Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eri kokoiset renkaat edessä ja takana?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Juu elikkä, tänään kävin Autotekillä kyseleen ja kertoivat siellä että kyllä mahtuu 9,5"/18" vanne et35 alle 235/40 renkaalla, vaikka mulla on 35mm madalletukin... uskotaan nyt heitä ja laitoinkin vanteet tilaukseen sitten samantien :) Katellaan parin viikon päästä ku saan ne, että meneekö vai ei.. Kait ne saa sit vaihdettua kapeempiin jos ei mahu.... Kyl se n:10cm huuli niin paljon vaan kiinnosti että riski on otettava... =) Kyseinen malli on siis TSW:n Estoril, mustilla puolilla...

    Comment


    • #32
      Onnea ja menestystä vaan valitsemallasi tiellä. ;) Toivotaan, että se sitten mahtuu, jos kerran asiantuntijat näin sanoivat.
      Jos ei mahdu, niin muista sitten, että on varoitettu. ;)



      Siinä on kuvaa, miltä edessä näyttää 9x18 et33 etuvanne. Toki madallusta on hieman enemmän kuin 35mm, mutta ahdasta on, siitä ei pääse mihinkään.

      Comment


      • #33
        Kyllä se ton kuvan perusteella tuntuu minustakin että ei se piru taida mennä sinne.... :( Nooh...kokeiltava se on.... siel oli varastossa 8 tuumasiakin, niin jos ei mahdu niin sit eteen heittää sellaset... Laitan tähän topicciin sit ku tää on ratkennut että miten kävi =)

        Comment


        • #34
          Täällä haluttaisiin myös tietää että mahtuuko pyörimään.Eli A4 Avant quattro (B5) olis auto johon pitäis mahduttaa 8,5x19" (ET35) vanne,225/35 tai 235/35 kumeilla.Onko mitään toiveita?

          Comment


          • #35
            Jep jep... elikkä niinhän siin kävi et eipä eteen mahtunu 9.5 tuumaset :( ja kun on toi neliveto niin ei voi laitella erikokosta rangasta/vannetta...Eli sitten oli laitettava 8 tuumaset alle, Et vanteissa on 32, autoa madallettu 35mm ja takana meinaa raapia välistä jos kyydissä takana istuu 2hlöä, muuten ei kyl osu mihkään, renkaathan olis voinu olla kokoa kapeammat mutta hyvin menee nää 235/40/18 alle.. Sähköpostissa saa kuvan kellä kiinnostaa nähdä miten ne nyt istuu.... vatsky@hotmail.com

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja sami
              On muuten renkaissa aika suuria eroja äänen suhteen. Perjantaina joku puupää veti mersulla aika rouheesti käyttäen muita autoilijoita pujottelukeppeinä. Katselin taustapeilistä poukkoilua, ohi menessään kuului renkaista normaalia kovempi rengasääni kun se tuli selvästi oman auton sisään asti. Hissuttelin seuraaviin vasemmalle kääntyviin valoihin tuon rinnalle ja huomasin että alla oli jotkut jättivanteet missä kissanahka päällä. Olin sattumalta q:lla liikkeellä, valot kun vaihtuivat polkaisin vähän ja mesekuski poltti käämit. Jäi nimittäin luistelemaan taakse kun itsellä sattui olemaan tuplasti enemmän vetäviä pyöriä kurvissa. Jatkoin tasaista 80km/h joka rajoituksena ja kaveri painoi ohi ihan sairaasti. Taisi odottaa liikaa uusilta äänekkäiltä renkailtaan.

              Aika usein näkee että on laitettu rahaa kalliisiin vanteisiin ja sitten hankitaan ne kaikkein halvimmat kumit päälle joissa ei ole pitoa sateella.
              Näinhän siinä kävi menneenä talvena usein.Quarttro lähtee valoista kelillä kuin kelillä liukkaasti ja sitten tullan takaa, kun keritään lapputanassa 50 alueella lopulla 100 ohi.

              Comment


                #37
                Palataanpa aiheeseen quattro ja eri kokoiset renkaat eli paljonko vierintäkehän ympärysmitassa "saa" olla torsenin kanssa eroa?

                Autoni on B7 quattro. Tarjolla olisi tähän aikaan vuodesta sopivasti rengassetti jolla eteen tulisi 235/35-19 kumit ja taakse 255/30-19. Eräs rengaslaskuri http://www.miata.net/garage/tirecalc.html antaa eturenkaiden ympärysmitaksi 2032,9mm ja takarenkaiden ympärysmitaksi 1996,8mm. Miltä kuulostaa? Kannattaako ohittaa tarjous vaiko tarttua kiinni?

                Comment


                  #38
                  Halkaisijassa eroa ~12mm laskurin mukaan, joka ei välttämättä ole aivan fakta vaan pitäisi mitata todellinen halkaisija renkaasta.

                  quattrossa on nyrkkisääntönä pidetty kulutuspinnan verran eroa halkaisijassa, tuo on sillä rajoilla.

                  Comment


                  • #39
                    Palataanpa aiheeseen quattro ja eri kokoiset renkaat eli paljonko vierintäkehän ympärysmitassa "saa" olla torsenin kanssa eroa?

                    Autoni on B7 quattro. Tarjolla olisi tähän aikaan vuodesta sopivasti rengassetti jolla eteen tulisi 235/35-19 kumit ja taakse 255/30-19. Eräs rengaslaskuri http://www.miata.net/garage/tirecalc.html antaa eturenkaiden ympärysmitaksi 2032,9mm ja takarenkaiden ympärysmitaksi 1996,8mm. Miltä kuulostaa? Kannattaako ohittaa tarjous vaiko tarttua kiinni?
                    Kulutuspinnan verran suunnilleen, ja siten että isommat renkaat eteenkö se nyt oli, kun mutkissahan eturenkaat kulkevat pidemmän matkan muutenkin.

                    Mutta melkein enemmän vaikuttaa yksilölliset rengasmerkkien, ja mallien väliset erot eli voi olla että ovat tasan saman kokoisia, tai sitten ero on isompikin.Mä aikanaan 235/45R17 kumeja mittailin, kehät oli jotain 197-205cm tai jotain...
                    ero tuossa 197 ja 205cm on 8cm/2*pii eli reilusti yli 1cm säteessä eli liikaa.
                    edit:siis en tietenkään moista settiä alle pistänyt, kunhan tutkin kun yhden kumin tarvin
                    Viimeksi muokannut kontio; 22.11.2007, 20:03.

                    Comment


                      #40
                      Vesa, älä ihmeessä ota noita renkaita!
                      Minä olen ajanut viime kesän 235/35-19" ja 275/30-19" koon renkailla, joissa heitto on pienin mahdollinen "heitto" eli 1mm halkaisijassa.
                      Tuttavalla hajosi quattro kun rengastus oli pielessä vain yhden pykälän noista minun mitoista.
                      Hänellä oli edessä 245/35 ja takana 275/30. Se riitti tekemään tuhoja 5000km ajon jälkeen. Heittoa syntyi yli puoli senttiä halkaisijassa ja 2cm ympärysmitassa. Särki meni!

                      Testaile vaikka tällä laskurilla sopivat koot. Muutaman kerran noi eriparikoon renkaat kohtaa järkevästi!

                      Comment


                        #41
                        Jane mitat niissä renkaissa ei ole sitten ehdottoman faktoja. Jos tarkka haluaisi olla niin pitäisi mitata aina ne renkaat.

                        Eri valmistajien renkaissa samoissa koossa on kohtuullisia eroja.

                        Comment


                          #42
                          Enpä jaksa uskoa, että olisi hajonnut tuosta erosta. Torsenihan pyörii siellä jatkuvasti kun ei ajeta viivasuoraan.

                          Comment


                            #43
                            Petri, mulle puhuttiin etuperän ja vaihdelaatikon rikkoontumisesta. Muita syypäitä tuohon ei ole vielä tavoitettu.
                            En voi allekirjoittaa tuota alle minäkään, kuulopuheita.

                            Comment


                              #44
                              Juu no kyllähän varsinkin tuossa tapauksessa jo maalaisjärkikin sanoo että ei ole yhteyttä rengaskokoihin.

                              Comment


                                #45
                                Epäileviä kannanottoja kun kysymykseeni on tullut niin omakin epäilys herää sen verran että taidan jättää setin kauppaan. Kiitos vastauksista.

                                Comment


                                  #46
                                  Vesa, se setti mistä aiemmin puhuit, kannattaa todellakin jättää kauppaan.

                                  Comment


                                    #47
                                    Mitäpä yleensä mieltä quattrossa eri levyisistä renkaista edessä ja takana jos ympärysmitta on lähempänä samaa? Esimerkiksi jos edellisen kysymykseni 235/35-19 eturenkaat korvataan koolla 225/35-19 jolloin vierintäkehä alkaa olla jo aika lailla sama kuin 255/30-19 kokoisissa takarenkaissa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Etsi mielellään tosi tarkasti samankokoiset parit.
                                      235/35 ja 275/30 on pirun likelle saman kokoiset (ero 1mm).

                                      esim 225/35 ja 265/30 eroa on vain 2mm tai 215/35 ja 245/30 ero 3mm.
                                      Suurempaa eroa en lähtisi alle laittamaan.

                                      Comment


                                        #49
                                        Täytyy muistaa, että renkaiden kulumisessakin tulee helposti akselien välillä se 2-3mm ero. Mutta miksi turhaan silti nukkua levottomia unia, kun saatavilla on myös samankokoisia renkaita?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Itse jaksan arvostaa niitä rengasvalmistajia, jotka tarjoavat datan renkaistaan,tässä Nankangilla esimerkillinen esimerkki:
                                          selkeää dataa ja helposti löydettävissä ilman tunnin googletusta

                                          http://www.nankangtyres.com.au/prodDetail.php?pid=1

                                          eli siis outside diameter 5 millin sisään niin ei ongelmaa,10 millin sisäänkin varmaan vielä ok mutta 18 milliä (kulutuspinnan verran) niin en laittaisi quattroon.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mitenkähän vaikuttaa, kun täytyisi vaihtaa eteen vararengas 225/45/17 ja toisella puolella pyörii 235/40/18.

                                            Molemmat renkaat on uusia ja halkaisijoissa on n. 10mm ero.

                                            Vanne lohjennut ja vuotaa, joten olisi sen korjauksen ajan ajettava vararenkaalla.

                                            Eli pystyykö ajamaan ?

                                            Comment


                                              #52
                                              Heip, laitoin tohon profiilin aa neloseen talvinakit alle, ja ovat erikokoiset edessä ja takana. Edessä on 50 profiiliset ja takana 60. Vaihdon jälkeen koelenkillä jarrujen ja esp:n valot alkoi palamaan. Johtuuko noiden varoitusvalojen palaminen nyt noista erikokorenkaista? Ja olisiko syytä hankkia samankokoiset renkaat, vaikka kyseessä ei ole neliveto?

                                              Comment


                                              • #53
                                                En usko että johtuu.Ei ABS-anturi tai mikään muukaan kai osaa haistella renkaiden pyörintää noin tarkasti/ilmoittaa jos on liian iso ero akselien välillä?
                                                edit_ no juu, ei ABS anturi ainakaan mutta tuskin mikään muukaan?

                                                Kai niissä nyt leveydessä on eroa myös? 50 ja 60 profiilisten erohan on ihan järkyttävä saman levyisenä ja tuumaisena.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja rissaspena Näytä viesti
                                                  Heip, laitoin tohon profiilin aa neloseen talvinakit alle, ja ovat erikokoiset edessä ja takana. Edessä on 50 profiiliset ja takana 60. Vaihdon jälkeen koelenkillä jarrujen ja esp:n valot alkoi palamaan. Johtuuko noiden varoitusvalojen palaminen nyt noista erikokorenkaista? Ja olisiko syytä hankkia samankokoiset renkaat, vaikka kyseessä ei ole neliveto?
                                                  Mulla teki aikanaan Bemarin 540i -98 ihan saman. Edessä oli 235/35/19 ja takana väliaikaisesti 255/40/19. Piti ajaa luistonesto pois päältä että toimi kunnolla. Kun vaihdoin taakse 235/35 kanssa oikeankokoiset 275/30 kumit niin ongelma poistui!

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kyllähän ABS-anturit ja sitä kautta boksi näkee hyvinkin pienen pyörimiseron. Nykyisin monesta löytyvä rengaspaineen valvontahan perustuu juurikin tuohon pieneen eroon.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      ESP alkoi minullakin vilkkumaan kun kolmosella ahdot alkoi nousemaan-->vaihdoin renkaan pois. Viitaten 2.10 laittamaan postiini tuossa yllä.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Noh, esiapuna hommasin pari kappaletta 60 sarjalaista rengasta eteen, katsotaan mitä ne auttaa kun saan ne alle.

                                                        edit: Uskoisin vahvistaneeni diagnoosin, sillä ajoin kotvasen tuossa ruokiksella esp poiskytkettynä ja varoitusvalot eivät syttyneet.

                                                        ps. 2 kpl Gislaved Nord Frost II 205/50/16 koolla myytävänä ;)
                                                        Viimeksi muokannut +RISU; 6.10.2009, 12:32.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Elikkä autona olisi b5 1.8ts quattro, mutta vanteet löytyisi taakse 9" ja eteen 8", tarkoitus olisi pieni venytys tehdä 9"->225 8"->205, mutta minkämoiset profiilit näihin jotta olisi sama kehänpituus? Onko ketään joka tämän osaisi laskea, vai kannaattaako kuopata venytys idea?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            No olisiko esim 225/50/16 -->kok.halk. 631,4mm ja 205/55/16 -->kok.halk 631,9mm sopiva pari?
                                                            http://www.willtheyfit.com/index.php...et2=20#content
                                                            Tuon linkin ohjelmalla voi itse tutkia lisää. Ei tartte laskea kun syöttää vain miettimiään rengaskokoja exsisting setup ja new setup kohtiin ja vertaa koot kohdilleen.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Voisit, Olli, laittaa vaikka samankokoiset renkaat joka kulmaan. Eli niin, että edessä on vain lievä venytys ja takana sitten tuuman verran venympi. Tämä on ainakin yksi vaihtoehto.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X