Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Onko kokemuksia, että kannattaako A4 (-06) sävytetty tuulilasi vaihdattaa lasiliikkeessä vai on lopputulos paras Audin valtuutetussa huollossa ja mitä vaihto suunnilleen voisi maksaa?
Itse veisin mielummin lasiliikkeeseen. Siellä vaihdetaan 5 lasia päivässä, Laakkosella 5 lasia kuukaudessa. Ellei sitten Laakkonenkin vie autoa lasinvaihtoon alihankkijalle..
Ellei sitten Laakkonenkin vie autoa lasinvaihtoon alihankkijalle..
Ainakin monet autoliikkeet näin tekevät.
Lasi on 90% varmuudella Pilkingtonin tekele, vaihdatat sen missä tahansa.
Itse vaihto prosessiin ei mene montaa tuntia ja auton saa ulos samana päivänä. Hintahaarukka tuli tuossa edellä ~ 250? keskihinta.
En tiedä tehtiinkö omani Laakkosella (Tre) vai alihankkijalla, mutta "sviduiks män".
Eka lasi oli liimattu huolimattomasti - lasi jouduttiin vaihtamaan uudelleen. Toinen liimaus taidettiin sitten tehdä - no per¤%&e -menttaliteetillä, koska liimaa pursuilee lasin sisäpuolelle A-pilarin reunassa.
Lisäksi ilmeisesti toi Pilkingtonin lasi on ohuempi kuin aiemmin tai edelleenkään liimaus ei ole kunnollinen, sillä väitän auton olevan "äänekkäämpi" kuin ennen kolarikorjausta :-/
C5 -kopassa on hyvin yleisesti Saint Gobainin tuulilasit ensiasennuslaseina ja ainakin Tre:lla suurin osa lasiliikkeistä tarjoaa Audiin Saint Gobainia. Vaihdettuna hintaluokka on noin 350 €.
Edit: Ja jos joku tarjoaa Nord Glassin laseja, ne kannattaa kiertää sitten kaukaa!
Edit II:
Edit: OEM (varaosa)lasissa ei taida Pilkingtonia lukea mutta silti Made in Finland pitäisi löytyä, jos on Pilkington.
Nyt pieni tarkennus tuohon OEM asiaan. OEM lasi on ensiasennuslasi, ei varaosalasi.
En tiedä mikä on hyvin yleisesti prosentuaalisesti, meidän C5 koppaisen tuulilasissa luki Made in Finland, jolloin se lienee Pilkington.
OEM on lyhenne sanoista original equipment manufacturer .
Sanatarkasti se kaiketi tarkoittaa auton tapauksessa autossa olevaa alkuperäistä osaa.
Ihmiset kuitenkin ovat omaksuneet OEM-osan tarkoittavat myös täysin vastaavaa alkuperäisvaraosaa.
Se että lasissa lukeen Made in Finland, se voi olla myös Saint Gobainin valmistama lasi. SG:lla on myös Suomessa tuulilasivalmistusta. Ja jos lasissa lukee Made in Finland, se on hyvin todennäköisesti jo kertaalleen vaihdettu.
Että on rinkulat ja Made in Finland, ja vaihdettu kertaalleen?
Urssissakin on tuo yhdistelmä ja ihan varmaan alkuperäinen lasi.
En kyllä voi väitelläkään asiasta mitä C5:ssä luki, koska se lasi on nyt meidän(kin?) toimesta vaihdettu.
Enkä muutenkaan, koska en lopulta taida oikeesti tietää noista ;)
Käsittääkseni(em. poissulkee kaiken vastuun asiavirheistä) Pilkington valmistaa laseja myös ensiasennukseen.
Jälkiasennuslaseja, eli alkuperäisiä varaosa-laseja tekevät myös VAG, Audi ja VW logoilla. Myyvät noita samoja laseja tarvikkeeksi, mutta hiovat niistä pois nuo VW ja Audi logot, ja samalla hintakin putoaa aavistuksen.
Lasin vaihdossa on aina riski, että jotain menee pieleen, vaikka olisi miten huolellinen. Kun lasin kääntää ympäri ja painaa paikalleen, niin ei enää voi nähdä miten liimapalko osuu karmiin, taittuuko kaksin kerroin tai jääkö jostain irti.
Uskoisin, että Laakkosellakin vaihdetaan noita laseja useita päivässä, ja uskon, että heidän mekaanikkonsa tekevät niitä ihan itse. Työ ei ole kovin vaikeaa.
Oman käsitykseni mukaan pienen yrittäjän kanssa etuina on nopeus, edullisuus ja erikoistuneisuus. Riskinä on sitten se pienenpieni epäonnistumisen mahdollisuus ja asiaa selvittäessä pienellä yrittäjällä saattaa olla taipumusta olla uskomatta, että virhe, vuoto tms voisi johtua lasista tai työstä. Toki isoissa firmoissa voi tulla samanlaisia ongelmia, mutta isoilla firmoilla on tapana noudattaa "kuluttajansuojatahojen" suosituksia.
Vie ihan suoraan vaan lasiliikkeeseen. Näin pääset halvemmalla. Aikoinaan kun kävin kysymässä Volvooni tuulilasinvaihtoa paikallisesta merkkiliikkeestä, sanoivat hinnaksi 500e töineen. Kävin sitten kysymässä paikallisesta lasiliikkeestä ja maksoi 250e töineen. Selvisi sitten, että volvoliike käyttää lasinvaihdoissaan juuri tuota samaa lasiliikettä. Eli 250e olis merkkiliike ottanut tuossa välistä. Mielestäni aika paljon.
Entiseen A4 B7 vaihdettiin parikin kertaa (moottoritietyömaa matkan varrella...) merkkiliikkeessä ja ihan hyvin onnistui molemmilla kerroilla. Uusikin lasi oli tosin hirveän paljon helpompi menemään rikki kuin nykyisessä kulkineessa tuntuu olevan pirun kestävä lasi, isokin kivi kun napsahtaa niin ei tule edes jälkeä. B7 keulan muoto ilmeisesti auttaa aika paljon kiviä tulemaan keulan ylitse lasiin saakka - luulen ma?
Eikös liimalasin pitäsi antaa kuivua muutaman tunnin, tai vaikkapa yön yli? Ei ihme jos liimat pursuaa... suosittelen lasivakuutusta, nyt kun sen saa Iffiltäkin. Ensimmäisen lasivakuutuksen otin 2 vkoa ennen ensimmäistä vauriota. Seisontakorvauksen saa muuten lasivahingostakin, eikä mene bonuksia.
Kun hamassa menneisyydessä jouduin vaihdattamaan tuulilasin ja jostain kumman syystä teetätin sen merkkiliikkeessä. Kun tuli sitten myös hinnat puheeksi niin siellä väitettiin kivenkovaan että laseissa on eroja ja on halvempia ja kalliimpia laseja ja ero pääasiassa on niiden himmennysten lisäksi myös lasin reunuksen hionnassa, eli on priima jossa ei ole virhettä, eli pienintäkään säröä reunassa ja sitten vähemmän priima jonka reuna ei ole virheetön, eli on sitten alttiimpi halkeamaan jopa omaehtoisesti ja ne löytyy halvemmasta kasasta...
Tiedä sitten, miten on, kuitenkin silloin kävi niin että muutaman tunnin päästä soitettiin ja ilmoitettiin että tilattu lasi oli valmiiksi rikki (?) ja auto on ilman tuulilasia joten homma etenee vuorokauden eteenpäin kun täytyy muutamia tunteja kuivaa liimankin ja saan päästellä sijaisautolla sydämen kyllyydestä siihen saakka...
Mitä sitten muuten tulee alkuperäislasien laatuun, jokunen lasien korjaaja väitti mm. Audissa olevan lähestulkoon kovin pintakarkaisu, eli on vaikea saada porattua timanttikairalla reikää halkeaman pysäyttämiseksi ja eron näkee siinä kun joissakin merkeissä jo vuoden jälkeen näkyy pyyhkimien radat lasissa...
Itse kahteen edelliseen autoon Vaihdatin Pilkingtonin. Ja molemmista ekan talven jälkeen halki. Ei kestä kivien ja nastojen lentelyä. Alkuperäset niissä oli Saint Gobaineja. Nykyiseen a4 vaihdoin ton cobanin ja on kyllä lasi pilkingtonin rinnalla niin ja se orggis tulee cobainilta. suosittelen vaihtamaan isossa lasitusliikkeessa, Niissä ei pahemmin ole liimat pursunu sun muuta. On kuin tehtaalla laitettu!!
Jaakon kannattaisi nyt tarkastuttaa etulasinsa, että onko se Pilkingtonin akustiikkalasi. A4 B7:n kuuluu sellainen. Jos sinulla on sadetutka ei Pilkingtonilta edes löydy vaihtoehtoa. Klupiaskin kanteen kirjoitin, että ilman sadetunnistinta akustiikkalasin numero on 8572CSGY (C on tuo akustiikkaominaisuus). Akustiikkaominaisuus on tietenkin kalliimpi. --> Reklamaatiota vahinkotarkastajalle ja uusi hiljaisempi lasi tilalle.
Kiitos, täytynee tarkistuttaa toi asia kun kuljen seuraavan kerran Laakkosen ohi.
Sadetunnistinta ei mulla ole.
Reklamaatiota vahinkotarkastajalle ja uusi hiljaisempi lasi tilalle.
Vakuutusyhtiö maksaa, ei korjaa. Perustavanlaatuinen virhe joka tuntuu olevan monen käsitys.
Jos työssä on valittamisen aihetta valitus osoitetaan korjauksen suorittaneelle yritykselle. Väärä lasi -> korjaamo maksaa.
Itse olen myös jutellut tuulilasikorjaajan kanssa eri lasien laatueroista, ja niitä löytyy... ohuempaa ja paksumpaa, pehmeetä ja kovaa. Se on hassuinta että tuulilasikorjaamo pystyy vaihtamaan lasin tilalle sillä rahalla joka on merkkiliikkeen sisäänostohinta kyseiselle lasille. Ei varmasti päde kaikissa laseissa mutta osassa kylläkin. Ehkäpä täälläpäin suomea kaupataan lasiliikkeissä kiinan pilkinktoneja... :) valmistusmaata ei aina lue lasissa, osaava ihminen lukee numerokoodista valmistusmaan.
Tärkein vaihe on liimapalon, joksi sitä kutsutaan, levitys lasiin.
Jos siinä on ongelmia, ei lasista tule "vedenkestävä" tai sitten A-pilarien kohdalla pursuaa liima. Sotkee pahimmassa tapauksessa verhoilut.
Palkeen paksuus, asennointi, lasin asettaminen palkeen päälle. Jne jne, tuo että tehdään kilo
lasia vuodessa herätti minussa kyllä luottamusta. Kun kysyin tuosta liiman pursuamisesta sain
niin hienon ja mukavan ymmärtävän perjantaiiltapäivähymyn takaisin että halusin vajota kenkiini
<tsup> ihan vain asian mainitsemisesta, niin selvältä vaikutti asia.
Ei olisi pitänyt liikaa kehua. Eilen vastaan tulevasta autosta nasta tai kivi. kova pamaus ja tänään aamulla oli 10cm pitkä halkeama keskellä lasia vasemmasta a-pilarista oikealle päin. Ja nyt illalla se oli jo siitä 10cm suoraan ylös päin. ja lasi vaihdettu viime toukokuussa pistää vituttaa!!
Comment