Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Madalluksen vaikutus Quattron ajo-ominaisuuksiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Madalluksen vaikutus Quattron ajo-ominaisuuksiin

    Audi-omistajien joukkoon on tullut nyt juuri liityttyä, muutama juttu kuitenkin vaivaa...

    a) Omassa audissa on madallussarja, maavaran ollessa ~90mm. Onko mahdollista, että madalluksen myötä quattro menettäisi merkitystään, sitäkautta quattron merkitys ajettavuudessa "hyvässä mielessä" vähenisi pidon, ajettavuuden, auton hallinnan vast. kautta?

    Eli häviääkö quattron ylivoima suhteessa etuvetoon, kun autoa on madallettu?

    b) Pitäisikö hommata vaan orkkisalusta tilalle? A4:ssa on kuulemaa alkup. alustakin kohtuu jämäkkä?

    c) Huolehdinko turhasta?

    Varmaan hölmöjä kysymyksiä, mutta sallikaa - en omaa aiempaa kokemusta madalletuista autoista, saatika quattrosta... Ja haluaisin silti "nauttia" quattron ominaisuuksista.

  • #2
    Kyllähän autosta tulee lähes poikkeuksetta vähän "pulkampi" madallettuna ja jäykistettynä eli sen melkein talvella häviää minkä kesällä voittaa. Oma havainto.

    Jos raaskisin, ruuvaisin aina vakiojouset alle talveksi ja madallukset kesäksi. Itse asiassa ei edes ole kovin kallista eli 2 pyöränsuuntausta/vuosi joten voisi jopa harkita :)

    Comment


    • #3
      No enpä näe syytä, miksi auton pitäisi olla talvella sen korkeampi kuin kesälläkään. (Oletetaan siis, että ajat pääsääntöisesti auratuilla teillä.) Toki liukkaalla hieman löysempi alusta voi olla pidon kannalta vähän parempi kuin jäykkä, mutta itse lähde autoa korottamaan talveksi. Vähän rauhallisemmin vaan paikkoihin, joihin on kertynyt enemmän lunta, ettei spoileri toimi lumiaurana.

      Joten huolehdit mielestäni turhasta, eli nauti quattron ylivoimasta...

      Comment


      • #4
        Ite ajelisin kans mieluummin vakioalustalla näin talvisaikaan. Ainakin Jyväskylässä tuntuu syntyvän noita nimismiehen kiharoita sinne tänne, ni on melkosta täryyttämistä joskus tuo ajelu. Sit ku keula on jonkun verran jäykempi ku perä, ni jotenki tuntuu puskevan suht herkästi. Voi olla kyl harhaluuloki. Mut kesällä kyl kieltämättä tuntuu taittuvan.

        Comment


        • #5
          Meillä oli A4ssa sport alusta/-35mm jouset. Ajaminen kesällä oli mahdotonta,jatkuvien pohjakosketusten takia.Tilasin normaalimittaiset tolpat+jouset,ja ongelmat loppuivat.Ainut mikä meni huonompaan suuntaan,oli ulkonäkö. Ajettavuuteen vaikutus oli yllättävän pieni,eli vakio alustakin on kohtuu jämäkkä.

          Comment


          • #6
            Ilman sarvia ja hampaita. Minä suhtaudun hieman skeptisesti normimadalluksen (jousien/jousien ja iskarien vaihto) tuomiin hyötyihin ajo-ominaisuuksissa. Sen verran henkimaaliman asioita noi alustajutut aina kuitenkin on. Tehtaan linjalta tullut alusta on kuitenkin aina tutkittu ja testattu asiallisten mittalaitteiden ja koeajojen perusteella (paitsi ehkä ekan version A-mesessä:). Sen tulisi siis toimia turvallisesti kaikissa "normaaleissa" ajotilanteissa.

            Nyt jos lähdetään muuttamaan esim. jousien pituutta, saattaa hyvin käydä niin, että esim. alustageometria ei olekaan enään sama, vaikka pyöränkulmat olisikin säädetty oikeisiin arvoihin ja se voi aiheuttaa arvaamatonta käytöstä autolle joissakin erityistilanteissa - paniikkijarrutuksessa tai vastaavassa.

            Tehtaan vakioalusta toki aina on kompromissi monenkin asian suhteen ja ajo-omituisuuksien parantaminen on suhteellinen käsite. Tahtoo usein olla niin, että yhteen suuntaan kumartaminen meinaa sitä, että pyllistetään toisaalle.

            Onko jollain esittää muita kuin mutu-kokemuksia siitä, miten alustasarjan vaihto on vaikuttanut esim. suuriimpaan mahdolliseen kaarrenopeuteen kuivalla/märällä asvaltilla verrattuna vakioalustaan?

            Tämä nyt ei ole mikään vastalause madallussarjoille, joten elkää vetäkö herneitä nenään. Aihe vaan on kiehtova ja olisi kiva saada tietää muiden kokemuksia ja kommentteja alustasarjojen vaikutuksesta auton käytökseen, nimenomaan silloin, kun alustasarjan asennuksen tarkoitus on parantaa ajo-ominaisuuksia eikä ulkonäköä.

            Itse jos lähtisin muuttamaan vakioalustaa, niin ensimmäiseksi harkitsisin RS2 updatea, juurikin edellämaintuista syistä - se on tehtaan tekemä ja testaama.

            Comment


              #7
              Kiitos vastauksista. Täytyy ajella ja vähän katella josko sitä vaihtaisi alkup. alustaan. Siitäkin vaan tulee lähemmäs ~1000? reissu merkkiliikkeen kautta...

              Itse jos lähtisin muuttamaan vakioalustaa, niin ensimmäiseksi harkitsisin RS2 updatea, juurikin edellämaintuista syistä - se on tehtaan tekemä ja testaama.
              Mikä tuo on?

              Comment


              • #8
                Merkkiliikkeestä kysyttäessä tuon "normaali"alustan hinta oli jotain aivan älytöntä. Ostin omani tarvikeliikkeestä,ja maksoivat jotain 300-400?. Iskarit on aivan samat boget,kuin merkkiliikkeessä.Ainut ero merkki/tarvike=tarvikkeista puuttuu Audin merkki.Muut numerot/merkinnät samat.

                Comment


                • #9
                  Lasse: RS2 alusta lähinnä tulee kyseeseen S2 Avantin ollessa kyseessä. Tarkoittaa lähinnä sitä, että Audi S2A:han vaihdetaan Audi RS2:sen alustaosat siltä osin, kun ne eroavat S2:sen vastaavista.

                  Comment


                  • #10
                    Onko jollain esittää muita kuin mutu-kokemuksia siitä, miten alustasarjan vaihto on vaikuttanut esim. suuriimpaan mahdolliseen kaarrenopeuteen kuivalla/märällä asvaltilla verrattuna vakioalustaan?
                    TM:ssä laittoivat ibizaan olisikohan ollut konin iskarit ja jotkut madallusjouset. Tämä tapahtui joskus 2001/2002 ja taisivat testata pelkästään kuivalla asfaltilla. Jarrutusmatka lyheni ja taisi ratakierroksen aika pienentyä.

                    Comment


                      #11
                      TM:ssä laittoivat ibizaan olisikohan ollut konin iskarit ja jotkut madallusjouset. Tämä tapahtui joskus 2001/2002 ja taisivat testata pelkästään kuivalla asfaltilla. Jarrutusmatka lyheni ja taisi ratakierroksen aika pienentyä.
                      Testi taisi mennä niin, että ensin ajettiin vakioalustalla, sitten vaihdettiin pelkästään iskarit ja lopuksi vielä jouset. Suurin ero alkuperäiseen nähden tuli iskareiden vaihdolla. Varsinainen madallus ei enää vaikuttanut läheskään yhtä radikaalisti kierrosaikoihin.

                      BTW, eikös sopiva tehtaankin hyväksymä kompromissiratkaisu ole hankkia alkuperäinen sporttialusta (luokkaa -20mm) ;)

                      Comment


                      • #12
                        BTW, eikös sopiva tehtaankin hyväksymä kompromissiratkaisu ole hankkia alkuperäinen sporttialusta (luokkaa -20mm)
                        Mistä? Kuka asentaa? Omaan talliin ei mahdu kuin puolikas Kutonen...

                        Comment


                        • #13
                          Kysäsin tuossa Audilta alkuperäistä sporttijousitusta, kun ajattelin lievää madallusta hakea. Ja hinta oli kyllä meikäläisen kukkarolle niin karmee että joutuu tyytymään johonki tarvikejousiin.
                          Hintaa olis ollu 1130? ja hintaan kuuluu jouset ja iskarit. Tarvike Lesjöfors jouset on eräässä paikallisessa varaosa liikkeessä 190?. Ei kyllä tarvitse kauaa miettiä kummat ostan mielummin. Toki onhan tuo audin oma luultavasti parempi ajettava. Onko Kenelläkään kokemusta Quattrossa Lesjöforsseista?

                          Comment


                          • #14
                            Mulla oli Lesjöforsin jouset + Sachsin iskarit etuvetoisessa A100:sessa. Alusta oli ihan ok ajettava. Jousipaketissa olleiden tietojen mukaan jousien olisi pitänyt pudottaa 20-40mm, todellinen madallus oli n. 40mm. En pitänyt erityisemmin alustasta, oli liian matala ja pintakova. Jos olisin pitänyt autoa pidempään, niin olisin varmaankin ruuvannut vakiojouset takaisin. Tuning-henkinen kaveri olisi varmaan tykännyt alustasta, kuin hullu puurosta.

                            Comment


                              #15
                              Tietääkö joku meneekö rs2-takavakaaja heittämällä paikalleen s2 avantiin?
                              Porschen toimesta kai rs2:ssa muutettiin takapäätä jonkin verran?

                              Comment


                              • #16
                                RS2 vakaajat pitäisi olla pulttaa kiinni -ratkaisu S2 Avanttiin. Ongelma noissa RS2 vakaajissa taitaa olla saatavuus. Huhujen mukaan niitä ei varaosatiskiltä enään saisi, tosin S2 voorumilla oli juttua, että tehdastilauksena niitä vielä saisi - tosin tästä vaihtoehdosta mulla ei ole sen tarkempaa tietoa. Käytettynäkään noita ei taida liiemmin olla myynnissä.

                                Comment


                                • #17
                                  Risan vakaaja menee heittämällä kiinni kunhan samalla vaihtaa puslat ja kiinnikkeet. BTDT. Sama juttu edessä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eli niitä koiranluita ei tarvitse vaihtaa? Kävin vähän marmoritiskiltä kyselemässä ja ilman noita luita hintakin tuntui jäävän ihan kohtuulliseksi. Tanko 123 euroa ja siihen päälle vielä 30 eurolla jotain siteitä eli ilmeisestikin nuo kiinnikkeet? Puslista ei osannut kertoa hintaa, mutta tuskin ne kovin kalliit on..?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli siis tuota takavakaajaa ainakin saa vielä tilattua tiskiltä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ilmoitelkaapa tänne, jos saatte ostettua noita vakaajia marmoritiskiltä. Itselläkin on tarkoitus hankkia moiset.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos marmoritiskin saatavuus tökkii niin onnistuisiko teettäminen?

                                          Pientä sarjan tynkääkin olisi näkyvissä kun näitä tarvitsijoitakin on useampi

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minulla on ollut mielessä tankojen teettäminen, jos niitä ei saa ostettua. Tossa lähistöllä on Vallilan jousitakomo (tai on ainakin ollut, nykytilanteesta en tiedä) ja heiltä varmaan vakaajatangon vääntäminen onnistuu. Jos tekevät yhtä sarjaa varten tällit koneisiin, niin varmaan sieltä useampikin samalla rupeamalla tulisi ja hinta saattaisi olla yhtä sarjaa halvempi. Asiaa auttaisi, jos jostain saisi orkkistangot malliksi, jotta voisivat tutkia, minkälaista jousiterästä se on. Tosin varmaan se onnistuisi, kun veisi S2A:n vakaajat sinne ja pyytäisi tekemään samanlaiset, mutta RS2-paksuuksilla.

                                            Jotain yhteystilausta voisi kehitellä. Tosin minulla se olisi ajankohtaista vasta myöhemmin keväällä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos marmoritiskin saatavuus tökkii niin onnistuisiko teettäminen?
                                              Ei tuokaan välttämättä mikään huono idea ole, jos on vaan tarpeeksi ostajia.
                                              Onkos kenelläkään kokemuksia onko noista oikeasti vastaavaa hyötyä ajo-ominaisuuksiin?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Koiranluita ei tarvitse vaihtaa, tosin uudet paksummat vakaajat lisäävät koiranluiden rasitusta.

                                                Vakaajien vaihdon hyödystä sanoisin että ihan hyvä upgrade. Itse tein samalla tosin muutakin alustaremppaa (puslat, yläpään laakerit, nelipyöräsuuntaus).

                                                Kompromissejahan nuo alustamuutokset tosin aina ovat. Kallistelee vähemmän, mutta onhan tuo toisalta hieman epämukavampi kun ajaa toispuolisten epätasaisuuksien yli. Mutkissa sisäpuolen renkaiden vetopito jää myös melko heikoksi, mutta samaa taisi olla havaittavissa myös vakiovakaajilla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kävin juuri hakemassa tuollaisen risan takavakaajan marmoritiskiltä. Tilaus kesti vajaan viikon, eli minkään näköisiä toimitusvaikeuksia ei tuntunut olevan. Hinta kiinnikkeineen ja puslineen 190 euroa. S2forumilta lueskelin, että vaikka tanko itsessään ei ole kovin paljon paksumpi 12.5mm vs. 16mm, niin se on kuitenkin yli 4 kertaa jäykempi kuin alkuperäinen.
                                                  Kirjoittelen vaikka tähän tangon vaikutuksista sitten kun saan sen paikalleen. Tosin tällä kelillä kokemusten kerääminen voi olla vähän vaikeaa kun auto ei muutenkaan pysy suorassa linjassa :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    12.5mm vs. 16mm
                                                    Ohhoh, pitäs kyllä tuommonen 3.5mm ero tuntua jo, muistaakseni UK forumeilla ihmeteltiin Neuespeed:in vakaajien vaikutuksia S3 vakioihin verrattuna kovastikin, ja kokoero oli samaa luokkaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onhan poikkipinta-alassa jo 1,7 kertainen ero.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hyvä tietää, että vakaajia saa kuitenkin marmoritiskiltä ja hintakaan ei ole ihan mahdoton. Pistähän Jonne kokemuksia tänne, kun pääset koittamaan uutta vakaajaa. Voisi kuvitella, että rs2-takavakaaja + s2-etuvakaaja -yhdistelmä voi tehdä autosta selvästi enempi yliohjaavan mitä vakiovakaajilla.

                                                        Edit: Niin, piti vielä varmistaa, että onhan nuo vakaajatangot täyttä rautaa eikä putkea?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Täyttä rautaa ovat joo, tai ainakin vähän h*lvetin painavaa putkea ;). Tarkoituksena tosiaan on vähentää tota kroonista aliohjautumista, jota ainakin kesäkelillä esiintyy enemmän kuin tarpeeksi. Alle tosin tulee uudet kesärenkaatkin (tod. näk. pilot sport 2:set), jotka varmasti osaltaan vaikuttavat ohjautuvuuteen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jäykkyys on verrannollinen halkaisijan neljänteen potenssiin, että ero noissa on ihan järkyttävä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X