Kuten otsikko kertoo, A4 B5 1.9tdi AVG koneella (vajaaveto) kärsii tärinä ongelmasta 120-130km/h nopeudessa. Tärinä on juurikin samanlaista kuin renkaat olisivat epätasapainossa. Tärinä ei tule rattiin, ennemminkin persuksiin ja tuntuisi että tulisi takaa..? Ei muutu, vedättääkö vai antaako rullata. Noh mitä kaikkea sitten on kokeiltu.
- 6 eri vanteet eri renkain, alkuperäisiä 16" audin alu- ja peltivanteita sekä myös alkuperäisiä 17". Kumeina ollut vanhempaa kesä ja myös nastarengasta. Joitakin sarjoja uudestaan tasapainotettu ja todettu ettei muutenkaan heittoa. Nykyisin alla UUDET michelin energy saver+ renkaat 16" alk.peräisillä aluilla. Kaikilla vaihtoehdoilla sama tärinä. Vanteissa ei ole tarvetta ollut käyttää soviterenkaita, koska ovat alkuperäiset ja suoraan käypäiset. Tästä huolimatta alumiiniteippiäkin on kokeiltu navoissa viimeisen olemattoman väljyyden poistamiseksi, ei apua. Pultit aina kiritty huolella ristiin yms.
- Nykyiseltään oikea etujarrulevy on kieroutunut, satula jumiutui kesällä ja levy kuumeni ja veti kieroon. Täristi ennen tätäkin. Kokeilin myös uudella levyllä, ei eroa. Jarrut tullaan päivittämään ettei jää mitään kieroja levyjä nurkkiin pyörimään. Kokeiltu myös hinkata kaikki navat totaalisen puhtaaksi, niin ettei mitään vanhoja ruosteita jää pohjalle, levyille sama juttu.
- Oikea vetoakseli uusittu, turhaan, tämä kirpaisi. Uusi maksoi mansikoita. Jollakin tarvetta hyväkuntoiselle käytetty vetarille? Myös oikean puoleinen etulaakeri ja napa uusittu. Syy miksi jumppaa on harrastettu enemmän oikean etukulman kanssa on se että kun keulan nostaa tunkilla ilmaan ja laittaa koneen käyntiin ja antaa renkaan pyöriä vaikka 2-3 vaihteella, niin renkaan tai siis vanteen voi nähdä viepottavan. Tavallaan kuin vanne olisi kiero. Tämä viepotus ilmenee KAIKILLA vanteilla, nämä vanteet ei viepota jos kokeilee vasemmalla puolella. Pohjallahan on uusi napa laakereineen. Ja vielä nyt uusi vetarikin. Mikä hemmetti tuon vanteen laittaa viepottamaan? Ei enää ymmärrä. En edes tiedä onko tämä tärinän aiheuttaja?
- Voiko pieni kierous levyissä aiheuttaa tuon tärinän? Jarrut täristää 100-130km/h vauhdissa vähäsen jos kevyesti jarruttaa. Mutta tämä on eri tärinä kuin mitä ilman jarruttelua. Joskus ennenkin ollut jossain muussa autossa kierot levyt mutta tällöin tärinä on tullut vain jarruttaessa. Onpa tullut nykyisen kanssa kokeiltua sitäkin että nitkuttelee/kampeaa meisselillä satulaa niin että mäntä painuu hieman sisään, testilenkkiä ja sama tärinä. Toisaalta auto tärisi aikanaan kun levyt oli kunnossa.
Niin, meinasi unohtua, etupäässä KAIKKI tukivarret uusittu lemfördereillä. Taka-akselin molemmat isot puslat uusittu. Moottorin toinen vuotava kannakepusla uusittu. Pakoputkiston kaikki kumit uusittu.
Se vielä tuli mieleen että oikean etukulman lokari on joskus maalattu jos OIKEIN tarkkana vertaa maalisävyä. Voisiko olla mahdollista että auto on saanut oikeaan etukulmaan pusun ja tämä olisi aiheuttanut jotain. Mutta mitä, koska melkein kaikki on vaihdettu, olka-akseli vai miksi tuota kutsutaan on toki vanha mutta en ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vanteen viepottamiseen vaikka olka sattuisikin olemaan kiero
Näiden kanssa ilmeisemmin tärinäongelmia on vaikka kuinka, mitä nyt nettiä on kahlannut mielettömät määrät. Mutta enää ei tiedä mistä etsiä vikaa, vai ajaakko auto suohon ja niellä tappio! Ei kai tässä lähellä mitään suotakaan, mereen sitten, siitäkin pääsis vain lehteen...
Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, epätoivo alkaa iskemään.
- 6 eri vanteet eri renkain, alkuperäisiä 16" audin alu- ja peltivanteita sekä myös alkuperäisiä 17". Kumeina ollut vanhempaa kesä ja myös nastarengasta. Joitakin sarjoja uudestaan tasapainotettu ja todettu ettei muutenkaan heittoa. Nykyisin alla UUDET michelin energy saver+ renkaat 16" alk.peräisillä aluilla. Kaikilla vaihtoehdoilla sama tärinä. Vanteissa ei ole tarvetta ollut käyttää soviterenkaita, koska ovat alkuperäiset ja suoraan käypäiset. Tästä huolimatta alumiiniteippiäkin on kokeiltu navoissa viimeisen olemattoman väljyyden poistamiseksi, ei apua. Pultit aina kiritty huolella ristiin yms.
- Nykyiseltään oikea etujarrulevy on kieroutunut, satula jumiutui kesällä ja levy kuumeni ja veti kieroon. Täristi ennen tätäkin. Kokeilin myös uudella levyllä, ei eroa. Jarrut tullaan päivittämään ettei jää mitään kieroja levyjä nurkkiin pyörimään. Kokeiltu myös hinkata kaikki navat totaalisen puhtaaksi, niin ettei mitään vanhoja ruosteita jää pohjalle, levyille sama juttu.
- Oikea vetoakseli uusittu, turhaan, tämä kirpaisi. Uusi maksoi mansikoita. Jollakin tarvetta hyväkuntoiselle käytetty vetarille? Myös oikean puoleinen etulaakeri ja napa uusittu. Syy miksi jumppaa on harrastettu enemmän oikean etukulman kanssa on se että kun keulan nostaa tunkilla ilmaan ja laittaa koneen käyntiin ja antaa renkaan pyöriä vaikka 2-3 vaihteella, niin renkaan tai siis vanteen voi nähdä viepottavan. Tavallaan kuin vanne olisi kiero. Tämä viepotus ilmenee KAIKILLA vanteilla, nämä vanteet ei viepota jos kokeilee vasemmalla puolella. Pohjallahan on uusi napa laakereineen. Ja vielä nyt uusi vetarikin. Mikä hemmetti tuon vanteen laittaa viepottamaan? Ei enää ymmärrä. En edes tiedä onko tämä tärinän aiheuttaja?
- Voiko pieni kierous levyissä aiheuttaa tuon tärinän? Jarrut täristää 100-130km/h vauhdissa vähäsen jos kevyesti jarruttaa. Mutta tämä on eri tärinä kuin mitä ilman jarruttelua. Joskus ennenkin ollut jossain muussa autossa kierot levyt mutta tällöin tärinä on tullut vain jarruttaessa. Onpa tullut nykyisen kanssa kokeiltua sitäkin että nitkuttelee/kampeaa meisselillä satulaa niin että mäntä painuu hieman sisään, testilenkkiä ja sama tärinä. Toisaalta auto tärisi aikanaan kun levyt oli kunnossa.
Niin, meinasi unohtua, etupäässä KAIKKI tukivarret uusittu lemfördereillä. Taka-akselin molemmat isot puslat uusittu. Moottorin toinen vuotava kannakepusla uusittu. Pakoputkiston kaikki kumit uusittu.
Se vielä tuli mieleen että oikean etukulman lokari on joskus maalattu jos OIKEIN tarkkana vertaa maalisävyä. Voisiko olla mahdollista että auto on saanut oikeaan etukulmaan pusun ja tämä olisi aiheuttanut jotain. Mutta mitä, koska melkein kaikki on vaihdettu, olka-akseli vai miksi tuota kutsutaan on toki vanha mutta en ymmärrä miten se voisi vaikuttaa vanteen viepottamiseen vaikka olka sattuisikin olemaan kiero
Näiden kanssa ilmeisemmin tärinäongelmia on vaikka kuinka, mitä nyt nettiä on kahlannut mielettömät määrät. Mutta enää ei tiedä mistä etsiä vikaa, vai ajaakko auto suohon ja niellä tappio! Ei kai tässä lähellä mitään suotakaan, mereen sitten, siitäkin pääsis vain lehteen...
Vinkkejä otetaan mielellään vastaan, epätoivo alkaa iskemään.
Comment