Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 Madallusjouset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 Madallusjouset

    Nyt tullut tässä tovi tutkittua ja arvottua, että miten lähtis tuota autoa pudottamaan, ja tässä vaihtoehdot:

    a) H&R -40/40mm jouset, noin 170e
    b) Eibach Pro -30/30mm jouset, noin 180e
    c) AP Sportfahrwerke -40/30mm, alle 130e (+postit, jos ei tilaa muutakin)
    d) Halpa coilover, TA Technics/FK... noin 320e

    Tuossa mitä kuvien perusteella sai selvää, niin optimi pudotus edessä olis lienee 50mm, ja on ehkä himpan paremman näköinen, jos etupää on 10-20mm alempana. Sitten esimerkiksi 60/40 oli jo edestä tosi matala, ettei varmaan sormi mene enää kaaren ja renkaan väliin?

    Onko A vaihtoehto jo liian matala vakio Sachseille? Eli kestääkö minkäänlaista ajoa edes paria kuukautta, jos sais kerättyä rahat kunnon alustaan. Parantaako B vaihtoehto kestävyyttä käytännössä lainkaan? Vai kannattaisiko nyt säästää kaikki pesetat, ja laittaa vaihtoehto C, joka lienee jopa parhaimman näköinen näistä kolmesta...mutta häviääkö ajettavuudessa 6-0 kahdelle ekalle?

    D vaihtoehto ei kuulosta omaan korvaan ollenkaan hyvälle. Monessa paikassa on ainakin väitetty, että noilla halvoilla säädettävillä on ajettavuus paljon huonompi, mitä pelkillä laatujousilla, ja niiden kesto on surkea.

    Kun auto on 1.8t Quattro, niin on paljon vähemmän vaihtoehtoja, ja hinta yleensä vähän korkeampi.

    EDIT: Ainiin, ja onko jollakin olemassa tietoa, että mikä on vakiokorkeus, kun tästä löytyy aika ristiriitaisia tietoja. Osassa on ollut, että navan keskeltä kaareen olis 400mm, mutta jossakin oli sitten että 30mm madallus oli 355mm. Myöskään kaaresta maahan mitat ei tuntuneet pysyvän linjassa, mutta näissähän se saattaa selittyä rengaskoon vaihtelulla.

  • #2
    Se "vakiokorkeus" voi olla 20 vuotta vanhassa autossa aivan mikä vaan. Jos esim. takajousia ei ole vaihdettu tehtaalta lähdön jälkeen niin ei noilla kiinteiden settien madalluslukemilla ole yhtään mitään informaatioarvoa lopputuleman kannalta. Lisäksi se korkeus muuttuu heti asennuksen jälkeisinä päivinä vielä alaspäin kunhan palikat asettuvat uomiinsa.

    Kiinteän tasasetin kanssa käy helposti persekin laahaamaan jos siellä pitää vähänkin kuormaa. Paras ratkaisu on siis säästää rahat ja ostaa kerralla hyvä sarja, eikä ensin sitä halpaa ja sitten hyvää. Tosin tässä tapauksessa voisin kehdata väittää että se TA-TECHNIX (JOM) olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin pelkästään uudet jouset vanhojen vakioiskareiden kera.

    Comment


    • #3
      Itsellä TA-TECHNIX alla, kun edellinen omistaja oli laittanut.. Heti, kun rahat riittää ostan kyllä laadukkaan sarjan. kyllä tuolla pärjää tietenkin, mutta ajo elämystä turha odottaa jos päädyt halppis alustaa.

      Comment


      • #4
        Joo, näin vähän olen ajatellutkin. Mutta nyt on tosiaan pakko laittaa jotain, ku on katsastus tulossa ja takaa puuttuu jousesta pätkä. Myös nelipyöräsuuntaus on tehtävä, niin tuntuu turhalle, jos ei tule jotain uutta.

        Taidan pistää nuo eibachin jouset tulemaan, ja toivoa että ne iskarit muutaman kuukauden kestäis.

        Comment


        • #5
          Omassa on ollu toi eibach sarja vakio iskareitten kans 20tkm eikä ongelmia ole.

          Comment


            #6
            Eibacheilla perä ainakin jää jonkun verran roikkumaan kun vertaa keulaan. H&R on huomattavasti tasapainoisempi. Eibach mukavampi=pehmeämpi, H&R vähän napakampi.

            Comment


            • #7
              No onko jollaki siitä kokemusta, että miten ne vakiovaimentimet kestää hooärrän kans?

              Comment


              • #8
                Itseä kiinnostaa kanssa, että milläslailla sitä sais audin maata kohden ens kesänä.

                Aika edulliseks noi säädettävät satsitki kyllä menee?
                http://www.ebay.de/itm/Gewindefahrwe...item2c8f7e768e

                Melkeen kai helpommalla pääsee ku ostaa H&R:n jousien sijaan tommosen halvan tolppasatsin?

                Comment


                • #9
                  No mutta se ajettavuus. Useassa paikassa väitetty, että kunnon jouset vs halppis-säädettävä, niin ensin mainittu vie ku pässiä narussa.

                  Sen kummemmin iskunvaimentimien sielunelämää tajuamattomana alkoi kuitenkin mietityttämään sellainen asia, että vaaditaanko tuolta halvalta sarjalta liikaa, kun sen säätöväli on esimerkiksi -30..-75mm. Eli jos asetus on tuolta ääripäästä, niin onko tämä syynä heikkoon kestävyyteen, ja huonoihin ajo-ominaisuuksiin? Jos asetukset haetaan väliltä -30...-50, niin parantaako tuo olennaisesti sarjan kestävyyttä ja ajettavuutta verrattuna -75mm asetukseen.

                  E: Lisätään nyt vielä yhdet jouset soppaan, eli nämä Vogtlandit. Noitahan kehutaan oikein mukaviksi, mutta miten on sitten näiden perän laahaamisten ja kestävyysasioiden laita? Onko kokemuksia?

                  http://www.ebay.de/itm/Vogtland-Fede...item58b1027400
                  Viimeksi muokannut okkim; 11.11.2014, 21:47. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

                  Comment


                  • #10
                    Siinähän se juttu piileekin, kumpi painaa enemmän vaakakupissa: ajettavuus vai ulkonäkö. Aika perseellehän se -30mm jousisetti tulee näyttämään väkisinkin.

                    Comment


                    • #11
                      Osaisko joku vielä kertoa sellaisen, että onko vaarana että jousi pääsee jotenkin pois paikoiltaan, kun auto nostetaan nosturille/tunkataan. Tuolla yhdellä englanninkielisellä palstalla oli sellainen tilanne, että juuri tämä H&R:n -40mm oli liian lyhyt jollenkin (volkkarin?) vakioiskarille, ja se pääsi jotenkin pois paikoiltaan...tai ainakin sinne tuli "tyhjää tilaa", kun autoa nostettiin.

                      Comment


                        #12
                        Jos ei koe tarvetta korkeuden muutteluun eikä stance-henkisyys ole hakusessa niin valitsisin laadukkaat jouset ja iskarit kiinteällä madalluksella. Omassani on ABT:n jouset ja Bilsteinin sprintit. Ei voi moittia ajettavuutta. Ei tietysti halvimpien korkeussäädettävien tasolla hinnaltaan, mutta saa ainakin sitä ajettavuutta ja elinikäkin lienee pitempi kuin halpiksissa.

                        Comment


                        • #13
                          No nyt olis tarjolla pari viikkoa käytetty V-MAXX 200 eurolla (kolariauto). Mitenköhän tuo käytännössä toimii, että etupään madallus on 30-75mm ja takapään 40-75? Joutunee laskemaan edestä ainakin sen 45-55mm, ettei perä jää ylös, ja meneekö keula sitten jo niin alas, että renkaat kuopii kaaria? Onko tästä sarjasta kokemuksia?

                          EDIT: Ja tuohon tarvis hommata TUV-paperit...laitoin asiasta postia suoraan v-maxxille, mutta näinköhän ne sieltä niitä ilmaiseksi toimittaa.

                          Comment


                            #14
                            Melko kauheeta kuraa. Kokemuksesta sanon että älä puutu.

                            Comment


                            • #15
                              No niimpä tietenki =( Vaikka noin hienosti kehdataan kotimaisessakin verkkokaupassa kehua:

                              http://www.slamit.net/product/7482/v...quattro-s4-rs4

                              Comment


                                #16
                                Myyjät kehuu aina...

                                Comment


                                • #17
                                  Eli kyllä se sitten vissiin on ainoa järkivaihtoehto tuo H&R, jos haluaa pudottaa autoa, mutta ei ole vara siitä maksaa kovin paljoa. Tarviiko noiden kanssa olla sitten jotain muita osia? Jotku "linkit" (tukivarret?) pitäis vissiin olla lyhyemmät ainakin tuon v-maxxin kans?

                                  Ja olisko säädettävät jousilautaset hyvä lisä, jos haluaa tai on tarvis hienosäätää keulan korkeutta? Mistä saa, ja mihin hintaan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei b5 ole mitään linkki ongelmaa. Vakio koiranluilla menee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pakko vielä Mikalta kysyä, että minkä mallin autossa sulla on ollu nuo H&R:t? Niitä ei näytä olevan erikseen 1.8tq:lle, niin vois kuvitella, että keula jää pienellä koneella helposti keulimaan ja kovaksi. Eibachilla on erikseen 1.8:lle, ja jopa ilmastointi otettu huomioon (1.8 -versiossa ei saisi olla edes ilmastointia), joten painolla on kait merkitystä.

                                      EDIT: Pakko vielä jatkaa tuota pähkäilyä...eli paljonko nuo ilmastoinnin vermeet painaa? Jos ajattelee, että laittais nuo jouset, jossa ei saisi olla ilmastointia, niin tuskin tuo tilanne siitä paljoa poikkeaa, kuin että olis vänkärinä yli 100 kiloinen kaveri, vrt. alle 80kg. Samasta syystä voisi kuvitella, että kun itse ajelee useimmiten ilman sitä vänkäriä, niin etenkin silloin tuo 1.8-2.8 -versio käy turhan jäykäksi.
                                      Viimeksi muokannut op76; 16.11.2014, 11:15.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ole missään ollu H&R mutta olen niitä joskus ihan myynyt. :)
                                        Eibachia olen nähnyt autoissa ja myös sitäkin myynyt. Lähes järjestään eibachilla jää keulimaan. Ilmastoinnilla ei ole mitään merkitystä. Tai sitten on silläkin merkitystä kuinka täysi on pesurin säiliö ja onko jäähdytysnesteet ylä- vai alarajassa.
                                        H&R 29996-1. Nämä on 142kw asti joten ne siihen sinun autoosi kuuluisi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ok, pakkohan se on myyjää uskoa ;) Tilasin nuo H&R:n jouset eBaysta hintaan 170e (posteineen). Kokemuksia tulee varmaan joulukuun puolella. Jos joku haluaa tukea Suomalaista toimintaa, niin tuossa yks edullinen vaihtoehto:

                                          http://www.autoracing.fi/weitec-jousisarja-33899

                                          Näyttää olevan tuolla poistoissa jousien hinnat alkaen 59e, mutta vähän hankala tuolta on etsiä. Sähköpostilla hoitunee varmiten.
                                          Viimeksi muokannut op76; 18.11.2014, 20:03.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yhdistin tämän ja edellisen viestin, mutta en näköjään saa poistaa tätä.
                                            Viimeksi muokannut op76; 18.11.2014, 20:04.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noniin, eipä menny nyt tämäkään putkeen. Perä tippui aivan tonttiin, noin 65mm, ja keula tippui 15-20mm. Mitä hemmettiä tuolle nyt tekee, kun pitäis muka kehdata leimalle viedä, ja töissäki pitäis kulkea. Mikä meni pieleen/mitä on rikki?







                                              Ajolleen on kyllä hyvän tuntoset jouset, mutta eipä näytä hääville, ja liekö saa leimaa edes.
                                              Viimeksi muokannut okkim; 28.11.2014, 21:57. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Miten auto on kuormattu?

                                                Koita painolla keulan päällä saada aikaiseksi haluttu drop, ja punnitse puuttuva paino.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No mutta eikai sitä saa millään painoilla korjattua. Nytki jos meen itse istumaan keulalle, niin tuskin senttiä tipahtaa, ja painoa on ulkovaatteilla 90kg! Perässä on parikyt kiloa poppivehkeitä ja puoli tankillista bensaa.

                                                  Ja kysytäänpä nyt täälläkin, kun tämä lienee alustasta johtuvaa, että mikä tämän äänen aiheuttaa? Mitään ei silmämääräisesti löydy, vaikka kaveri on autoja rapannut varmaan satoja. Kaikki kumitki on suihkutettu oikein hyväksi silikonisprayllä:

                                                  https://dl.dropboxusercontent.com/u/...128_212805.mp4

                                                  Sama ääni kuuluu, vaikkei auto olis käynnissä, joten ei ole ainakaan tehostaja.
                                                  Viimeksi muokannut op76; 28.11.2014, 22:00.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Punaiset h&r jouset?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Enpä oo ennen törmännyt. Mustaa ja sinistä olleet. Näinköhän on jotain uutta mallia.
                                                        Mittasitko lähtötilanteen ja nykyisen? Vaihtuiko iskarit?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko "tuskin sentti" todellisuudessa kaksi?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No en kyllä usko että kahta menis...ja eipä se kait tuohon perän korkeuteen vaikuta? Perä on kuitenki tuon pari senttiä liian alhaalla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X