Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ledit värisee?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ledit värisee?

Terve!

Onkohan siis normaalia että autossa takavalot (ledit) värisee kun auto käynnissä tai sammuksissa. Valot ei vilku eikä katkeile, mutta värähtelee ajoittain....onko se normaalia vai onko siellä jotain virtahäikkää? Autossa on alkuperäset ledit. Auto on 2010 A6 facelift, 2.0 TDI.

Kiitos taas! :)
    Viimeksi muokannut CalleRi; 2.11.2014, 12:25. Perustelu: Lisätietoja

Onko alkuperäiset valot?

Huomaatko sen vain katsetta kääntäessä vai ihan jatkuvasti tuijottamalla?

Niitähän ohjataan PWM-signaalilla joka on pulssimuotoista jänniettä. Eli ne oikeastikin välkkyy, mutta ihmissilmä ei sitä kerkeä huomata. Yleensä simän tai päänliikeen yhteydessä voi väreilyä huomata.

Comment

Videokameralla tun välkkymisen huomaa selvemmin. Minulla on GoProlle tallentunut video Tahkolta, jossa jonotan jonkun uuden Audin takana. Videolla näkyy kuinka sen takavalot välkkyy. Video taitaa olla hävinnyt johonkin tässä kun on joutunut tietokoneiden kanssa säätämään enkä ole tietenkään ottanut niitä talteen mihinkään.

Comment

Täysin eri asia. Ihmissilmällä värise ledi lienee viallinen, videolla ledit värisee aina.
        Viimeksi muokannut okkim; 2.11.2014, 10:26. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

Comment

Väriseekö muka silloinkin jos LED ei ole PWM-ohjattu?

Comment

Kyllä ne alkuperäset on. Niitä kun tuijottaa niin värähtelee hieman niin kuin pulsseittain... Ei se nyt sinänsä häiritse mua, mutta oishan se kiva tietää mistä se johtuu ja että onko mahollisesti just kertomassa siitä että on menossa rikki? Edessä olevat ledit ei niin värise...

Comment

Kyse on tuosta PWM ohjauksesta. Näin netin välityksellä vaikea sanoa mikä on normaalia, joidenkin silmät näkee herkemmin sen väreilyn.

Comment

Mikä toi PWM ohjaus on?

Comment

Pulse width modulation. Eli tehoa säädellään pätkimällä jännitettä.
                  Esim 100% pulssin leveys on jatkuva jännite. 50% pulssinleveys on puolet ajasta maksimijännite puolet ajasta 0-jännite.

Se on suhteellisen häviötön tapa säätää toimilaitten tehoa. Esim vastuksella säädettäessä jännitehäviö menee lämpönä hukkaan. Lähes kaikki nykyäjan valaistuksen säätö tehdään PWM signaalilla.

Comment

Selvä, kiitos! Voiko tuolle tehä mitään jos siinä vikaa olisi?

Comment

Voihan sille, mutta jos vikaa ei ole, niin liiän pitkä tarina kaikkine vaihtoehtoineen nyt kirjoitettavaksi.

Comment

Tämä on näitä ihmiskehon kummallisuuksia. Aikanaanhan puhuttiin, että ei kuvaputkinäytön 60Hz virkistystaajuudesta tarvitse ylöspäin päästä, koska ihmissilmä EI VOI nähdä sitä... jostain syystä itselläni vain oli aina päänsärkyä jos tarvitsi 60Hz kuvaputkinäyttöä töissä tuijottaa :D

Näin ihan silmilläni, että kuva välkkyi. Lisävahvistusta varianssiin ihmissilmän havainnointikykyyn sain sitten AMK:ssa, kun Assemblerkurssilla ohjailtiin ledejä. Itse huomasin aina ensimmäisenä, että koska välkkyy ledi, ja sitten saikin pudotella luokka 65Hz tasosta välillä jopa yli 40Hz taajuudesta pois ennen kuin kaikki ryhmästä näkivät ledin välkkyvän.

Xenon polttimon välkkymisen huomasin itse työkalussa heti, kun ekaa työvuoroa ajoin huhtikuussa. Toinen kuski oli hämmentynyt, kun kysyin onko hän huomannut saman. Valo korjattiin "hetkessä" kyllä hertsikassa, kun olin siitä autoilijalle huomauttanut. Heinäkuussa en itse ajanut ja oli sitten toinen valo ruvennut välkkymään, ja huomasin kyllä tosiaan, että perkele kun välkkyy elokuun ekassa yövuorossa...

Comment

Eli oisko mun vaan helpompi todeta että mulla on hyvä silmä ;) Toisaalta kyllä kiinnostaisi kattoa miksi se niin tekee jos siihen syy löytyy, täytynee varmaan alkaa pähkäilemään... Tai sitten voisi tietysti vaihtaa takaisin 90-luvun autoon, ei tarvitsisi miettiä tämmöisiä :)

Comment

Working...
                          X