Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkarenkaan pito kylmällä jäällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitkarenkaan pito kylmällä jäällä

    Jäärata lähestyy, mutta hetkellinen budjettivaje estää talvirengaskaupassa käynnin.

    Mulla on sekä nasta- että kitkarenkaat, molemmat puolikuntoisia, ei loppuun ajettuja.

    Märällä jäällä ei kitka pidä, mutta entä kylmällä ja kuivalla jäällä? Kompensoiko kylmän kumin kovuus parantunutta kitkakerrointa? Pakkasta lienee radalla luokkaa -15 C.

    Ei viitsisi turhaan vaihtaa nastoja alle...

  • #2
    Antti; kyllä kitkoilla pärjää etenkin kiihdytyksissä. Jarrutuksen aloitukset kannattaa aloittaa sitten aikaisemmin. Nastojen käyttäjät karhentavat jään ja kitkoilla ajavat "hyötyvät" siitä hitusen:)

    Comment


    • #3
      Minä ajelin viime talvena "saksankitkoilla", ja kyllä niillä kohtalaisen hyvin pääsi etenemään. Mutta jos se jää on kovin kiilloittunut niin sitten kitka ei kyllä siinä pidä. (loppuillasta se olikin)

      Pakkasta taisi silloinkin olla tuota luokkaa, paleli ainakin :).

      Comment


      • #4
        Eikös sinne luistoja ollakaan menossa harjoittelemaan? Kitkoilla luulisi olevan helpompaa. Ja ainakin hitaudelle ja lipsauksille on (teko)syy... :)

        Karhea ja kuiva jää varmasti kitkalle suotuisin, jos lumipolannetta ei ole. Siinähän pito on turhan hyvä luistelua ajatellen.

        Comment


        • #5
          Eikös sinne luistoja ollakaan menossa harjoittelemaan? Kitkoilla luulisi olevan helpompaa. Ja ainakin hitaudelle ja lipsauksille on (teko)syy... :)
          Tämä ratkaisi asian:-) Kitkoilla siis mennään.

          Eilen kävin leikkimässä suljetulla kentällä. Vireistyksen jälkeen dieseliä voi jo jossain määrin saada sladiin ja ohjata sladissa kaasulla. Bensakoneessa lienee saman verran tehoa, mutta vääntöä uupuu ja nasta pitää liian hyvin. Tietenkin ovat eri pulttijaolla. Tehoton vapari ja hyvät nastat saattaisi olla tylsä yhdistelmä nelivedolla.

          Comment


          • #6
            Tehoton vapari ja hyvät nastat saattaisi olla tylsä yhdistelmä nelivedolla.
            Lisätään tuohon vielä tomaatti, niin sitten on kaikki..
            <- Nimimerkillä kokemusta.

            Comment


            • #7
              Kitkoilla en oo koskaan jääradalla ajanut, mutta myös nastoista loppui kyllä pito tuolla Pertunmaan radalla kun linjat meni porukoilla leveeksi ja lunta tuli radalle. (pehmeet penkat siis) Lisäksi vielä rata oli sopivasti kiillottunut kierrosten mittaan. Voisin kuvitella, että kitkalla sitä pitoa ei oo senkään vertaa, kun tuo puuterilumi siinä radan pinnalla pakkaa sinne lamellien väliin. Vaan ohan nuo uudet kitkat jo hiton hyviä kyllä. Vauhdithan tuolla pakkas nousemaan paikotellen jopa puoleentoista sataan, et jarrutusten kanssa kannattaa kyllä olla kitkoilla tarkkana. ;)

              Comment


              • #8
                Tehoton vapari ja hyvät nastat saattaisi olla tylsä yhdistelmä nelivedolla.
                Noh, kaksi edellistä kertaa olen ollut jääradalla 2,2KU koneisella A100q:lla kera hyvien nastarenkaiden. Eipä ollut tylsyydestä tietoakaan. Ihan kepoisasti riitti tehot kahva edellä etenemiseen.

                Comment


                • #9
                  Mullon semmonen fiilis, että mitä kylmee on, niin sitä huonommin saksankitkat toimii.
                  Perustan tämän tuntemuksen siihen, että ne on A: kovemmat kuin kunnon talvipyörät B: tarkotettu usein kovemmille nopeuksille.

                  Ainakin kovilla pakkasilla tuntu tosi liukkaalta omat.

                  Comment


                  • #10
                    Saksankitkoihin varmaan päteekin tuo.

                    Renkaista vielä, 2 vuotta takaperin saksankitkoilla (Nokian NRW H) pysyi kyllä RS2:lla normi-nastarengaskuskien perässä, leveitä luistoja ajellen, ohi ei tietty asiaa ollut. Kun kiillottuneella sitten kitka loppui, niin kinokseenhan se liukui.

                    Mutta taisi kinoksen päällä levätä nastoillakin autoja. Ja niillä ei ollut yhtä hyviä selityksiä :)

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä ne kaikki kumit menettää pitoa kun pakkanen lisääntyy, pehmeä Q-nopeusluokan taikka sitten 'vähän' kovempi W-nopeusluokan talvikumi. Tosin jälkimmäinen -20asteen pakkasessa muistuttaa kovuudeltaan jo enemmän muovia kuin kumia. Samoin jos pakkasta alkaa olemaan alle 30astetta niin jää on niin kovaa ettei nasta enää oikeen pure siihen kunnolla, eli kitkoilla pääsee about samanvauhtiseen menoon koska ne ovat vielä pehmeämpiä.

                      Comment


                      • #12
                        Taitaa olla todellisuudessa niin että talvella on liukasta sekä nastarenkaalla että kitkoilla ja pito paranee huomattavasti kesällä. Talvella on kylläkin hauskempaa tuo ajelu...

                        Comment


                        • #13
                          ja pito paranee huomattavasti kesällä. Talvella on kylläkin hauskempaa tuo ajelu...
                          ...ainakin tuolla järvenselällä :D

                          Comment


                          • #14
                            Kävn kuitenkin ruuvaamassa nastat alle, kun pikkutiellä pikkunopeudessa mustalla jäällä kuljettaja oli pääosin matkustaja...

                            Viidessä vuodessa kumi kovettuu jo melkoisesti. Oli jo sormituntumalta ihan erilaista kuin tulenuusi nokian RSi.

                            Comment

                            Working...