Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suunnitteluvirhe(kö)? jarrut vastaa vanteeseen.. A4 B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Viestin #22 osa numero 15 = liukutapit

    Viestin #22 osa numero 3 = satulan kiinnityspultit

    Itse jarrusatula jossa nuo tapit paikallaan

    Kannattaiskohan lähteä uusimaan noita kumeja sitten jos tuo videon tilanne niistä aiheutuu? Ei oikein toimiessaan pitäisi satulan vanteeseen hangata.

    Comment


    • #32
      Viestissä 28 " Taidan vaihdattaa seuraavassa jarruremontissa nuo kumet uusiin jos se tiukkais tuon satulan liikettä pienemmäksi. "

      Comment


      • #33
        Vaihdat ne liukutapit samalla kun kumeja olet vaihtamassa. Jos siellä kumit on kaput, niin voipi olla liukutapin pinnassa naarmuja jne. Ja vielä itse vaihtaisin tuon juosenkin.. Ne ei paljoa kustannus lisää!

        Comment


        • #34
          Näin ajattelin. Mitä kaikkea original jarrupalasetti sisältää? tuleeko noita pikkupultteja matkassa?

          Comment


          • #35
            Palat, pultit.

            http://shop.audi-zentrum-essen.de/or...k0698151h.html

            Comment


            • #36
              Eikö jarrusatula tiukassa jarrutuksessa ennemmin pureudu jarrulevyyn tehden satulan liikkeistä rajallisemmat?

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                Eikö jarrusatula tiukassa jarrutuksessa ennemmin pureudu jarrulevyyn tehden satulan liikkeistä rajallisemmat?
                Kyllä juurikin näin, varsinkin hieman kuluneilla levyillä tuo levyn ulkoreunaan kulunut pykälä estää paloja "karkaamasta".

                Comment


                • #38
                  Viestissä 28 " Taidan vaihdattaa seuraavassa jarruremontissa nuo kumet uusiin jos se tiukkais tuon satulan liikettä pienemmäksi. "
                  Ne kumit on ainoastaan lika suojana tapeille, jotka kumin sisällä kulkevat. Jos rikki, paska pääsee sisään ja kuluttaa/jumittaa tapit. Ei niillä ole mitään tekemistä tuon satulan liikkeen kanssa.

                  Nyt kun tuota satulan kuvaa katselee, niin joko liukutapit, ja/tai satulan reijät ovat kuluneet että satula tuommoisen liikkeen pystyy tekemään. Irroita satula niin selviää.

                  Comment


                  • #39
                    Mulla ei aukea nuo linkkien kuvat? Oletin että se kumi on samanlainen kuin B6 jarruissa, eli kumi on liukutapin ja satulan välissä kiinnitettynä satulan reiän läpi... Jolloin sillä olisi silloin virkaa kuntonsa puolesta.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                      Ne kumit on ainoastaan lika suojana tapeille, jotka kumin sisällä kulkevat. Jos rikki, paska pääsee sisään ja kuluttaa/jumittaa tapit. Ei niillä ole mitään tekemistä tuon satulan liikkeen kanssa.

                      Nyt kun tuota satulan kuvaa katselee, niin joko liukutapit, ja/tai satulan reijät ovat kuluneet että satula tuommoisen liikkeen pystyy tekemään. Irroita satula niin selviää.
                      Tässä mallissa siis tosiaan tapit on kumien varassa ja en puhu nyt niistä ohuista pölysuojista mitä yleensä näkee liukutapin päällä..

                      Comment


                      • #41
                        Näitä puslasarjoja löytyy koviakin tässä esim:http://www.tyrolsport.com/brakes/tyr...tiffening-kit/

                        Pieni lainaus: "Caliper deflection is greatly reduced over the stock rubber bushings, allowing for even pad wear and increased brake pedal response.


                        EDIT: Tässä paremmat kuvat tuosta puslasysteemistä ja vaihtotyöstä.
                        http://forums.vwvortex.com/showthrea...Stiffening-Kit

                        Comment


                        • #42
                          Ok, no tuo selittääkin paljon. Erikoinen systeemi.

                          Comment


                          • #43
                            Youtube-pätkän mukaan satula on tuota vanhaa tyyppiä, ja ei noiden kumien ole tarkoituskaan pitää satulaa 100%:n paikoillaan. Niiden tehtävä on joustaa sen verran, mitä jarrupalan ja satulan kannakkeen väliin jää välykseksi. Eli palat nojaavat jarrutuksessa kannakkeeseen.

                            Lähtisin etsimään vikaa siis paloista tai kannakkeesta. Kannattanee tsekata myös sisemmän palan "kynnet", jotka tulee männän sisälle. Jos sisempi pala on huonosti tai väärin kulunut, se voi vääntää satulaa jarrutettaessa ulospäin, kuten tuolla aiemmin on mainittu.
                            Viimeksi muokannut alpi; 4.8.2014, 19:29.

                            Comment


                            • #44
                              Alpin kanssa samoilla linjoilla, jos tuo on vanhan mallinen satula ratkaisu. Juuri jarruja laittaneena sanoisin että kyllähän tuo satula joustaa jos sitä vääntää, mutta eihän sille pitäisi tulla muuta kuin sylinterin suuntaista voimaa. Jarrupalat lepäävät kannakkeeseen, joka kantaa suoraan ulospäin kohdistuvan kuorman - ei satula. Tuossa videossa näkee miten palat eivät liiku satulan mukana. Nehän ovat kiinni satulassa vain niillä metallisilla "jousilla tai kynsillä" jota taivuttelee vaikka sormin.

                              Eli jostain syystä palat pääsevät vääntämään satulaa tai sitten se kannake johon jarrupalat lepäävät ja satula kiinnittyy pääsee joustamaan.

                              Voin tosin olla väärässä ja en väitä tietäväni mistään mitään. Etenkin jos tuo konstruktio on vahvasti vanhasta poikkeava.

                              Comment


                              • #45
                                Siis vain sisempi pala on kynsillä kiinni satulan männän sisältä, ei ulompi..

                                Comment


                                • #46
                                  Kovin väljä laakerihan voisi periaatteessa aiheuttaa vastaavaa, mutta pitänee olla kyllä todella loppu ennenkuin satula vanteeseen pääsee ottamaan...

                                  Comment

                                  Working...