Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suunnitteluvirhe(kö)? jarrut vastaa vanteeseen.. A4 B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Suunnitteluvirhe(kö)? jarrut vastaa vanteeseen.. A4 B8

    Auto on alkuperäinen A4 B8 -10 vakio vanteilla ja jarruilla..

    Tilanteessa jossa ajonvakautus puuttuu peliin ja jarruttaa voimakkaasti, pääsee jarrusatula osumaan vanteen sisäpintaan? Miten mahdollista?

    Jos satulan kannakkeet antaa periksi näillä pikkukumeilla, mikä olisi tilanne isommalla huomattavasti pitävämmällä renkaalla? 18" 255 Kumi repii sitten äkkitilanteessa satulan irti kiinnikkeistään?

    Kaikki jarrujen kiinnitykset tarkistettu ja mikään ei ole irti, jarrut toimii muuten moitteettomasti/äänettömästi. Satulan ja vanteen väliin jää noin 10mm väliä normaalisti.

    http://imgur.com/a/KGYFq#ItwykYa

  • #2
    Miten osuminen ilmenee? Onko siellä ihan selvät jäljet vanteissa/satulassa? Eihän tuo muuten ole mahdollista kuin että sieltä on jotain hajalla. Ei satulan ja vanteen väli normaalisti muutu kuin sen verran mitä materiaalit antaa rasituksessa millin osia periksi.

    Comment


    • #3
      Osuminen Ilmeni ravistuksena/kolinana (abs hakkasi..)

      Tuosta linkistä löytyvistä kuvista voi nähdä vaalean uran vanteen sisäpinnalla.
      Ura on n.3-4mm syvä ja 8-10mm leveä. http://i.imgur.com/KuHHb4h.jpg

      Satulan selän tutkin tarkemmin kun saan renkaan irroitettua.

      Mitään hajonneita kiinnikkeitä/irronneita pultteja en löytänyt.. Satula on mielestäni kiinni kuten kuuluukin.

      Ulkoiset tekiät voidaan sulkea pois roskat/romut tiellä koska alustana oli tasainen ja suth puhdas asfaltti.

      Ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo materiaalien myötääminen kovassa rasituksessa?

      Comment


      • #4
        Kivi tai tasapainotuspala mennyt väliin (?)

        Comment


        • #5
          Tapahtuuko sama molemmilla puolilla autoa?

          Comment


          • #6
            Tasapainotuspalat näyttäs olevan kaikki tallessa. Vanhoja liimajälkiä on edellisistä painotuksista, mutta vanhat painot on käsittääkseni irroitettu rengasliikkeessä.

            Vain oikealla puolen tuo jälki, toki Kunnollisia "vastaheittoja" ei tullutkaan kuin tuo yksi ja sekin vasemmalla kääntyvä.. (eli oikea puoli jarruttaa?)

            Comment


            • #7
              Tuossa olis aika pop laittaa joku Gopro tjms kamera pyöräkoteloon kuvaamaan mitä siellä jarruttaessa oikeasti tapahtuu. Ei ton vaan pitäisi olla mitenkään mahdollista, satulanhan pitäisi käytännössä kiertyä levyn mukana. Ei rauta tai alumiini nyt sentään senttejä anna periksi.

              Comment


                #8
                Millä olet kiinnitykset (ja vanteen kunnon) tarkistanut, jos et ole edes vielä ottanut rengasta irti? Ja moisesta urasta syntyy melkoisesti lastua, eli senkin pitäisi näkyä siinä satulassa helposti...

                Comment


                • #9
                  Hopsis: Go pro löytyy kyllä, en vain kehtaa lähteä tienpäälle kanttaileen ajovakautusta vasten :D Tämä oire ei siis esiinny suoraan jarruttaessa, vaan nimen omaan vasemmalle kääntyessä ja absien lyödessä rengasta lukkoon..

                  Jta: En olekaan kunnon tarkastusta päässyt vielä tekemään.. Vanne on kiinni kuten kuuluukin (ei kolise/tärise/ääntele mitenkään) ja jarrut ihan tuosta vanteen välistä raudalla vääntelemällä/käsin heiluttelemalla vaikuttaisi kaikki olevan kiinni.
                  Pultin kannat yltää käsin kokeilemaan.

                  Comment


                  • #10
                    Noniin asiaa tutkittiin tarkemmin ja näyttää siltä että satula pääsee vastaamaan suoraa vanteeseen.. http://imgur.com/a/y9YaT/all

                    Jarrusatula myös liikkuu yllättävän paljon aivan sievästi vääntelemällä: https://www.youtube.com/watch?v=84uW...ature=youtu.be

                    Tuommosella liikkeellä n.10mm rako vanteen ja satulan välillä ei riitä.

                    Sama kuvio toistui myös kuljettajan puolella mutta heikommin. (vain pieni naarmu vanteessa että juuri hipaissut)


                    Vähän ihmetyttää miten tämä on mahdollista? Auton tulisi kuitenkin kestää "hätäjarrutukset" yms. ihan hajoamatta. Onkohan tästä muilla kokemuksia?

                    Comment


                    • #11
                      Onko siellä nyt ihan varmasti kaikki pultit paikallaan ja tiukalla?

                      Comment


                      • #12
                        Mees nyt polkee sitä jarrua ja pistä joku kuvaamaan niin nähdään miten satula liikkuu.

                        Comment


                        • #13
                          Satulahan on liukutappien varassa ja tuo jousi pitää vaan ulkopuolen paikallaan. Ei sen tuon napakammin kuulu ollakaan. Jarrupala ovat ankkuria vasten, joten satula itsessään ei ota jarruvoimia vastaan, puristaa vaan.

                          Voisiko sisempi pala olla kulunut hieman vinoon ja se vääntää satulaa ulospäin?

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä. Kaikki pultit on paikoillaan ja kiinni.
                            Liike johtuu nuista "liukutapeista" jotka antaa periksi...

                            Vaikuttaa siltä että tuo 10mm välys tuolla vanteen ja satulan välissä riittää normaaliajossa/suoraa jarrutettaessa. Jos autolla käännellään jyrkästi että ajovakautus jarruttaa ulkokurvin puoleista rengasta saa kova rasitus tuon satulan joustamaan vannetta vasten.

                            Comment


                            • #15
                              No ei se vaan saa olla niin jos jarrut ja vanteet on kaikki vakiopalaa. Jotain siellä on pielessä.

                              Comment


                              • #16
                                Täysin sama reaktio itsellä :D "Pakko olla pultti poikki/kannake poikki tms"

                                Muttakun ei niin ei löydy syytä.. jonkun millin kymmenyksen vois saada välyksestä pois uusimalla nuo liukutapit, mutta sekään ei ongelmaa poista.

                                Tuo jarrupalojen kuluminen voi olla vielä yks tekijä.
                                Normaalisti oli suoraan kulunu ainaki silmällä katsottuna, en huomannu vahvuutta mitata kun oli näkösällä..

                                Comment


                                • #17
                                  Näyttää se satula liikkuvan puolen sentin luokkaa sisäsyrjästä/liukutappien puolelta ulospäin. Tuntuu aika hurjalta jos tuo on normaalia toleranssia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    MITEN olet TODENNUT että kaikki pultit jne ovat oikeasti vähintään tehtaan antamissa kiristystiukkuuksissa?? Ei niitä sormilla tunnustella.

                                    Oletan että et ole purkanut koko satulaa irti kannakkeestaan, joten nyt kannattaa tehdä se ensin?! Saattaa loppua arvuuttelut kun vika löytyy..
                                    Kannattaa samalla tarkastaa satulaa kannakoivien suojakumien kunto, jos vaikka se on murentunut/haljennut käytössä tapin ja satulan väliltä. Sitä kun ei ole se about 2mm siellä seinämänä..

                                    Satulan kannake olkavarteen on varmaan jotain ~200Nm luokkaa ja satulan kannakkeen liukutappi kannakkeeseen jotain 35-50Nm luokkaa olettaisin..
                                    Viimeksi muokannut Murre; 3.8.2014, 21:45. Perustelu: Edit typo: olen -> olet :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei tuossa nyt itsestään mitään kummaa oo kun liikkuu noin paljon väännettäessä, liu'uissa on kumiholkit ja jousi pitää paikallaan. Kysymys kuuluu, miksi satula liikkuu jarrukäännöksessä? G-voimat ja absien voimakas "pätkintä"?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä kaikki jarrut mitä olen käpistellyt, ovat olleet liukutapeiltaan napakoita, eikä satulaa ole pystynyt tuolla tavalla liikuttelemaan. Oletan että B8:issa satulan rakenna ei hirvästi vanhemmista eroa. Nyt tuo näyttäisi olevan täysin jousen varassa, aivan kuin tapit olisivat poikki. Ota satula irti, josko sitten selviäisi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaikissa satuloissahan ei ole kumiholkkeja, silloin tietysti eivät elä noin paljoa. En tunne tätä satulatyyppiä sen tarkemmin, oletin et olis kumiholkit.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös tuon satulan pitäisi liikkua vain liukutappien suuntaisesti kun kaikki on ok?

                                            Click image for larger version

Name:	A4 B8 jarrut.JPG
Views:	1
Size:	79,9 Kt
ID:	1620207

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä pitäisi..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko autoon vaihdettu jarruosia, laakeria, vetoniveltä tai mitään minkä vuoksi satula olisi pitänyt irrottaa vai ovatko vielä ns. tehtaan jäljiltä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole suunnitteluvirhe, autossasi on vika. B8 tuotantomäärillä internet olisi jo pullollaan vikakertomuksia jos ihan oikeasti kyse olisi suunnitteluvirheestä. Tuo sama rakenne on muutenkin ollut käytössä konsernituotteissa jo vuosikymmenet ja 10mm satulan ja vanteen välissä on enemmän kuin tarpeeksi.

                                                  Jarrujen normaaliin toimintaan ei kuulu satulan kääntyminen jarrulevyn säteen suunnassa ulospäin, joten tuo satulan vääntely ei minusta ole oiken relevantti testausmenetelmä. Kyllähän se nimittäin siihen suuntaan varmaan antaakin periksi, koska liukutapit kelluvat kumipuslien sisässä. Voi toki olla, että kyseiset puslat ovat kuluneet väljiksi, mutta sekään ei minusta yksinään riittäisi selittämään satulan vanteeseen osumista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En saanut kunnollista kuvaa mitä ajaessasi on tapahtunut.

                                                    Mielestäni on olemassa kaksi vaihtoehtoa! Ensimmäisen sanoo Terho tuossa edellä, eli autossasi on vika. Käytännössä vika lienee silloin jarrulevyssä, eli jarrulevyn keskiö antaa periksi. Jarrusatulan kannake liikkuu teräksen/alumiinin kimmoisalla alueella sivuittaun "paljon", mutta koska satula on on palojen välityksellä kiinni levyssä jarrutuksen aikaan niin vika on silloin levyyssä. -> murtuma!

                                                    Vaihtoehto kaksi. Vanne on joustanut väistötilanteessa niin paljon, että on ottanut satulaan kiinni. Itse pidän tätä vaihtoehtoa viestiketjun perusteella paaaaaljon todellisempana vaihtoehtona. Vanteet eivät ole kauhean jäykkiä (ihan tarkoitukselliisesti :-) ).

                                                    Kuitenkin ... tarkasta ihmeessä kaikki jarruosat oikein huolella ennen seuraava ajoa!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Melkokoisia teorioita Lohtander maalailee. Eipä levyt tai keskiöt anna periksi. Eikä oem vanteetkaan. Satulan kiinnitys kannakkeeseen, eiköhän ongelma siellä suunnalla majaile.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Thuppu on oikeassa: Satulan liukutapit on tosiaan "kumipuslien" sisässä ja tapit pääsee elämään kumen sisässä..

                                                        Hopsis: Ei ole vaihdettu alustan osia minun omistuksessa, Eikä näy vihkossa merkintää edellisen omistajan ajalta..


                                                        Mr.Crossfire: Satulan vääntelyllä oli tarkoitus havainnollistaa satulan ehkä liian kevyttä liikkumista, ei mitata mitään välystä tms. Ja olen samaa mieltä että jarrujen ei kuulu vastata vanteeseen ainakaan ehjässä autossa (:

                                                        DrMiLo: "Vastaheitto" kuivalla asfaltilla niin että ajonvakautus jarruilla oikaisee autoa, tässä tapauksessa kaarrettiin vasemmalle jolloin ajonvakautus jarrutti oikean puolen jarruilla luistoa oikaistakseen. Murtumiin en valetuissa jarruosissa oikein usko ja jos satulan runko murtuu niin se todnäk katkeaa irti asti? Levy on ehjä. En usko vanteiden joustavan noin paljoa.

                                                        Jarrusatulan kannake on tiukasti kiinni kuten kuuluukin ja liukutapit ehjät.
                                                        Levy/palat kulunut kuten kuuluukin, Levyn ulkoreunaan kulunut parin millin "huuli" jonka yli palat ei pääse nousemaan (tällä suljetaan pois palojen Kohoaminen puristettaessa).

                                                        Ainoa paikka josta satula myötää on nuo liukutappeja ympäröivät kumet. Päällepäin ehjät, ei halkeilleet tms Näiden kumituttien "väsymistä" vähän hankala mitata. Taidan vaihdattaa seuraavassa jarruremontissa nuo kumet uusiin jos se tiukkais tuon satulan liikettä pienemmäksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei niillä kumeilla ole mitään tekemistä satulan paikallaan pysymisen kanssa. Liukutappien kuntoa ja satulan/kannakkeen sekä kannakkeen/olka-akselin välisiä liitoksia lähtisin tutkimaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No kyllä on. Ne kumet kun tukee nämä liukutapit tuohon jarrusatulan "telineeseen"
                                                            Ja niin kuin aikaisemmin kirjoitin tapit on kunnossa ja muutkin jarrujen kannakkeet pultattuna tiukasti kiinni

                                                            Edit. Selvennän vielä vähän, Jarrusatula on siis vain näiden kumeilla tuettujen liukutappien ja tuon jousen varassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X