Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eri kokoiset renkaat edessä ja takana?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eri kokoiset renkaat edessä ja takana?

    Tietääkö joku selitystä, miksi auton mukana tulleissa 16" aluissa on toiset renkaat kokoa 205/55/16 ja kaksi rengasta 205/50/16.

    Renkaat Nokian ja melkein uudet. Tulivat siis A4 tq mukana. Onko ko. rengastuksesta jotain hyötyä/haittaa?

    #2
    Quattro ei erityisemmin pidä eri kokoisista renkaista etu/takapäässä. Tuolloinhan akselit pyörivät eri nopeudella ja se varmaan kuluttaa torsenia. En kyllä tiedä, onko kokoero saman tuumakoon 50 ja 55 -sarjalaisissa renkaissa niin suuri, että siitä haittaa olisi voimansiirrolle.

    Itse kyllä vaihtaisin mitä pikimmiten saman kokoiset renkaat etu- ja takapäähän.

    Comment


    • #3
      No haittaahan siitä 4-vetovehkeelle on!! Renkaan ympärysmitta on tossa 55 profiilisessa 1985mm kun se tossa 50 profiilisessa on 1920mm => Akselien välillä on pyörimiseroa jatkuvasti => Veikkaisin, että noin saa torsenin paskaksi aika nopeasti.

      Comment


        #4
        Itsellä ei ole käyneetkään alla kun ovat kesärenkaina ja muutenkin sarjalla ajettu varmaan vain muutama tuhat km.

        Onko asia sellainen, että voisi myyjäliikkeeseen valittaa aiheesta?

        Comment


          #5
          Kyllähän siitä kannattaa myyjäliikkeeseen valittaa. Jos autoa on myyty kahdella rengaskerralla (kesä/talvirenkaat), niin kyllä mun mielestä olisi vähintäänkin kohtuullista olettaa renkaiden olevan quattroon sopivat. Ota yhteyttä liikkeeseen ja neuvottele asiasta.

          Comment


          • #6
            Juu Juu! Myyjäliikkeeseen vaan ja sopimaan asiasta! Tuohan on ratkaisevaa laatua oleva virhe myyjäliikkeelle!

            Itsellä tuli auton mukana hyviksi mainitut kesärenkut. Auton luovutustilanteessa huomasin niiden olevan aivan paiseilla!! No myyjä esitti tarjouksena, että jos maksaisin 160? lisää niin saan käydä Vianorista heidän piikkiin uudet kesärenkaat. Mielestäni se oli oikein kohtuullinen tarjous ja eihän siinä muu auttanut kun kaivaa 160? lompsasta.. Uudet renkut kuitenkin ovh:lla n 500? + rengastyöt.

            Comment


              #7
              Asiallisesti hoiti myyjäliike asina. Renkaat tällä hetkellä rengasliikkessä ja kaksi väärän kokoista vaihdetaan uusiin Nokialaisiin.

              Täydet propsit liikkeen tavalle hoitaa tämänlaisia asioita. Toivottavasti edellinen omistaja ei ole ajellut tuolla rengastuksella vaan laittanut auton mukaan ne vanteet mitkä käteen sattunut. En ole ainakaan huomannut torsenissa mitään ylimääräisiä ääniä tms.

              Comment


                #8
                Eikös noissa sallittu kulutuspinnan verran eroa. Pikasella laskutoimituksella halkaisijoiden eroksi tuli 20,5 mm Uusissa renkaissa pintaa kait 8-9 mm (16-18 mm halkaisijassa).
                Mahtasko neliveto vielä syödä tuota eroa pois kuluttamalla isompaa?? Tai pistää molemmille akseleille eriparirenkaat, niin nopeuseroa ei synny... ;)

                Comment


                • #9
                  onko sillä paljon haittavaikutuksia ajettavuuteen tai torseniin jos leveemmät vanteet/renkaat takana?

                  Comment


                  • #10
                    Torsenista en pistäisi päätäni pantiksi mutta haldex vehkeet toimii erilevyisillä vanteilla. Germaaniveljet näyttävät käyttävän usein S3:ssa 8" edessä ja 10" takana.

                    Ajo-ominaisuudet on sitten varmaan oma lukunsa. Kai sitä S3:ssa voi niistä vähän tinkiäkin.

                    Comment


                      #11
                      onko sillä paljon haittavaikutuksia ajettavuuteen tai torseniin jos leveemmät vanteet/renkaat takana?
                      Renkaan leveys ei sinänsä vaikuta haitallisesti torseniin, tärkeintä on renkaan ulkokehän halkaisija. Leveämmät takarenkaat todennäköisesti tekevät autosta aliohjaavamman eli se puskee helpommin. Siis jos takarenkaat on leveämmät mitä eturenkaat.

                      Comment


                      • #12
                        Ja mihin ne propsit menikään?

                        Comment


                        • #13
                          Eikös noissa sallittu kulutuspinnan verran eroa. Pikasella laskutoimituksella halkaisijoiden eroksi tuli 20,5 mm Uusissa renkaissa pintaa kait 8-9 mm (16-18 mm halkaisijassa).
                          Mahtasko neliveto vielä syödä tuota eroa pois kuluttamalla isompaa?? Tai pistää molemmille akseleille eriparirenkaat, niin nopeuseroa ei synny... ;)
                          Etupyörät kulkevat (lipsumista lukuunottamatta) aina ja kaikkialla pidemmän matkan. Jos isommat renkaat ovat takana, niin akseleiden välisen torsenin perspektiivistä näyttää siltä kuin koko ajan ajettaisiin kaarteessa, minkä luonnollisesti pitäisi olla toleranssien rajoissa jos "kaarteen" säde on normaalin kääntösäteen rajoissa (joskin tällöin todellinen käännös aiheuttaa lisää nopeuseroa akseleille).

                          Jos isommat renkaat ovat edessä, niin suoraan ajaminen näyttää akseleiden välisen torsenin perspektiivistä "luonnottomalta" koska takapyörät pyörivät nopeammin mitä ei normaalisti voi tapahtua. Pyörimisnopeuksien ero on kuitenkin varmasti toleranssin rajoissa, jos auton kääntösäde sallii sensäteisen kaarreajon, jolla akseleiden nopeusero nollaantuu.

                          Ylläoleva pitää sinänsä paikkansa vain jos torsen-nelivedon kaarrenopeuksia ei ole ohjeilla tai mekanismilla rajoitettu [onko muuten?]

                          Comment


                          • #14
                            Joo, vanhempien auton (A6 Q -02) alla oli edessä 205/50/16 ja takana 205/55/16 joista tosin eturenkaat oli kesärenkaat ja takarenkaat saksalaiset talvirenkaat (kysessähän on tietysti tuontiauto) sekä toiset alut ilman kumeja. No vanha omistaja oli varmaan toivottavasti lyöny myynnin ajaks tollaset sekarenkaat kun ei viittiny enää uutta satsia ostaa eli tolla rengastuksella ei oo ajettu toivottavasti kun vähän siirtymiä kun me laitettiin heti uudet kitkat alle.

                            Comment


                            • #15
                              Mites kun mulla on 3 hyvää 235/45R17 Potenzaa ja 1 Goodyear, tarviiko miettiä onko kokoeroa kuinka paljon rengasmerkkien välillä?

                              Comment


                                #16
                                Ei vaarmaan kannatta kokoeroja miettiä vaan sitä, että samalla akselilla olisi etes samanlaiset/merkkiset renkaat.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei vaarmaan kannatta kokoeroja miettiä vaan sitä, että samalla akselilla olisi etes samanlaiset/merkkiset renkaat.
                                  Mulle on ihan sama, onko siellä 3 potenzaa ja 1 goodyear tai vaikka 5 nokialaista =)

                                  Edit: Mutta jos jollakulla on myydä kyseisen kokoinen, edes puolikuntoinen Potenza re720,94W kantavuudella, niin mieluusti otan tarjouksia vastaan.

                                  Mutta niin, vaikuttaako jokunen milli jos GY on erikokoinen kuin Ridgestonet..?
                                  Specsejä ei noista 720:ista enää löydä, pari vuotta vanha malli
                                  Viimeksi muokannut kontio; 23.3.2007, 00:03.

                                  Comment


                                    #18
                                    Torsen-quattroa ainakin saa hinata toinen pää ilmassa, joten en usko että pienet pyörimisnopeuserot mitään hajottavat. Mutta ehdottomasti samankokoiset renkaat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ihme hommaa, mulla ollut urS4 ja urS6 pirsseissä erikokoiset renkaat, siis leveyden ja profiilin suhteen eikä mitään ongelmia ole ollut.
                                      Toki renkaiden halkaisija on suht sama ollut. Eli tuolla leveydellä en kyllä näe olevan mitään vaikutusta nelivedon hajoamiseen.

                                      Ja miksi näin, että leveämmät renkaat ja vanteet taakse; se nyt vaan on aivan törkeen hienonnäköinen kun on takana leveämmät tassut! ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, nyt on sitten kumit vanteilla.
                                        Rengasliikkeen takapihalta nappasin yhden lähes ajamattoman Kumhon Ecsta KH11:n 235/45R17 tietenkin, ympärysmitta 202cm, kun Potenzat noin 201cm, eli halkaisijassa on 1cm/piillä ero, eli 3mm.
                                        Kuviokin on lähes samanlainen ja leveys molemmissa noin 230mm.

                                        Tämä hyvä!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tänään laitoin alle "tutut ja turvalliset" Rh:t. Se mikä ihmetytti, oli pienessä nopeudessa aivan järkyttävä jurina. Tuota en ole aiemmin edellisessä autossa huomannut. Mistä voisi olla kysymys?
                                          Renkaat eivät ota mistään kiinni tukivarsiin yms. Oliskohan kyseessä vain se, että leveät ja "isot" renkaat pitävät nyt karkealla asfatilla enemmän ääntä!?
                                          Vai voisiko ääni tulla voimansiirrosta?
                                          Edessä siis 9x18 vanteilla 225/40 rengas, takana 10x18 vanteilla 255/35 rengas. Vierintäkehässä ei ole juurikana eroa, eli ei pitäisi vaikuttaa nelivedon toimintaan... mutta juttuja lukiessani heräsi pienen pieni epäilys.... :(
                                          Ja kulmat ovat kohdallaan. Torstaina säädetyt.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos pelkkää ääntä pitävät eivätkä muuten tärisytä, luultavammin vain taas tottumiskysymys hieman kovempaan rengasmeluun talven jälkeen :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu, ei ne muuten tärise tms. mutta sitä nyt on vaan korva astetta tarkemmalla taajuudella kun oli tuo vanteiden sovituskin niin kirurgintarkkaa työtä. ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mites kun mulla on 3 hyvää 235/45R17 Potenzaa ja 1 Goodyear
                                                Enpä ole enää vuosiin kuullut että jollain olisi eriparirenkaat samalla akselilla. Mielestäni kannattaa punnita asiaa mielessään, nuo saattavat puoltaa esimerkiksi kovassa jarrutuksessa. Eri valmistajien renkaissa on aina eroja vaikka samankokoiset olisivatkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  On muuten renkaissa aika suuria eroja äänen suhteen. Perjantaina joku puupää veti mersulla aika rouheesti käyttäen muita autoilijoita pujottelukeppeinä. Katselin taustapeilistä poukkoilua, ohi menessään kuului renkaista normaalia kovempi rengasääni kun se tuli selvästi oman auton sisään asti. Hissuttelin seuraaviin vasemmalle kääntyviin valoihin tuon rinnalle ja huomasin että alla oli jotkut jättivanteet missä kissanahka päällä. Olin sattumalta q:lla liikkeellä, valot kun vaihtuivat polkaisin vähän ja mesekuski poltti käämit. Jäi nimittäin luistelemaan taakse kun itsellä sattui olemaan tuplasti enemmän vetäviä pyöriä kurvissa. Jatkoin tasaista 80km/h joka rajoituksena ja kaveri painoi ohi ihan sairaasti. Taisi odottaa liikaa uusilta äänekkäiltä renkailtaan.

                                                  Aika usein näkee että on laitettu rahaa kalliisiin vanteisiin ja sitten hankitaan ne kaikkein halvimmat kumit päälle joissa ei ole pitoa sateella.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    3 Potenzaa ja 1 Kumho siis..

                                                    Hyvät ne on, jos puoltaa pikkuisen niin so what.se ei ojaan vie...Punnittu on =)

                                                    Yllättävän mukavat ajaa,siis töyssyt&melu.Ja todella tunnokkaat ja pitävät mutkissa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      En tiedä tuliko tää nyt oikeaan topicciin, mutta sellasta oisin täs välissä kysellyt että sopiiko miten pyöriin A4 b5 Quattrossa 9,5"/18" vanne 235/40 renkaalla? Vai suositteletteko tota 8"/18" vannetta? 225/40 rattaalla?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Takana mahtuu. Edessä ei.
                                                        Taakse on "ängetty" jopa 10,5x18 vannetta, mahtuu.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Harmi... Olis ollu tos 9,5 tuuman vanteessa toi huuli aikasta kohillaan... :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olishan se varmasti ollut aika "porno"! Kannattaahan se kokeilla, jos vaan on mahdollista.
                                                            Edessä ei kyllä ole liiemmälti tilaa, ja kun autoa tiputtaa, niin tilaa ei ole sitä vähääkään.
                                                            Nyt on 9" et33 vanne edessä, ja kaaret pitäisi mankeloida.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X