkkiruudusta pois perutettaessa ja samalla pyöriä käänettäessä. Myös kaduilla olevien hidastetöyssyjen yli ajettaessa se ilmoitteli itsestään aina joskus. Suoraan kiihdytettäessä en muista äänen ilmenneen. Sellainen mielikuva on, että etupyörät oli yleensä enempi tai vähempi käänettyinä äänen kuuluessa.

                    Eilen tuli sitä jarrukilpikirskuntaakin ("skriik" -ääni:) tutkittua vähän tarkemmin. Syylliseksi paljastui asennusvihreen sijasta uudet alapallot. Niiden ulkomitat oli aavistuksen isommat mitä vanhoissa. Siitä aiheutui sellainen juttu, että alapallon kuoren ulkoreuna painoi jarrukilpeä hieman ulospäin, jolloin se nojasi pikkuisen jarrulevyä vasten -> "skriik", ilmeisesti mun reijitetyt levyt vaan pahensi tota ääntä. Ääniefekti suureni, kun pyöriä käänsi, jolloin jarrukilpi kampeutui entisestään enempi alapallon kuorta vasten, kun toi alapallon kuori on sen muotoinen. Noh vika oli onneksi helppo korjata vähän kilpeä ulospäin vääntämällä.

                    Comment

                    Working...
                    X