Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkat vai...

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Kitkat vai...

kesärenkaat! Kaikki odotti kuitenkin iänikuista kitkat vai nastat -vääntöä ;)

Eli alla on nyt auton mukana tulleet kuluneet saksalaiset kitkat (195/65), joilla en kyllä enää ensi talvea viitsisi ajaa. Mietin, jos jättäisin nuo kesäksi ja sitten uudet talvirenkaat alle loppuvuodesta.
    Onko mitään järkeä? Millainen pito kitkoilla on kuivalla/märällä asfaltilla kesärenkaisiin verrattuna?
    Kuluuko nuo kesähelteillä viikossa loppuun? :)
    Ts. nakkaanko heti roskiin/myyntiin tuon setin, kun kevät koittaa?

Kesärenkaat on 205/55 tuumaa isommilla vanteilla.

Kyllä ne aika hutjakkaaksi heti ensimmäisillä lämpöisillä keleillä muuttuvat. Ei täytä kesärenkaan vaatimuksia.

Comment

Aja pitkälle kevääseen että asfaltit ei ole enää hirveän karheita ja sitten uutta kesärengasta alle.

Kitkat eivät aikuisten oikeasti sovi kesärenkaiksi vaikka sallittua onkin. Pito on mitä on ja aivan liian pehmeä käsiteltävyys.

Edelleen halpa henkivakuutus ostaa kunnon renkaat.

Comment

Tämä lienee viisainta.
        Vaihdan siis kesärenkaat alle, kun kelit on selvästi plussan puolella joskus loppukeväästä.

Comment

Yksi tuttu on ajellut kitkoilla läpi vuoden jo pidemmän ajan. Ostaa tosin uudet eturenkaat joka syksy (etuvetoinen auto), jotta talvella olisi tuoreet gummit vetävissä pyörissä. Ei hän ole moittinut kitkojen kesäominaisuuksia, mutta meitä on niin moneksi...

Minä vaihtaisin ilman muuta suvikumit alle kesäksi, kun sellaiset kerran jo on olemassa. Varmaan suvikumeissa paremmat ominaisuudet kesäkeleihin on, ainakin vierintävastus = polttoaineitalous pitäisi olla parempi.

Comment

Kun kyseessä on saksan kitkat niin kyllä niillä ainaki mun mielestä voi huoletta kesän ajella, kumi on todella kovaa verrattuna suomikitkoihin. Mutta eihän se ole kuin kokeilla ja jos ei meno miellytä niin sitten vaihtaa kesägummit.

Comment

Saksankitkat sopii paremmin kesäkäyttöön kuin ns kunnon talvirenkaat. Suomen keleihin tarkotetut on tosiaan pehmeämpiä ja enemmillä lamelleilla.

Ehkä sellanen talvirenkaan ja kesärenkaan välimalli. Muutaman kesän ajanu sellasilla ennen ja olihan ne löysät jne. Onhan kesäpyörät erillaiset. Hieman avittaa jos kitkat on 50 tms matalempaa sarjaa, ei ole niin löysät sivusuunnassa.

Comment

Itsellä on lava-autossa M+S -merkinnällä varustetut Goodyearit, joilla ajelin viime kevätalven ja kesän. Talvirenkaina ovat aika surkeat, mutta kesärenkaina aika lähellä oikeita kesärenkaita.

Comment

Oma kokemus kanssa, että saksankitkatkaan eivät toimi suvikumeina. Vaikka pito hakkaa nastarenkaan kesäkelissä, se ei ole samaa luokkaa kuin kesärenkaassa. Huteruus ja märkäpito ne heikoimmat lenkit.

Comment

Ostaa tosin uudet eturenkaat joka syksy (etuvetoinen auto), jotta talvella olisi tuoreet gummit vetävissä pyörissä.
                    Ikuisuusaihe tämäkin. Noin rengastettu auto on kamikaze-luokkaa liikenteessä jos renkaiden pidossa on vähääkään suurempi ero. Asian voi havainnollistaa ajamalla jäällä talvirenkaat edessä ja kesärenkaat takana kuten itse jouduin tekemään joitain vuosia sitten. Vanteet olivat jämähtäneet takana sen verran tukevasti kiinni ettei rautakanki ollut riittävä irroistustyökalu. :)

Comment

Nainen joka ajaa kerran talvessa kirkkoon voipi spinnata melko helposti tuommoisella setillä.
                      kesän ajettu kitka ei kuitenkaan ole ihan sama asia kuin kesärengas. Yliohjaava autosta toki tulee, mutta kun sen tietää niin siitä ei haittaa ole.

Comment

Itselläni on Continentalin ContiVikingContact3.
                        2kesää olen ajanut mutta niihin ei ole tullut kuin jotain 2500km kesäsin.

Saksassa käytiin helmikuussa ja siellähän oli täyskesä menosa. Ei siinä mitään, baanalla 245km/h lasiin ja muutama sata kilometriä niin. Kyllä huomaa että on kitkat alla siinä vauhdissa,auto heiluttaa perää mutkassa että saa ratilla vähän vasta ohjata,syy varmaankin pehmeät lamellit jotka joustavat.

Renkaat on 225 leveät ja ei voi kuin kehua pitoja talvella.
                        Vaikka keskustassa tiet joskus jäässä niin minun mielestä pitävät tosi hyvin (kitkoiksi) ja olen kuullut kehuja muiltakin jotka ovat ajaneet autoani. Normaali ajossa menee ihan hyvin kitkat
                        talven liukkailla,ainakin minulla.

Minun mielipiteeni on että jos laittaa kitkat niin laittaa HYVÄT, omani olivat jotkin testivoittajat
                        750e sarja vakio ässän vanteilla.

Comment

Itse ajelin syksystä alkutalveen Nokian WR kitkoilla. Kyllä niillä ihan hyvin tuli toimeen, vaikka vähän muljummat oli, kuin kesärenkaat. Ikävin ominaisuus niissä oli renkaita rasitetteassa kuuluva omituinen ujellus, ihan kuin olisi vaihteistossa laakeri huutanut.

Comment

Vilkaisin renkaita äsken tarkemmin. Merkki on Semperit ja perässä 195/65 R 15 91T (vai 91M...) M+S. Sama merkintä, kuin Jarilla eli näillä varmaan voisikin ajaa myös kesällä, tai pikemminkin mielummin kesällä ;)
                            Ja eikös tuo Semperit ole myös joku vauvanruokamerkki, tjsp? :-D

Täytyy kokeilla alkaako nuo tuntua lötköiltä alla sitten kesän tullessa...

Kiitokset kaikille infosta ja kokemuksista.

Comment

mun mielestä ei ole mitään järkeä ostaa ko. autoa ja sitten kikkailla renkailla esitetyllä tavalla. Omat kokemukset itsetuodusta, saksankitkoilla varustetusta autosta.
                              Käsittääkseni olisi parasta Suomessa käyttää kolmea rengaskertaa sääolosuhteiden mukaan, kuten olen täältä lukenut:talvi-, väli-, ja kesärenkaita.
                              Eli kunnon renkaat alle, tulee pitoa, turvallisuutta ja ajamisen iloa.

Comment

Working...
                              X