Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 takaiskari-remontti ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    UrS4 takaiskari-remontti ongelma

    Olen vaihtamassa iskareita sedan 2.2t UrS4:seen, jossa oli Weitechin -40mm madaltava alusta-sarja alla. Tarkoituksena oli vaihtaa budjettiratkaisuna pintakovien Weitech-iskareitten tilalle uudet Kyb'in vakio-kaasuiskarit ja jättää jouset samoiksi, koska auton korkeus on juuri sopiva.

    Etupäässä ei ollut mitään ongelmaa, mutta Kyb'in UrS4 vakio-takaiskarit poikkeavat aika paljon alta pois otetuista Weitechin iskareista -> Kuva1
    Jousilautanen on 20mm alempana, iskarin kok. pituus n. 10mm lyhempi, yläpultin kierteen koko isompi M12 (Weitech->M10), kierteen alla olevaa kierteetöntä ohutta-tankoa 12mm enemmän.

    Ongelmana on, että haluan ehdottamasti pitää peräpään korkeuden samana. Jos nyt laitan nuo vanhat -40mm Weitech-jouset ja uudet Kyb'it alle niin eikös peräpää tipahda sen 20mm, minkä lautanen on laskenut?

    Katselin Etkasta, että Audi 100 quattron peräpäähän on 3 erilaista iskari-rakennetta ja itselläni on tuo yksinkertaisin, ilmeisesti johtuen taka-kallistuvakaimen puutteesta. Outoa vaan on, että Etkan mukaan tuota yksinkertaisinta rakennetta ei pitäisi olla AAN-moottorisissa autoissa. Tarvitsenko siis nuo toisenlaistet yläpäänosat, että saa pidettyä perän korkeuden samana ?

    #2
    Omassa projektissa joskus kans ihmettelin noita takatolppien yläpäiden eroa: http://www.netikka.net/anninajathoma...lustasarja.htm

    Comment


      #3
      Iskareitakin on taakse ainakin kolmea sorttia. M10 ja M12 kierteellä varustetut normaalit, sekä sitten hydraulisella tasonsäädöllä varustetut. Se M12 on joku "sport"-malli, en muista millä perusteella sellaiset autosta löytyy. Joko se oli niin, että S-mallissa aina, tai sitten niin että ainoastaan alustapaketin yhteydessä mihin siis kuului tuo takakallistuksenvakaajakin.

      Kyllähän siinä niin käy, että takapää tipahtaa jos nuo iskarit laitat.

      Comment


        #4
        Eli vaihtoehtona olisi yläpään osittainen modaus (sportin-osilla?) tai jousilautasen irrottaminen&hitsaus 20mm ylemmäs. Tosin jälkimmäinen voi olla vähän radikaali ratkaisu, ei varmaan paljon parane lämmittää hitsillä tuollaista kaasuiskaria?

        Jos tuota vakio-yläpäätä muokkaisi, niin jousen yläpään ja korikiinnikkeen väliin pitäis saada jokin ~20mm paksu osa. Sopiskohan sinne jokin noista sport-ylätuennan osista suoraan, jolla tuon korotuksen saisi aikaiseksi?
        Tässä Thuppun kuvassa näyttäisi olevan yläpäänrakenne, jossa jousen yläosa ei ole suoraan kiinni korikiinnikkeessä niinkuin vakiossa. Kyseessä on ilmeisesti täydellinen sport-mallin ylätuenta?

        Helpoimmalla varmaan pääsee, jos hankin nuo sporttimallin yläpään-osat..

        Comment


          #5
          Joo, kyllä toi korkeampi yläpään rakenne oli just S4:sen tolpasta, ja vähintään sen 20mm tekee korkeuteen eroa.

          Comment


            #6
            Itse jouduin vaihtamaan sport alustan yläpään taakse omassa A6:ssa, kun pistin Bilsteinin B8:t. Vakioyläpään ja sportyläpään osia ei voi laittaa sekasin, vaan ostat suosiolla joltain käytetyt yläpäät kuten minä tein. Vakiot on kyllä tallella ja niihin on vielä kaikki uudet osatkin.

            Weitecin tolppa on varmaan ns vakioalustan iskari ja KYB on Sporttialustan iskari.
            Ne on siis lyhyemmät kuin vakio iskarit ja soveltuu paremmin madallusjousille. Muistaakseni tunasin vakio yläpäät M12 sopivaksi, mutta perä jäi liian matalalle, eikä se muutenkaan istunut luotettavasti.
            Tossa kuva todisteeksi.
            http://www.audiclub.fi/audifinns/att...5&d=1306914550
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 30.7.2014, 11:33.

            Comment


            • #7
              Olisikohan tässä muuten ratkaisu, kun oma takapää on hieman matalalla(tai etupää korkealla :) ), eli keulii. Takapään iskarit voisi parempiin vaihtaa, joten olisiko vaihtoehto ottaa esim. bilsteiniltä tuo m10 versio? Nousisiko persus sillä tuon 20mm, mikä olisi aika optimi.

              Comment


                #8
                Katselin tuota kuvaa Kybin ja Weitecin iskareista. Tuo Weitecin iskari on varmaan tullut jousen kera. Ettei olisi vielä niin, että ne on sovitettu toisiinsa ja siitä johtuu tuo alalautasen korkeusero.
                Voi olla hankalaa löytää suoraan sopivaa vaihdokkia.

                Weitecin satsi on tehty varmaan normaalialustalle. Toi Sportin yläpää vois kyllä ratkasta ton. Jonku 2-3cm se nosti mulla verrattuna vakioyläpäähän samoilla jousilla ja iskareilla.
                Viimeksi muokannut Puuhapete; 30.7.2014, 13:07.

                Comment


                  #9
                  Joo, tuo Weitech-iskari on tullut jousen kanssa, alustasarjana. Mietin kans samaa, että onko tuo jousi ihan speciaali ja ainostaan Weitechin korotetun iskarinlautasen kanssa käypä.

                  Koitan nyt haalia nuo sportin yläpään osat ja katsoa mitä sillä saadaan aikaiseksi.

                  Btw. auto on tällä hetkellä ajossa, heitin nuo vanhat iskarit väliaikaisesti takaisin ja vaihtelin vain takatukivarren puslat uusiin. Ilmeni sellainen ongelma et takajousitus narisee nyt kuopissa ihan helvetisti. Tuntuu kuin koko peräpää olis hetekan varassa. Mistä tuo nyt voisi johtua?

                  Comment


                    #10
                    Kiristithän puslien läpi tulevat pultit vasta kun autossa on paino päällä? Jos kiristit kun pyörät roikkuu ilmassa, niin puslat on koko ajan vähän pinteessä ja se voi aiheuttaa narinoita ja toisaalta lyhentää merkittävästi puslien elinikää.

                    Comment


                      #11
                      Joo, yritin kyllä. Nuo laakeripesän kiinnityspultit tukivarteen taisi kyllä tulla kiristettyä pyörä ilmassa.. pitänee avata ja kiristää kaikki vielä pyörä maassa.
                      Viimeksi muokannut Kaitzu; 31.7.2014, 14:30.

                      Comment


                        #12
                        Kaikki tukivarren&laakeripesän pultit avattu ja kiristetty pyörä maassa, ei vaikutusta -> narisee niin perkeleesti. Vaihdoin Energy suspensionin polyuretaani-puslat noihin takatukivarren etu-korikiinnikkeeseen, oliskohan ne pitänyt voidella jotenkin? Tosin toiselta puolelta ei kuulu mitään, ainoastaan apparin puoli natisee.

                        *updt* Löysin quattroworld'in sivuilta maininnan noista Energy suspension puslista -> klik . Ilmeisesti ne pitäisi voidella jollain, muuten natisee. Mikähän aine tuohon kävisi, kuparitahna?
                        Viimeksi muokannut Kaitzu; 31.7.2014, 16:53.

                        Comment


                        • #13
                          Silikoni vaseliini ainakin hiljentää ne: Varmaan myös joku jäykempi tefloni pohjanen aine on hyvä.

                          Comment


                            #14
                            Mä oon käyttäny synteettisiä vaseliineja noissa. Redlinen CV-2 tai muu vastaava.
                            Perus mustaa moskaa (MoS2) vois kokeilla, toiminee kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              Sanokaapas joku tietäjä, onko urssissa ollut tuota 10mm takaiskaria lainkaan? Väittäisin, että omassani on näin tällä hetkelläkin, yläpää näyttää tutummalta noin. Autossa on kuitenkin takavakaaja, josta johtuen joidenkin mukaan pitäisi olla sporttialusta->12mm yläpään pultti.
                              Toki voi olla, että yläpää on vaihtunut matkalla ei sportiksi tms.. Pitäis bilsteinit tilata, mutta ei ole havaintoa kumpi setti :) Pituus, tai muista eroista ei oikein löytynyt mitään faktaa. Onko tuo 10mm iskari pidempi/onko se jousen alaosa ylempänä?

                              Comment


                                #16
                                Ilmeisesti ei ole ollut Urs4:sta 10mm kierteellä olevalla iskarilla. Joku on luultavasti vaihtanut sinne vakio yläpään hilut ja iskarit, niin kuin itsellänikin oli.

                                Tämän ketjun ekassa viestissä on linkki kuvaan, missä vas. 10mm Weitec-iskari ja oik. 12mm Urs4 vakio-iskari.

                                Comment


                                • #17
                                  Niin, tuosta Weitecistähän ei ollut varmuutta, onko se saman korkuinen, kuin vakioiskari?
                                  Olisiko nyt helpoin kuitenkin ottaa tuo 10mm pultilla oleva iskari, jos se kerta on oikean korkuinen? Tällöinhän kaikki on ok ja auton persus nousisi sentin-pari?
                                  Itselläni on takapää aina laahannut vähän matalammalla ja oikeastaan on sama, saanko keulaa alaspäin, vai persettä ylöspäin. Pari senttiä jompaan kumpaan ja olisi balansissa. Ehkä jopa mieluummin laskisin keulaa, mutta sinne ei taida enää matalampia löytyä(alla HR 29921) juurikaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Se Sport yläpää voi nostaa sitä takapäätä sen pari senttiä. Semmonen muistikuva mulla on kun sovitin muokattua normi yläpäätä bilsteinin b8 iskareille joissa on 12mm mutteri.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tämähän on lähes varma jo. Etupäässä on Bilsteinit, takana jotain muuta. Taaksekin tahtoisin bilsteinit ja kun ei tunnu käsiin suorastaan tipahtavan tuota sport yläpäätä, niin mietin, olisiko lopputulos sama, jos vaihtaisin nuo m10 iskarit suoraan.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X