Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3BG Passat & C5 A6: 100mm/108mm vetarin laippojen yhteensopivuus laatikon rattaisiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3BG Passat & C5 A6: 100mm/108mm vetarin laippojen yhteensopivuus laatikon rattaisiin?

    Pitäisi saada manuaalivaihteisen Audi C5 A6 2.7 Biturbon vetoakselit soviteltua 6v-m 3BG TDI Passatin laatikkoon. Ongelmana on Passatin laatikon laipat jotka ovat 100mm ja kyiseisessä audissa siis 108mm.

    Kumpi siis helpompi/realistisempi toteutus? Passatin sisänivelet Audin vetoakseleihin, vai Audin laatikosta laipat Passattiin? Jälkimmäinen vaihtoehto kiinnostaisi tehonkeston kantilta enemmän. Onko noilla laipoilla muuta eroa kuin pulttijako, eli sisäpäästään ovat identtiset?

  • #2
    Jos molemmat askit pihassa niin nappase irti, laske booritus ja akselin pituus.
    Ainakin Audin "virallisilta" sivustoilta tuo tieto taitaa löytyä huonosti ja ilman vaihteisto koodeja ei varmaksi mitenkään.

    Molemmin päin se on mahollista, epäilen kyllä 1.9tdi:in tehoa niin suureksi jottei 100mm laipat riitä, (Jos kyse profiilin autosta).

    Comment


    • #3
      Ei ole vielä palikoita, sen takia kyselen jotta ei tarvitse turhaan ostaa kaikkea mahdollista.

      Boorituskin tosiaan voi olla erilainen, sekin lisää vielä tuon laippojen vaihtamisen mielekkyyttä.

      Tarkoitus oli lähteä irroittelemaan päältä 300 hevosvoimaa tästä TDI:stä, 2.7 biturbossa "vain" 250 konia mutta käyttävät isompia laippoja. Toisaalta taas sitten, w8 passatissa oli 270hp mutta sekin käytti edessä 100mm laippoja.

      Noh, pakottava tarve noihin biturbon vetareihin on RS6 audin etuolkavarsien asentamisen myötä. Käsittääkseni laakeripesät/ulkonivelet on erikokoiset Passatin olissa ja raidevälikin muuttuu joten vetoakselin pituuskin kaiketi pakosti?

      Comment


        #4
        Passatissa on samat etupääkilkkeet mitä a/s4. Saa mehevät lokasuojanlevitukset laittaa jos a6 tavarat laittaa. Kyllä 01e menee laipat ristiin.

        Comment


        • #5
          Raideväli kasvaa 8 sentillä joten "periaatteessa" 40mm spacerit tulee väliin. 25mm limput tuolla on jo, 205 leveät kumit 7" vanteilla ja 35 ET:llä tulee vain sen verran ulos että kyllä kulutuspinta vielä jää lokarin sisälle. Eiköhän tuo loppu 15mm saada vielä puljattua.

          Eli sitten metsästämään tuhoutuneita biturbo/S6 laatikoita. Uutena nuo laipat ovat 200e kappaleelta, kokonaisia biturbon vaihteistoja löytyy täältä ulkomailta alkaen 250e...


          edit. Niin. Sopiiko tuohon TDI:n perään 2.7 biturbon loota? Vieläkin helpommalla pääsisi noin kun on nosturi ja työkalut/tilat käytettävissä.

          Comment


            #6
            Samoja olkavarsia on käytetty muuallakin kuin RS6:ssa. Itsellä on B5 A4 keulilla alumiiniset olat jossa sama numero kuin rs6, napa on vain eri. RS6 napa tulee ulommaksi. Nuo omat olat on -03 mallin aakutosesta.

            Comment


            • #7
              No, siinä vaiheessa tehonkestoa kannattaa jo ajatella :)

              Onkohan se biturbon aski isompi? Ja kardaani laippakin saattaa olla isompi, joten tuleekohan ropleema kardaanin kanssakin.

              Comment


                #8
                Pensan laatikkoa kannattaa aina harkita diisseliin. Kato mielummin sopiva v6tdi loota ja perä.
                130heppasen pumpparin perässä on myös 01e ja tunnetusti toimii hyvin 370/650 voimilla ihan jees. ;)

                Comment


                • #9
                  Autohan on 130hp pumppari. Mielelläni laittaisin V6 TDI:n laatikon mutta kun niissäkin on kaikissa 100mm laipat. Eikä se laatikon tehonkesto tässä mietityttänyt, vaikkakin sekin saattaa tulla kysymykseen tulevaisuudessa. Noita 108mm laipoilla olevia laatikoita on käsittääkseni vain 2.7 biturbossa ja 4.2 S6:ssa.

                  Kyselytunti jatkukoon: Mistäköhän noita strategisia mittoja ja speksejä voisi kaivella? Voisiko noihin RS6 napoihin löytää sopivan pituiset vetoakselit 100mm sisäkiinnityksellä? Neliveto ei nyt niin kamalasti rasita tuota etupään vetoakselistoa, eiköhän noilla pienemmilläkin pärjää.

                  Perän differentiaaleja on jo kahdet hankittuna, w8 passatista ja rs6 audista. Halvalla kun sai jne.
                  Kardaanin kiinnitys on ainakin samanlainen noissa 1.9tdi / w8 / rs6 perämurikoissa, toivottavasti ovat myös ulkomitoiltaan identtiset.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
                    Tarkoitus oli lähteä irroittelemaan päältä 300 hevosvoimaa tästä TDI:stä, 2.7 biturbossa "vain" 250 konia mutta käyttävät isompia laippoja. Toisaalta taas sitten, w8 passatissa oli 270hp mutta sekin käytti edessä 100mm laippoja.
                    Paljonko sitä vääntöä on tulossa, kun ei paikat tule kestämään?

                    Comment


                    • #11
                      Eiköhän tuo maksimi jätetä tuonne 550Nm tienoille. Tosiaan, vakiolaatikolla ja vakiovetareillakin pärjättäisiin jos vaan saisi jostain varmistuksen että sopiiko ne noihin RS6 olkiin/napoihin. Tai sitten jotkut toiset 100mm laipoilla olevat "pikkulohkon" vetarit.

                      Comment


                        #12
                        Varmaan haetaan jo nelinumeroisia lukemia veikkaan.

                        Comment


                        • #13
                          ^Mielelläni ottaisin kaiken irti jos löytyisi järkevää kytkinpakettia. Sintterit on pois kysymyksestä ja kaikki löytämäni kytkinlevyt on tuonne max. 550-600nm tienoille.

                          Comment


                          • #14
                            Onhan etuveto 2.0 tdi golfeistakin otettu yli 300hv ja yli 600nm:ä normaaleilla vetareilla, joten luulisi omasikin kestävän. Mielestäni tuo vauhtis ja kytkin olisi suurempi murhe. Toki ihan kiinni siitä, millaiseen ajoon tulee?

                            Comment


                              #15
                              Jaa noin pieniä tehoja täs haetaan...ei maksa vaivaa vaihtaa muuta ku vauhtis ja kytkin.

                              Comment


                              • #16
                                Juu, kyllä kyllä, kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin, ei tässä tehonkeston puolesta mikään pakottava tarve ole saada järeämpiä vetareita. Epäilen vaan että vakiovarsien pituus ja ulomman nivelen halkaisija on vääränlainen noihin päivitysosiin. Eli mikä olisi se helpoin ratkaisu? Löytyykö jotkut bolt-on vetoakselit?


                                pakko nyt kommentoida tuohon "tehojen vähyyteen" sen verran että eihän vetoakselit siitä matalan kierrosluvun väännöstä välitä ollenkaan? 4500 kierroksen kohdalla se 550Nm vääntömomentti tarkoittaa 350 hevosvoiman tehoja. Tasainen 550nm käppyrä 2000-5000rpm olisi tavoitteena, käyttöautoa tekemässä.
                                Viimeksi muokannut Jultsu_; 24.6.2014, 21:44.

                                Comment


                                  #17
                                  Noh onneksi siitä alaväännöstä ei tarvi murehtia, sen verran 'isoa' mutkaa tarvii kuitenkin kylkeen pultata. Sikäli kun ja jos tää yhdellä ahtimella tehdään. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miksi ne osat piti päivittää?

                                    Comment


                                    • #19
                                      RS6 jarrupäivityksen vuoksi. Jarruhilppeet, olat ja täysi takapään akselisto ostettu. Enää olisi tosiaan ratkaistavana tuo etupään vetoakselien mysteeri.

                                      Ja 80% ulkonäkösyistä, joku sitä kuitenkin kysyy. Eiköhän noilla myös auto pysähdykin muutaman metrin aiemmin matkavauhdeista.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X