Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tee se itse [pultti/piikkirengas]

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tee se itse [pultti/piikkirengas]

    Noniin äijät, visioota kehiin kuinka tehdään kestävä ja pitävä pultti/piikkirengas!. Edes yhden talven toimiva!

    Mä haluan itselleni hyvää/kestävää ja halpaa pitoa ens talveksi. Tuntuu hullulta sijoittaa uusiihin piikkirenkaisiin 400,- euroa kpl ja käytetyissä tuntuu pito olevan paska + piikit lentelee huitsin nevaraan jos on vähäkin enempi tehoa.

    Joku oli porannu jotaki ruuveja sisäpuolelta renkaista vaan läpi johka lisännyt prikan kantaan. Sisäpuolella vähän suojaa, sisuskumi ja eiku kovaa ajoa (liitteenä kuva). Kehui, että on paljon kestävämpi kuin pulttirengas ja pitoki on vielä parempi. Mikkä ruuvit olisi tosi kestäviä? Itse näin alkuun ajattelin ihan, että porais niitä ruuveja heti johku leveään renkaaseen. Esim: 225/55R16 joita oon tykännyt käyttää tämän kesän drifting touhuissa muutenkin.

    Noniin, ideoota ilmoille! Katsotaan saadaanko kehitettyä tehokas (tee se itse halppis piikki/pulttirengas)
    Attached Files

  • #2
    Jotenkin voisi kuvitella, että tuollainen ohut porakärki/peltiruuvi katkeaisi tai taittuisi kovin helposti raskaan ja tehokkaan auton alla. Samoin ihmettelen, jos nuo eivät painu samantien renkaan sisään, kun ei ole kierteisiin tukeutuvaa mutteria tai prikkaa ulkopuolella. M6-pulttikumi ainakin toimii ja kestää ku junan vessa ;)

    Nämä nyt on sellaisia asioita, jotka ei selviä muuten kuin kokeilemalla. Odotan kyllä tuloksia mielenkiinnolla.

    Comment


    • #3
      Wronic on aikanaan meilläpäin hyväksi havaittu jääratahommissa, uskomattoman hyvin kestää ihan vaan sisältä ruuvattuna.

      Muistaakseni 150kpl/rengas oli aika sopeva.

      Comment


      • #4
        Pultti läpi ja koriprikat molemmin puolin, ulkopuolelle vielä juurimutteri. Sisärenkaaksi kannattaa hakea joku Venäläinen traktorinrenkaan sisäkumi, mitä vanhempi sen parempi.

        Comment


        • #5
          Pultit kestää edes pienen siirtymän tiellä (tätähän ei harrasteta), tuo ruuvi ei varmaan kestä yhtään jos ei uppoa heti johonkin.
          Väitän että pultit kestää pitempään, kun nuo ruuvit.

          Comment


          • #6
            Pulttaa traktorin hokkiketjut pintaan.

            Comment


            • #7
              Ja jos rahhaa on niin kelkan nastat on myös aika kestäviä, ei tarvi enää mutkissa löysäillä...

              Comment


              • #8
                Terotat ja karkaset ne pultinpäät, niin varmasti kestää eikä kulu niin nopeesti. :)

                Comment


                  #9
                  Joskus teini-iässä kanssa tuli moista läpipulttisysteemiä harrastettua silloiseen takamoottoriseen vehkeeseen. Ikävä kyllä tehoa oli liian vähän :(

                  Kestivät kyllä kohtuullisen hyvin, ja sisärengasta tosiaan piti aina välillä paikkailla.

                  Comment


                  • #10
                    Sakarivo: Vedittekö näillä 4.2mm wronic ruuveilla? http://www.taloon.com/wronic-ruuvi-4...openGroup=5307

                    Tässä olis esimerkiksi tälläinen haponkestävä ruuvi 6.3mm: http://www.taloon.com/levyruuvi-din-...openGroup=3030

                    Sitten olis peltikattoruuvi. Kuvittelis, että se olis todella kestävä: 4.8mm http://www.taloon.com/kateruuvi-4-8x...openGroup=3036

                    Itseäkin vähän kyllä mietityttää toi, että kuinka voi pelkkä ruuvi kierteellä pysyä renkaassa niin, että se ei painu takaisin renkaan sisään. Jos laittaisi vielä tipan ruuvilukitetta kantaan, ennenkä poraa läpi ja vielä sitten joku vahva suojakummi ruuvien kantojen päälle suojaamaan sisuskumia. Hullulta tuntuu kummiskin.

                    Minkätyyppiseen renkaaseen olisi viisainta ruveta poraamaan ruuveja/pultteja läpi?

                    Teen myös semmoisen pulttirenkaan 6mm pulteista prikat molemminpuolin nylock mutterilla kiinni, niin voi sitten vaikka vähän verrata kumpi on kannattavampi tekeles pito/kestävyys/hinta suhteeltaan. Ei tollainen pulttirengas ny kummiskaan kovin kalliiksi tule, kun kummeja saa ilmaitteeksi kummiskin.

                    Comment


                    • #11
                      Mopoaikoina kun mopoon tehtiin piikkirenkaita, oli tapana leikata jostain vanhasta renkaasta kyljet irti ja kulutuspinta pulttirenkaan sisälle. Ei juurikaan renkaita puhjennut.

                      Comment


                      • #12
                        http://www.ikh.fi/Renkaat_pyorat_jaa...stat/Jaanastat
                        Ei ihan halpoja pultteihin verrattuna mutta varmaan pitää ja kestää.

                        Comment


                        • #13
                          Joo nua best grip ja max grip nastat on aika tyyriitä.

                          Löyty tälläsiäkin: http://www.mc-scatter.com/monkija-os...m-p-48373.html

                          Comment


                          • #14
                            Noilla Pro Goldeilla vois kyllä itekin joskus kokeilla tehä 18" jääpyörät. Jotenki kuvittelis et pysyisivät paremmin kiinni kesärenkaassa kuin pehmein lamellein varustetuissa talvirenkaissa..?

                            Mulla joutais myyntiin kyllä yks vanha setti 16" piikkipyöriä. Ovat kavennetuilla pellivainteilla(oliko nyt 5 vai 5,5" leveät). Jarrupäivitysten jälkeen eivät enää sovi paikoilleen. Voin myös vaihtaa ne 18" talvirengas settiin.

                            Comment


                            • #15
                              Ensiksi halutaan saada auto sutimaan, ja sitten kun tehoa on, valitetaan pidon puutetta. =)

                              Kavereilla on ollut erilaisia ruuvi/pulttivirityksiä crossin ja mönkijän renkaissa. Ongelmana katkeilun lisäksi on ollut se, että ruuvi vähitellen syö reikää isommaksi ja antaa periksi. On niitä joitakin tullut kumista läpikin. Ulospäin irtoavia osia kuitenkin kannattaa laittaa mahdollisimman vähän (eli ei muttereita ulkopinnalle), jotta ei tule kanssa-ajajille/katsojille osumaa mahdollisesti katkeavista/irtoavista "piikeistä".

                              Comment


                              • #16
                                Ite tein joskus mopoon piikkirenkaan popniitteistä.Elikkä sisäpuolelta niittaili ja ulkopuolelle rikka niin jäi ulkopuolelle "piikki".pysyivät hyvin kiinni eikä sisäpuolelle jäänyt isoja pykäliä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jäät pikku hiljaa kutsuu ja mulla tuli inspiraatio koittaa tehdä itse pulttirengas. Kalliiksi tämä kokeilu ei tule (Noin 25 euroa pultit, mutterit ja korilaatat 2 renkaaseen) Aikaa viee muutaman tunnin.

                                  Nokian Hakkapeliitta 4 nastarengas 205/55r16. 6mm pintaa. Ruuvimeisselillä nastat irti, 6mm poralla reijät nastojen paikoista läpi. Noin 150kpl 6x25mm pultteja, 300kpl 6mm korilaattaa ja 150kpl 6mm newlock mutteria. Pultit porausreijistä läpi, molemmin puolin prikat ja newlock mutteri päälle.

                                  Nyt pitäis keksiä jostaki sitte jotaki suojaa, että ei sisuskumi mee rikki.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tosta olisi mielenkiintoista nähdä videokuvaa kuinka vanhan nokialaisen runko antaa periksi ja rengas taittuu alle mutkassa. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kaveri oli pätkässy 15" sliksi pyöriin 6x30mm pultteja.

                                      Joo saa nähdä kuinka kestää. Mulla on tuos nyt aluksi itellä sellaset kohtalaiset michelinin piikkipyörät, mutta ne ei tartte nyt takavetoisena kuin muutaman kierroksen niin ne on entiset. Sitte pitää koittaa noita pultti hakkapeliittoja :)
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Moottoripyöriin noita pulttirenkaita on tehty lukkopulteista, joissa tuo kanta on sileä. Työläämpi kiristää, mutta renkaan sisäpuolelle ei jää teräviä kulmia jotka helpommin rikkoo sisäkumin. Mutta sisälle kannattaa tosiaan leikata toisesta sisäkumista suoja että kestää edes vähän aikaa. Ja minusta noita pultteja kannattaa lyhentää, kun pitkät pultit vaan vääntyilee auton alla ja sitten niitä saa keräillä pitkin jäitä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tänään kävin laitattamassa hakkapultti 4:set sisuskummin kera vanteelle. Vuorasin renkaan sisustan tollasella muovi lattiamatolla.

                                          Ens v-loppuna selviää kuinka kauan HAKKAPULTTI 4:nen jaksaa rasitusta :)

                                          Vipa kuva micheliinin piikkipyörästä joka koki kovia viime v-loppuna :P
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Kai noissa misukoissa pitäis nastojen kuitenkin pysyä paremmin kun itsetehdyissä ? Mites tälläset ;)
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hmm, minkälaasia mahtaa tikka kynnet olla? Hintaakin tulee kunnolliselle setille ihan varmasti sen verran, että nouuu thäänks ainaki omalta osalta :)

                                              Kun miettii, että pitääs ostaa 2kpl piikkirenkaita uutena (395,- kpl). En tohtisi ees kuopaassa sellasella jos olisi edes 2 piikkipyörään varaa joku päivä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kaverilla näin livenä oletettavasti tommosen renkaan, siinä oli neliötankoon porattu kuoppa minkä kehä puhkas ne reunat ja muodostu neljä piikkiä. Näytti melko rankalta :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sivuttais pito oli tosi jykevä. Ei meinannu 300hp takavetona riittää hakkapultille. Otti kiinni niinku tauti! Etupäästä puuttu nyt pitoa ja rajusti siinä vaiheessa, kun auton laitti sivuluisuun nopeassa vauhdissa!

                                                  Heitin sellaiset 20 kierrosta ja sitte oltii lopettelemas ja kehuttiin hakkapulttia, että perkules, ku oli hyvät pyörät :D Sitte vähä tarkemmin katteltii siinä niin, eiii.. kuuleksä ton suhina :) Molmepiihin sisukummiihin oli tullut reikä. Suojasin siis ne vaan liian huonosti sisäpuolelta.

                                                  Se mikä tässä oli varsin positiivista, että yksikään pultti ei lähteny irti, vaikka parhaillani kuovitin 150km/h :) Ei se oikeestaa jaksanukkaa sutia lujempaa.

                                                  Hetkenpäästä hieman videonäytettä :)
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    A4 B5 V8 RWD (Hakkapultti 4) diudi peräs tulee täysiverinen S4 B5 quattro nastoilla. Oha siinä vähä sitä nopeus eroa :)

                                                    https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

                                                    Tässä lisää vähän.
                                                    Viimeksi muokannut Tanehau; 1.2.2015, 19:01.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eipäs laitetakkaan vahinkoa kiertämään. Tänään koitin hakkapultteja etupyöriksi niin siinä renkaita pyöritellessäni huomasin, että tuostahan puuttuu pultti. Toisen puolen renkaasta oli 2 pulttia lentäny mettään ja muutama oli sitten tarkemmin katsottuna ruvennut jo vääntymään. Toinen rengas oli täysin ehjä. Ehkä 300hp drifting mielessä on liikaa sitten hakkapeliitan rungolle. Molemmat pultit oli toki lähtenyt ihan reunasta irti samalta puolelta.

                                                      Tälle päivää kävin ottamas hakkapultit pois vanteelta ja olihan se sisäsuoja ihan riekaleina. Jännä, että se tekee noinki häjyä jälkiä.
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut Tanehau; 3.2.2015, 16:23.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X