Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 tärinä ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 tärinä ongelma

    Kuten otsikko kertoo, A4 B5 1.9tdi AVG koneella (vajaaveto) kärsii tärinä ongelmasta 120-130km/h nopeudessa. Tärinä on juurikin samanlaista kuin renkaat olisivat epätasapainossa. Tärinä ei tule rattiin, ennemminkin persuksiin ja tuntuisi että tulisi takaa..? Ei muutu, vedättääkö vai antaako rullata. Noh mitä kaikkea sitten on kokeiltu.

    - 6 eri vanteet eri renkain, alkuperäisiä 16" audin alu- ja peltivanteita sekä myös alkuperäisiä 17". Kumeina ollut vanhempaa kesä ja myös nastarengasta. Joitakin sarjoja uudestaan tasapainotettu ja todettu ettei muutenkaan heittoa. Nykyisin alla UUDET michelin energy saver+ renkaat 16" alk.peräisillä aluilla. Kaikilla vaihtoehdoilla sama tärinä. Vanteissa ei ole tarvetta ollut käyttää soviterenkaita, koska ovat alkuperäiset ja suoraan käypäiset. Tästä huolimatta alumiiniteippiäkin on kokeiltu navoissa viimeisen olemattoman väljyyden poistamiseksi, ei apua. Pultit aina kiritty huolella ristiin yms.

    - Nykyiseltään oikea etujarrulevy on kieroutunut, satula jumiutui kesällä ja levy kuumeni ja veti kieroon. Täristi ennen tätäkin. Kokeilin myös uudella levyllä, ei eroa. Jarrut tullaan päivittämään ettei jää mitään kieroja levyjä nurkkiin pyörimään. Kokeiltu myös hinkata kaikki navat totaalisen puhtaaksi, niin ettei mitään vanhoja ruosteita jää pohjalle, levyille sama juttu.

    - Oikea vetoakseli uusittu, turhaan, tämä kirpaisi. Uusi maksoi mansikoita. Jollakin tarvetta hyväkuntoiselle käytetty vetarille? Myös oikean puoleinen etulaakeri ja napa uusittu. Syy miksi jumppaa on harrastettu enemmän oikean etukulman kanssa on se että kun keulan nostaa tunkilla ilmaan ja laittaa koneen käyntiin ja antaa renkaan pyöriä vaikka 2-3 vaihteella, niin renkaan tai siis vanteen voi nähdä viepottavan. Tavallaan kuin vanne olisi kiero. Tämä viepotus ilmenee KAIKILLA vanteilla, nämä vanteet ei viepota jos kokeilee vasemmalla puolella. Pohjallahan on uusi napa laakereineen. Ja vielä nyt uusi vetarikin. Mikä hemmetti tuon vanteen laittaa viepottamaan? Ei enää ymmärrä. En edes tiedä onko tämä tärinän aiheuttaja?

    - Voiko pieni kierous levyissä aiheuttaa tuon tärinän? Jarrut täristää 100-130km/h vauhdissa vähäsen jos kevyesti jarruttaa. Mutta tämä on eri tärinä kuin mitä ilman jarruttelua. Joskus ennenkin ollut jossain muussa autossa kierot levyt mutta tällöin tärinä on tullut vain jarruttaessa. Onpa tullut nykyisen kanssa kokeiltua sitäkin että nitkuttelee/kampeaa meisselillä satulaa niin että mäntä painuu hieman sisään, testilenkkiä ja sama tärinä. Toisaalta auto tärisi aikanaan kun levyt oli kunnossa.

    Niin, meinasi unohtua, etupäässä KAIKKI tukivarret uusittu lemfördereillä. Taka-akselin molemmat isot puslat uusittu. Moottorin toinen vuotava kannakepusla uusittu. Pakoputkiston kaikki kumit uusittu.

    Se vielä tuli mieleen että oikean etukulman lokari on joskus maalattu jos OIKEIN tarkkana vertaa maalisävyä. Voisiko olla mahdollista että auto on saanut oikeaan etukulmaan pusun ja tämä olisi aiheuttanut jotain. Mutta mitä, koska melkein kaikki on vaihdettu, olka-akseli vai miksi tuota kutsutaan on toki vanha mutta en ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vanteen viepottamiseen vaikka olka sattuisikin olemaan kiero

    Näiden kanssa ilmeisemmin tärinäongelmia on vaikka kuinka, mitä nyt nettiä on kahlannut mielettömät määrät. Mutta enää ei tiedä mistä etsiä vikaa, vai ajaakko auto suohon ja niellä tappio! Ei kai tässä lähellä mitään suotakaan, mereen sitten, siitäkin pääsis vain lehteen...

    Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, epätoivo alkaa iskemään.
    Viimeksi muokannut Tomppade; 23.9.2014, 20:28.

  • #2
    Vois varmistaa, että kaikki navat on suorat, eli jarrut pois purkaen ja heittokellolla kattoo. Jos on iso heitto, niin näkee kyllä ihan vaikka ruuvarilla sihdaten. Sit voi mitata heiton levyt paikalla ja vertailla tuloksii.

    Comment


    • #3
      Tuo täytyy tehdä, eilen juuri lueskelin netistä shimmeistä, joita on saatavilla navan ja levyn väliin. Pystyy kompensoimaan heittoa, jos ei uutta napaa ja laakeria halua vaihtaa. Linkissä nuita shimmejä. Täytyy nyt vielä uhrata kaikki levyt ja palat uusiksi ja samalla suorittaa uusilla levyillä mittaukset, jääkö toleranssien sisään. Tosin näillä vanhoillakin levyillä tuli aikanaan putsattua navat huolellisesti mutta ei auttanut tärinöihin.

      http://www.napaonline.com/Catalog/Ca...000_0380248664

      Vielä video aiheesta:

      https://www.youtube.com/watch?v=I5Mj_G5LIz8

      En vain tiedä mistä sitten saisi 5x112 jaolla olevia shimmejä, JOS sellaisille tulisi tarvetta. En sitten tiedä olisiko miten paha käyttää pelkkiä shimmiprikkoja, jotka laittaisi esim. 2 tai 3 pultin alle, levyn navan väliin. Tämähän ei ole niin hyvä kuin tuollainen kokonainen levy. Oma kikkailunsa miten prikat saisi pysymään tuolla välissä siihen asti kunnes rengas pultataan paikalleen...

      Comment


      • #4
        Noniin päivitystä tähän. Taakse uudet levyt ja laakerit sekä satulat. Eteen myös uudet levyt ja palat sekä korjaussarjat satuloihin uusine mäntineen. Vanhat jarrut osittain kierot ja jännästi vain ulkolaidoista kuluneet sekä myös männät ruostuneet niin jumittelivat. Etujarrujen täristys hävisi ja jarruttaminen nyt todella tasaista luonnollisestikkin.

        Mutta sama 120-130 tärinä jatkuu. Tuntuu kuin tulisi takaa, persuksessa penkin kautta tuntuu ja takakontissa olevat työkalut alkaa helposti kilisemään tärinän mukaan. Voisiko vasemmassa vetarissa olla tasapainon puoleen heittoa? Tuntuisi aika jännältä miten voisi silti saada tärinän tuntumaan tulevan takaa..? Oikean puoleinen vetari tulikin jo vaihdettua turhaan.

        Alkaa vetämään neuvottomaksi mikä tärinän aiheuttaa?

        Comment


        • #5
          Tsekkasitko tuon korjausprojektin jälkeen vielä toisella vanneyhdistelmällä ettei vaan nyt niistä sitten johdu?


          Kaikki pultitkin voisi käydä läpi, mulla oli yksi tukivarren pultti jäänyt löysälle isomman operaation jälkeen ja katsastuksesta mentiin läpi ok mutta pyöränkulmia suunnattaessa huomasi äijä että pyörä heiluu eestaas.

          Comment


          • #6
            En ole kokeillut toisia renkaita, tosin kohta menee uudet talvirenkaat alle. En ole nähnyt tarvetta enää tässä vaiheessa kokeilla toisia renkaita koska olen kokeillut autoa 6 eri vanteilla/renkailla ja kaikilla tismalleen samanlainen täristys.

            Pultit käyty läpi ja kuin myös KAIKKIEN tukivarsien vaihdon jälkeen kaikki tiukattu momenttiinsa.

            Comment


              #7
              Aja autoa nosturilla, niin voi ainakin sulkea toisen akselin pois.

              Onko tärinä ollut koko ajan vai ilmennyt vähän kerrallaan ?

              Comment


              • #8
                Tuo muuten täytyy kokeilla viikonloppuna. Tärinä on ollut siitä asti kun auton hommasin aikoinaan ja samanlainen kokoajan. Tärinähän tuntuu käytännössä juurikin samanlaiselta kuin renkaissa olisi tasapainotusheittoa, mutta kun ei ole.

                Comment


                • #9
                  Ajoin autoa tunkkien päällä (etuveto) ja tärinää tuli noin 150-160km/h nopeudella, eli myöhemmin vasta kuin mitä tien päällä. Vetarit ainakin näytti pyörivän nätisti ilman vipottamisia. Lähes jokaisessa renkaassa vähäsen pystyheittoa, tiedä sitten olisiko kumminkin sen tärinän aiheuttaja? Tuntuu ettei pystyheitottomia renkaita olekkaan mitä tässä ajansaatossa eri renkaita ollut autossa. Nykyiset renkaat siis kesällä ostetut uudet Michelin energy saverit. Täytyy ilmeisesti kiikuttaa nuo renkaat talvella pajalle missä roadforce masiina. Josko saisivat pyöriteltyä renkaita vanteilla ja haettua "parhaimman kohdan".

                  Yksi vikakin tosin löyty öljynvaihdon yhteydessä, vasen vaihdelaatikon kannatin kumi oli toisesta haarastaan täysin poikki. Täytyy toki vaihtaa. Vaikea uskoa että tuo siltikkään aiheuttaisi tätä vapinaa, vaihdekepissä ei tunnu minkäänlaista vapinaa, uskoisin tuntuvan siinä jos moottori/vaihdelaatikko tärisisi.

                  Comment

                  Working...
                  X