Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uuden auton pintakäsittely / pesu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uuden auton pintakäsittely / pesu

    Sain toukokuussa uuden A3:n ja sille päätin hankkia saman tien kunnollisen pintakäsittelyn , jotta hoito olisi helppoa ja maalipinta kestäisi.

    Siis 2 x Ceramic Pro 9H pintaan.

    Nyt eivät kuulemma kalkit tms. "pala" pintaan ja lähtevät viimeistään Ceramic Pro Sport -hoitoaineella huuhtelun yhteydessä.

    Tätä olisi kuulemma hyvä käyttää muutaman kerran vuodessa.

    Loppukesästä käytin ekan kerran, kun alkoi tahroja jäädä normaalipesun jälkeen. Pesussa käytin Big Orangea tai Pinelineä.

    Ei auttanut tuo hoitoaine vaan rinkuloita jäi (kts. liite).

    Ajoin toimittajalle ja saman tein pesivät ainakin neljällä eri myrkyllä, mutta rinkulat eivät lähtenee.

    Lupasivat selvittää maahantuojalta ym. kontakteiltaan.

    Ei ole kuulunut uutta...

    Etikkaakin kokeilin, jolla kuulemma kalkit pitäisi lähteä - ei toiminut.

    Höyrypesijän kun löytäisi, niin lieneekö siitä sitten apua ?

    Savetus ja/ tai myllytys syövät ilmeisesti Ceramicit pois.

    Onko kenelläkään hajua aiheesta ? On aika ikävän näköinen tällainen pinta uudessa autossa. Läheltä pitää tosin katsoa, mutta silti...
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Kalastelija; 9.10.2014, 17:51. Perustelu: kuva

    #2
    Ei ainakaan näin Tapatalkilla näy liitettä. Erikoiselta kuitenkin vaikuttaa tuo käyttäytyminen. Neidin vastaavaan A3:een tehtiin myös konekiillotus ja pinnoitus. Pinnoitteena oli Opti-Coat 2.0.

    Comment


      #3
      Ei näy koneellakaan kun niitä ei viestissä ole :( !

      Comment


      • #4
        Opti-coat ja ceramic oman käsityksen mukaan laadullisesti eri sarjaa. Kyllähän se pinnoite vaatii hoitoa, muutakin kuin pari krt vuodessa laitettavan hoitoaineen. Pineline ja BO on myös kuitenkin väärillä suhteilla käytettynä hyvinkin liuottavia pesuaineita, ei ehkä paras vaihtoehto. Ennemmin perusautoshampoo (vaikka autoglym), jos ei noita hifistelytuotteita halua hommata.

        Pesetkö siis millä tavalla, vain huuhtelemalla vai ihan mekaanisesti (sieni, kinnas tjv)?
        Kuinka usein peset? Pelkästään pineline/BO?
        Miten vesi käyttäytyy autonpinnalla?

        Ja ei nyt höyrypesurilla kannata ainakaan alkaa pesemään. Etiikkakin on tosi huono pesuaine. :D kyllä ne kalkkijäämät lähtee ihan shampoolla.

        Kyllähän se myllytys pinnoitteen vie, toisaalta noista hifistelypuolen pinnotteista oon kuullu ettei ne ihan helpolla edes myllyn alla lähde. Tuohon omaan autoon oli uutena kuulemma laitettu Prestan pinnoite. Auto oli luovutettu tammikuussa, myllytin saman syksyn oisko ollu lokakuu, niin pinnoitetta ei siinä vaiheessa ollu käytännössä ollenkaan enää jäljellä. Laatupinnotteilla päästään yli vuoden kestoihin..

        Comment


        • #5
          Koti kun on sora/savitien varressa, niin jokainen käynti ihmisten ilmoilla likaa auton tai ainakin pölyä kertyy.
          Jos kurakelit päällä, niin vähintäänkin huuhtelen painepesurilla liat pois, mutta en välttämättä saippuoi/ kuivaa. Tätä kun voi joutua tekemään mahdollisesti useita kertoja päivässä, jos ei kuraista autoa aja talliin.

          Normaali pesusuoritus on : painepesurihuuhtelu + harjaus saippualiuoksella + painepesurihuuhtelu + kuivaus lastalla ja viimeistely mikrokuituliinalla.

          Vesi muodostaa melkoisia pisaroita huuhtelun jälkeen eli hyvin helmeilee.

          Pesuainetta olen kyllä käyttänyt tyyliin riittävästi (lue liikaa). Eihän suositus ole kuin muutama korkillinen per ämpäri.

          Miksiköhän höyryä ei voisi kokeilla, kun käsittelylle luvataan 750 asteen lämmönkesto ! Höyrypesua kuitenkin on tarjolla autojen ulkopinnoille.

          http://ceramicpro.fi/nanokeraaminen-...lle-pinnoille/

          Käsittelyfirma suosittelee juuri Big Orangea, kun se on sitruspohjainen...

          Jos oletetaan, että peruskalliosta (porakaivo) otettu vesi säilyy ominaisuuksiltaan muuttumattomana vuosikymmeniä, niin vanhan testin mukaan käyttämäni vesi on ph 7,3 eli lievästi emäksinen ja kovuus on 0,75 mmol/l eli pehmeää ja lähellä jopa erittäin pehmeän rajaa.
          Viimeksi muokannut Kalastelija; 9.10.2014, 19:19. Perustelu: Veden laatu

          Comment


          • #6
            Niin no, sitruspohjaisia esipesuaineita käytetään mm. vanhan vahan poistoon/todelliseen pinnan puhdistukseen, jos ei liuotinaineita halua käyttää. On esimerkiksi semmoinen shampoo (Chemical guys Citrus wash & gloss) joka sopivalla suhteella toki puhdistaa auton hyvin, mutta riittävästi lotrattuna vie kyselemättä vahapinnan mennessään. Helmeily vaakapinnoillahan ei takaa sitä että pinnoitetta on, vedenpoistuvuus on omasta mielestä suurempi mittari. Jos vesi hiljalleen valuu pois ennemmin kuin lähtisi ku hanhen selästä niin voi olettaa että pinnoitetta on hävinnyt/sitä ei ole.

            Pesu ja kuivausmenetelmäsi vaikuttaa myös aika rajuilta, muistetaan kuitenkin että jokainen mekaaninen pinnan kosketus käytännössä kuluttaa pintaa, oli suojaa tai ei.
            Voithan toki koittaa höyryä, mutta miksi se poistaisi oletetut kalkkijäämät jos pesukaan ei niitä poista? Itsellä on ainakin aina lähteny kaikki kalkkijäljet jopa ihan sormella pyyhkimällä, viimeistään pesun yhteydessä..
            En nyt tässä kehtaa alkaa sen enempää paasaamaan mikä olisi omasta mielestä oma paras vaihtoehto pesuhommiin.

            Niiin, näin ennen lähettämistä hokasin. Huuhtelet auton useasti, mutta et välttämättä kuivaa. Sehän jättää aina pintaan kalkkijäämät, ellei pinta ole vedestä kuiva. Ihan tuoreeltaan suojatullekin pinnalle. Suosittelen sen verran, että kun huuhtelet mutta et aio kuivata, niin ota ihan puutarhaletku, ilman mitään päitä/suuttimia, laita letkuun sopiva paine, ei todellakaan kovin kova ja laske sillä tavalla vedet pinnoilta pois. (Open-end-hose-menetelmä, googlella lissää)

            Eihän tuossa läikän kohdalla ole ollut linnunshaibaa tai jotain mahlaa/puusta tullutta möhnää?

            Comment


              #7
              Juu mullekin kävi hieman silmään tuo harjaus ja lastalla vetely, varsinkin, jos hiekkatien varrella asuu.

              Ainakin täällä vesijohtovedestä jää älyttömät kalkkijäämät, jos ei kuivaa autoa.

              Comment


              • #8
                Lastakuivaaminen on minulle uusi kokemus, mutta kun käsittelyfirma nimenomaa kehoitti sitä käyttämään ! Sen kyllä monet tuntuvat "kieltävän" (Pesukinnas). Kyllä se on mielestäni riski siinä kun huonosti pesty pinta + mikä tahansa rätti.

                Mitä tulee veden kalkkipitoisuuteen, niin oletuksella, että tuo vanha tutkimus pätee, on vesi pehmeää eli sisältää vähän kalsium- ja magnesiumsuoloja.

                Jos huuhtelen pehmeällä vedellä, on siinä samat jäämät kuin vesisateella - ei suoloja..

                Kesällä auto kyllä seisoo päiviä ns. puun alla pesemättä, kun mökki on saaressa. Likainen auto ja sateita + kuivumista. Ei kai tällainen tilanne ole kuitenkaan ihan tavaton ? Jollakin auto seisoo kesät talvet puun alla, kun minulla tallissa suurimman osan aikaa (huuhdeltuna "väärin").

                Tämä taatusti jättää kaikenlaista täplää, mutta miksi ne eivät lähde pesussa eikä hankaamalla millään olivat sitten linnun sitä tai puun tätä ?

                Jos tuota Cermic Pro linkkiä yhtään malttaa lukasta, niin ei tämä käsittely ole ihan uusi keksintö...

                Käsittelijän oletus oli tuossa alkuvaiheessa, että kyse on pesujäämistä...

                Miksi ne sitten eivät poistu noin kovan pinnoitteen päältä heidän (ammattilaisia ?) kovimmilla pesu/liuotusaineillaan ?
                Viimeksi muokannut Kalastelija; 10.10.2014, 08:11.

                Comment


                  #9
                  Minä kyllä kans aina kuivaan auton pesun jälkeen ensin semmosella silikonilastalla ja sitten säämiskällä. Mutten kyllä mikään autonpesuhifisti olekaan=) Mutta jos auto on pesty puhtaaksi ja lasta on puhdas, niin en kyllä näkisi mitään vaaraa maalipinnalle.

                  Comment


                  • #10
                    Jäljet lienee syöpyneet itse pinnoitteeseen tai sitten ovat maalipinnalla pinnoitteen alla. Eivät siis lähde varmaankaan kuin myllyttämällä pois. Oisko pesty liian aikaisin ensimmäisellä kerralla auto, ja päässyt pinnoitteeseen vettä?

                    Tai kosteaan pintaan laitettu pinnoite.

                    Toi liiallisen pesuaineen käyttökin voi syövyttää pinnoitetta eikä ole järkevää.

                    Comment


                    • #11
                      Onko autoa maalattu jostain tai ollut samassa tilassa jossa maalattu?

                      Comment


                      • #12
                        1) Maalipinta oli täydellinen, kun hain hoidosta.
                        2) Ensimmäinen pesu tehty juuri valmistajan ohjeiden mukaan. Olisko ollut 10 pv jälkeen käsittelyn tjsp.
                        3) Pinnan teossa en usko tehdyn virhettä. Kaveri on tehnyt varmaankin yli 50 käsittelyä. Tosin tekevällekin voi sattua...
                        4) No tasan ei ole maalailtu auton lähellä eikä samoissa tiloissa.

                        Tuon pinnoitteen "päätehtävä" on suojata erilaisilta syöpymismekanismeilta. Ihan heti en uskoisi tuohon ,läpimenoon, mutta jollain tavalla se "palaminen" on kuitenkin tapahtunut...

                        Jos jollakin olisi ammatin tuoma näkemys tai arvio pesukemiasta / menetelmistä, niin mieluusti kuulisin.
                        Myös vinkki jostakin alan gurusta voisi auttaa tai tuoda valaistusta.

                        Comment


                        • #13
                          Heitetään mutuilua lisää. Näyttää jäljet omaan silmään vesipisaran muotoisilta niin olisiko aurinko voinut polttaa noita rinkuloita pinnoitteeseen? Jos vesi muodostaa isoja helmiä maalipinnalle niin äkkiähän aurinko voisi tuottaa riittävästi lämpöä jättäen pinnoitteeseen jäljen?

                          Tämä vain omaa arvailua kun chilien lehtiin ainakin palaa jopa reikä jos aurinkoisella säällä niitä sumuttelee.

                          Comment


                            #14
                            Kalkkipitoisen veden jättämiä jälkiä jäänyt pinnoitteen alle?

                            Ei ole kuivattu tarpeeksi nopeasti huuhtelun jälkeen ennen pinnoituksen laittoa?

                            Comment


                            • #15
                              Miksi ne jäljet eivät sitten näkyneet pinnoituksen jälkeen ??

                              Comment


                                #16
                                Auringon vaikutuksesta? Siis ajan kanssa. Voi toki olla kaukaa haettu teoria ja valmistajalla saattaa olla jokin tieteellisempi ja loogisempi selitys lopputulokselle. Kerro toki, jos ja kun asia joskus selkenee.

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä ei ole kokemusta juuri tuosta Ceramic Pro tuotteesta, mutta monen vastaavan pinnoitten ohjeissa käsketään pitämään auto täysin kuivana 24h tai 48h käsittelyn jälkeen. Perusteluina on usein juuri tuo, että kuivuessaan pinnoite saattaa reagoida veden kanssa aiheuttaen läikkiä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä, omaan autoon laitettiin CQuartz UK:n pinnoite (AutoDent Oy) viime torstaina. Samaa puhuivat, että pinnoitteen pitää pysyä kuivana ja nyt siinä pinnassa on edelleen tuollainen "suojarasva". Pinnoite itsessään pysyy kuivana tuon rasvan alla kun vielä autoa hakiessa sateli melko reippaasti. Kuulemma 7 päivää kestää pinnoitteen kuivuminen/kovettuminen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itselläkin löytyy tällä hetkellä hyllystä tuota CQuartzia ja autoin käsittely lykkääntynyt aika pitkään , jo, kun ei ole ollut sopivaa tilaisuutta jätää autoa kuivumaan. Hyvä tietää, että tuohon saa jotain suojarasvaa, niin voisi vihdoin saada käsittelyn tehtyä koko autoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se on ihan täysin mahdollista että pinnoitteeseen on palanut jokin jälki ja tällä hetkellä todennäköisin vaihtoehto. Jäljet siis ilmestyneet vastikään? Se viittaisi siihen ettei pinnoitteen alla ole mitään.

                                        Itse suosittelisin kysäsee pesukintaan puolelta mitä ja miksi.. ja linnunjätökset ja puumahla tjv polttaa lakkaankin jäljen, miksei siis pinnoitteeseenkin.

                                        E: Niin ja sen verran, eniten tuo näyttää nimenomaan vesipisaran jättämältä jäljeltä imho.
                                        Toisaalta ku sanoin että viittaa ettei ois pinnoitteen alla, niin mistäpä noista tietää, että kauanko kestää jonku jäljen puskea pinnoitteen läpi. Tommonen kuivumisläikkä kuitenkin hiljalleen voi polttaa sen jäljen sisältä päin, kun taas joku roska/pieleen mennyt pinnoitteen levitys näkyy heti koska pinnoitekerros on niin tajuttoman ohut.

                                        Jos kerran 2x vedetty pinnoite niin se läikkähän voi olla ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä. Koska se ei pesemällä lähde niin on aika selvää että jälki on pinnoitteessa, tai lakkapinnassa..

                                        Ja korostan että tämä on vaan mutuilua, kun ikinä en oo pinnoittanut ja sen pahemmin niitä edes opiskellut, jonku verran toki etsinyt tietoa kun detailing enthusiast oon..
                                        Viimeksi muokannut Tomppis; 11.10.2014, 11:08.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitystä tähän caseen. Pitkin syksyä on neuvoteltu hyvässä hengessä pinnoittajan kanssa.

                                          Asiaan ei löytynyt mitään varmalta tuntuvaa selitystä, vaikka keskusteluissa oli mukana koko joukko alan edustajia. Heidän ammattitaidostaan / kokemustaustastaan ei ole minulla käsitystä.

                                          "Virallinen" kanta oli , että tahrat tulivat pesujäämistä...

                                          Niin tai näin, mutta päätettiin edetä siten, että pinnoittaja (CCLDesign) tekee takuuna uuden käsittelyn eli myllyttää koko auton ja siihen 1x9H käsittely + 1 x light-käsittely.

                                          Auto on nyt kotona ja hyvältä näyttää. Kahteen viikkoon ei saa saippuapestä, mutta huuhdella voi vedellä. Kuivaukseen en käytä tässä vaiheessa mitään mekaanista menetelmää - ainoastaan lehtipuhaltimella, jolla pisarat poistuvat/hajoavat pieneksi sumuksi.

                                          Jatkossa seuraan tietenkin haukkana tilannetta ja kiinnitän erityshuomion huolelliseen pesuun riittävän loivalla liuoksella ja huuhteluun. Kuivaus on tietysti ilmeisen oleellinen tässä ja sitä pitää vielä miettiä.

                                          Tilasin joka tapauksessa Monella Lancia Foam kitin ja siihen Snow Foamia, kun näyttää aika tehokkaalta esipesumenetelmältä. Ei ole mikään ratkaisu varmaankaan alkuperäiseen ongelmaan, mutta tällä nyt mennään jatkossa. Koko pesuketju kintaineen yms täytyy vielä "standardisoida".

                                          Tässä muuttuu nyt meikäläisellä koko prosedyyri, joten heikonta lenkkiä aiemmasta systeemistä en ehkä löydä, mutta väliäkö sillä :)

                                          Pinnoittajan vastaantulo oli kuitenkin mielestäni vähintäänkin reilu. Joku olisi voinut toimia paljon tylymminkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hieno homma, että pääsitte sopuun asiasta. On kyllä hatun noston paikka tekijälle että tuli vastaan. Vaikuttaa varsin hyvältä ja sopivan huolestuttavalta standardisoitumisen alotukselta. ;) kunhan nyt vaan ei tuu jälkiä enää ja pinta on huolella myllytetty holovapaaksi!

                                            Comment

                                            Working...
                                            X